Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, 17.05.2013 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Metoda integracji sensorycznej
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Trudności w nauce czytania i pisania u dzieci z wadą wymowy
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
FORMY POMOCY DZIECIOM Z DYSFUNKCJĄ NARZĄDU SŁUCHU NA TERENIE PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W PIOTRKOWIE TRYBUNALSKIM OPRACOWANIE: mgr.
Logopeda: mgr Arleta Jasińska
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Wczesne wspomaganie rozwoju i wczesna interwencja
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Czy Twoje dziecko dobrze słyszy?
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
USTAWA O SYSTEMIE OŚWIATY Art. 71b pkt 2a ustawy z dnia 7 września 1991 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie.
Kompetencje komunikacyjne
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Dzieciństwo jest snem rozumu
Dydaktyka ogólna.
Integracja sensoryczna
Zajęcia z zakresu logopedii szkolnej
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Trening metodą Warnkego
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Najczęściej spotykane wady wymowy u dzieci w wieku
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej im. W. Witosa w Górkach
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE W ZESPOLE SZKÓŁ NR 1 W HUMNISKACH
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
DYSLEKSJA.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
„W CZESNA DIAGNOZA INDYWIDUALNYCH POTRZEB I MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH MAŁYCH DZIECI ORAZ WYCHOWAWCZE WSPARCIE ICH RODZICÓW – JAKO SPOSÓB NA SUKCES ŻYCIOWY.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Wady wymowy.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Osiągnięcia Dzieci, Rodziców i terapeutów Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Warce Jurki, 17.05.2013 r.

Rozwijanie umiejętności dziecka Poprzez określenie stanu rozwoju dziecka Przez określenie sfery najbliższego rozwoju

Uwzględnianie szerokiego spektrum rozwoju Rozumienie zachowania w sensie rozwojowym Rozwój sfery społeczno – emocjonalnej

Prawo rodziców do głosu w sprawach dziecka Problem „przetrenowania”

Co robimy podczas zajęć? Motoryka duża od kontroli ciała i ruchu do złożonych funkcji motorycznych – stymulowanie rozwoju ruchowego Motoryka mała od aspektu funkcjonalnego do rozwijania chwytów – stymulowanie rozwoju ruchowego Motoryka jest niezbędna do osiągania każdej umiejętności

Percepcja od zainteresowania zmysłowego do pamięci Czynności poznawcze Większość naszych podopiecznych prezentuje myślenie na poziomie konkretno - obrazowym

Usamodzielnianie trening toaletowy mycie jedzenie i picie ubieranie i rozbieranie porządkowanie i sprzątanie

Rozwój społeczny i emocjonalny zdolność wyrażania emocji odpowiednio do sytuacji zabawa naśladownictwo trening umiejętności społecznych umiejętność współpracy

Komunikacja rozumienie i nadawanie naśladownictwo mimiczne, werbalne

Terapia logopedyczna Ćwiczenia słuchu fonemowego służą usprawnianiu zdolności precyzyjnego słyszenia i różnicowania dźwięków w wypowiedziach własnych i otoczeniu

Ćwiczenia oddechowe mają na celu pogłębienie oddechu, wydłużenie fazy wydechowej, rozruszanie przepony, a także zapobieganie arytmii oddechowej

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy (artykulacyjne) mają na celu wypracowanie celowych ruchów języka, warg, podniebienia miękkiego. Dziecko ćwiczy umiejętność wyczuwania określonego ruchu i położenia narządów mownych podczas artykulacji danej głoski.

Historia Kuby zapalenie mózgu i opon mózgowo – rdzeniowych (7 m-c) rehabilitacja: NDT, Peto diagnoza psychologiczna: rozwój umysłowy nieharmonijny (3,10) diagnoza logopedyczna: niedokształcenie mowy pochodzenia korowego po przebytym zapaleniu mózgu i opon mózgowo – rdzeniowych 3,8 wczesne wspomaganie rozwoju (4,6)

DIAGNOZA logopedyczna w wieku 7,2 Zwiększone czucie w obrębie jamy ustnej Wysokie kompetencje komunikacyjne Zmniejszony ślinotok (masaż) DIAGNOZA logopedyczna w wieku 3,8 Brak mowy czynnej Porażenie języka Nosowe zabarwienie głosu Osłabienie i zwiotczenie mięśni Nieprawidłowe odgryzanie, żucie, przełykanie Zaburzenia koordynacji oddechowo – fonacyjno- artykulacyjnej Ślinotok

Rysunek po lewo: 4,3; karta pracy po prawo 7,2

Historia Wiktorii wcześniak w wieku 3,2 zdiagnozowano autyzm diagnoza psychologiczna: upośledzenie umysłowe w stopniu umiarkowanym (3,11) diagnoza logopedyczna: opóźniony rozwój mowy (3,11) wczesne wspomaganie rozwoju od 4 roku życia

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju Zespół: psycholog (40) pedagog – terapeuta integracji sensorycznej (30) logopeda (30) Diagnoza WISC – R po zakończeniu WWR norma intelektualna

DIAGNOZA w wieku 3,11 Reaguje na proste polecenia Manipuluje klockami Obniżona sprawność grafomotoryczna Rysunek schematyczny Trudności z odwzorowywaniem DIAGNOZA w wieku 6,11 Sprawność arytmetyczna bardzo dobra Bardzo dobre tempo i dokładność spostrzegania Analiza i synteza wzrokowa w normie Poziom graficzny rysunku adekwatny do wieku życia Prawidłowa orientacja w kierunkach, schemacie ciała, zależnościach na obrazku

DIAGNOZA w wieku 3,11 Znacznie opóźniony rozwój mowy Wycofuje się z wymiany informacji i podtrzymywania interakcji społecznych Posługuje się sylabami w znaczeniu całego wyrazu Zaburzone rozumienie przekazów językowych DIAGNOZA w wieku 6,11 Adekwatny do wieku życia zasób wiadomości ogólnych i słownictwa Prawidłowo rozumie normy społeczne Chętnie udziela odpowiedzi na zadawane pytania Wysoki wynik w zakresie płynności słownej Poprawa w artykulacji głosek szeregu dentalizowanego (głoski szumiące i syczące)

Rysunek po lewo: 3,11; rysunek po prawo 6,11

Jesienna kolorowanka (6,4)

Co dalej? Wiktoria kontynuuje naukę w szkole ogólnodostępnej Wskazane jest doskonalenie percepcji słuchowej (analiza i synteza słuchowa oraz pamięć – odróżnianie dźwięków, powtarzanie sekwencji dźwiękowych); usprawnianie koordynacji wzrokowo ruchowej; uczenie stosowania poprawnych form gramatycznych; motywowanie do pokonywania napotykanych trudności Skrzyżowana formuła lateralizacji powoduje „ryzyko dysleksji”

Historia Kacperka lekki obustronny niedosłuch przewodzeniowy diagnoza psychologiczna: niskie umiejętności w każdej sferze rozwoju (2,8) diagnoza logopedyczna: opóźniony rozwój mowy (2,8) wczesne wspomaganie rozwoju (3,0)

Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju Zespół: psycholog (45) surdopedagog (45) logopeda (30) Diagnoza kontrolna (3,10) norma intelektualna

DIAGNOZA w wieku 2,8 PROFIL OSIĄGNIĘĆ (4,4) Manipulacja specyficzna i poziom koordynacji wzrokowo – ruchowej niska Nie wskazuje podobieństwa przedmiotów, kolorów, wielkości, kształtów (na zasadzie „taki sam”) Niski poziom koncentracji uwagi, pamięci bezpośredniej Wskazuje przedmioty codziennego użytku (np. zegarek, łyżka, klucz), wskazuje części ciała Naśladuje niektóre ruchy z zakresu motoryki dużej, ma trudności z utrzymaniem równowagi PROFIL OSIĄGNIĘĆ (4,4) (1semestr 2012/2013) Rozpoznaje obiekty realne, na zdjęciach i na obrazku Wskazuje obiekty o które jest proszony Zna i wykorzystuje pojęcia „taki sam” i „różny/nie pasuje” Tworzy budowle z klocków, wybiera kolory do tworzenia prac plastycznych Tworzy z obiektów lub koloruje sekwencje z wykorzystaniem dwóch kolorów Wykonuje proste labirynty Liczy w zakresie 4 Chodzi po linii, stoi na jednej nodze nie tracąc równowagi, skacze

DIAGNOZA w wieku 2,8 PROFIL OSIĄGNIĘĆ (4,4) Obniżona sprawność aparatu artykulacyjnego Nie powtarza głosek w izolacji Próbuje naśladować odgłosy zwierząt PROFIL OSIĄGNIĘĆ (4,4) (1semestr 2012/2013) Odpowiada na pytania Używa zwrotów grzecznościowych Nazywa czynności, osoby, przedmioty Powtarza głoski w izolacji, sylaby, wyrazy

Rysunek po lewo: 2,8; rysunek po prawo 4,4

Kolorowanka wykonana przez Kacpra w ubiegłym roku szkolnym (3,7)

Co dalej? Od września Kacper idzie do przedszkola  Będzie kontynuował również zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju

Osiągnięcia rodziców świadomość wiedza współpraca integracja rozwój

Osiągnięcia poradni rozszerzenie oferty dla małego dziecka i jego rodziny popularyzowanie wiedzy o rozwoju małego dziecka nietypowo rozwijającego się osiągnięcia dzieci osiągnięcia rodziców

Nasi absolwenci rozpoczynają edukację w szkołach ogólnodostępnych rozpoczynają edukację w szkołach ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi rozpoczynają edukację w szkołach specjalnych

Dziękuję za uwagę Opracowała: Monika Krawczyk psycholog wczesnego wspomagania rozwoju dziecka