KONCEPCJA PRACY SZKOŁY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
,,Aby mierzyć drogę przyszłą, trzeba wiedzieć skąd się wyszło”
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
z ewaluacji zewnętrznej szkoły obrazem działań i efektów kształcenia
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, wykazu.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
„Kompetencje zawodowe”
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
Projektowanie pracy placówki oświatowej
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
Małe dziecko w systemie edukacji
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
M – jak motywacja EWALUACJA WEWNĘTRZNA OBSZAR SKUTECZNOŚĆ PLANOWANIA I REALIZOWANIA PROCESÓW EDUKACYJNYCH W SZKOLE DZIAŁANIA NAUCZYCIELI PODEJMOWANE W.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Projekty zrealizowane w ZS1
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

KONCEPCJA PRACY SZKOŁY Autorzy: mgr Justyna Koperska mgr Magdalena Affeldt

CO TO JEST KONCEPCJA PRACY SZKOŁY? Koncepcja pracy szkoły , nakreśla podstawowe cele i zadania realizowane przez szkołę. Elementami uszczegóławiającymi koncepcji pracy szkoły są: Statut szkoły; Plan pracy szkoły; Program wychowawczy; Program profilaktyki; Plan podnoszenia efektywności kształcenia; Plan nadzoru pedagogicznego, Arkusz organizacyjny;

CEL OPRACOWANIA KONCEPCJI. Posiadanie koncepcji jest jednym z warunków skuteczności działania – trzeba najpierw wyobrazić sobie to, co zamierzamy zrobić i uporządkować według obranych kryteriów (np. pilności, ważności, wykonalności, itp.) zanim cokolwiek zaczniemy robić.

Koncepcja odgrywa rolę drogowskazu – wszystkim członkom społeczności szkolnej wytycza ten sam kierunek działania. Bez względu na to czy będą realizować zapisane w niej zadania pojedynczo, parami czy w zespołach; jednorodnych czy różnorodnych; czy zaczną wcześniej czy później; czy będą zmierzać do celu tą samą, czy innymi drogami, kierunek działania zostanie zachowany. Jest punktem odniesienia w procesie podejmowania decyzji. Pomaga dokonywać wyborów między różnymi racjami i punktami widzenia.

c) Ułatwia koncentrację na tym, co najważniejsze c) Ułatwia koncentrację na tym, co najważniejsze. Sprawia, że członkowie społeczności szkolnej „nie rozmieniają się na drobne”. d) Koncepcja „rządzi” też czasem teraźniejszym, ponieważ „podpowiada” na co go wydatkować. e) Umożliwia w miarę równomierne rozłożenie zadań na osi czasu. Dzięki temu można uniknąć ich nadmiernego nagromadzenia w pewnych okresach. f) Ułatwia racjonalne gospodarowanie zasobami (ludzkimi, rzeczowymi, finansowymi, czasem), których zazwyczaj odczuwamy niedostatek. g) Pozwala całościowo spojrzeć na szkołę – zawrzeć w polu widzenia nie tylko jej wewnętrzny obraz, ale i otoczenia oraz związki między nim, a szkołą. W otoczeniu, bowiem rodzą się wyzwania, wobec których przychodzi stanąć społeczności szkolnej. Ich dostrzeżenie, przemyślenie i zinternalizowanie pomaga stawiać czoła zagrożeniom i wykorzystywać szanse.

h) Ułatwia kreowanie wizerunku szkoły w otoczeniu h) Ułatwia kreowanie wizerunku szkoły w otoczeniu. Czytelnie sformułowana koncepcja, a zwłaszcza misja toruje drogę strategii marketingowej adekwatnej do charakteru szkoły. i)Pomaga w spójnym działaniu wszystkich członków społeczności szkolnej i spójnym z koncepcją opracowaniu dokumentów szkolnych. j) W końcu, pomyślna realizacja koncepcji wyzwala poczucie sukcesu wśród nauczycieli, uczniów, rodziców, pracowników niepedagogicznych. Wykonanie zaplanowanych zadań nastawia pozytywnie, co z czasem staje się dodatkową motywacją do podejmowania kolejnych przedsięwzięć i bardziej ambitnych wyzwań.

CZYM JEST KONCEPCJA PRACY SZKOŁY? Wymaganie 2.1 nakazuje szkole mieć przyjętą koncepcję swojej pracy, jednocześnie nie narzuca szkole, jaką formę ma przyjąć koncepcja - czy ma to być pięcioletni program rozwoju, trzyletni program rozwoju, roczny plan pracy, czy zapisy zawarte w dokumentach szkoły takich jak statut, program wychowawczy, czy inne obecne od dawna w szkole - pozostawia się tu nauczycielom i dyrektorowi prawo do decydowania.

CO POWINNA ZAWIERAĆ? WARTOŚCI MISJA WIZJA PRIORYTETY, KIERUNKI DZIAŁANIA/ROZWOJU

JAKI HORYZONT CZASU PRZYJĄC DLA OPRACOWANIA KONCEPCJI? Może , to być rok, dwa, trzy a nawet pięć. W związku z tym, pytaniem o wyjściowym znaczeniu staje się nie to, jaka ma być nasza szkoła za trzy lub pięć lat, ale jaką wiedzę, umiejętności i postawy powinna kształcić, aby przygotować uczniów do dorosłego życia w świecie, którego nie jesteśmy w stanie przewidzieć i rozmaitych ról, które będą w nim odgrywać.

SKĄD CZERPAĆ INFORMACJE NIEZBĘDNE DO OPRACOWANIA KONCEPCJI? a) Priorytety Ministra Edukacji Narodowej czy aktualnie wprowadzane zmiany systemowe. b) Wyniki ewaluacji (wewnętrznej i zewnętrznej), wyniki sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych, prowadzone w szkole innowacje czy projekty, problemy z uczniami, nauczycielami czy rodzicami, wobec których staje szkoła.

CO UCZYNIĆ MOTYWEM PRZEWODNIM KONCEPCJI PRACY SZKOŁY? 1) Porozumiewanie się w języku ojczystym. 2) Porozumiewanie się w językach obcych. 3) Kompetencjach matematycznych i podstawowych kompetencjach naukowo-techniczych. 4) Kompetencjach informatycznych. 5) Umiejętności uczenia się. 6) Kompetencjach społecznych i obywatelskich. 7) Inicjatywie i przedsiębiorczości. 8) Świadomości i ekspresji kulturalnej.

JAK PLANOWAĆ W SYTUACJI NIEPEWNOŚCI? Planowanie kroczące ma kilka zalet: Wiąże planowanie bieżącej pracy (na dany rok szkolny) z planowaniem rozwoju (na dalszy okres). Inspiruje do ciągłego myślenia o przyszłości (wizji, priorytetach). Wymusza systematyczną aktualizację (przynajmniej raz w roku szkolnym, gdy trzeba dopisać priorytety na kolejny rok i uszczegółowić je na bieżący), przez co sprawia, że plan nie ulega dezaktualizacji. Zapewnia płynność w planowaniu. Przestaje być ono postrzegane jako proces okazjonalny. Umożliwia traktowanie koncepcji zarówno jako efekt, jak i proces.

Dziękuję za uwagę!