Warsztat 2: Podmioty i dynamika zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim dr Krzysztof Wrana Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach Górnośląska.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OPOLSKIE CENTRUM ROZWOJU GOSPODARKI ,,Możliwości wsparcia działalności klastrów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Opolskiego”
Advertisements

Fundusze strukturalne UE. 2 Fundusze unijne na lata – nowy plan Marshala Wraz z wejściem do Unii Europejskiej 1 maja 2004 r. Polska stała się
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
SZANSE ROZWOJOWE KIELC W KONTEKŚCIE NPR
I Geneza parków 1948r – powstanie pierwszego parku technologicznego w Menlo Park (USA) 1951r – Stanford Research Park na Uniwersytecie.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Katedra Ekonomii i Badań Regionalnych Politechniki Opolskiej
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
KATEDRA EKONOMII Obszary badawcze Przykładowe tematy prac dyplomowych
Wojciech Kuśpik – Prezes Zarządu, Polskie Towarzystwo Wspierania Przedsiębiorczości Artur Wolny – Ernst & Young.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Warsztat 3: Wdrażanie zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim dr Krzysztof Wrana Agnieszka Brożkowska Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Nasza mała ojczyzna - Kwidzyn
S TRATEGIA ZARZĄDZANIA ZMIANĄ GOSPODARCZĄ W POWIECIE STRZELECKIM Agnieszka Brożkowska Krzysztof Wrana Izbicko, 16 grudnia 2009.
Mikroprzedsiębiorstwa Mikroprzedsiębiorstwa
Centrum Inwestora i Eksportera
Warsztat 3: Wdrażanie zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim dr Krzysztof Wrana Agnieszka Brożkowska Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań 1964 i Siła robocza1Bliskość rynku zbytu 2Dogodne powiązania z rynkiem 2Wspieranie działalności 3Możliwości.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Unia Europejska Patrycja Łuczak i Wojciech Imbiorowicz.
Rynek pracy Bytomia. Szanse i zagrożenia u progu XXI wieku Bytom Tendencje rozwojowe rynku pracy w Bytomiu.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Programowanie perspektywy finansowej
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
STRATEGIA ROZWOJU POWIATU WOŁOMIŃSKIEGO DO 2025 ROKU.
Projekt systemowy pn. „PO KLucz do biznesu 2!” realizowany przez Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu oraz Partnerów Projektu – Powiatowe Urzędy Pracy województwa.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich Europa inwestująca w obszary wiejskie Projekt pn.: „Funkcjonowanie Lokalnej Grupy Działania,
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
ANALIZA SWOT POLSKIEGO SEKTORA GARBARSKIEGO I OBUWNICZEGO Łódź, 7 kwietnia 2004 Polska Izba Przemysłu Skórzanego.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Analiza zdolności ekonomicznej gminy Nowa Dęba – powiat tarnobrzeski Dominika Pyryt Dorota Bieleń Justyna Buczek Marta Deptuch Zespół Szkół nr 2 w Nowej.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Ranking kryteriów lokalizacji wg badań stare/nowe
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

warsztat 2: Podmioty i dynamika zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim dr Krzysztof Wrana Akademia Ekonomiczna im. K. Adamieckiego w Katowicach Górnośląska Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości im. K. Goduli w Chorzowie Partnerstwo na rzecz zatrudnienia. Portal strzeleckiego przedsiębiorcy

Zakres warsztatu Podmioty zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim. Oczekiwania i postawy przedsiębiorców w odniesieniu do zmiany gospodarczej. Wariantowe scenariusze zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim. Wizja zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim. Cele zmiany gospodarczej w powiecie strzeleckim.

Powiat strzelecki jest dobrym miejscem dla prowadzenia biznesu z powodu: (1/2) Dobrej lokalizacji – dogodne położenie względem autostrady, bliskość przemysłowego województwa śląskiego, lotniska, miast wojewódzkich – Opola i Katowic, korzystna sieć komunikacyjna drogowa i kolejowa. Działalności władz lokalnych związanej ze ściąganiem dużych inwestycji – przygotowywanie terenów pod inwestycje, otwartość na współpracę.

Powiat strzelecki jest dobrym miejscem dla prowadzenia biznesu z powodu: (2/2) Jakości lokalnego rynku pracy – funkcjonujące szkolnictwo zawodowe, znaczna ilość osób poszukujących zatrudnienia, sumienność i pracowitość większości mieszkańców. Kontaktów z zagranicą – napływ kapitału konsumpcyjnego, rosnące aspiracje mieszkańców.

Powiat strzelecki nie jest dobrym miejscem dla prowadzenia biznesu z powodu: (1/2) Dużej konkurencji z zagranicznym rynkiem pracy, braków wysoko wykwalifikowanej kadry – znaczny odpływ siły roboczej za granicę, mała ilość młodych osób na rynku pracy. Braku realnego wsparcia ze strony władz lokalnych dla małych firm, sztywnych ram funkcjonowania samorządu terytorialnego – brak elastyczności władz, nadmierna biurokracja urzędów, bierna postawa władz samorządowych.

Powiat strzelecki nie jest dobrym miejscem dla prowadzenia biznesu z powodu: (2/2) Niskiego potencjału lokalnego rynku – wąski rynek dla dostawców dóbr inwestycyjnych, bezrobocie, stosunkowo mały rynek konsumencki. Wysokich kosztów działalności gospodarczej – rosnące podatki od nieruchomości, wysokie opłaty lokalne, wysoki koszt pracy. Braków w infrastrukturze – brak obwodnicy miasta Strzelce Opolskie, kiepski stan infrastruktury. Braków w prognozowaniu i zdolności podejmowania ryzyka – brak kreatywności w przedsiębiorstwach.

Nowe działalności gospodarcze, jakie wyłaniają się na terenie powiatu strzeleckiego: Turystyka i wypoczynek. Budownictwo – usługi i materiały. Specjalistyczne i kompleksowe usługi transportowo-logistyczne. Energia odnawialna. Produkcja i remonty urządzeń transportowych (lokomotywy) dla górnictwa (Energomechanik).

Tradycyjne działalności gospodarcze rozwinięte na terenie powiatu strzeleckiego, które zanikają/są redukowane: Rzemiosło – ślusarstwo, tokarstwo, kowalstwo, krawiectwo, drobne handel i usługi. Przemysł ciężki – cementowy, wapienniczy. Hutnictwo. Drobni wytwórcy. Działalność kulturalno-rozrywkowa dla młodzieży.

Procesy ekonomiczne i pozaekonomiczne pozytywnie wpływające na zmiany gospodarcze w powiecie strzeleckim: (1/2) Napływ nowych technologii – nowe technologie produkcji, nowe materiały, inwestycje w ograniczenie emisji pyłów i spalin, podwyższanie standardów. Efekty migracyjne – inwestycje ze środków zarobionych za granicą, wzbogacenie kultury życia. Nacisk na stosowanie proekologicznych rozwiązań – wzrost wymagań ochrony środowiska, wzrost świadomości ekologicznej konsumentów.

Procesy ekonomiczne i pozaekonomiczne pozytywnie wpływające na zmiany gospodarcze w powiecie strzeleckim: (2/2) Zmiana wzorców konsumpcji – zwiększone wymagania społeczeństwa, łatwiejszy dostęp do dóbr luksusowych. Członkostwo w UE – fundusze europejskie. Rosnąca dostępność komunikacyjna powiatu. Wzrost wymiany handlowej. Udział samorządu w rozwoju. Rozwój oferty turystyczno- wypoczynkowej opartej na walorach geograficznych, kulturalnych i historycznych powiatu. Oddziaływanie strefy ekonomicznej.

Procesy ekonomiczne i pozaekonomiczne negatywnie wpływające na zmiany gospodarcze w powiecie strzeleckim: Emigracja kadry – odpływ wykształconej kadry. Upadek starych, dużych zakładów – upadek tradycyjnych branż, nieefektywność ekonomiczna starych zakładów. Zły system kształcenia – system edukacji zawodowej nastawiony na papierowe uprawnienia, nie kształtujący kompetencji. Niski stopień rozwoju regionalnego. Brak długofalowego myślenia o rozwoju gospodarczym. Niestabilność przepisów prawa gospodarczego.

Potencjał kreatywny i innowacyjny powiatu strzeleckiego -do wykorzystania na rzecz zmiany gospodarczej: (1/2) Kultura jako źródło rozwoju turystyki – wielokulturowość, różnorodność tradycji, przeszłość historyczna, folklor lokalny, zabytki kultury i architektury. Działania edukacyjne – rozwój nowych kierunków kształcenia, szkolenia, zatrudnianie uczniów przez lokalne firmy, programy dla bezrobotnych. Inwestycje w kapitał ludzki, dofinansowane z UE – szkolenia realizowane dzięki europejskim dotacjom. Ludzie – umiejętności i doświadczenie osób powracających z zagranicy.

Potencjał kreatywny i innowacyjny powiatu strzeleckiego -do wykorzystania na rzecz zmiany gospodarczej: (1/2) Nawyki mieszkańców – sumienność, dokładność, dbałość o otoczenie. Rozwój produkcji winiarskiej. Surowiec drzewny. Działalność badawcza – badania rynku pracy prowadzone przez PUP, badania wykorzystania funduszy UE w powiecie strzeleckim. Potencjał rozwojowy otoczenia – Opole, Kędzierzyn Koźle, Górny Śląsk.

Szanse dla gospodarki powiatu strzeleckiego, jakie niesie obecny kryzys: (1/2) Wzrost konkurencyjności firm – poprawa jakości usług i utrzymanie konkurencyjnych cen, wzrost kreatywności kadry zarządzającej, przyspieszenie przekształceń, racjonalizacja kosztów. Wzrost opłacalności eksportu oraz atrakcyjności inwestycyjnej. Imigracja kadry – powrót z emigracji zarobkowej. Obniżenie kosztów działalności.

Szanse dla gospodarki powiatu strzeleckiego, jakie niesie obecny kryzys: (2/2) Wykorzystanie środków UE – poprawa infrastruktury. Rozwój mikroprzedsiębiorstw – tworzenie małych firm w otoczeniu rolnictwa oraz w dziedzinie usług. Spadek cen mieszkań.

Dobra i usługi, jakich mieszkańcy powiatu strzeleckiego poszukują w otoczeniu: (1/2) Co jest poszukiwane w otoczeniu?Gdzie jest poszukiwane? Zagospodarowanie czasu wolnego rodzin – kino, teatr, kryte pływalnie, itp. okolice miasta, Opole, Zabrze, Gliwice, duże miasta, Dolny + Górny Śląsk, Opole. Centra, galerie handlowe; duże markety budowlane.

Dobra i usługi, jakich mieszkańcy powiatu strzeleckiego poszukują w otoczeniu: (2/2) Co jest poszukiwane w otoczeniu?Gdzie jest poszukiwane? Usługi edukacyjne – szkolnictwo wyższe, szkoły językowe. Opole, Wrocław, Śląsk. Towary i usługi wysokospecjalistyczne. Specjalistyczna opieka medyczna. Usługi krawieckie. Usługi informatyczne – programowanie.

Dobre wzory współpracy występujące na terenie powiatu strzeleckiego: (1/2) Partnerstwa firm z PUP/firmami szkoleniowymi na rzecz pozyskania lub podniesienia kwalifikacji kadry. Związek Rolników Śląskich. Wspólna realizacja zadań inwestycyjnych przez firmy budowlane. Współpraca w ramach grupy firm Adamietz (teren b. Agrometu). Współpraca w ramach strefy ekonomicznej w gminie Ujazd. Konieczność wspólnego tworzenia oferty firm budowlanych dla wykorzystania inwestycji w regionie.

Dobre wzory współpracy występujące na terenie powiatu strzeleckiego: (2/2) Współpraca gmin w zakresie gospodarki odpadami i gospodarki wodno-kanalizacyjnej (Strzelce Opolskie - Jemielnica). Rozwój turystyczny w ramach Euroregionu.