REALIZACJA PROJEKTU SYSTEMOWEGO W RAMACH PRIORYTETU VII POKL
Realizacja projektu wymaga: 1.otwarcia dodatkowego rachunku bankowego 2.prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej 3.oznaczania i archiwizacji dokumentów 4.prowadzenia sprawozdawczości 5.poddawania się kontrolom
Projekt może obejmować: 1.Formy aktywnej integracji Kontrakt socjalny Program aktywności lokalnej Wsparcie działań na rzecz integracji społecznej i zawodowej 2.Upowszechnianie aktywnej integracji i pracy socjalnej
Działania realizowane w ramach projektu muszą być opisane i wycenione we wniosku o dofinansowanie projektu Te działania muszą być zgodne z Zasadami przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Budżet projektu – budżet zadaniowy. Tworzą go koszty bezpośrednie, bezpośrednio związane z zadaniami realizowanymi w ramach projektu koszty pośrednie, związane z obsługą techniczną projektu, których nie można bezpośrednio przyporządkować do konkretnego zadania realizowanego w ramach projektu
Koszty bezpośrednie (kategorie budżetowe) zarządzanie projektem promocja projektu aktywna integracja praca socjalna zasiłki i pomoc w naturze działania o charakterze środowiskowym prace społecznie użyteczne
Katalog kosztów pośrednich koszty zarządu koszty personelu obsługowego koszty obsługi księgowej koszty materiałów biurowych i artykułów piśmienniczych usługi pocztowe, telefoniczne, telegraficzne, teleksowe i internetowe opłaty za najem powierzchni biurowych lub czynsz opłaty za energię elektryczną, cieplną, gazową, wodę, opłaty przesyłowe, odprowadzenie ścieków itp. amortyzacja koszty ubezpieczeń majątkowych koszty ochrony sprzątanie pomieszczeń
Koszty pośrednie wykazane w budżecie projektu nie mogą być jednocześnie przypisywane do zadań w ramach kosztów bezpośrednich. Koszty pośrednie mogą być rozliczane na dwa sposoby: ryczałtem – jako procent poniesionych kosztów bezpośrednich na postawie rzeczywiście poniesionych wydatków – jako określona kwota kosztów pośrednich, z pełnym udokumentowaniem wydatków W ramach kosztów pośrednich nie są wykazywane żadne wydatki objęte cross-financingiem w projekcie
Ryczałt określa procentowy udział kosztów pośrednich w odniesieniu do wydatków bezpośrednich. Wysokość ryczałtu powinna wynikać z indywidualnej metodologii dotyczącej kalkulacji kosztów przedstawionej przez beneficjenta i zaakceptowanej przez instytucję będącą stroną umowy. Dokumenty księgowe dotyczące kosztów pośrednich rozliczanych ryczałtem nie podlegają wymogom ewidencyjnym dotyczącym dokumentacji projektu. Ryczałt kosztów pośrednich ograniczony jest limitami: –do 20% bezpośrednich kosztów projektu – w przypadku projektów o wartości do 2 mln PLN, –do 15% bezpośrednich kosztów projektu – w przypadku projektów o wartości od 2 do 5 mln PLN włącznie, –do 10% bezpośrednich kosztów projektu – w przypadku projektów o wartości powyżej 5 mln PLN.
Rozliczanie kosztów pośrednich na podstawie wydatków Korzystne w przypadku gdy obliczona kwota kosztów pośrednich jest wyższa niż kwota możliwa do rozliczenia na podstawie ryczałtu. Zasady dotyczące ewidencji dokumentów dotyczących kosztów pośrednich są analogiczne jak w przypadku kosztów bezpośrednich. Przedstawiona kwota kosztów pośrednich powinna wynikać z indywidualnej metodologii dotyczącej kalkulacji kosztów przedstawionej przez beneficjenta.
W przypadku zlecania usług w ramach projektu, należy zawrzeć odpowiednie zapisy we wniosku o dofinansowanie realizacji projektu. W innym przypadku wydatki poniesione na realizację zleconych usług przez wykonawcę mogą zostać uznane za niekwalifikowalne na etapie rozliczania projektu.
!! Należy dbać o to, by każdy wydatek ponoszony w ramach projektu był odpowiednio udokumentowany !!
Wydatek odpowiednio udokumentowany: Musi być poniesiony w związku z realizacją projektu (zasadny, niezbędny z punktu widzenia projektu) Musi być zapłacony Musi być ujawniony w wersji papierowej (lista płac, nota księgowa, rachunek, faktura vat, umowa) Musi zostać ujęty w odrębnej ewidencji księgowej Dokument poświadczający musi być odpowiednio opisany (np. informacja o współfinansowaniu)
Zakres praw i obowiązków beneficjenta reguluje Umowa ramowa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (podpisywana przez Kierownika OPS lub PCPR działającego z upoważnienia wójta lub zarządu powiatu) Kwalifikowalność wydatków regulują Wytyczne w zakresie kwalifikowania wydatków w ramach Programu Operacyjnego Kapitał
Realizacja Projektu systemowego następuje zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu Środki na finansowanie Projektu systemowego przyznawane są corocznie, dlatego wniosek składany jest co rok i wymaga aneksowania umowy
Beneficjent sporządza harmonogram płatności w porozumieniu z Instytucją Wdrażającą Dotacja rozwojowa na realizację Projektu systemowego jest wypłacana w formie zaliczki zgodnie z harmonogramem
Należy wyodrębnić osobny rachunek bankowy (najlepiej nieoprocentowany), na który przekazywane będą środki finansowe. Z tego rachunku należy także pokrywać wszelkie wydatki związane z projektem Rachunek służy tylko do obsługi projektu
Na potrzeby projektu należy prowadzić odrębną ewidencję księgową, która uwzględniać będzie tylko dokumenty finansowe związane z realizacją projektu Wydruk z tej ewidencji oraz wydruki operacji z rachunku bankowego należy załączać do wniosku o płatność
Wnioski o płatność należy składać zgodnie z harmonogramem płatności Wnioski należy sporządzać w specjalnym programie generator wniosków płatniczych
Instytucja Wdrażająca dokonuje weryfikacji formalno-rachunkowej i merytorycznej wniosku o płatność, w terminie 20 dni roboczych od daty jego otrzymania W przypadku błędów wniosek jest zwracany do poprawy
Po zaakceptowaniu wniosku o płatność, Instytucja Wdrażająca przekazuje kolejną transzę na realizację projektu Beneficjent zobowiązany jest do rozliczania 100% otrzymanej dotacji rozwojowej wraz z wnioskiem o płatność końcową
Wszystkie wydatki muszą być związane z realizacją projektu! W przypadku wydatkowania środków na działania niezwiązane z projektem, beneficjent obowiązany jest do ich zwrotu wraz z odsetkami
Należy na bieżąco kontrolować, czy projekt przebiega zgodnie z planem (monitoring) W razie problemów należy niezwłocznie kontaktować się z Instytucja Wdrażającą Należy gromadzić i przekazywać, w formie elektronicznej, wraz z wnioskiem o płatność, informację o wszystkich uczestnikach projektu
Należy archiwizować dokumenty związane z realizacją projektu. Dokumenty należy przechowywać przynajmniej do r.
Jeśli projekt wart jest więcej niż zł lub łączna wartość projektów realizowanych przez beneficjenta w ramach priorytetu przekracza zł Należy przeprowadzić audyt projektu (założyć w budżecie)
W celu umożliwienia monitoringu, kontroli i ewaluacji konieczne jest przetwarzanie danych osobowych. Jedynie osoby, które uzyskały imienne upoważnienie mogą mieć dostęp do danych osobowych w związku z realizowanymi obowiązkami
Należy odpowiednio promować projekt Na wszelkich zakupionych z projektu materiałach, sprzętach oraz na wszystkich dokumentach powinna znajdować się informacja o współfinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej oraz odpowiednie logotypy (udostępnia je Instytucja Wdrażająca)
Wszystkie informacje można odnaleźć w dokumencie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego Zasady przygotowania, realizacji i rozliczania projektów systemowych Ośrodków Pomocy Społecznej, Powiatowych Centrów Pomocy Rodzinie oraz Regionalnego Ośrodka Pomocy Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Dziękuję za uwagę KONTAKT PUNKT INFORMACYJNY