STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

Miejski Obszar Funkcjonalny
REGIONALNA STRATEGIA INNOWACJI aktualizacja na lata
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Strategia działania KZK GOP na lata
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
System ewaluacji NPR i NSRO
Unia Europejska Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego 1 Przygotowania Polski do EURO 2012 Grupa Robocza infrastruktura.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Restrukturyzacja Łódzkiego Węzła Kolejowego
Aktualizacja Regionalnej Strategii Innowacji
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Sektorowy Program Operacyjny: Transport na lata
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Czysty transport miejski
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
EKSPERCI ZAANGAŻOWANI DO PRAC W RAMACH PANELU
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Planowanie i wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Polsce
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
Perspektywy rozwoju wysokiej jakości połączeń intercity w Polsce
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Platforma informacyjna wsparciem procesu optymalizowania rozwoju systemu transportowego KRAKOWIC dr hab. inż. Andrzej Szarata Politechnika Krakowska Katowice,
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
NARODOWY PROGRAM BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO 2013 – 2020 Rzeszów, 12 wrzesień 2013 r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Zasady naboru wniosków dla Działania 9.1. Transport miejski w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
URZĄD MARSZAŁKOWSKI WOJEWÓDZTWA LUBUSKIEGO Lubuska Regionalna Strategia Innowacji 2010 – 2015 Adrian Mirosławski Departament Rozwoju Regionalnego i Planowania.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE 2013 ROKU. Budżet – wykonanie 2013 r. DOCHODY WYDATKI NADWYŻKA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Przebudowa Etap I - drogi powiatowej 2483P Wierzyce-Czerniejewo
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU OBSZARU FUNKCJONALNEGO
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Program Operacyjny Polska Wschodnia
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zapis prezentacji:

STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO VI POSIEDZENIE REGIONALNEGO FORUM TERYTORIALNEGO Katowice, 4 grudnia 2013 r.

POWOŁANE ZESPOŁY KONSULTANCI KOMITET STERUJĄCY ZESPÓŁ OPERACYJNY dr inż. Ryszard Janecki - w zakresie sieci transportowych, dr hab. prof. UE Robert Tomanek - w zakresie organizacji transportu. KOMITET STERUJĄCY ZESPÓŁ OPERACYJNY ZESPÓŁ REDAKCJI I SYNTEZY

ZREALIZOWANE PRACE ORGANIZACYJNE, ANALITYCZNE, m. in.: analiza infrastruktury transportowej województwa, analiza dokumentów strategicznych i planistycznych różnych szczebli, analiza powiązań funkcjonalnych w oparciu o dojazdy do pracy i do szkół, analiza postaw mieszkańców wobec transportu, analiza transportu w gminach, ekspertyzy branżowe dot. tran.: drogowego, kolejowego, lotniczego, wodnego i TSL, analiza porównawcza polityki transportowej województwa. Opracowane materiały dostępne są na stronie internetowej rcas.slaskie.pl

UKŁAD TREŚCI 1. WSTĘP 2. DIAGNOZA STRATEGICZNA 3. ANALIZA SWOT 4. WIZJA 5. POLA STRATEGICZNE 6. CELE I KIERUNKI DZIAŁAŃ 7. LISTA DUŻYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ 8. SYSTEM WDRAŻANIA STRATEGII 9. MONITORING I EWALUACJA

WIZJA ROZWOJU WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE REGIONEM O DOBRZE ZORGANIZOWANYM SYSTEMIE TRANSPORTU, SPRAWNIE I EFEKTYWNIE ZARZĄDZANYM ORAZ BEZPIECZNYM W WYMIARZE EKOLOGICZNYM I TECHNICZNYM SYSTEM TRANSPORTOWY W WOJEWÓDZTWIE ŚLĄSKIM W ROKU 2030 BĘDZIE: NOWOCZESNY - wykorzystujący nowoczesne rozwiązania techniczne i technologiczne, ATRAKCYJNY - dostosowany do potrzeb mieszkańców podróżujących, EFEKTYWNY - dobrze zorganizowany, ZINTEGROWANY - wewnątrz poszczególnych gałęzi transportu oraz międzygałęziowo, SPÓJNY - zarówno z krajowym jak i europejskim systemem transportowym, PROŚRODOWISKOWY - poprzez realizację zasady zrównoważonego rozwoju.

CELE W WYMIARZE TERYTORIALNYM CELE MOŻNA PODZIELIĆ NA TRZY GRUPY: CELE odnoszące się do województwa, jako całego regionu: CEL 1. OTWARTA I SPÓJNA SIEĆ OŚRODKÓW RÓŻNEJ RANGI CEL 2. KOMPLEMENTARNOŚĆ SYSTEMU TRANSPORTOWEGO CELE odnoszące się do aglomeracji i związanego z nimi transportu miejskiego: CEL 3. EFEKTYWNA MOBILNOŚĆ CELE horyzontalne, które dotyczą zarówno całego regionu jak i obszarów aglomeracyjnych: CEL 4. WZROST BEZPIECZEŃSTWA SYSTEMU TRANSPORTOWEGO CEL 5. WYSOKA INNOWACYJNOŚĆ TRANSPORTU

CELE I KIERUNKI DZIAŁAŃ CEL 1. OTWARTA I SPÓJNA SIEĆ OŚRODKÓW RÓŻNEJ RANGI Priorytetowe kierunki działań: a. Budowa i modernizacja infrastruktury drogowej i szynowej, w tym wsparcie kluczowej infrastruktury sieci TEN-T, b. Realizacja inwestycji dotyczących suprastruktury, w tym zakup i modernizacja taboru, c. Wzmocnienie działań na rzecz długofalowego planowania i koordynacji strategicznych projektów komunikacyjnych, d. Rozbudowa i promowanie lotniska regionalnego i lotnisk lokalnych oraz realizowanych przez nie lotów krajowych, CEL 2. KOMPLEMENTARNOŚĆ SYSTEMU TRANSPORTOWEGO a. Tworzenie i rozwój multimodalnych węzłów przeładunkowych, b. Tworzenie centrów przesiadkowych, c. Kooperacja przewoźników i spedytorów, d. Organizacja i koordynacja przewozów na poziomie regionalnym.

CELE I KIERUNKI DZIAŁAŃ CEL 3. EFEKTYWANA MOBILNOŚĆ Priorytetowe kierunki działań: a. Tworzenie centrów przesiadkowych, b. Weryfikacja i dopasowanie linii komunikacyjnych do popytu, c. Uprzywilejowanie transportu publicznego w ramach ciągów komunikacyjnych, d. Ograniczenie ruchu w centrach miast (strefy uśpienia), e. Modernizacja i zakup taboru komunikacji publicznej z uwzględnieniem niskoemisyjności i energooszczędności pojazdów, f. Rozwój zintegrowanych systemów taryfowych oraz koordynacja rozkładów jazdy, g. Koordynacja działań organizatorów transportu, h. Powstanie centrów zarządzania ruchem oraz realizacja badań potrzeb i zachowań przewozowych, i. Wprowadzenie jednolitego systemu informacyjnego (w tym punkty obsługi), j. Dostosowanie infrastruktury i taboru do osób o ograniczonej mobilności, k. Promocja transportu zbiorowego, l. Rozwój transportu rowerowego i jego integracja z innymi gałęziami transportu, m. Spójny system oznakowania infrastruktury rowerowej.

CELE I KIERUNKI DZIAŁAŃ CEL 4. WZROST BEZPIECZEŃSTWA SYSTEMU TRANSPORTOWEGO Priorytetowe kierunki działań: a. Rozwój monitoringu dworców i przystanków, b. Wzmocnienie działań na rzecz monitorowania środków transportu zbiorowego z umożliwieniem zapisu zdarzeń, c. Wdrożenie i przestrzeganie procedur bezpieczeństwa przewozu, d. Projektowanie, budowa i przebudowa infrastruktury zgodnie z zasadami bezpieczeństwa, e. Podnoszenie świadomości podróżnych i uczestników ruchu o zagrażającym niebezpieczeństwie, f. Promocja „zasobooszczędnych”/ekologicznych gałęzi i środków transportu. CEL 5. WYSOKA INNOWACYJNOŚĆ TRANSPORTU a. Rozwój sfery B+R na rzecz działań innowacyjnych w transporcie, b. Współpraca podmiotów systemu transportowego ze sferą B+R, c. Rozwój i wdrażanie technologii ITS / telematyki, d. Stworzenie systemu informacyjno-zarządczego wykorzystującego nowoczesne technologie.

LISTA DUŻYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ TRANSPORT DROGOWY Budowa autostrady A1 od Pyrzowic do granicy z województwem łódzkim, Budowa obwodnicy autostradowej Metropolii Górnośląskiej (A4”), Budowa drogi ekspresowej S1, Budowa drogi ekspresowej S11, Budowa drogi ekspresowej S46, Budowa drogi ekspresowej S69, Budowa Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna, Budowa Drogi Głównej Południowej Rydułtowy – Pawłowice, Budowa Drogowej Trasy Średnicowej, Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej, Przebudowa i modernizacja dróg wojewódzkich, Budowa i modernizacja dróg łączących autostrady z innymi drogami krajowymi i wojewódzkimi, Budowa obwodnic w ciągu dróg klasy DW i DK.

LISTA DUŻYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ TRANSPORT SZYNOWY Budowa linii kolejowej do MPL „Katowice” w Pyrzowicach, Budowa szybkiej kolei regionalnej, Budowa kolei dużych prędkości, Rozbudowa CMK poprawiającej prędkość połączenia między Katowicami a Krakowem, Stworzenie północnej obwodnicy kolejowej Metropolii Górnośląskiej, Rewitalizacja, modernizacja i odtworzenie linii kolejowych łączących miasta aglomeracji, miasta powiatowe oraz ważne węzły kolejowe, Modernizacja i rozbudowa infrastruktury tramwajowej. TRANSPORT LOTNICZY Rozbudowa Międzynarodowego Portu Lotniczego „Katowice” w Pyrzowicach”, Rozbudowa i modernizacja lokalnych lotnisk i lądowisk dla celów biznesowych. TRANSPORT WODNY Modernizacja Kanału Gliwickiego.

LISTA DUŻYCH PRZEDSIĘWZIĘĆ TRANSPORT ROWEROWY Budowa spójnej sieci dróg/tras rowerowych o zasięgu ponadlokalnym wg jednolitych standardów. TRANSPORT MULTIMODALNY Stworzenie i rozwój sieci multimodalnych centrów logistycznych. ORGANIZACJA TRANSPORTU Budowa Centrów Przesiadkowych, Stworzenie Regionalnego Centrum Sterowania Ruchem, Rozwój kart usług publicznych, Edukacja dla bezpieczeństwa.

SYSTEM WDRAŻANIA

ZASADY WDRAŻANIA ZASADA EFEKTYWNOŚCI INWESTYCYJNEJ - oznacza, że za priorytetowe uznane będą inwestycje o najwyższym stopniu efektywności ekonomicznej w odniesieniu do potrzeb mieszkańców regionu, ZASADA MONTAŻU FINANSOWEGO - podczas przygotowania projektów i zadań inwestycyjnych uwzględniane będą rozwiązania umożliwiające pozyskanie dodatkowych źródeł finansowania, ZASADA DODATKOWOŚCI - oznacza, że środki finansowe na realizację określonych zadań nie będą w całości pochodziły z dotacji, ZASADA MONITOROWANIA I OCENY - oznacza konieczność systematycznego monitorowania poziomu rozwoju systemu transportowego regionu poprzez regularne gromadzenie informacji statystycznej jak również prowadzenie stałych analiz rozwoju tego systemu, ZASADA KONCENTRACJI - w ramach realizacji Strategii wsparcie skupione zostanie na ograniczonej liczbie zadań i projektów, celem wsparcia w tych obszarach, które zagwarantują największe efekty, ZASADA ZAPOBIEGANIA - zasada odnosząca się do środowiska naturalnego, polegająca na takim prowadzeniu wszelkich działań, które pozwoli na zapobieganie negatywnym oddziaływaniom na środowisko u samego źródła i niedopuszczanie do jego powstawania, ZASADA „ZANIECZYSZCZAJĄCY PŁACI” - zasada odnosząca się do środowiska naturalnego, przejawiająca się tym, że koszty naprawy wszelkich szkód ekologicznych są ponoszone przez tych, którzy je spowodowali.

MONITORING i EWALUACJA Wskaźniki 2020 / 2030 Wskaźniki 2011

KONSULTACJE SPOŁECZNE W trakcie trwania konsultacji społecznych przekazanych zostało: ponad 430 uwag i wniosków od około 60 podmiotów (instytucji, osób). Dotyczyły m.in. części diagnostycznej Strategii, czynników analizy SWOT, celów i kierunków działania wyznaczonych w dokumencie, zaproponowanych przedsięwzięć oraz systemu wdrażania i wskaźników monitorujących realizację zapisów dokumentu. Zgodnie z zaktualizowanym harmonogramem przyjęcie Strategii Rozwoju Systemu Transportu Województwa Śląskiego przez Sejmik Województwa Śląskiego ma nastąpić w I kwartale 2014 roku.