Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Informatyka i technologia informacyjna?

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Informatyka i technologia informacyjna?"— Zapis prezentacji:

1 Informatyka i technologia informacyjna?

2 Informatyka Dziedzina wiedzy, która zajmuje się realizacją algorytmów, a także wyszukiwaniem i przetwarzaniem informacji za pomocą komputerów i odpowiedniego oprogramowania Zdzisław Nowakowski, Cele kształcenia informatycznego w kraju i na świecie, Komputer w edukacji 3/1995, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego

3 Technologia informacyjna
Zespół środków (czyli urządzeń takich jak komputery i sieci komputerowe) i narzędzi (w tym oprogramowania), jak również technologie, które służą wszechstronnemu posługiwaniu się informacją. Maciej M. Sysło, Komputer i technologia informacyjna w kształceniu ogólnym, Komputer w edukacji 2/1995, Instytut Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego

4 Dydaktyka didakticós didasco didascalos Pouczający, umiejący uczyć
nauczyciel

5 Dydaktyka ogólna nauka pedagogiczna,badająca działalność osób uczących się i nauczających w zakresie celów, treści i metod oraz środków i sposobów organizacji procesu nauczania-uczenia się

6 Uczenie się świadomy (zakładający aktywność podmiotu) proces nabywania wiadomości,umiejętności i nawyków przez uczący się podmiot

7 Nauczanie planowane kierowanie procesem uczenia się, stworzenie warunków sprzyjających uczeniu się, kontrola i korekta wyników

8 Kształcenie proces nauczania-uczenia się wpływający na wszechstronny rozwój zdolności poznawczych: myślenia, spostrzegania, uwagi, pamięci, wyobraźni

9 Dydaktyka informatyki
nauka, której problematyka obejmuje wszelkie zagadnienia związane z uczeniem się i nauczaniem informatyki: Po co uczyć? Czego uczyć? Jak uczyć?

10 Dlaczego należy uczyć przedmiotów informatycznych?

11 Zadanie kształcenia informatycznego
Przygotowanie jednostki do efektywnego korzystania w swoim życiu i pracy zawodowej z technologii informacyjnych co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych Stanisław Juszczyk, Dydaktyka informatyki i technologii informacyjnej, Toruń 2003, Wydawnictwo Adam Marszałek

12 Model uczenia się - podstawowe pytania służące jako model nauczania
Czego chcę, aby uczniowie się nauczyli? W jaki sposób mogę pomóc uczniom uczyć się? Jak dowiem się, czego nauczyli się uczniowie? Ch. Galloway, Psychologia uczenia się i nauczania

13 Cele nauczania

14 Cele nauczania (wg W. Okonia) -
to świadome założone efekty, które zamierzamy osiągnąć w wyniku kształcenia.

15 Taksonomia celów nauczania -
to układ hierarchicznie uporządkowanych celów (od celów lotów niższych do celów lotów wyższych). Przykład

16 Taksonomia Blooma

17 Taksonomia „ABC” B. Niemierki
Bolesław Niemierko, Między oceną szkolną a dydaktyką,Warszawa 1997

18 Uwaga Formułując cel musimy mieć jasność tego, co ma robić uczeń oraz kiedy jego działanie uznamy za osiągnięcie celu

19 Cele operacyjne stanowią opis wyników, które mają być uzyskane
są sformułowane jako zamierzone osiągnięcia uczniów

20 Cele operacyjne - przykłady
Uczeń potrafi wypełniać komórki arkusza kalkulacyjnego: napisami, liczbami i formułami Uczeń potrafi formatować zawartości komórek Uczeń potrafi stosować adresy względne, bezwzględne i mieszane

21 Treści kształcenia

22 Treści kształcenia Podstawowy, obowiązkowy zakres materiału nauczania pozwalający osiągnąć zamierzone cele kształcenia co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych B . Niemierko, Dydaktyki szczegółowe, w: W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993

23 Metody nauczania

24 Metody nauczania Celowo i systematycznie stosowany sposób pracy nauczyciela z uczniami, umożliwiający uczniom opanowanie wiedzy wraz z umiejętnościami posługiwania się nią w praktyce, a także rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych co ma umożliwić pełnowartościowe funkcjonowanie w społeczeństwie informacyjnym, ułatwić rozwój intelektualny, samorealizację mobilność zawodową i dać poczucie aktywnego uczestnictwa w tworzeniu dóbr materialnych i duchowych Cz. Kupisiewicz, Metody nauczania, w: W. Pomykało, Encyklopedia pedagogiczna, Fundacja Innowacja, Warszawa 1993

25 „Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”.
Seneka

26 „Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli
„Nauczanie jest rzemiosłem mającym nieprzeliczalną ilość forteli. Każdy dobry nauczyciel ma swe ulubione chwyty, tak więc każdy dobry nauczyciel różni się od innego dobrego nauczyciela. ” George Polya: „Odkrycie matematyczne.”

27 Dziesięć przykazań dla nauczycieli (1-5)
1. Być zainteresowanym swym przedmiotem. 2. Znać swój przedmiot. 3. Wiedzieć jak się uczyć. Najlepszy sposób na nauczenie się czegokolwiek, to odkrycie to samemu. 4. Starać się czytać w twarzach uczniów, dostrzegać ich oczekiwania i trudności, umieć się postawić na ich miejscu. 5. Przekazywać uczniom nie tylko wiadomości, lecz również umiejętności, postawy myślowe, nawyk metodycznej pracy.

28 Dziesięć przykazań dla nauczycieli (6-10)
6. Niech się uczą odgadywać. 7. Niech się uczą dowodzić. 8. Dostrzegać te cechy zadania, które mogą być użyteczne przy rozwiązywaniu innych zadań - starać się dostrzec w danej konkretnej sytuacji metodę ogólną. 9. Nie ujawniać od razu całego sekretu - niech uczniowie odgadną go zanim zostanie ujawniony - niech znajdą sami tyle, ile to jest możliwe. 10. Sugerować, nie narzucając swego zdania. George Polya: „Odkrycie matematyczne”.


Pobierz ppt "Informatyka i technologia informacyjna?"

Podobne prezentacje


Reklamy Google