I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ SPECYFIKA DYDAKTYKI I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
DYDAKTYKA Jest to podstawowa nauka pedagogiczna. Proces kształcenia jest przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Nazwa pochodzi z j. greckiego – didaktikos – pouczający; didasko - uczę Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
GENEZA DYDAKTYKI Jan Amos Komeński Czeski pedagog, autor dzieła pt. „Wielka dydaktyka” Przedstawił po raz pierwszy dydaktykę jako uniwersalną sztukę nauczania wszystkich i wszystkiego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Jan Fryderyk Herbart Uczynił z dydaktyki spójną wewnętrznie, niesprzeczną i podporządkowaną pedagogice teorię nauczania wychowującego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Dziś uważa się, że proces nauczania wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość, a ściślej – proces nauczania – uczenia się. Dydaktyka należy do nauk teoretycznych i praktycznych, gdyż zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się (czyli procesu kształcenia) Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania Głównym zadaniem dydaktyki jest ustalenie zależności warunkujących działalność dydaktyczną Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Dydaktyka bada zachowania celowe nauczycieli i uczniów Zakłada się, że dydaktyka, będąc nauką humanistyczną, może być zawodna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
FUNKCJE DYDAKTYKI (poznawcza) Diagnostyczna Instrumentalno techniczna - Prognostyczna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
DYDAKTYKA OGÓLNA SZCZEGÓŁOWA Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Przydatnością mediów w kształceniu Wyniki badań nad Przydatnością mediów w kształceniu Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Wyczuwasz intuicyjnie Uczysz się przez to, co: Widzisz Słyszysz Wyczuwasz smakiem Wyczuwasz węchem Dotykasz Robisz Sobie wyobrażasz Wyczuwasz intuicyjnie czujesz Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Preferowane sposoby uczenia się w typowej grupie uczniów: Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
zapamiętywaniem a percepcją Związek między zapamiętywaniem a percepcją W pamięci uczącego się pozostaje: 20% informacji słyszanej 30% widzianej Do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Kształcenie multimedialne oddziałuje na prawie wszystkie zmysły człowieka I w odróżnieniu do nauczania konwencjonalnego uzyskuje się m. in. następujące wyniki: Skuteczność nauczania wyższą o 56% Zrozumienie tematu wyższe o 50-60% Nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy mniejsze o 20-40% Oszczędność czasu 38-70% Tempo nauczania wyższe o 60% Zakres przyswojonej wiedzy wyższy o 25-50% Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
Efekty nauczania poglądowego Uzyskanie dogodniejszych warunków dla wzrostu płynności, elastyczności i oryginalności myślenia Szybsze i lepsze opanowanie umiejętności dostrzegania problemu, powstawanie pomysłów rozwiązań oraz ich weryfikacji Występowanie współzależności między efektami kształcenia po zastosowaniu różnych rodzajów przekazu wiadomości a cechami indywidualnymi Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
porzucania szkół przez młodzież Jak rozwiązać problem porzucania szkół przez młodzież Zaadaptować do potrzeb szkoły metody stosowane w japońskim biznesie Wykorzystywać cały świat jako szkołę i studiować różne przedmioty jednocześnie, w ramach zintegrowanych zajęć Uczyć się wspólnie w grupach Najpierw tworzyć ogólny obraz, a następnie uzupełniać go szczegółami Uczyć się krótszymi etapami, ciesząc się każdym osiągniętym sukcesem Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
„Prawdziwe znaczenie komputera ujawnia się wówczas, gdy stanie się on kontrolowanym przez ucznia narzędziem wspomagającym naukę” Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne
KONIEC CZĘŚCI 1 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne