Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, Priorytet IX, Działanie 9.4. Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty www.nauczyciele.org.pl
Szczecin, 24.10.2008 r. Karolina Kusy Szkoła jako instytucja i jej wpływ na kreowanie wzorców dobrych obyczajów w kształceniu Szczecin, 24.10.2008 r. Karolina Kusy
Rozwijającym się jednostkom czy społeczeństwu jako całości FUNKCJE SZKOŁY Po co i dla kogo jest szkoła Czyim interesom służy? Rozwijającym się jednostkom czy społeczeństwu jako całości
SZKOŁA PEŁNI FUNKCJE ADAPTACYJNĄ EMANCYPACYJNĄ Funkcjonowanie szkoły nacechowane jest zdominowaniem jednej z tych sfer przez drugą
FUNKCJA ADAPTACYJNA Istotą edukacji jest przejmowanie przez kolejne pokolenia dorastające od starszej generacji jej norm, wartości, wzorców zachowania, dorobku naukowego w celu przygotowania do dojrzałości, dorosłości w świecie zastanym – tu i teraz, oraz w bliskiej przyszłości.
FUNKCJA EMANCYPACYJNA To przygotowanie do dorosłości polegające nie tylko na nabywaniu kompetencji naukowych, społecznych, obywatelskich ale i ujawnianiu i rozwijaniu potencjału dziecka w celu tworzenia tendencji do zmian we własnym organizmie i w otaczającym go świecie, do wolności. Polega na sytuowaniu ucznia i jego potrzeb w centrum oddziaływań edukacyjnych.
Szkoła? Towarzyszy nam przez 1/5 życia Kształtuje relacje społeczne Buduje przyjaźnie często do końca życia
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Szkoła podstawowa, gimnazjum Gmina ustala obwód Ograniczony wybór
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Szkoły ponadgimnazjalne Możliwość wyboru Czym się kierować ?
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Czynniki wpływające na uczniowskie wybory: Indywidualne zamierzenia Presja rodziny Opinia środowiska Wybory grupy rówieśniczej Czynniki ekonomiczne
Wybór kierunku kształcenia i typu szkoły Jaką szkołę wybrać? rodzina doradca zawodowy wychowawca psycholog pedagog pomoc
Oferta kształcenia Sytuacja na lokalnym rynku pracy Prognozy dotyczące zatrudnienia Tradycje lokalne Dostępność kadry pedagogicznej Baza dydaktyczna Tradycja szkoły
Placówka w otoczeniu lokalnym Placówka oświatowa połączona jest siecią relacji i zależności z otoczeniem. uczniowie rodzice środowisko Placówki oświatowe: przedszkole, szkoła, PPP, placówka pracy pozaszkolnej powiązane jest siecią relacji i zależności z otoczeniem. placówka pedagodzy pracownicy samorząd
Wzajemne oczekiwania skończę szkołę czegoś się nauczy pomogą skończy szkołę Wzajemne oddziaływania poszczególnych grup społecznych i ich oczekiwania wobec szkoły/ placówki oświatowej. 1 – rodziców, 2 – pedagogów, 3 – pracowników, 4 – samorządu lokalnego, 5 - uczniów Przykład oczekiwań ucznia jest punktem wyjścia do ćwiczenia w opracowaniu wzajemnych oczekiwań pozostałych. czegoś się nauczy pomogą
WYCHOWANIE = „działanie na rzecz”, otwieranie młodego człowieka na dobro, prawdę i piękno, wspomaganie go w szeroko rozumianym rozwoju. WYCHOWANIE prowadzi w kierunku SAMOWYCHOWANIA
Wychowanie to: wspomaganie w rozwoju młodego człowieka, zaspokajanie potrzeb młodego człowieka (realnych, nie urojonych), spotkanie osób: wychowawcy i wychowanka, proces oparty na personalistycznej koncepcji człowieka, uwzględniający jego rozwój fizyczny, psychiczny, społeczny i duchowy, przygotowujący młodego człowieka do pełnienia odpowiedzialnych ról w życiu dorosłym. Wychowywać można jedynie w powiązaniu ze światem wartości. Nie jest możliwe wychowanie w pustce aksjologicznej.
Wychowanie w szkole – jakie? zaplanowane integralne systematyczne, ciągłe odpowiedzialne celowe skuteczne konsekwentne rzetelne
Na czym polega działalność wychowawcza szkoły ? realizacji programu wychowawczego szkoły, oddziaływaniach wychowawczych w dydaktyce, pracy wychowawcy klasowego,
Na czym polega działalność wychowawcza szkoły ? przekazywaniu wartości przez nauczyciela (każdy nauczyciel jest wychowawcą), głównie poprzez bycie wzorem osobowym, wychowaniu poprzez działalność artystyczną, wychowaniu poprzez sport, turystykę i rekreację.
Podstawą działalności wychowawczej szkoły jest: mapa problemów szkoły, poznanie człowieka – ucznia (poznanie norm rozwojowych i ewentualnych zaburzeń), rozwój osobowy nauczyciela – wychowawcy, współpraca nauczycieli ze sobą (praca zespołowa), bezwarunkowa akceptacja dziecka – ucznia, natomiast brak akceptacji dla jego negatywnego zachowania, czas dla ucznia - wychowanka, Współpraca z rodzicami w dziele WYCHOWANIA
Polityka oświatowa JST Powinna być nakierowana na: tworzenie optymalnych warunków funkcjonowania szkół, tworzenie pozytywnego klimatu wokół oświaty, współpracę ze środowiskiem lokalnym, szukanie sojuszników do realizacji zadań oświatowych.
Jak technologia zmienia kulturę Nowe odkrycia i wynalazki techniczne Przemiany społeczne i kulturowe Nowe technologie komunikacji i ich dominacja nowy typ kultury Zmiana w postrzeganiu świata (przemiany antropologiczne) Zmienia środowisko człowieka Kultura Środowisko wpływa na jego życie i rozwój. Określone umiejętności zyskują na znaczeniu Technologia komunikacji Jest twórcą technologii Człowiek
Rozwój technologii komunikacji i efekt opóźnienia kulturowego Komputer w każdej szkole! I etap – nowa technologia Fascynacja nowością Lęk przed nowym Niepewność jutra II etap – adaptacja kulturowa Rozumienie szans i zagrożeń Akceptacja, afirmacja Edukacja Media to zagrożenie, manipulacja Media to nośniki ideologii Brak umiejętności wykorzystania – wykluczenie społeczne Media to tylko narzędzia, które mogą nam się bardzo przydać Korzystanie z nich to ważny element naszego życia i rozwoju Trzeba uczyć się z nich korzystać
Jak zmienia się kultura, jak zmienia się człowiek? Współczesna zmiana technologiczna: media drukowane media audiowizualne multimedia Jak zmienia się kultura, jak zmienia się człowiek? Jak go mamy kształtować (edukacja)? Wzrost znaczenia obrazu. Współudział w przekazie Niezmienność naszych wartości, zmiana w sposobie ich wyrażania Dokonywanie świadomych wyborów – nadmiar opcji do wyboru Społeczeństwo wiedzy. Znaczenie rozumienia i selekcji przekazów. Umiejętności informacyjne – nadmiar informacji Znaczenie komunikatywności jako element sukcesu – alfabetyzm funkcjonalny Co się zmienia, a co pozostaje niezmienne? Przemiany ilościowe i jakościowe
Rodzina – podstawowe środowisko wychowawcze i miejsce odbioru mediów, gł. przekaz wartości. Szkoła – częściowo przejmuje zadanie wychowawcze rodziny, gł. przekaz wiedzy i umiejętności.
W kierunku szkoły partnerskiej i obywatelskiej Rodzice i nauczyciele stają się w równym stopniu odpowiedzialni za kształt oświaty w naszym państwie Istnieje jednoznaczna korelacja pomiędzy jakością edukacji a poziomem współpracy szkoły i domu, nauczycieli i rodziców.
W kierunku szkoły partnerskiej i obywatelskiej Rodzice mają prawo żądać od władz publicznych wysokiej jakości usług edukacyjnych Mają też prawo do wydawania opinii i przeprowadzania konsultacji z władzami odpowiedzialnymi za edukację na wszystkich szczeblach zarządzania oświatą
Szkoła z reguły stanowi jeden z najważniejszych elementów kształtujących obraz świata i człowieka, Pamiętajmy o tym, że szkoła kształtuje ludzi młodych!!!
Lata szkolne to proces kształtowania psychiki i systemów wartości Szkoła powraca we wspomnieniach dzieciństwa, wczesnej młodości. Jedni z sympatią wspominają ulubionych nauczycieli, kolegów, szkolne obyczaje, wspominają jak wiele zawdzięczają szkolne. Innym szkoła jawi się jako koszmar, skostniała instytucja niszcząca osobowość i indywidualność, wroga wychowankom. Lata szkolne to proces kształtowania psychiki i systemów wartości
Nauczyciel w szkole Nauczyciel w szkole pełni funkcje wychowawcze. Nie tylko powinien uczyć ale pomóż rozwijać i kształtować osobowość człowieka. Z nauczycielami spędza się prawie cały dzień więcej niż z rodzicami.
Szkoła i jej wizerunek Kolory sali powinny być przyjemne i miłe Szara elewacja szkoły kojarzy się ze skostniała instytucją nie z miejscem do którego się chętnie uczęszcza. Kolory sali powinny być przyjemne i miłe Zaniedbane łazienki które trzeba odremontować Zła atmosfera ma wpływ na frekwencje gdyż może zniechęcać do uczęszczania do szkoły. Uczniowie wybierają ciekawsze ładniejsze miejsca. Nauczyciele nie powinni wprowadzać nastroju grozy na lekcjach.
Zadowolony uczeń Jeśli wprowadzi się wiele zmian to szkoła zyska na swym prestiżu i wiele więcej osób będzie chciało do niej uczęszczać. Uczniowie będą z dumą wypowiadali się o szkole i nauczycielach. Uczniowie nie będą się wstydzić Na wprowadzeniu zmian zyskają uczniowie i nauczyciele i nie będzie wątpliwości że nasza szkoła jest najlepsza
BIURO PROJEKTU ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin Zachodniopomorskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli ul. Gen. J. Sowińskiego 68, p. 35 70-236 Szczecin tel.: 091/435 06 29 e-mail: biuro@nauczyciele.org.pl www.nauczyciele.org.pl