Efektywne planowanie i realizacja profilaktyki zagrożeń w Gimnazjum im Efektywne planowanie i realizacja profilaktyki zagrożeń w Gimnazjum im. Jana Pawła II w Jastarni Mariola Struk Dyrektor Gimnazjum w Jastarni Konferencja: „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Gdańsk, 2 grudnia 2008
Wdrażanie Programu Profilaktyczno – Wychowawczo – Edukacyjnego Dni Profilaktyki pt. „Dziękuję... nie palę, nie piję, nie biorę.” na przestrzeni lat szkolnych 2003/2004 – 2008/2009 Historia wdrażania programu Finansowanie programu Modyfikowanie i ewaluacja programu
Główne założenia programu Cel nadrzędny: Przeciwdziałanie zjawiskom zagrażającym zdrowiu i bezpieczeństwu uczniów. Cele szczegółowe: Propagowanie zdrowego stylu życia; Uświadomienie młodzieży zagrożeń wynikających z zachowań ryzykownych; Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zdrowie; Kształtowanie postaw asertywnych oraz zasad poprawnej komunikacji interpersonalnej; Zapobieganie zjawiskom przemocy fizycznej i psychicznej; Rozwijanie i kształtowanie zainteresowań uczniów; Zaspokajanie potrzeby sukcesu; Wspieranie i rozwijanie współpracy z instytucjami wspomagającymi szkołę.
Dobry plan działań jako jeden z bardzo ważnych elementów warunkujących realizację i powodzenie przeprowadzonego programu. Zadania do zrealizowania odpowiadające konkretnym celom szczegółowym; Nauczyciele odpowiedzialni i współodpowiedzialni; Organy lub instytucje wspomagające; Termin realizacji; Odbiorcy działania; Spodziewane efekty. Plan, który opracowujemy zespołowo jest: Szczegółowy; Konkretny; Zrozumiały dla wszystkich; Elastyczny i racjonalny; Spójny z zajęciami lekcyjnymi i pozalekcyjnymi.
Zgromadzenie potrzebnych załączników w celu szczegółowego poznania całości programu oraz stworzenia możliwości jego nadzoru i kontrolowania. Kwestionariusze ankiet (wyniki,diagnoza problemu,wnioski); Konspekty i scenariusze godzin z wychowawcą, katechezy, wychowania do życia w rodzinie; Scenariusze inauguracji i podsumowania Dni Profilaktyki; Scenariusz scenki prozdrowotnej przygotowanej przez młodzież; Regulaminy konkursów i zawodów sportowych; Protokoły z konkursów i zawodów sportowych; Opisy spektakli teatralnych; Harmonogram i sprawozdania z warsztatów profilaktyczno – wychowawczych; Program kursu pierwszej pomocy przedmedycznej dla uczniów; Wykaz nagród; Kosztorys programu; Zaproszenia, dyplomy, podziękowania.
Kosztorys programu Razem 8100 zł 7950 zł lp Wyszczególnienie elementów wydatków Koszty ogółem Koszty własne Koszty dofinan-sowania Źródło dofinansowania 1 2 3 4 5 6 Warsztaty Wychowawczo – profilaktyczne Kontakt „Bus” Mrowisko Spektakle teatralne Kurs pierwszej pomocy Nagrody Inne 2800 zł 1050 zł 900 zł 1000 zł 2200 zł 150 zł - Komisja ds. PiRPA Komisja ds. PiRPA Rada Rodziców K. ds. PiRPA ,PZU Razem 8100 zł 7950 zł
Dyplomy, podziękowania
Wykaz nagród dla laureatów konkursów 20 książek 4 programy multimedialne 75 medali sportowych 8 piłek do p. koszykowej 5 piłek do p.nożnej 10 piłek do p.siatkowej 10 czepków pływackich 8 okularów do pływania 5 skakanek 8 obręczy 4 gry planszowe 5 kompletów do badmintona 5 kompletów do tenisa stołowego Dyplomy Pobyt na basenie „Tropicana” – hotel „Morskie Oko”
W jakim celu realizujemy poszczególne elementy programu? Jakich spodziewamy się efektów? Jakie uzyskujemy efekty? Po co to robimy?
Zawody, turnieje sportowe, konkursy plastyczne i wiedzy Propagowanie zdrowego stylu życia; Zaspakajanie potrzeby sukcesu; Dostarczanie wiedzy na temat zagrożeń współczesnego świata, szkodliwości używek; Kształtowanie odpowiedzialności za swoje zdrowie.
Konkursy literackie Umożliwienie podejmowania przez młodzież refleksji nad własnym życiem, życiem innych, nad problemem zagrożeń współczesnego świata poprzez tworzenie własnego tekstu (rozprawki, opowiadania, listu, kartki z pamiętnika, wierszy itp.) Uzyskanie informacji zwrotnej dla wychowawców, pedagoga, psychologa (sygnalizowanie istnienia problemu, czasami wołanie o pomoc) Przykłady tematów literackich: „Potykając się, można zajść daleko, nie wolno tylko upaść i nie podnieść się”. J.W.Goethe „Wszystko mi wolno, ale nie wszystko przynosi korzyści. Wszystko mi wolno, ale ja niczemu nie oddam się w niewolę”. Św. Paweł – 1list do Koryntian
Warsztaty profilaktyczno –. wychowawcze dla młodzieży Warsztaty profilaktyczno – wychowawcze dla młodzieży „Uczę się żyć” kl. I „Jesteśmy razem” kl. II „Jak radzić sobie z agresją” kl. III „Profilaktyka uzależnień – jak radzić sobie z emocjami i stresem” Kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, problemami i trudnymi emocjami; Kształtowanie umiejętności porozumiewania się w grupie bez przemocy i agresji; Doskonalenie umiejętności prezentowania własnego zdania oraz przeciwstawienia się presji grupy; Kształtowanie postaw asertywnych oraz umiejętności kulturalnego odmawiania; Kształtowanie umiejętności akceptowania siebie i innych; Kształtowanie umiejętności współtworzenia klimatu bezpiecznej i przyjaznej szkoły.
Szkolenia , warsztaty dla nauczycieli i rodziców Doskonalenie umiejętności wychowawczych; Wspieranie nauczycieli i rodziców w zakresie poszerzania wiedzy o zagrożeniach współczesnego świata; Dostarczanie wiedzy na temat problemów młodzieży w okresie dojrzewania; Kształtowanie umiejętności rozwiązywania problemów młodzieży i wzajemnego porozumiewania się.
Współpraca i rozmowy z Policją i Strażą Miejską Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom poza terenem szkoły; Dostarczenie wiedzy na temat odpowiedzialności karnej młodzieży; Stwarzanie poczucia bezpieczeństwa ucznia w szkole i poza nią.
Kurs pierwszej pomocy przedmedycznej dla młodzieży klas trzecich Nabycie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach ekstremalnych; Kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie innych; Nabycie umiejętności ratowania życia; Uświadomienie młodzieży kruchości życia ludzkiego.
Inauguracja i uroczyste podsumowanie Dni Profilaktyki Uświadomienie młodzieży celowości podjętych działań; Możliwość podsumowania programu przed całą społecznością szkolną i zaproszonymi gośćmi;
Inauguracja i uroczyste podsumowanie Dni Profilaktyki Wręczenie nagród, dyplomów, podsumowanie konkursów; Możliwość zaprezentowanie przez młodzież efektów swojej pracy; Zaspokojenie potrzeby sukcesu.
Dziękuję za uwagę