Kierunki poprawy jakości informacji w administracji skarbowej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Mgr Paweł Dąbrowski Technika biurowa mgr Paweł Dąbrowski
Badanie efektywności pomocy dla grup szczególnego ryzyka
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
Katarzyna Topolska-Ciuruś Szczyrk, 6-7 czerwca 2011 r.
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Plan prezentacji 1. Wprowadzenie 2. Zarządzanie zmianami w organizacji świadczącej usługi edukacyjne 3. Szkoła wyższa i jej otoczenie w procesie zmian.
Plan działania Wrocław, PLAN DZIAŁANIA – STATUS DOKUMENTU W SYTEMIE REALIZACJI DOPRECYZOWANIE ZAPISÓW PO KL SzOP PD -
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Rzeszów, 2 sierpnia 2006 r.. Tomasz Orczyk Departament Zarządzania EFS Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Doświadczenia wdrażania Europejskiego Funduszu.
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Piotr Knaś, Małopolski Instytut Kultury
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Projektowanie i programowanie obiektowe II - Wykład IV
2. System informacyjny a informatyczny?
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski Fazy zarządzania planowanie organizowanie decyzja koordynacja kontrolowanie.
Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz. Planowanie podatkowe Beata Dutkiewicz.
Sprawozdawczość finansowa
Marketing elektroniczny w turystyce
Adam Walicki - 30 września 2010
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Działanie 5.2 Wzmocnienie potencjału administracji samorządowej Departament Administracji Publicznej Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji.
Kompleksowe zarządzanie jakością informacji (TIQM)
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Badania gospodarki społecznej dr inż. Dorota Olszewska Ośrodek Statystyki organizacji Non-Profit, Urząd Statystyczny w Krakowie.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Urzędzie Miasta Bielsk Podlaski.
System zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001 w Starostwie Powiatowym w Hajnówce.
GRC.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Warszawa, r. Systemy zarządzania jakością w administracji samorządowej – Urząd Miasta w Dzierżoniowie Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród przedstawicieli spółek giełdowych Warszawa,
Zmiany w wymaganiach normy ISO (w kontekście EMAS)
Projekt Wojewody Opolskiego Upowszechnienie e-usług świadczonych przez administrację publiczną w województwie opolskim.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
Raport z badań CSR w opinii inwestorów indywidualnych i instytucjonalnych oraz spółek giełdowych Badanie wśród inwestorów instytucjonalnych Warszawa, lipiec.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
USŁUGI PUBLICZNE - DEFINICJA
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Gromadzenie informacji
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM INFORMACJI- wymagania normy ISO 27001:2007 Grażyna Szydłowska.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Sprawozdawczość finansowa
Piotr Jóśko Z-ca Dyrektora
Zapis prezentacji:

Kierunki poprawy jakości informacji w administracji skarbowej Wiesława Gryncewicz Kierunki poprawy jakości informacji w administracji skarbowej Wrocław, 17 stycznia 2008

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

Rys. 1. Piramida mądrości Źródło: opracowanie własne na podstawie: (English 1999, Stefanowicz 2004).

Metainformacje Metadane

Informacje retrospektywne Informacje bieżące Informacje prospektywne

Pseudoinformacje Dezinformacje Parainformacje

Ekologia informacyjna Jej domeną jest przeciwdziałanie generowaniu informacji, które nie spełniają norm jakościowych i stanowią swoistą „truciznę” zanieczyszczającą środowisko informacyjne danego systemu.

L. English wyróżnia inherentną i pragmatyczną jakość informacji L. English wyróżnia inherentną i pragmatyczną jakość informacji. Inherentną jakość informacji utożsamia on z dokładnością danych tworzących informację (data accuracy). Jest to stopień, w jakim dane te dokładnie odzwierciedlają, opisują rzeczywisty obiekt, którego dotyczą (correctness of facts). Pragmatyczna jakość informacji to stopień użyteczności informacji, stopień, w jakim informacja umożliwia odbiorcy realizację założonych celów skutecznie i efektywnie (degree of usefulness).

Jakość informacji odzwierciedla stopień spełnienia przez nią wymagań użytkownika

Zaprezentowana definicja: stawia na centralnym miejscu użytkownika informacji, akcentuje fakt, iż jakość informacji jest pojęciem subiektywnym uzależnionym od oczekiwań odbiorcy, wskazuje, iż jakość informacji jest kategorią dynamiczną, zmienną w czasie, podobnie, jak zmieniają się w czasie potrzeby użytkowników.

Informacja wysokiej jakości: prawdziwa (wiarygodna) – a więc obiektywnie zgodna z przedmiotem, który opisuje w danym czasie i miejscu, aktualna (nadążna) – to znaczy, że powinna być dostarczona odbiorcy w czasie trwania sytuacji, której dotyczy i opisywać ostatnie możliwe do zarejestrowania cechy stanów, zdarzeń i procesów, szczegółowa – a więc jej zakres powinien być na danym szczeblu zarządzania zgodny z klasą rozwiązywanych problemów decyzyjnych, przy czym należy pamiętać, że nadmiar informacji (jej zbytnia szczegółowość) jest równie szkodliwy jak niedobór, adresowalna – czyli skierowana do konkretnych odbiorców, którym jest obiektywnie niezbędna ze względu na zakres wykonywanej pracy, dokładna – to znaczy dostatecznie precyzyjna i odpowiednio ustrukturalizowana w granicach potrzeb odbiorcy i dopuszczalnego kosztu przetwarzania

jakościowe cechy informacji wg Kisielnickiego: dyspozycyjność aktualność rzetelność porównywalność niezawodność elastyczność wydajność czas reakcji szczegółowość

jakościowe cechy informacji wg Niedźwiedzińskiego: agregacja aktualność celowość cenność dokładność dostępność jednoznaczność kompletność opłacalność wiarygodność wierność prawdziwość

Kolbusz Informacja użyteczna ma oczekiwany sens ma cechę istotności

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

Rys. 2. Struktura administracji publicznej w Polsce Źródło: opracowanie własne na podstawie (Ustawa o działach administracji rządowej... 1997).

Rys. 3. Struktura administracji skarbowej w Polsce Źródło: opracowanie własne na podstawie (http://www.mf.gov.pl).

Rodzaj jednostek Liczba izby skarbowe 16 urzędy skarbowe 401 urzędy kontroli skarbowej izby celne urzędy celne 47 Tab. 1. Struktura administracji skarbowej w Polsce c.d. Źródło: opracowanie własne na podstawie (http://www.mf.gov.pl).

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

DOSKONALENIE JAKOŚCI INFORMACJI W JEDNOSTKACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ  optymalizacja dochodów budżetowych potrzeby i wymagania wewnętrznych użytkowników informacji rozwijanie kompetencji pracowników strategia rozwoju organizacji informatyzacja  potrzeby i wymagania petentów podążanie ku społeczeństwu informacyjnemu integracja z Unią Europejską informatyzacja ponadresortowa polityka podatkowa WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI Rys. 4. Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości inf. w adm. skarb. Źródło: opracowanie własne.

DOSKONALENIE JAKOŚCI INFORMACJI W JEDNOSTKACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ  optymalizacja dochodów budżetowych potrzeby i wymagania wewnętrznych użytkowników informacji rozwijanie kompetencji pracowników strategia rozwoju organizacji informatyzacja  potrzeby i wymagania petentów podążanie ku społeczeństwu informacyjnemu integracja z Unią Europejską informatyzacja ponadresortowa polityka podatkowa WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI Rys. 4. Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości inf. w adm. skarb. Źródło: opracowanie własne.

DOSKONALENIE JAKOŚCI INFORMACJI W JEDNOSTKACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ  optymalizacja dochodów budżetowych potrzeby i wymagania wewnętrznych użytkowników informacji rozwijanie kompetencji pracowników strategia rozwoju organizacji informatyzacja  potrzeby i wymagania petentów podążanie ku społeczeństwu informacyjnemu integracja z Unią Europejską informatyzacja ponadresortowa polityka podatkowa WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI Rys. 4. Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości inf. w adm. skarb. Źródło: opracowanie własne.

Bardziej życzliwe nastawienie urzędników 28,8 % Tab. 2. „Co Pani/Pana zdaniem poprawiłoby obsługę klientów w urzędach skarb.?” Propozycje zmian Odpowiedzi Bardziej życzliwe nastawienie urzędników 28,8 % Lepsza dostępność informacji telefonicznej 20,4 % Wyższe kwalifikacje urzędników 19,4 % Zmiana godzin pracy urzędu skarbowego 11,7 % Więcej urzędników 5,7 % Lepsze warunki lokalowe w urzędzie skarbowym 4,7 % Inne 5,6 % Nie wymienia nic 3,6 % Źródło: Opracowanie własne na podstawie: (Urzędy skarbowe w opinii... 2003, s. 43).

DOSKONALENIE JAKOŚCI INFORMACJI W JEDNOSTKACH ADMINISTRACJI SKARBOWEJ  optymalizacja dochodów budżetowych potrzeby i wymagania wewnętrznych użytkowników informacji rozwijanie kompetencji pracowników strategia rozwoju organizacji informatyzacja  potrzeby i wymagania petentów podążanie ku społeczeństwu informacyjnemu integracja z Unią Europejską informatyzacja ponadresortowa polityka podatkowa WEWNĘTRZNE ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI Rys. 4. Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości inf. w adm. skarb. Źródło: opracowanie własne.

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

Działania o zasięgu międzynarodowym: System Wymiany Informacji o Podatku VAT (VIES), System Wymiany Informacji o Podatku Akcyzowym (SEED), Umowy o wzajemnej pomocy administracyjnej, Wewnątrzeuropejska Organizacja Administracji Podatkowych.

Inicjatywy o zasięgu krajowym: Strategia Modernizacji Polskiej Administracji Podatkowej do roku 2004, Strategia Zarządzania Finansami Publicznymi na lata 2005-2008, Program Fiscalis na lata 2003-2007, strony internetowe MF, Biuletyn Skarbowy MF, System Centralnej weryfikacji, System Identyfikacji Podatkowej, system e-Podatki, regionalne centra informacji podatkowej, audyty, konkursy, badania ankietowe, akcje edukacyjne, itp.

Są to działania, które zasługują na to, aby je kontynuować i rozwijać Są to działania, które zasługują na to, aby je kontynuować i rozwijać. Zaobserwowano jednak pewne problemy w tym zakresie: System VIES funkcjonuje, ale uzyskanie przez polskiego przedsiębiorcę potwierdzenia danych zagranicznego kooperanta jest bardzo uciążliwe i czasochłonne. Strony internetowe MF nie są na bieżąco aktualizowane. Z tego względu ustawy i rozporządzenia, które są tam publikowane nie mogą być traktowane jako źródło prawa. Stworzono SIP, jednak w dalszym ciągu interpretacją przepisów podatkowych zajmują się urzędy skarbowe. Skutkiem tego w podobnych kwestiach podejmowane są różne decyzje. Wdrażanie aplikacji e-Podatki – tak pożądanej przez podatników – odbywa się w bardzo wolnym tempie.

Nie są to przedsięwzięcia zorientowane ściśle na doskonalenie jakości informacji Są one podejmowane gdyż: wymaga tego Unia Europejska, urzędy powinny/chcą uzyskać certyfikat ISO, dąży się do poprawy wizerunku urzędów skarbowych. Są to zatem działania reakcyjne

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

Badania Opolskie

Rys. 5. Wartości atrybutów jakości dla poszczególnych komunikatów Źródło: oprac. własne.

Rys. 6. Ważność oraz wagi poszczególnych komunikatów Źródło: opracowanie własne.

Rys. 7. Mapa jakości komunikatów Źródło: opracowanie własne.

Rys. 8. Wartości atrybutów jakości dla poszczególnych komunikatów w opinii petentów Źródło: opracowanie własne.

Program wykładu: Wprowadzenie do problematyki jakości informacji Ogólna charakterystyka obszaru badawczego Czynniki implikujące proces doskonalenia jakości informacji w jednostkach administracji skarbowej Działania podejmowane na rzecz poprawy jakości informacji Jakość informacji w administracji skarbowej Podsumowanie i wnioski

Rys. 9. Model doskonalenia jakości informacji Źródło: opracowanie własne.

Rys. 9. Model doskonalenia jakości informacji Źródło: opracowanie własne.

Rys. 9. Model doskonalenia jakości informacji Źródło: opracowanie własne.

Rys. 9. Model doskonalenia jakości informacji Źródło: opracowanie własne.

Rys. 9. Model doskonalenia jakości informacji Źródło: opracowanie własne.

Rys. 9. Model doskonalenia jakości informacji Źródło: opracowanie własne.

Rys. 10. Model doskonalenia rejestrów Źródło: opracowanie własne.

Rys. 11. Model doskonalenia formularzy Źródło: opracowanie własne.

Rys. 12. Model doskonalenia ustaw Źródło: opracowanie własne.

Podsumowując przeprowadzone badania należy zauważyć, iż aby przedsięwzięcia doskonalące przyniosły pożądane efekty powinny: być zakorzenione w strategii organizacji i być działaniem systemowym, a nie tylko fragmentarycznym i reakcyjnym, być procesem ciągłym, stopniowym i systematycznym, angażować wszystkich użytkowników informacji (wewnętrznych i klientów), kreować kulturę projakościową.

Bardzo dziękuję za uwagę!

Bardzo dziękuję za uwagę!