dr I. Pielesiak, dr A. Ogrodowczyk, dr S. Kozłowski, mgr J. Ulańska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski Obszar Funkcjonalny
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 02Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka, 2007.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Prezentacja projektów Miasta planowanych do realizacji w latach [ budowanie świadomości ] Wystąpienie Władysław Bieda – Burmistrz Miasta Limanowa.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Regionalny Program Operacyjny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MŁODZIEŻOWE RADY GMINY – tworzenie i funkcjonowanie Szkolenie w ramach projektów Obywatel PRO Dramowi Obywatele.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Leszno jako centrum aglomeracji i centrum subregionu
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Warszawa,
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Planowana koncepcja współpracy PPL z Województwem Lubuskim w ramach kontynuacji funkcjonowania Portu Lotniczego Zielona Góra-Babimost Zielona Góra,
Tomasz Kaczmarek Obszary metropolitalne Problemy integracji zarządzania i planowania I Szczecińska Konferencja Regionalistyczna,
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Człowiek - najlepsza inwestycja Projekt "Rola bezpośrednich inwestycji zagranicznych w kształtowaniu aktualnego i przyszłego profilu gospodarczego województwa.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
Witamy na I forum na rzecz budowy drogi S-74. Forum na rzecz budowy drogi S-74 Dlaczego powstało forum? Celem konferencji jest stworzenie forum wymiany.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
UST.
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

dr I. Pielesiak, dr A. Ogrodowczyk, dr S. Kozłowski, mgr J. Ulańska Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Łódzki Obszar Metropolitalny ‐ spójność terytorialna, delimitacja i problemy instytucjonalizacji Bartosz Bartosiewicz Iwona Pielesiak Katedra Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej Uniwersytet Łódzki Prof. dr hab. T. Marszał (kierownik), prof. dr hab. J. Jakóbczyk-Gryszkiewicz, dr I. Pielesiak, dr A. Ogrodowczyk, dr S. Kozłowski, mgr J. Ulańska Zrealizowano w ramach projektu badawczego pt. Spójność terytorialna Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego, finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Obszar metropolitalny Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Obszar metropolitalny „obszar wielkiego miasta oraz powiązanego z nim funkcjonalnie bezpośredniego otoczenia, ustalony w koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju” (Art. 2, pkt 9. Ustawy o planowaniu przestrzennym 2003), „zwarty układ przestrzenny składający się z wielkiego miasta oraz bezpośrednio i funkcjonalnie z nim powiązanych otaczających terenów, charakteryzujący się wysokim poziomem i dynamiką rozwoju, określony w planie zagospodarowania przestrzennego województwa” (Projekt ustawy o planowaniu przestrzennym 2006), „teren obejmujący całość lub część danej aglomeracji miejskiej, na którym występuje intensywna zabudowa i duże zagęszczenie ludności, duży przepływ osób i towarów oraz znaczna wymiana usług (…), obejmujący co najmniej jedną metropolię jako centrum tego kompleksu oraz powiązane funkcjonalnie z centrum jego bezpośrednie otoczenie, w postaci jednostek osadniczych różnej wielkości o charakterze miejskim, podmiejskim lub wiejskim, położonych na terenie sąsiadujących lub także kolejnych gmin” (Art. 6, pkt 1 i 2 projektu Ustawy o rozwoju miast… 2008).

społeczno-gospodarczych Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Kryteria badania spójności obszaru metropolitalnego – zasięg i siła powiązań: transportowych (bazy materialnej infrastruktury i funkcjonalne w zakresie indywidualnego i zbiorowego transportu osobowego); społeczno-gospodarczych (skala i kierunek dojazdów do pracy, miejsc nauki, miejsc świadczenia usług, powiązania inwestycyjno-kapitałowe); instytucjonalnych (formalna i nieformalna współpraca samorządowa); wynikających z charakteru struktury przestrzennej (użytkowanie ziemi oraz spójność polityk przestrzennych); ekologicznych / środowiskowych.

Wybrane koncepcje delimitacji Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Wybrane koncepcje delimitacji Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego Źródło: opracowanie własne

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Spójność terytorialna ŁOM w świetle konfrontacji najwyższych wskazań syntetycznych miar powiązań Źródło: opracowanie B. Bartosiewicz

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Formy oddolnej instytucjonalizacji obszarów metropolitalnych w Polsce – stan na 2012 Nazwa Uwagi Agencja Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej (spółka S. A.) 30 gmin członkowskich Deklaracja o utworzeniu Rady Krakowskiego Obszaru Metropolitalnego 53 sygnatariuszy Górnośląski Związek Metropolitalny (związek międzygminny) 14 miast członkowskich Porozumienie Partnerskie Białostockiego Obszaru Metropolitalnego sygnatariusze: marszałek województwa podlaskiego, prezydent Białegostoku oraz starosta białostocki Porozumienie Partnerskie Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego sygnatariusze: prezydenci oraz starostowie bydgoscy i toruńscy, marszałek województwa; w 2008 r. poszerzone o 17 gmin Porozumienie Partnerskie Rzeszowskiego Obszaru Metropolitalnego - Porozumienie w sprawie Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego strony porozumienia: marszałek województwa, prezydent Lublina oraz starostowie: lubartowski, lubelski, świdnicki, łęczyński Stowarzyszenie Gdański Obszar Metropolitalny 35 członków (gminy i powiaty) Stowarzyszenie Metropolia Poznań 21 gmin i 1 powiat członkowski Stowarzyszenie Metropolia Warszawa 14 gmin zrzeszonych, 9 gmin kandydujących Stowarzyszenie Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego zrzesza 12 gmin, 1 powiat ziemski, województwo marszałkowskie Źródło: opracowanie na podstawie: www.aglomeracja.poznan.pl, www.metropolia.warszawa.pl; www.gzm.org.pl; www.som.szczecin.pl; www.gdansk.pl; www.araw.pl; oraz P. Adamowicz, 2012, Metropolie regionami kapitału i wiedzy, dokument elektroniczny opublikowany na portalu Unii Metropolii Polskich (http://www.selfgov.gov.pl/materialy/pdf/metropolie-reg-kapital-wiedza.pdf, dostęp z dnia 01.09.2012).

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Główne sfery oficjalnych porozumień międzygminnych w regionie miejskim Łodzi w latach 1991-2012 Źródło: opracowanie na podst. Dzienników Urzędowych Województwa Łódzkiego

Formalne zrzeszenia gmin w regionie miejskim Łodzi – stan na 2012 r. Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Formalne zrzeszenia gmin w regionie miejskim Łodzi – stan na 2012 r. Źródło: opracowanie na podst. danych MSWiA oraz urzędów gminnych

Zasięg przestrzenny badania ankietowego nt. instytucjonalizacji ŁOM Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Zasięg przestrzenny badania ankietowego nt. instytucjonalizacji ŁOM Źródło: opracowanie własne

brakuje działań na rzecz integracji gmin wokół Łodzi; Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Władze gminne nie są zainteresowane członkostwem w stowarzyszeniach, związkach lub porozumieniach międzygminnych, ponieważ: brakuje działań na rzecz integracji gmin wokół Łodzi; brakuje propozycji takiej współpracy; gmina była członkiem stowarzyszenia (…), ale poza zagranicznym wyjazdem radnych i burmistrza mieszkańcy nie zauważyli innych korzyści. Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Powołanie ŁOM jako instytucji zarządzającej przestrzenią nie jest słuszną inicjatywą, ponieważ: ŁOM jako zrzeszenie samorządów powinien być ukierunkowany na stymulowanie i koordynację ich rozwoju, ale nie powinien decydować, a jedynie posiadać głos doradczy w zakresie gospodarki przestrzennej; interesy Łodzi (…) są rozbieżne z interesami małych gmin, inna jest specyfika tych ośrodków. Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Powołanie ŁOM jako instytucji zarządzającej przestrzenią to słuszna inicjatywa, ponieważ: przyczyni się do integracji gmin członkowskich, przez co zwiększy się ich potencjał rozwojowy i innowacyjność lokalnej gospodarki; będzie to spójny, wspierający się obszar; wspólne działania sprzyjają aktywizacji gospodarczej, ożywieniu lokalnych rynków, ograniczeniu bezrobocia, realizacji projektów na rzecz wsparcia przedsiębiorczości, inwestycjom infrastrukturalnym o charakterze regionalnym; przyczynią się do likwidacji zapóźnień cywilizacyjnych; niektóre problemy dotyczące gmin nie są możliwe do rozwiązania na poziomie lokalnym, szansę na ich rozwiązanie dałoby zarządzanie na poziomie obszaru metropolitalnego (małe gminy nie są w stanie samodzielnie zrealizować inwestycji na dużą skalę); tworzenie sformalizowanych partnerstw i współpracy w obszarach funkcjonalnych będzie warunkiem pozyskania środków unijnych w nowej perspektywie na lata 2014-2020; Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Powołanie ŁOM jako instytucji zarządzającej przestrzenią to słuszna inicjatywa, ponieważ: powołanie wspólnych systemów infrastrukturalnych kosztem wielu obecnie istniejących tworów może sprzyjać skuteczności, oszczędnościom i byciu bardziej przyjaznym dla ludzi; dzięki wspólnym inwestycjom infrastrukturalnym remonty dróg nie będą prowadzone tylko do granic gminnych, ale i poza nie; wprowadzenie wspólnego biletu w komunikacji zbiorowej ułatwi życie mieszkańcom; wspólne negocjacje gmin sąsiadujących ze sobą może sprzyjać pozyskaniu dużego inwestora. Wspólne działanie gmin w tym zakresie wzmocni ofertę inwestycyjną i konkurencyjność ŁOM w stosunku do pozostałych dużych miast kraju; Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

obszar metropolitalny będzie lepiej „słyszalny” w Polsce; Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Powołanie ŁOM jako instytucji zarządzającej przestrzenią to słuszna inicjatywa, ponieważ: da ona szansę na zharmonizowanie przestrzeni, wprowadzenie i zachowanie ładu przestrzennego, spójności urbanistycznej i architektonicznej; współpraca ŁOM z innymi obszarami metropolitalnymi (krajowymi i europejskimi) może generować synergiczne efekty rozwojowe; obszar metropolitalny będzie lepiej „słyszalny” w Polsce; da ona możliwość stworzenia programów o większym obszarze oddziaływania; może ona pomóc wypromować region dla turystyki. Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Zainteresowanie władz gminnych włączeniem do ŁOM w świetle wyników badania ankietowego Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

interesy gminy i Łodzi są rozbieżne; Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Władze gminne nie są zainteresowane włączeniem się w działania służące formalnemu powołaniu ŁOM, ponieważ: interesy gminy i Łodzi są rozbieżne; pozycja Łodzi w takiej strukturze może okazać się monopolistyczna; gmina może nie mieć wpływu lub mieć niewielki wpływ na podejmowane decyzje; brakuje informacji nt. ewentualnych korzyści dla gminy; gmina może utracić część dochodów; gmina leży zbyt daleko od Łodzi i nie będzie włączona do ŁOM; w urzędzie pracuje zbyt mało osób, by mogły zająć się tą kwestią; gmina posiada zbyt mały potencjał; Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

dostrzegają szansę na dalszy rozwój jako członek ŁOM; Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Władze gminne są zainteresowane włączeniem się w działania służące formalnemu powołaniu ŁOM, ponieważ: zapewni to dostęp do informacji i umożliwi wymianę doświadczeń miedzy gminami dużymi i małymi; mogą mieć przez to wpływ na powstanie związku, jego zakres/cele, statut/regulamin; pozwoli to na wskazanie priorytetowych obszarów działania z punktu widzenia gminy i zadbania o jej interes; dostrzegają szansę na dalszy rozwój jako członek ŁOM; stworzy ono sieć wzajemnych powiązań i zbuduje zaufanie, które może zaprocentować w zgodnym funkcjonowaniu ŁOM w przyszłości; gmina, posiadając funkcje metropolitalne, powinna uporządkować i usystematyzować działania w ramach tych funkcji; Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

nie chcą dopuścić do zmonopolizowania związku przez Łódź; Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Władze gminne są zainteresowane włączeniem się w działania służące formalnemu powołaniu ŁOM, ponieważ: gmina jest silnie powiązana z Łodzią dojazdami do miejsc nauki, pracy, placówek usługowych; trudno sobie wyobrazić, aby Łódź mogła funkcjonować w takiej strukturze bez gmin ościennych; nie chcą dopuścić do zmonopolizowania związku przez Łódź; być może obszary metropolitalne otrzymają wyższe dofinansowania z UE i budżetu państwa; uważają się za reprezentantów gminy kreatywnej i otwartej na współpracę. Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Jakiego rodzaju korzyści może przynieść gminie włączenie do ŁOM? Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Jakiego rodzaju korzyści może przynieść gminie włączenie do ŁOM? liczba odpowiedzi Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Jakiego rodzaju niekorzyści może przynieść gminie włączenie do ŁOM? Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Jakiego rodzaju niekorzyści może przynieść gminie włączenie do ŁOM? liczba odpowiedzi Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Jaką formę powinno przyjąć zarządzanie ŁOM? Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Jaką formę powinno przyjąć zarządzanie ŁOM? Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Które z zadań należy włączyć do zakresu działań ŁOM? Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Które z zadań należy włączyć do zakresu działań ŁOM? liczba odpowiedzi Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Gotowość władz gminnych do zrzeczenia się zadań własnych na rzecz organu zarządzającego ŁOM Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Gotowość władz gminnych do zrzeczenia się zadań własnych na rzecz organu zarządzającego ŁOM – c.d. Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Gotowość władz gminnych do zaangażowania się we współpracę w ramach zinstytucjonalizowanego ŁOM Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Gotowość władz gminnych do zaangażowania się we współpracę w ramach zinstytucjonalizowanego ŁOM – c.d. Źródło: opracowanie na podst. badania ankietowego

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 Podsumowanie W świetle wyników analizy powiązań przestrzennych warto rozważyć korektę delimitacji ŁOM (przede wszystkim o miejską i wiejską gminę Łęczyca, ewentualnie także o gminę Poddębice). Władze gmin badanego obszaru są generalnie skłonne do współpracy w ramach ŁOM, dostrzegając zdecydowanie więcej potencjalnych korzyści niż strat. Rozwiązania wymaga kwestia obaw o partnerskie relacje w porozumieniu (w szczególności z Łodzią). W świetle badania ankietowego najbardziej pożądaną formą zarządzania ŁOM jest dobrowolny związek gmin. Potrzebne są zintegrowane (wspólne) działania władz współpracy w ramach ŁOM Podstawowymi płaszczyznami współpracy mogą stać się w pierwszej kolejności: gospodarka odpadami, utrzymanie i rozwój infrastruktury transportu, zaopatrzenie w energię oraz promocję obszaru.

Strategiczne zarządzanie w miastach w kontekście nowej perspektywy finansowej, Łódź, 4.12.2012 DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ