Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces zatwierdzania i certyfikacji wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji.
Advertisements

Umowy o dofinansowanie projektów
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Zmiany w projektach w ramach PO KL
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Kwalifikowalność kosztów w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa Adam Futymski.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Metodologia wyliczania pomocy publicznej Wrocław, 24 kwiecień 2008 Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
2 System zabezpieczeń prawidłowej realizacji umowy o dofinansowanie projektu w ramach PO IG IZ PO IG wypracowało rozwiązanie odnoszące się do kwestii.
Ryczałtowa metoda rozliczania kosztów ogólnych w ramach projektów w Działaniu 1.4 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Dział Finansowy.
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Weryfikacja Ostatecznego Studium Wykonalności dla projektu spalarniowego Październik 2009 Grzegorz Tryc Mirosława Szewczyk.
Rzeszów, kwiecień 2009r. Jan Staroń
Spotkanie informacyjne dla Beneficjentów realizujących projekty w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IX Działanie 9.5 Kraków, 23 kwietnia.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka Działanie 4.2 Patrycja Dukaczewska.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Koszty osobowe w kosztach pośrednich w ramach projektów PO KL Warszawa, 22 lutego 2012 r.
Kwalifikowalność podatku od towarów i usług w kontekście działań komercjalizacyjnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna.
Wykład 8 Dr Krzysztof Jonas
Rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego.
Beata Rudzka Departament Instytucji Płatniczej Ministerstwo Finansów
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - Problemy finansowe związane z wdrażaniem projektów systemowych w ramach Priorytetu VII PO KL Warszawa, 21.
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
KONTA WYNIKOWE Konta wynikowe – powstają w wyniku pionowego podziału konta „Wynik finansowy”. Informują o przebiegu procesów kształtujących wynik finansowy.
Ministerstwo Nauki i Informatyzacji
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Działanie 5.4 Zwiększanie efektywności energetycznej tryb systemowy 20/S/5.4/2012 Zwiększanie efektywności energetycznej Regionalny Program Operacyjny.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny
Wsparcie dla rozwoju technologii
Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.
Komercyjne wykorzystanie infrastruktury
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Współpraca PROW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Opodatkowanie spółki nie będącej osobą prawną w toku bieżącej działalności Zasady przypisania wspólnikom.
Wykład specjalizacyjny
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Aporty Aporty w innej postaci niż przedsiębiorstwo i jego zorganizowana część.
Restrukturyzacja spółek
Restrukturyzacja spółek
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
ANALIZA CVP KOSZT-WOLUMEN-ZYSK.
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Najczęściej popełniane błędy we wnioskach o płatność Departament Zarządzania Programami Rozwoju Regionalnego Emilii Plater 1, Olsztyn Tel. (0-89)
Małopolskie Centrum Przedsiębiorczości Rozliczanie projektów w ramach schematu 2.2 A – wydatkowanie zaliczki 24 października 2013 r. Fundusze europejskie.
Biuro Konsultingowe „ADVISER” zaprasza Państwa do zapoznania się z możliwościami dofinansowania przedsięwzięć w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny.
Opodatkowanie spółek Wykład specjalizacyjny. Spółki nie będące podatnikami (jawna, komandytowa, partnerska) Utworzenie spółki : wniesienie przez wspólników.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
„Promocja projektu w ramach Działania 6.4 PO IG” Szkolenie współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Budowa infrastruktury OZE na terenie Gminy i Miasta Pajęczno
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Inowrocław, 22 listopada 2011 r.
Działanie 1.7 PO IiŚ na lata Kompleksowa likwidacja niskiej emisji na terenie województwa śląskiego Mariola Orlik Zespół Funduszy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zarządzanie projektem EFS
spotkanie informacyjne
Programy wsparcia NCBR skierowane do MŚP
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Kredyt na innowacje technologiczne
Zapis prezentacji:

Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Zasady komercyjnego wykorzystania infrastruktury zbudowanej w ramach II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Warszawa, 8 listopada 2013 r.

http://www.ncbir.pl/fundusze-europejskie/program-operacyjny-innowacyjna-gospodarka/komercjalizacjadochod/

Komercyjne wykorzystanie infrastruktury badawczej zbudowanej przez uczelnie i jednostki naukowe w ramach II osi PO IG Narodowe Centrum Badań i Rozwoju kładzie nacisk na rozwój współpracy jednostek naukowych z przedsiębiorcami oraz maksymalizację wykorzystania infrastruktury laboratoryjnej wybudowanej ze środków publicznych. Świadczenie przez beneficjentów II osi priorytetowej PO IG usług typowo komercyjnych dla podmiotów zewnętrznych jest zgodne z zasadami PO IG i zalecane przez NCBR. Komercyjne wykorzystanie infrastruktury oznacza wynajem laboratoriów/aparatury badawczej lub świadczenie specjalistycznych usług badawczych.

Komercyjne wykorzystanie infrastruktury badawczej zbudowanej przez uczelnie i jednostki naukowe w ramach II osi PO IG Działalność komercyjna powinna prowadzona być na zasadach opisanych w dokumencie „Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną”. Właściciel infrastruktury zobowiązany jest monitorować dochód uzyskiwany w ramach projektu w rozumieniu art. 55 rozporządzenia Rady (WE) zgodnie z zasadami opisanymi w „Procedurze wyliczania i monitorowania dochodu w projektach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka”.

Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną Beneficjent jest organizacją badawczą w myśl definicji przedstawionej w rozdziale 2.2, punkt d. tj.: „organizacja badawcza” - uczelnia czy instytut naukowo-badawczy, niezależnie od jego statusu prawnego (ustanowienia na mocy prawa publicznego lub prywatnego) ani sposobu finansowania, którego głównym celem jest prowadzenie badań podstawowych, badań przemysłowych lub rozwoju eksperymentalnego oraz rozpowszechnianie jej wyników poprzez działalność dydaktyczną, publikacje lub transfer technologii; wszystkie zyski są reinwestowane w tę działalność, rozpowszechnianie jej wyników lub dydaktykę; przedsiębiorstwa mogące wywierać wpływ na taki podmiot, w roli na przykład udziałowców czy członków, nie mają preferencyjnego dostępu do potencjału badawczego takiego podmiotu ani do wyników badań przezeń uzyskanych;

Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną Komercyjne wykorzystanie infrastruktury badawczej powinno odbywać się na zasadach rynkowych, gwarantujących, że poprzez sfinansowanie ze środków publicznych infrastruktury nie dojdzie do przekazania nieuzasadnionych „korzyści ekonomicznych” podmiotom gospodarczym tj.: 1) Zasady dostępu do infrastruktury badawczej będą jednakowe dla wszystkich użytkowników zewnętrznych. 2) Działalność komercyjna prowadzona będzie bez jakichkolwiek form dyskryminacji lub uprzywilejowania podmiotów. 3) Usługi świadczone będą po cenach rynkowych – uwzględniających całkowite koszty i marżę rynkową.

Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną - koszty i finansowanie działalność o charakterze gospodarczym i niegospodarczym będą wyraźnie rozdzielone (ewidencjonowane) tj. oddzielna ewidencja księgowa. cały przychód z działalności komercyjnej zostanie reinwestowany przez organizację badawczą w jej zasadniczą działalność o charakterze niegospodarczym (tj. kształcenie mające na celu zwiększanie coraz lepiej wyszkolonych zasobów ludzkich, prowadzenie niezależnej działalności B+R mającej na celu powiększanie zasobów wiedzy i lepsze zrozumienie, upowszechnianie wyników badań).

Procedurze wyliczania i monitorowania dochodu w projektach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka  

Monitorowanie dochodu w projekcie W trakcie trwania projektu oraz w okresie do 5 lat od jego zakończenia, beneficjenci zobowiązani są do informowania Instytucji Pośredniczącej o przychodach oraz kosztach operacyjnych związanych z funkcjonowaniem całego projektu w podziale na poszczególne źródła. Beneficjenci powinni przekazywać ww. informacje monitorujące projekt raz w roku, w terminie do końca marca, w formie tabeli stanowiącej załącznik nr 1 do Procedury wyliczania i monitorowania dochodu… Od roku 2014 przedmiotowe informacje składane będą za pomocą internetowej bazy na podstawie indywidualnych haseł i loginów. W oparciu o informacje uzyskane w trakcie monitoringu, Instytucja Pośrednicząca weryfikuje, czy projekt generuje dochód w myśl art. 55 rozporządzenia Rady 1083/2006, tj. czy przychody w rozumieniu art. 55 ust. 1 rozporządzenia 1083/2006 przewyższają koszty operacyjne projektu.

dochód = suma przychodów – suma kosztów operacyjnych Dochód generowany przez projekt zgodnie z art. 55 ust. 3 rozporządzenia 1083/2006 oznacza; „różnicę pomiędzy przychodami wygenerowanym w ramach projektu, a rzeczywistymi kosztami operacyjnymi ponoszonymi w trakcie realizacji i w okresie trwałości projektu” dochód = suma przychodów – suma kosztów operacyjnych Uwaga! Przedstawione wyliczenie powinno być dokonane w skali całego projektu. Rejestrujemy wszystkie przychody w projekcie, a następnie od ich sumy odejmujemy sumę wszystkich kosztów operacyjnych projektu.

2) wynajem laboratoriów. Przychód w projekcie W projektach realizowanych w ramach II osi priorytetowej przychodem jest: 1) odpłatne prowadzenie badań i szkoleń na zakupionej aparaturze (badania zakontraktowane przez zleceniobiorcę, np. przedsiębiorstwo) 2) wynajem laboratoriów. Przychody rejestrować należy w podziale na źródła pochodzenia, dokumentując ich wartość za pomocą faktur lub równoważnych dokumentów księgowych. W kalkulacji nie bieżę się pod uwagę ewentualnych podatków pośrednich (VAT) nakładanych na odbiorcę

Przychód w projekcie Przychodem w projekcie nie są : Środki otrzymywane ze źródeł publicznych przekazywane w formie dotacji lub grantu. Nie można mówić o przychodzie w sytuacji, otrzymania np. dotacji podmiotowej lub wykorzystannia infrastruktury badawczej do realizacji projektów badawczo-rozwojowych finansowanych ze źródeł publicznych (np. projekty Innotech, w ramach Programu Badań Stosowanych, projekty badawcze w ramach PO IG lub PO IR) Środki uzyskane przez uczelnię lub jednostkę naukową (właściciela infrastruktury) z tytułu komercjalizacji wyników badań realizowanych z wykorzystaniem tej infrastruktury.

Kalkulacja kosztów operacyjnych projektu Koszty operacyjne definiowane są jako wydatki pieniężne, nie mające charakteru inwestycyjnego, przeznaczone na bieżącą działalność całego projektu np:   - koszty eksploatacji i utrzymania (wynagrodzenia, materiały, usługi, media). - koszty administracyjne i ogólne. - koszty związane ze sprzedażą i dystrybucją. - nakłady odtworzeniowe podatki dochodowe i inne podatki bezpośrednie jeżeli stanowią rzeczywisty wydatek beneficjenta Wymienione elementy zawierają w zasadzie wszystkie rodzaje kosztów operacyjnych, nie stanowią jednak zamkniętego katalogu. W indywidualnych przypadkach mogą pojawić się inne rodzaje kosztów związane ze specyfiką realizowanych projektów.

Kalkulacja kosztów operacyjnych projektu W kalkulacji kosztów operacyjnych nie bierze się pod uwagę: - amortyzacji - rezerw na nieprzewidziane wydatki kosztów kapitałowych (np. odsetki od kredytów) - kosztów wykazanych w we wnioskach o płatność i objętych dofinansowaniem Kalkulacja kosztów operacyjnych projektu

Prowadzenie kalkulacji kosztów operacyjnych projektu Biorąc pod uwagę założenia i cele określone w zatwierdzonej umową dokumentacji aplikacyjnej, należy określić wydatki operacyjne przeznaczone na bieżącą działalność projektu. Jeżeli to możliwe koszty operacyjne należy dokumentować za pomocą faktur lub równoważnych dokumentów księgowych. W przypadku kosztów ponoszonych przez beneficjenta na rzecz całej jednostki, a związanych z projektem w niewielkim stopniu (media, koszty administracyjne) należy dokonać wyliczenia miarodajnego współczynnika rozliczania (w proporcji odpowiadającej rzeczywistemu podziałowi innej kategorii kosztowej dla której jest możliwy dokładny podział, np. kosztów płac) lub określenia wartości ryczałtowej danego rodzaju kosztów.

Określenie wielkości dochodu przypadającego do zwrotu. Zwrotowi podlega wartość dochodu przyporządkowana do udziału wydatków kwalifikowanych w projekcie w wysokości odpowiadającej proporcji wkładu środków UE (85%) Zgodnie z powyższym, uzyskany dochód należy podzielić na dwie części w proporcjach odpowiadających udziałowi wydatków kwalifikowanych i niekwalifikowanych w całkowitym koszcie inwestycji. Następnie część dochodu odpowiadającą wydatkom kwalifikowanym pomnożyć należy przez wielkość środków UE w dofinansowaniu czyli 85 % (przykład nr 1).

Przykład nr 1   Wartość dochodu wygenerowanego w ramach projektu wyniosła 600 000 zł. Całkowity koszt projektu 10 000 000 zł – w tym 8 000 000 zł wydatki kwalifikowane, a 2 000 000 zł wydatki niekwalifikowane. Dochód przyporządkowany do wydatków kwalifikowanych wynosi : 600 000 zł * (8 000 000/10 000 000) = 480 000 zł Wartość dochodu należnego do zwrotu : 480 000 zł * 85% = 408 000 zł

Zasady postępowania z dochodem wygenerowanym w ramach projektu Po upływie okresu 5 lat od zakończenia projektu, IP na podstawie przedstawianych corocznie przez beneficjentów danych sporządza raport podsumowujący dochód wygenerowanego w ramach projektu i określa kwotę podlegającą do zwrotu. Na tej podstawie Instytucja Pośrednicząca zwraca się do beneficjenta z wezwaniem do zwrotu środków. Poprawność kalkulacji kosztów operacyjnych projektu oraz rzetelne rejestrowanie przychodów będzie weryfikowane doraźnie przez IP oraz każdorazowo w ramach kontroli trwałości projektu. Kwota dochodu wygenerowanego w ramach projektu może zostać reinwestowana w statutową działalność beneficjenta, jeżeli spełnione zostaną warunki określone w dokumencie Wspólnotowe zasady ramowe dotyczące pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną

Narodowe Centrum Badan i Rozwoju Dziękuję za uwagę Przemysław Paczos Narodowe Centrum Badan i Rozwoju Dział Finansowy tel.:+48 22 39 07 358 mail: przemyslaw.paczos@ncbr.gov.pl