Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Advertisements

Bezrobocie A grupy interesów
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Recesje i bezrobocie.
Sytuacja na rynku pracy
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
M. Bandurska; A. Chrzanowska
Ekonomia polityczna bezrobocia
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
Hej ho, hej ho do pracy by się szło… Materiał opracowany w oparciu o bibliografię austriackiej szkoły ekonomicznej © Joanna Jonczek.
Ziołecki Grzegorz Kl. III F
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
KORZYŚCI PŁYNĄCE Z ZATRUDNIANIA OSÓB POWYŻEJ 50 ROKU ŻYCIA Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
ATC Grupa. Lata PROJEKTY WSPÓŁFINANSOWANE ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ ORAZ BUDŻETU PAŃSTWA W RAMACH DZIAŁANIA ZPORR DZIAŁANIE 2.1. GRUPA ODBIORCÓW.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Problemy rynku pracy..
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Bezrobocie.
Funkcjonowanie rynku pracy
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
Instytut Statystyki i Demografii
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Przedmiot: Podstawy przedsiębiorczości Autor: Olga Łodyga
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
„Lokalny rynek pracy” MODUŁ Klasa I.
Makroekonomia 1 Rynek pracy Mgr Łukasz Matuszczak
Makroekonomia I Ćwiczenia
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Wprowadzenie do rynku pracy
MODUŁ A.
i sposoby przeciwdziałania mu w powiecie żyrardowskim
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Jakość życia na obszarach wiejskich Wybrane zagadnienia Wzorcowy System Regionalny Monitoringu Jakości Usług Publicznych i Jakości Życia.
Ziołecki Grzegorz Kl. III F
Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw
BEZROBOCIE.
Kobiety na rynku pracy.
Popyt na pracę Poziom płacy realnej (w)
BEZROBOCIE.
„BEZROBOCIE A RYNEK PRACY W POLSCE”
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
mgr Paweł Augustynowicz Lublin 2008
Powiatowy Urząd Pracy w Drawsku Pomorskim Sytuacja na rynku pracy Powiatu Drawskiego 09/2008 – 09/2009 Działalność Powiatowego Urzędu Pracy w Drawsku Pomorskim.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Aktywni zawodowo” „Aktywni zawodowo” projekt realizowano na.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
Bezrobocie Przygotowali: Aleksandra Kwietniewska Aayush Mittal.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rynek pracy – metody analizy. Schemat analizy rynku pracy Ludność aktywna zawodowo - strona podażowa rynku pracy Pracujący - strona popytowa rynku pracy.
Bezrobocie.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia) Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im.Józefa Nojego w Czarnkowie ID grupy: 97/13_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Lokalny rynek pracy Semestr/rok szkolny: Semestr I - 2009/2010

Bezrobocie jest zjawiskiem społecznym polegającym na tym, że część ludzi zdolnych do pracy i deklarujących chęć jej podjęcia nie znajduje faktycznego zatrudnienia z różnych powodów. Pod pojęciem bezrobotnego można rozumieć osobę niezatrudnioną, nie prowadzącą działalności gospodarczej i nie wykonującą innej pracy zarobkowej, zdolną i gotową do podjęcia zatrudnienia (w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy). Jest to szeroka definicja. Natomiast wąską stosują państwowe Urzędy Pracy (powiatowe lub wojewódzkie). I tak bezrobotnym w rozumieniu przepisów Ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy jest osoba, która: ukończyła 18 rok życia (pełnoletnia), nie ukończyła 60 lat w przypadku kobiet i 65 lat w przypadku mężczyzn, aktualnie nie uczy się na żadnym szczeblu kształcenia lub nie jest skierowana na szkolenie przez PUP, jest zameldowana lub pozostaje w naszym kraju legalnie lub jej pobyt może zostać zalegalizowany (azyl polityczny, karta stałego lub czasowego pobytu, obywatele UE). Długotrwałe bezrobocie to pozostawanie bez pracy przez okres co najmniej 12 miesięcy w ciągu ostatnich 24 miesięcy.

Bezrobocie w Polsce

Przeciwdziałanie bezrobociu i jego skutkom - państwo Instrumenty aktywne Szkolenia dla bezrobotnych Poradnictwo zawodowe Pośrednictwo pracy Prace interwencyjne Pomoc dla nowopowstających przedsiębiorstw Instrumenty pasywne Zasiłki dla bezrobotnych Świadczenia przedemerytalne Obniżanie wieku emerytalnego Wydłużanie wieku obowiązkowej edukacji młodzieży

Przeciwdziałanie bezrobociu i jego skutkom - osoby bezrobotne Podniesienie kwalifikacji Zmiana kwalifikacji Podejmowanie pracy, nawet jeśli wymaga ona kwalifikacji mniejszych niż posiadane Zmiana miejsca zamieszkania Podjęcie pracy na własny rachunek

Rodzaje bezrobocia Bezrobocie dobrowolne, zwane również klasycznym, pojawia się wówczas, gdy mimo wolnych miejsc pracy osoby należące do zasobu siły roboczej nie wykazują chęci podjęcia tejże. Brak motywacji może być wynikiem wygórowanych ambicji, przekonania o zbyt niskich zarobkach etc. Według tzw. teorii naturalnej stopy bezrobocia zawsze na rynku będzie pojawiało się bezrobocie, gdyż zawsze znajdą się osoby odrzucające rynkową płacę równowagi. Bezrobocie frykcyjne ma charakter przemijający i nie jest niebezpieczne dla stabilności gospodarki. Wynika nowiem z niedoskonałości rynku pracy. Zjawisko to pojawia się, gdy wolne miejsca pracy co prawda istnieją, ale zainteresowane osoby nie mogą ich znaleźć. Konieczna wydaje się w takim wypadku ingerencja osób trzecich (państwa lub innych pośredników), które dostarczając stosownych informacji, pozwolą potencjalnemu pracownikowi znalezienie i podjęcie pracy. Względnie rzadkie zjawisko związane z występowaniem monopolu na rynku pracy. Tworzą go bowiem związki zawodowe i korporacje, które decydują o przynależności do struktur i warunkach pracy. Zgodnie z tzw. teorią „insider - outsider” grupy tego typu dbają nade wszystko o swoich członków, ograniczając możliwości zatrudnienia osobom „z zewnątrz”. Na rynku pracy może istniej również monopsom, czyli obecność jednego nabywcy pracy (np. jedna fabryka w okolicy). W takim wypadku bezrobocie może również wynikać z ograniczenia dostępu do miejsca pracy.

Bezrobocie strukturalne opiera się na założeniu, że siła robocza nie jest kategorią jednorodną a strumienie popytu i podaży nie są kompatybilne. Wiąże się to ze specjalizacją pracowników i trudnościami w przekwalifikowaniu tychże. Ze względu na ograniczoną mobilność w/w , zjawisko to może być niezwykle niebezpieczne, szczególnie na obszarach związanych z jedną gałęzią przemysłu (rolnictwo, górnictwo czy obecność wielkiej fabryki zatrudniającą wiele osób). W razie zmian gospodarczych czy organizacyjnych (nieopłacalność zbiorów, zamykanie kopalń i fabryk) pojawia się miejscowe bezrobocie obejmujące dużą grupę osób. Bezrobocie koniunkturalne zwane keynesowskim związane jest z zależnością pomiędzy stopą bezrobocia a inflacją. Według makroekonomicznej teorii Johna Keynesa stopa bezrobocia jest zależna od popytu globalnego na dobra i usługi. Brak koniunktury implikuje brak miejsc pracy. Możliwe jest jednak zmniejszanie bezrobocia kosztem spowolnienia rozwoju gospodarki (zmniejszenie inflacji i spadek płac). Zależność pomiędzy stopą inflacji a stopą bezrobocia wyznacza tzw. krzywa Philipsa.

Przyczyny bezrobocia Istnieje wiele powodów, dla których osoby chcące pracować i zdolne do pracy nie znajdują zajęcia odpowiadającego ich aspiracjom i wymaganiom finansowym; *Między zakończeniem pracy w poprzednim miejscu pracy, a jej podjęciem w nowym mija pewien czas. Ten typ bezrobocia określa się mianem bezrobocia frykcyjnego i jest ono zazwyczaj niskie a także nie ma większego wpływu na gospodarkę. *Osoby poprzednio pracujące mogły stracić pracę ze względu na przekształcenia gospodarcze, zmiany technologiczne czy upadek całych gałęzi przemysłu. Do tej grupy bezrobotnych należą m.in. Górnicy, hutnicy, stoczniowy, pracownicy PGR-ów. Duża liczba bezrobotnych, bez odpowiednich kwalifikacji, na niewielkim obszarze powoduje, że gospodarka regionu nie może stworzyć wystarczająco szybko miejsc pracy i wchłonąć bezrobotnych. Bezrobocie takie utrzymuje się przez wiele lat na wysokim poziomie. *Osoby które zakończyły edukację, ale nie mają jeszcze doświadczenia zawodowego nie są poszukiwaną grupą zawodową. Wymagają one długiego szkolenia i nabywania doświadczenia, będąc przez ten czas mało produktywnymi. Z tego powodu absolwenci często nie mogą znaleźć pracy nawet, jeśli istnieje popyt na pracowników w danej branży. *Miejsca pracy mogą znajdować się gdzie indziej, niż poszukujący pracy pracownicy. Ze względu na niewielką mobilność ludności (np. niechęć do przeprowadzki do miasta i trudności takiej przeprowadzki) oraz wysokie koszty dojazdu osobom takim trudno znaleźć zatrudnienie. *Pracodawcy mogą obawiać się zatrudniania osób, pomimo że aktualnie potrzebują siły roboczej, ze względu na trudność ich zwolnienia kiedy popyt będzie mniejszy. Sytuację tę rozwiązać mogą w pewnym stopniu inne formy zatrudniania, takie jak umowy na czas określony, umowy o dzieło, czy zlecenia.

Ekonomiczne skutki bezrobocia Zgodnie z prawem Okuna, okresy, w których poziom bezrobocia jest wysoki, to okresy, w których faktyczny poziom PNB spada poniżej jego poziomu potencjalnego. A zatem wysokiemu poziomowi bezrobocia towarzyszy wysoki poziom produktu, którego wytworzenia zaniechano – zupełnie tak samo jak gdyby tę właśnie ilość zmarnotrawionych, nie wytworzonych samochodów, środków żywności i budynków po prostu utopiono w odmętach oceanu. Jak wielkie jest marnotrawstwo wynikające z wysokiego bezrobocia? Straty ponoszone w okresach wysokiego bezrobocia to największe udokumentowane marnotrawstwo we współczesnej gospodarce. Są one wielokrotnie większe od szacowanych strat wynikających z nieefektywności (zbędnych strat) w następstwie monopolu czy też marnotrawstwa wywołanego stosowaniem ceł i kontyngentów w wymianie zagranicznej. Szacuje się, że na każdy procent, o jaki faktyczna stopa bezrobocia przewyższa naturalną stopę bezrobocia, realny PKB jest niższy o 3% od PKB potencjalnego przy pełnym wykorzystaniu zdolności produkcyjnych

Stopa bezrobocia Najczęściej definiuje się stopę bezrobocia jako stosunek liczby osób bezrobotnych do liczby ludności aktywnej ekonomicznie. Tak zdefiniowaną stopę bezrobocia oblicza się różnie, w zależności od przyjętej definicji osoby bezrobotnej. najczęściej praktykowane ale nie do końca prawidłowe, jest podawanie stopy bezrobocia rejestrowanego, do wyliczenia której przyjmuje się, że bezrobotny, to osoba, która jest aktualnie zarejestrowana zgodnie z prawem danego kraju, jako poszukująca pracy. natomiast Międzynarodowa Organizacja Pracy zaleca wyliczanie stopy bezrobocia zgodnie z następującą definicją: za bezrobotną uważa się osobę, która spełnia równocześnie wszystkie poniższe warunki: ukończyła 18 lat aktualnie nie pracuje (nie świadczy pracy w rozumieniu definicji MOP), ani nie odbywa przyuczenia do zawodu z elementami nauki praktycznej; poszukiwała aktywnie pracy w tygodniu badania lub w ciągu 6 tygodni poprzedzających badanie; jest zdolna do podjęcia pracy w tygodniu badanym lub następnym i wyraża gotowość podjęcia takiej pracy. nie ukończyła 60 lat - kobieta, 65 lat - mężczyzna. nie posiada gospodarstwa rolnego (powyżej 2ha)lub gospodarstwa specjalistycznego (np. szklarnie, hodowla zwierząt futerkowych) nie nabywa zasiłku chorobowego bądź renty

Lokalny Rynek Pracy

Ankieta dla pracodawców Odpowiedzi proszę zaznaczyć krzyżykiem lub napisać w wyznaczonym miejscu 3.Czy podczas przyjmowania patrzą państwo na płeć ? -Tak -Nie 4.Osoby jakie płci są zatrudnianie częściej ? -Kobiety -Mężczyźni 5. Czy osoby z wyższym wykształceniem mają szanse na większe zarobki? 6. Czy chętnie przyjmują państwo młodzież na staż ? 7. Dużą role odgrywa w państwa przedsiębiorstwie doświadczenie ? 8.Czy uważają państwo, że lokalny rynek edukacyjny jest dostosowany do potrzeb rynku pracy ? 1.Po jakiej szkole w Państwa przedsiębiorstwie są największe szanse na pracę? ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 2.w jakim przedziale wiekowym najczęściej zatrudniane są osoby? …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Wnioski: W trzech badanych firmach przeprowadzono ankietę związaną z rynkiem pracy. Ankieta dotyczyła zarówno pracodawców jak i przyszłych pracowników. Badania statystyczne ukazały, że w powiecie Czarnkowsko-Trzcianeckim pracodawcy chętniej zatrudniają osoby po Zasadniczej Szkole Zawodowej niż osoby z wykształceniem średnim lub wyższym ( Mimo iż po wykształceniu wyższym jest szansa na większe zarobki). Dużą rolę w przedsiębiorstwie odgrywają kwalifikacje zawodowe. Największą szanse na zatrudnienie mają osoby w przedziale wiekowym 20-40 lat. Płeć nie odgrywa większego znaczenia, choć częściej zatrudniani są mężczyźni. Pracodawcy sądzą, że lokalny rynek edukacyjny jest dostosowany do potrzeb rynku pracy.

Lokalny Rynek Edukacji

Szkoły Znajdujące się w Powiecie Czarnkowsko - Trzcianeckim - Zsp Czarnków im. Józefa nojego w Czarnkowie - LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE w czarnkowie - Prywatny Zespół Szkół w Czarnkowie - Zespół szkół leśnych w Goraju - Zespół szkół w Krzyżu wlkp. - Edukacja Lubasz - Zespół szkół RCKU Im.Gen.D.Chłapowskiego w Trzciance - Zespół szkół ponadgimnazjalnych Im. Henryka sienkiewicza w Trzciance

Czarnków: - Zsp Czarnków im. Józefa nojego :

Technikum :. technik budownictwa. Technik mechatronik Technikum : *technik budownictwa *Technik mechatronik *technik ekonomista *technik handlowiec *Technik informatyk *technik logistyk *technik rolnik *technik organizacji reklamy *technik żywienia i gospodarstwa domowego

Szkoła Policealna :. technik administracji. technik budownictwa Szkoła Policealna : *technik administracji *technik budownictwa *technik logistyk *technik rolnik *technik prac biurowych *technik organizacji reklamy *technik usług kosmetycznych *technik bezpieczeństwa i higieny pracy *technik usług pocztowych i finansowych *technik organizacji usług gastronomicznych

Technikum uzupełniające:. technik rolnik. technik mechanik Technikum uzupełniające: *technik rolnik *technik mechanik *technik handlowiec *technik żywienia i gospodarstwa domowego Zasadnicza szkoła zawodowa : *2 letnie w zawodach : -sprzedawca -kucharz malej gastronomii *3letnia wielozawodowa *2 i 3 letnia specjalna -wielozawodowa

Rynek Pracy-Jak widzę swoją przyszłość po szkole? ANKIETA Rynek Pracy-Jak widzę swoją przyszłość po szkole? 9.Czy planowanie przyszłości ma sens? Tak Nie Nie wiem Trudno stwierdzić 10.Jakie są Twoje plany po ukończeniu tej szkoły? Praca Szkoła Policealna Studia wyższe 11.Czy chciałabyś/chciałbyś pracować za granicą? 12.Czy warto inwestować w dalszą edukację? 13.Czy szkoła uczy Cię samodzielności? 1.Płeć Kobieta Mężczyzna 2.Wiek ………… 3.Miejsce zamieszkania Miasto Wieś 4.Jakie wykształcenie chciałabyś/chciałbyś osiągnąć? Wyższe Zasadnicze zawodowe Średnie 5.Co wpływa na decyzje o Twoim wykształceniu? Sam/sama o tym decyduje Rodzice 6.Czy interesuje Cię zdanie rodziców o podjętej decyzji na temat Twojej przyszłości? Tak Nie 7.Czy nauka jest dla Ciebie ważna? 8.Od czego zależy kim będziesz w przyszłości? Ode mnie Od rodziców Od okoliczności/przypadku Nie wiem 14.Na co liczą ludzi po ukończeniu szkoły? Wysokie dochody Interesujący zawód Samodzielność Uniknięcie bezrobocia Lekką pracę 15.Największym plusem szkoły jest-…………………………………………………………………………………………………….. 16.Największym minusem szkoły jest-………………………………………………………………………………………………….

WNIOSKI W badaniu ankietowym wzięło udział 89 osób. Byli to uczniowie Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie w wieku od 17 do 19 lat. Aż 68% ankietowanych zamieszkuje na wsi, a pozostałe 32% pochodzi z miasta. Analizując odpowiedzi na pytanie czwarte (Jakie wykształcenie chciałbyś/chciałabyś osiągnąć ?) cieszy nas, że aż 67% naszych ankietowanych chce osiągnąć wyższe wykształcenie , 30% chciałoby uzyskać wykształcenie średnie a zaledwie 7% decyduje się na szkołę policealną. Decyzje tą w większości bo aż 86% ankietowanych podejmuje samemu, zaledwie u 14% to rodzice mają wpływ na decyzje swoich dzieci w dalszej ich edukacji. 67% uczniów interesuje zdanie rodziców o podjętej decyzji o wykształceniu. Nauka jest ważna dla większości uczniów bo aż dla 67% , następnie 20% nie wie a 16% uważa naukę za nieważną. Następnie zapytaliśmy też od czego i od kogo zależy kim będą w przyszłości. I tak zadowalającym wynikiem wynoszącym 81% twierdzi ,że to on sam o tym decyduje, 16% twierdzi, że to okoliczności decydują, zaledwie 3% zależnych jest od swoich rodziców. Przeważająca część badanych (52%) planuje swoją przyszłość twierdząc, że ma to sens, 22% nie wie czy jest to sensowne i 18% nie widzi w tym sensu. Kolejnym ważnym elementem dotyczącym przyszłości młodzieży są plany jakie wiążą z ukończeniem tej szkoły. I tak 59% planuje podjąć pracę ,którą to 55% chciałoby realizować za granicą a 45% we własnym kraju. Po ukończeniu nauki w ZSP 36% chce ukończyć studia wyższe , 5% chce pójść do szkoły policealnej. 68% sądzi iż warto inwestować w dalszą edukację 15% nie zgadza się z tym stwierdzeniem, a o 2% więcej nie ma zdania na ten temat. W ostatnim pytaniu dowiadujemy się na co tak naprawdę liczą uczniowie po ukończeniu edukacji. Najwięcej ankietowanych (39%) liczy na wysokie dochody, 29% na interesujący zawód 18% liczy na uniknięcie bezrobocia , na lekką pracę ma nadzieję 12% a tylko 11% chce być samodzielnym.