„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 15 W SOSNOWCU „KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka Podsumowanie realizacji programu mgr Małgorzata Kołataj
„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ” Uczyć z pasją … …to cel naszej pracy pedagogicznej. Stale poszukujemy takich metod, dzięki którym najefektywniej nauczymy dzieci „świata”. Mamy świadomość tego, że tylko krytyczny nauczyciel, a przede wszystkim nauczyciel , w którym jeszcze wciąż drzemie małe dziecko – znajdzie tę właściwą ścieżkę, by stać się mistrzem dla swoich wychowanków. Mistrzem, który pokazuje drogę, daje kompas i mapę, ale pozwala dziecku pokonać ją samemu, mistrzem, który zaraża pasją, potrafi podążać za dzieckiem, ale i prowadzić je za sobą, gdy posiądzie już wystarczające umiejętności. Dla nas – nauczycieli Przedszkola Miejskiego nr 15 w Sosnowcu – szansą na to, by stać się przewodnikami małego dziecka – stał się program „KLUCZ DO UCZENIA SIĘ”
Ciekawy początek Do realizacji projektu wytypowano koleżanki: mgr Katarzynę Fudalewską – nauczyciel mianowany, 10 lat w zawodzie mgr Renatę Golańską – nauczyciel dyplomowany, 25 lat w zawodzie mgr Małgorzatę Kołątaj – nauczyciel dyplomowany, 25 lat w zawodzie mgr Izabelę Magdziarz – nauczyciel kontraktowy, 2 lata w zawodzie które po odbyciu…
szkoleń pod kierunkiem sympatycznej i bardzo wymagającej trenerki Pani Elżbiety Kordos
przystąpiły do planowania i realizacji zadań Przygotowanie warsztatu pracy Ujęcie I Zaprezentowanie programu członkom Rady Pedagogicznej i Rodzicom Ujęcie II Prowadzenie zajęć zgodnie z opracowanym harmonogramem Ujęcie III Podsumowanie realizacji zadań. Wnioski Ujęcie IV
A teraz Pędem do sukcesu
organizacji warsztatu pracy
Organizacja warsztatu pracy
Organizacja warsztatu pracy
Organizacja warsztatu pracy
Organizacja warsztatu pracy
Organizacja warsztatu pracy To było pracowite przedsięwzięcie, ale jakże satysfakcjonują zgromadzone skarby …
Szkolenie Rady pedagogicznej Kolejnym zadaniem przewidzianym do realizacji, było szkolenie Rady Pedagogicznej, której członkowie z zainteresowaniem obserwowali podejmowane przez nas działania. Udzielił im się również nasz zapał i wizja sukcesu.
Szkolenie wywołało wielkie zainteresowanie wśród koleżanek, dlatego zadecydowano, aby program literacki prowadziły wychowawczynie poszczególnych grup, nieuczestniczące wcześniej w szkoleniu z Trenerem. Takie rozwiązanie pozwoliło na większą intensyfikację zajęć w tygodniu.
Nasz harmonogram zajęć
zaprezentowanie programu Rodzicom Rodzice naszych wychowanków z zadowoleniem przyjęli zaproponowany do realizacji program KLUCZ DO UCZENIA SIĘ. Na pierwszym zebraniu Dyrektor placówki przedstawił jego główne założenia, natomiast na stronie internetowej przedszkola umieszczony jest link do oficjalnej strony programu, gdzie mogą zapoznać się ze szczegółami i kolejnymi dostępnymi modułami.
Hospitacje W październiku odbyły się pierwsze hospitacje, podczas których z dumą prezentowałyśmy swoje umiejętności.
Hospitacja nauczycielki katarzyny Fudalewskiej
Hospitacja nauczycielki Izabeli Magdziarz
Hospitacja nauczycielki Małgorzaty Kołątaj
Hospitacja nauczycielki Renaty Golańskiej
Realizacja zajęć mgr Małgorzata Kołataj
Grupa krasnale: 4 latki Zajęcia realizowane były 2 razy w tygodniu grupa podzielona była na 2 zespoły liczące po 12 Dzieci. Przeprowadzono ogółem 56 sesji z programu Klucz do Uczenia się Przeprowadzono następujące sesje: Matematyka sensoryczna – moduł 1 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 2 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 3 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 4 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 5 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 6 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 7 – 2 razy Matematyka sensoryczna – moduł 8 – 2 razy
Grupa krasnale: 4 latki Matematyka sensoryczna – moduł 9 – 2 razy KONSTRUKCJE Konstrukcje – moduł 1 – 2 razy Konstrukcje – moduł 2 – 2 razy Konstrukcje – moduł 3 – 2 razy Konstrukcje – moduł 4 – 2 razy Konstrukcje – moduł 5 – 2 razy Konstrukcje – moduł 6 – 2 razy Konstrukcje – moduł 7 – 2 razy Konstrukcje – moduł 8 – 2 razy Konstrukcje – moduł 9 – 2 razy Konstrukcje – moduł 10 – 2 razy
Grupa krasnale: 4 latki PROGRAM LITERACKI Program literacki – moduł 1 – 2 razy Program literacki – moduł 2 – 2 razy Program literacki – moduł 3 – 2 razy Program literacki – moduł 4 – 2 razy Program literacki – moduł 5 – 2 razy Program literacki – moduł 6 – 2 razy Program literacki – moduł 7 – 2 razy Program literacki – moduł 8 – 2 razy
Grupa WIEWIÓRKI: 5 latki Zajęcia realizowane były 1 raz w tygodniu grupa liczyła 13 Dzieci. Przeprowadzono ogółem 14 sesji. Przeprowadzono następujące sesje: Matematyka sensoryczna – moduł 1 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 2 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 3 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 4 – 1 raz Matematyka sensoryczna – moduł 5 – 1 raz
Grupa WIEWIÓRKI: 5 latki KONSTRUKCJE Konstrukcje – moduł 1 – 1 raz Konstrukcje – moduł 2 – 1raz Konstrukcje – moduł 3 – 1 raz Konstrukcje – moduł 4 – 1 raz Konstrukcje – moduł 5 – 1 raz Konstrukcje – moduł 6 – 1 raz Konstrukcje – moduł 7 – 1 raz Konstrukcje – moduł 8 – 1 raz Konstrukcje – moduł 9 – 1 raz
PODSUMOWANIE Klucz do Uczenia Się to program zajęć dla Dzieci w wieku przedszkolnym. Przezwycięża on dotychczasowy model edukacji oparty na zapamiętywaniu i odtwarzaniu informacji. Podczas sesji Dzieci rozwijają logiczne myślenie oraz efektywne wykorzystanie swojej inteligencji do samodzielnego rozwiązywania problemów. Potrafią zaakceptować odmienne opinie, dzięki czemu nabierają poczucia własnej wartości jak również tolerancji i kompromisów. Każde dziecko kształtuje u siebie wytrwałość w dążeniu do celu - zauważa, że nawet jeśli coś się nie udaje, to można to osiągnąć próbując po raz kolejny.
PODSUMOWANIE Program Klucz Do Uczenia Się, oparty jest na teorii wybitnego psychologa Lwa Wygotskiego - zwanego przez dzisiejszych psychologów "Mozartem psychologii". Według tej teorii prawdziwa edukacja polega na rozwoju umiejętności Dzieci do uczenia się, czyli ich zdolności do jasnego i kreatywnego myślenia, planowania i realizowania swoich planów oraz komunikowania swojego zrozumienia na wiele sposobów.
PODSUMOWANIE Dlaczego należy realizować program w danej placówce oświatowej? Dzieci traktują sesje jako zabawę. Pozwala na wielokierunkowy, wszechstronny rozwój Gromadzenie doświadczeń niezbędnych do kształtowania późniejszych umiejętności Wprowadza w życie rytm i systematyczność („krok po kroku”) Dziecko rozumie i spostrzega świat za pomocą symboli Kształci wrażliwość i uczy sposobów wyrażania emocji Poszerza zakres mowy dziecka Doskonali relacje w grupie rówieśniczej Rozwija poczucie własnej wartości
PODSUMOWANIE Ponadto program wspiera Rodziców w procesie wychowania i pomaga im przekazywać wiedzę swoim Dzieciom. Daje im możliwość poznania interesujących sposobów na stymulowanie rozwoju własnego Dziecka.