Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w systemie kształcenia zawodowego od 1 września 2012
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Kierunki zmian w kształcemiu zawodowym.
Diagnoza potrzeb oświaty rolniczej w Polsce i w regionie wielkopolskim
Modernizacja kształcenia zawodowego
MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki na lata Plan Działania na lata
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Prelegent: Beata Wachowiak
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Departament Funduszy Strukturalnych Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Projekty systemowe i konkursowe, realizowane.
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
ale (a może przede wszystkim)
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Witold Woźniak Gronowo, 28 października 2014 Doświadczenia we wdrażaniu nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego.
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Technologia kształcenia zawodowego 6. Kształcenie modułowe1 6. Idea, organizacja i technologia kształcenia modułowego 1. Podstawy teoretyczne, założenia.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. z 2012 r. poz. 7 ze zm.)
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
Zmiany w prawie oświatowym
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Centra kształcenia ustawicznego
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
PRACODAWCA W KSZTAŁCENIU ZAWODOWYM – MOŻLIWOŚCI I PERSPEKTYWY
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych Zofia Stypińska Zastępca Dyrektora Departamentu Doradztwa, Oświaty Rolniczej i Nauki Ogólnopolska konferencja dyrektorów szkół kształcących w zawodach rolniczych Lublin 29-30 września 2009 r.

Szkoła rolnicza jest to szkoła ponadgimnazjalna kształcąca wyłącznie w zawodach, dla których właściwym jest minister do spraw rolnictwa, rozwoju wsi i rynków rolnych (ustawa o systemie oświaty). Szkoły rolnicze mogą być prowadzone przez: jednostki samorządu terytorialnego; Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi; inne osoby prawne lub osoby fizyczne.

Kompetencje Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w zakresie kształcenia zawodowego zakładanie i prowadzenie publicznych szkół rolniczych oraz placówek rolniczych o znaczeniu regionalnym i ponadregionalnym; sprawowanie nadzoru pedagogicznego nad prowadzonymi szkołami i placówkami rolniczymi; wprowadzanie zawodów do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego; akceptacja podstaw programowych kształcenia w poszczególnych zawodach; współdziałanie przy określaniu warunków i trybu dopuszczania do użytku szkolnego programów nauczania, podręczników, środków dydaktycznych współdziałanie przy ustalaniu ramowych planów nauczania wsparcie materialne i organizacyjne szkół i placówek kształcących w danym zawodzie w zakresie zajęć praktycznych i stosowania nowoczesnych technik i technologii w procesie kształcenia zawodowego w odniesieniu do potrzeb rynku pracy

Kształcenie w zawodach, dla których właściwym jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Kształcenie zawodowe może być prowadzone wyłącznie w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, określonej rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 czerwca 2007 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 124, poz. 860 z późn. zm.). Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi jest ministrem właściwym dla 27 zawodów ( w tym na poziomie technikum 16 zawodów i na poziomie zasadniczej szkoły zawodowej 11 zawodów).

W Polsce w szkołach rolniczych kształci się łącznie 220 162 uczniów, w tym 13 750 uczniów w szkołach prowadzonych przez MRiRW (dane wg SIO)

Szkoły i placówki prowadzone przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Liczba szkół i placówek (jednostek organizacyjnych) – 46 Liczba uczniów – 13 750 Liczba nauczycieli – 1 767 Baza do kształcenia praktycznego: - szkolne gospodarstwa rolne – ponad 1 500 ha oraz warsztaty mechanizacji rolnictwa, - gospodarstwa rolników indywidualnych, - zakłady przetwórstwa spożywczego, - placówki żywieniowe, gastronomiczno- hotelarskie

Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi realizuje zadania organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny w stosunku do 45 zespołów szkół centrów kształcenia rolniczego i 1 placówki doskonalenia nauczycieli. Łącznie w zespołach szkół funkcjonują 134 szkoły rolnicze, w których prowadzone jest kształcenie w zawodach ministra właściwego do spraw rolnictwa, rozwoju wsi oraz rynków rolnych.

Łącznie w szkołach MRiRW kształci się 13 750 uczniów i słuchaczy

Priorytety szkół rolniczych MRiRW jako ośrodków edukacji rolniczej modyfikacja kierunków i treści kształcenia, w dostosowaniu do zmieniających się warunków produkcji i życia na wsi; Unowocześnianie bazy dydaktycznej szkół i placówek rolniczych, poprzez doposażenie w urządzenia, sprzęt i maszyny do produkcji rolniczej i przetwórstwa; rozszerzanie i różnicowanie oferty edukacyjnej dla dorosłych mieszkańców wsi, uwzględniającej ich potrzeby i oczekiwania w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych; upowszechnianie kształcenia modułowego z ukierunkowaniem na zapewnienie indywidualizacji procesu nauczania i zwiększenie elastyczności kształcenia; włączanie szkolnictwa rolniczego we współpracę z placówkami i instytucjami oświatowymi, naukowymi, doradztwa rolniczego organizacjami branżowymi i podmiotami gospodarczymi w kraju i za granicą; podnoszenie jakości i efektywności kształcenia poprzez tworzenie ośrodków egzaminacyjnych dla egzaminów zawodowych i potwierdzania kwalifikacji nabytych w formie kształcenia ustawicznego.

Doskonalenie nauczycieli szkół i placówek rolniczych Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi prowadzi publiczną placówki doskonalenia nauczycieli przedmiotów zawodowych, którzy nauczają w szkołach rolniczych – Krajowe Centrum Edukacji Rolniczej. Placówka ma zasięg ogólnokrajowy, oferuje kursy, szkolenia i wsparcie metodyczne dla nauczycieli szkół rolniczych podległych ministrowi rolnictwa, jak też szkół prowadzonych przez samorząd terytorialny. Współpracuje z ośrodkami doradztwa rolniczego, instytutami naukowymi, uczelniami wyższymi. W systemie oświaty zadania z zakresu doskonalenia zawodowego nauczycieli szkół i placówek rolniczych realizują również placówki doskonalenia nauczycieli prowadzone przez samorząd województwa lub powiatu oraz niepubliczne placówki doskonalenia nauczycieli – prowadzone przez osoby prawne i fizyczne.

Dziękuję za uwagę Zofia Stypińska Zastępca Dyrektora Departamentu Doradztwa, Oświaty Rolniczej i Nauki Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi zofia.stypinska@minrol.gov.pl