I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Studia stacjonarne i niestacjonarne
Technologia informacyjna według MENiS
Od kompetencji do kwalifikacji
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Konstruktywizm w dydaktyce
Otwarte formy nauczania
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 8 W Opolu
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
i trudności z nimi związane...
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Model treści nauczania
Witaj ! Skoro tu jesteś to znaczy, że chcesz dowiedzieć się czegoś na mój temat  zapraszam !!!!
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
DIAGNOZA W SZKOLE.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
DYDAKTYKA MATEMATYKI Arkadiusz Mroczyk.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE OPRACOWAŁA PATRYCJA FRANCZAK.
- adaptacja stanowiska komputerowego dla osób niepełnosprawnych
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Jak przygotować dobrą, interesującą prezentację multimedialną?
Konferencja inauguracyjna Wolsztyn 14 listopada 2007.
Osobowość jako zespół dyspozycji warunkujących zachowanie człowieka
Cel pracy Celem pracy jest przedstawienie dydaktycznej prezentacji multimedialnej, a w szczególności jej : zastosowania w edukacji, korzyści z tego wynikających,
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
opracowała Joanna Bojarska
Nauczanie Wspomagane Komputerem
Dydaktyka ogólna.
Dydaktyka ogólna 30 godzin wykładów
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Formy organizacyjne muszą być dostosowane do: -zadań dydaktycznych, -wieku, -możliwości uczniów.
Treści kształcenia.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Studia stacjonarne i niestacjonarne
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Informatyka i technologia informacyjna?
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ SPECYFIKA DYDAKTYKI I NAUCZANIA-UCZENIA SIĘ Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

DYDAKTYKA Jest to podstawowa nauka pedagogiczna. Proces kształcenia jest przedmiotem zainteresowania dydaktyki. Nazwa pochodzi z j. greckiego – didaktikos – pouczający; didasko - uczę Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

GENEZA DYDAKTYKI Jan Amos Komeński Czeski pedagog, autor dzieła pt. „Wielka dydaktyka” Przedstawił po raz pierwszy dydaktykę jako uniwersalną sztukę nauczania wszystkich i wszystkiego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Jan Fryderyk Herbart Uczynił z dydaktyki spójną wewnętrznie, niesprzeczną i podporządkowaną pedagogice teorię nauczania wychowującego Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Dziś uważa się, że proces nauczania wiąże się ściśle z uczeniem się, tworząc zintegrowaną całość, a ściślej – proces nauczania – uczenia się. Dydaktyka należy do nauk teoretycznych i praktycznych, gdyż zajmuje się badaniem działalności osób nauczających i uczących się (czyli procesu kształcenia) Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania Głównym zadaniem dydaktyki jest ustalenie zależności warunkujących działalność dydaktyczną Teoria dydaktyczna jest składnikiem ogólnej teorii zachowania Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Dydaktyka bada zachowania celowe nauczycieli i uczniów Zakłada się, że dydaktyka, będąc nauką humanistyczną, może być zawodna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

FUNKCJE DYDAKTYKI (poznawcza) Diagnostyczna Instrumentalno techniczna - Prognostyczna Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

DYDAKTYKA OGÓLNA SZCZEGÓŁOWA Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Przydatnością mediów w kształceniu Wyniki badań nad Przydatnością mediów w kształceniu Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Wyczuwasz intuicyjnie Uczysz się przez to, co: Widzisz Słyszysz Wyczuwasz smakiem Wyczuwasz węchem Dotykasz Robisz Sobie wyobrażasz Wyczuwasz intuicyjnie czujesz Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Preferowane sposoby uczenia się w typowej grupie uczniów: Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

zapamiętywaniem a percepcją Związek między zapamiętywaniem a percepcją W pamięci uczącego się pozostaje: 20% informacji słyszanej 30% widzianej Do 40% przy percepcji wzrokowej i słuchowej Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Kształcenie multimedialne oddziałuje na prawie wszystkie zmysły człowieka I w odróżnieniu do nauczania konwencjonalnego uzyskuje się m. in. następujące wyniki: Skuteczność nauczania wyższą o 56% Zrozumienie tematu wyższe o 50-60% Nieporozumienia przy przekazywaniu wiedzy mniejsze o 20-40% Oszczędność czasu 38-70% Tempo nauczania wyższe o 60% Zakres przyswojonej wiedzy wyższy o 25-50% Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

Efekty nauczania poglądowego Uzyskanie dogodniejszych warunków dla wzrostu płynności, elastyczności i oryginalności myślenia Szybsze i lepsze opanowanie umiejętności dostrzegania problemu, powstawanie pomysłów rozwiązań oraz ich weryfikacji Występowanie współzależności między efektami kształcenia po zastosowaniu różnych rodzajów przekazu wiadomości a cechami indywidualnymi Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

porzucania szkół przez młodzież Jak rozwiązać problem porzucania szkół przez młodzież Zaadaptować do potrzeb szkoły metody stosowane w japońskim biznesie Wykorzystywać cały świat jako szkołę i studiować różne przedmioty jednocześnie, w ramach zintegrowanych zajęć Uczyć się wspólnie w grupach Najpierw tworzyć ogólny obraz, a następnie uzupełniać go szczegółami Uczyć się krótszymi etapami, ciesząc się każdym osiągniętym sukcesem Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

„Prawdziwe znaczenie komputera ujawnia się wówczas, gdy stanie się on kontrolowanym przez ucznia narzędziem wspomagającym naukę” Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne

KONIEC CZĘŚCI 1 Specyfika dydaktyki i nauczania-uczenia się Kinga Tomczyńska filozofia życie publiczne