Wstęp Wybór edukacyjny, decyzja o wyborze kierunku studiów jest bardzo istotna, ponieważ decyduje o dalszych planach kształcenia każdego ucznia. W dzisiejszym świecie wybór zawodu to nie jest jednorazowy akt, lecz proces trwający przez całe życie człowieka. „Wybór zawodu jest wg. J. Hollanda wyrazem dojrzałości osobowości”
Elementy ważne w wyborze zawodu to: Przysposobienie młodego człowieka do roli przyszłego pracownika. Przygotowanie ucznia do zawodu powinno sprzyjać motywacji do takiego wyboru, aby odpowiadał indywidualnym oczekiwaniom i możliwościom jednostki oraz przynosił korzyści jednostce.
Pomoc ta powinna dotyczyć w szczególności: Jak pomóc uczniowi w podjęciu decyzji zawodowej? Pomoc ta powinna dotyczyć w szczególności: samopoznania i samooceny ucznia, jego : możliwości zdolności cech charakteru zainteresowań
zrozumienia przez ucznia na czym polega proces wyboru zawodu i planowania przyszłości realnego oceniania możliwości ucznia oraz jego celów i wartości wykorzystania umiejętności ucznia w podejmowaniu decyzji w przypadku zmiany zawodu Każdy uczeń powinien dokonać BILANSU OSOBISTEGO w planowaniu „Kariery Zawodowej”.
Planowanie kariery PLANOWANIE – to ustalanie celów, poszukiwanie rozwiązań i podejmowanie decyzji; to także wybór najodpowiedniejszej drogi pomiędzy różnymi rozwiązaniami w celu osiągnięcia sukcesu w nieodległym terminie.
Planując swoją przyszłość nie rezygnuj z aspiracji Planując swoją przyszłość nie rezygnuj z aspiracji. Człowieka ocenia się dziś według wielkości i jego marzeń. Nikt nie osiągnie więcej niż chce. Dlatego wyznaczaj sobie tylko ambitne plany!!!
Pamiętaj!!! Dobry plan – to połowa sukcesu, reszta zależy od ciebie.
Klucze wytyczania celów: Zmiana Dziedzina doskonałości Diamentowe pole Zrównoważone cele Cel osobisty
PRACA ŻYCIE RODZINNE KONTAKTY TOWARZYSKIE Przeanalizuj swoją przyszłość w trzech aspektach: PRACA ŻYCIE RODZINNE KONTAKTY TOWARZYSKIE
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI KROK I Określ decyzję, którą chcesz podjąć KROK II Wyszukaj alternatywy
KROK III Pomyśl o konsekwencjach alternatyw KROK IV Podejmij decyzję KROK V Przyjmij odpowiedzialność za podjętą decyzję
Pamiętaj!!! Proces podejmowania decyzji pomoże Tobie przewidzieć co się wydarzy, mogą jednak mieć miejsce zdarzenia, które zmienią Twoje plany. Może się okazać, że podjąłeś niewłaściwą decyzję.
ETAPY KARIERY ETAP PIERWSZY Wysoki poziom energii, ale popełniasz sporo błędów. Silny optymizm połączony z silnym niepokojem wpływa na Twoją aktywność zawodową. Mimo popełnianych błędów, stale się rozwijasz.
ETAP DRUGI Energia mniej żywiołowa, popełniasz mniej błędów. Większa koncentracja na działaniu i wyższa wydajność. Wzrasta pewność siebie. Twoja kariera zawodowa ma się dobrze.
ETAP TRZECI ETAP CZWARTY Wszystko idzie doskonale. Poznałeś wszelkie przeszkody, które możesz napotkać realizując wytyczone cele. ETAP CZWARTY Niższa energia, rutyna. Mniejsze osobiste zaangażowanie wpływa na słabsze wyniki. Frustracja, rutyna.
NASTAWIENIE MUSI BYĆ POZYTYWNE!!! ETAP PIĄTY Spadek poczucia własnej wartości. Robimy kolejny krok do samorealizacji, wykorzystując zdobyte doświadczenia. NASTAWIENIE MUSI BYĆ POZYTYWNE!!!
Wybór kierunku dalszego kształcenia zawodowego a przyszły rynek pracy.
Określając zawody, które stwarzają możliwość znalezienia pracy trzeba przede wszystkim zapoznać się z: prognozami gospodarki ? (Rządowe Centrum Studiów Strategicznych) analizą procesów powstania nowych zawodów
Nowe zawody powstają w następujących obszarach: informatyka i telekomunikacja, technologie informacyjne, biotechnologia i jej zastosowania, ochrona środowiska, eksploatacja morza i dna morskiego, obsługa procesów integracji regionalnej, elektroniczne operacje finansowe,
ochrona zdrowia, edukacja prozdrowotna, domowa, opieka medyczna, informacja i kultura popularna, edukacja.
Perspektywiczne i zawody bez przyszłości. Zawody przyszłości: kierownicy małych i średnich zakładów pracy, sprzedawcy i demonstratorzy, pracownicy do spraw finansowych i statystycznych,
specjaliści do spraw biznesu, pracownicy usług ochrony, architekci i inżynierowie, nauczyciele nauczania ponadelementarnego, pracownicy obsługi biurowej, robotnicy budowlani robót wykończeniowych
sekretarki pracownicy obrotu pieniężnego pracownicy do spraw finansowych i handlowych agenci biur pomagających w prowadzeniu działalności gospodarczej specjaliści nauk społecznych technicy, personel obsługi komputerów
Zawody bez przyszłości rolnicy rybacy robotnicy w przemyśle włókienniczym i odzieżowym nauczyciele nauczania początkowego i przedszkolnego pomoce domowe
Wymagania rynku pracy Unii Europejskiej HISZPANIA ekonomiści, księgowi, audytorzy informatycy specjaliści do spraw telekomunikacji zawody związane z ekologią
FRANCJA informatycy księgowi pracownicy związani z opieką nad starszymi osobami pracownicy związani z obsługą turystyczną mechanicy samochodowi
Jakie cechy powinien posiadać absolwent? znać języki obce sprawnie posługiwać się komputerem być mobilnym i elastycznym śledzić rynek pracy i dokształcać być przygotowanym na ewentualne okresy bezrobocia rozwijać umiejętności organizatorskie pracy w zespole być kreatywnym umieć radzić sobie w zmieniającym się otoczeniu.
Rekrutacja 2005 Dla wielu uczelni osiągnięcie dobrych i bardzo dobrych wyników na maturze nie wystarczy do zdobycia indeksu, mimo że wcześniej zapowiadały rezygnację z egzaminów wstępnych. Uczelnie nadal będą mogły sprawdzać zdolności artystyczne czy kondycję fizyczną kandydatów na odpowiednie kierunki studiów.
Jak wybrać studia ? Wybór przyszłego kierunku kształcenia nie jest łatwy, bo mimo wszystkich możliwości, zmian, jakie dają nam dwa fakultety, studia podyplomowe jest to wybór dość zobowiązujący. Po bardzo dokładnym zapoznaniu się z charakterystyką danego zawodu i własnymi predyspozycjami do jego wykonania (doradztwo zawodowe) należy również brać pod uwagę:
Dziś nie powinno się już mówić tylko o krajowych rynkach Dziś nie powinno się już mówić tylko o krajowych rynkach. Przecież te rynki się ciągle zmieniają zarówno w sensie fizycznym jak i wirtualnym.
Informator o zwodach KIERUNKI KSZTAŁCENIA W POLSCE Architektura i budownictwo Finanse i zarządzanie Informatyka i telekomunikacja Języki obce Komunikacja społeczna Twórczość Nauczania i wychowanie Nauki humanistyczne
Nauki społeczno – polityczne Nauki ścisłe Urzędnicy państwowi Prawo Bezpieczeństwo i ochrona Przemysł Środowisko naturalne Transport i logistyka Nieruchomości Turystyka i hotelarstwo Zdrowie
Szkolnictwo wyższe Uniwersytety Politechniki Akademie Ekonomiczne Wyższe Szkoły Pedagogiczne Akademie Rolnicze Akademie Wychowania Fizycznego Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe Uczelnie Teologiczne