Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy Wybrane fragmenty
Koncepcja pracy to długoterminowy program rozwoju szkoły Koncepcja pracy to długoterminowy program rozwoju szkoły. Stanowi zbiór celów w różnych obszarach pracy szkoły, jakie powinny być wypełniane przez Gimnazjum
Obszar pracy: 1. Szkoła osiąga wysokie wyniki z egzaminów.
1.1. Analizuje się wyniki egzaminów Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje, b) stanin szkoły, c) mediana, dane ilościowe, jakościowe, d) treści zadań o dużej i małej łatwości z poszczególnych przedmiotów
1.1. Analizuje się wyniki egzaminów Nauczyciele wdrażają wnioski z analizy wyników egzaminów. Wnioski przyczyniają się do wzrostu efektów kształcenia.
1.2.Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności Nauczyciele prowadzą badania wyników nauczania i analizują osiągnięcia uczniów. Nauczyciele formułują i wdrażają wnioski z analizy osiągnięć uczniów. Nauczyciele dostrzegają możliwości uzyskiwania przez uczniów lepszych wyników w nauce. Wdrożone wnioski przyczyniają się do poprawy wyników w nauce uczniów.
1.3.Uczniowie są aktywni 1) Uczniowie są samodzielni w podejmowaniu różnorodnych aktywności na rzecz własnego rozwoju i rozwoju szkoły: samodzielnie odrabiają prace domowe, uczestniczą w zajęciach pozalekcyjnych, biorą udział w konkursach, biorą udział w imprezach szkolnych, środowiskowych, występują do szkoły/Samorządu Uczniowskiego z inicjatywami, angażują się w pracę Samorządu Uczniowskiego 2) Samorząd Uczniowski i szkoła realizuje działania zainicjowane przez uczniów
1.4 Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej Nauczyciele modyfikują i wzbogacają ofertę edukacyjną. Rozwijane są zainteresowania uczniów. Nauczyciele realizują nowatorskie rozwiązania programowe.
1.5 Prowadzone są działania służące wyrównywaniu szans edukacyjnych Uczniowie osiągają sukcesy edukacyjne na miarę swoich możliwości. Nauczyciele prowadzą działania zwiększające szanse edukacyjne uczniów, uwzględniające indywidualizację.
Obszar pracy: Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie
2.1 W szkole respektowane są normy społeczne Uczniowie czują się w szkole bezpiecznie. Uczniowie wiedzą, jakich zachowań się od nich oczekuje. Uczniowie prezentują właściwe zachowania.
2.1 W szkole respektowane są normy społeczne Nauczyciele precyzują normy zachowań uczniów, zapoznają uczniów z kryteriami oceniania zachowania. Nauczyciele analizują podejmowane działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań. Nauczyciele oceniają skuteczność podejmowanych działań. Nauczyciele modyfikują oddziaływania wychowawcze w razie potrzeb, uwzględniając inicjatywy uczniów.
2.2 Kształtuje się postawy uczniów Działania wychowawcze podejmowane przez nauczycieli są planowane i modyfikowane zgodnie z potrzebami uczniów oraz z ich udziałem. Nauczyciele analizują działania wychowawcze i wdrażają wnioski z tych analiz.
2.3. Szkoła ma odpowiednie warunki lokalowe i wyposażenie Nauczyciele zapoznają uczniów z regulaminami pracowni, sali gimnastycznej, obiektów sportowych, boisk, świetlicy, biblioteki, zachowania się podczas przerw. W ww. pomieszczeniach, na boisku znajdują się regulaminy instruujące. Pomieszczenia, do których wstęp uczniów jest zabroniony są odpowiednio oznakowane. Przeglądy stanu technicznego budynku, obiektów są wykonywane z należyta dokładnością. Nauczyciele są zobligowani do przestrzegania zasad Regulaminu pełnienia dyżurów. Z tym Regulaminem wychowawcy zapoznają uczniów na pierwszych zajęciach/godzinach wychowawczych każdego roku.
Obszar pracy: Wszyscy nauczyciele czują się odpowiedzialni za wyniki nauczania, wychowania oraz bezpieczeństwo uczniów.
3.1. Szkoła ma koncepcję pracy Nauczyciele działają zgodnie z przyjętą przez Radę Pedagogiczną koncepcją pracy. Nauczyciele analizują i modyfikują koncepcję pracy szkoły w razie potrzeb. Wychowawcy zapoznają oraz angażują uczniów oraz ich rodziców do realizacji zadań z koncepcji pracy szkoły.
3.2 Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany Nauczyciele pracują wspólnie z uczniami nad doskonaleniem procesów edukacyjnych. Nauczyciele stosują różne sposoby wspierania i motywowania uczniów w procesie uczenia się. Nauczyciele udzielają informacji o postępach w nauce, wspierając ucznia w planowaniu jego rozwoju i w indywidualnym procesie uczenia się. Nauczyciele analizują wyniki monitorowania osiągnięć uczniów i wdrażają wnioski z tych analiz.
3.3 Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli Nauczyciele wspomagają siebie nawzajem w organizowaniu i realizacji procesów edukacyjnych. Wprowadzanie zmian dotyczących przebiegu procesów edukacyjnych następuje w wyniku wspólnych ustaleń między nauczycielami.
3.4.W szkole funkcjonuje współpraca w zespołach Nauczyciele pracują zespołowo i analizują efekty swojej pracy. Nauczyciele wspólnie planują działania podejmowane w szkole lub placówce. Nauczyciele wspólnie rozwiązują problemy i doskonalą metody i formy współpracy.
W dokumencie: „ Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. L W dokumencie: „ Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. L. Wałęgi w Moszczenicy” zapisane są terminy realizacji i osoby odpowiedzialne za poszczególne zadania
Uzupełnieniem Koncepcji pracy Gimnazjum są inne dokumenty: Program Wychowawczy, Szkolny Program Profilaktyki, Plan pracy szkoły – wszystkie dokumenty są umieszczane na stronie www.gimmoszczenica.fc.pl