Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
MONITOROWANIE I EWALUACJA DZIAŁAŃ W ZAKRESIE IPET I PDW
Plan Działań Wspierających w praktyce.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Zmiany w przepisach oświatowych w zakresie organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu Rzeszów – grudzień 2011.
POMOC PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNA I KSZTAŁCENIE SPECJALNE
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
BYTOM, 15 GRUDNIA 2010 R. NOWE REGULACJE PRAWNE W ZAKRESIE PRACY Z UCZNIEM ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI ROK SZKOLNY 2010/2011 DELEGATURA W.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Współpraca z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną w zakresie organizacji Pomocy Psychologiczno- Pedagogicznej.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r.
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Podstawy prawne, rola psychologa,
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNEJ Organizacja kształcenia specjalnego w przedszkolu i szkole zgodnie z obowiązującymi.
Zapis prezentacji:

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole Opracowanie Joanna Jasiak, Alicja Kapcia VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl W szkole jest miejsce dla każdego ucznia… W szkole jest miejsce dla każdego ucznia… No child left behind – program amerykański VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Podstawa prawna wprowadzanych zmian – pakiet 8 rozporządzeń MEN (w tym 2 projektowane) w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17 listopada 2010 roku, wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2011r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach z dnia 17 listopada 2010r. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl w sprawie ramowego statutu publicznej poradni psychologiczno- pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej z 17 listopada 2010, wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2011r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych z 17 listopada 2010, wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2011r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych – projekt, w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz szkół publicznych - projekt . VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Kluczowe pojęcia: rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb uczniów; indywidualizacja kształcenia; pomoc bliżej ucznia; odpowiedzialność dyrektora za organizację PPP w szkole; zespół i współpraca wielu podmiotów; specjaliści, w tym z Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej; Indywidualizacja kształcenia - każdy uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych uzyskuje pomoc i wsparcie stosownie do potrzeb i możliwości, Zespół i współpraca - wielu podmiotów; nauczycieli, rodziców, specjalistów w tym Poradni VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Kluczowe pojęcia: Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU); Plan Działań Wspierających (PDW); Indywidualny Program Edukacyjno – Terapeutyczny (IPET). VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Pomocą są objęci uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych: o specjalnych trudnościach w uczeniu niesłyszący, niedosłyszący, niewidomi, słabowidzący, z niepełnosprawnością ruchową, w tym afazją, z upośledzeniem w stopniu lekkim, z upośledzeniem w stopniu umiarkowanym lub znacznym, z autyzmem, w tym zespołem Aspergera, z niepełnosprawnościami sprzężonymi VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Pomocą są objęci uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych: o specyficznych trudnościach w uczeniu; dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia, ADHD uczniowie zdolni, uczniowie, wobec których stwierdzono konieczność objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, na podstawie przeprowadzonych działań pedagogicznych. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Za organizację pomocy psychologiczno – pedagogicznej w szkole odpowiada dyrektor Zadania dyrektora: tworzy zespół zajmujący się planowaniem i koordynowaniem udzielania ppp uczniowi; wyznacza osobę koordynującą pracę zespołu; wnioskuje o udział przedstawiciela poradni psychologiczno – pedagogicznej w spotkaniu zespołu; zaprasza na spotkania zespołu osoby, o które wnioskuje rodzic np. lekarzy lub innych specjalistów; zawiadamia rodziców o terminie spotkania zespołu; zapoznaje się z zapisami w KIPU; Sposób tworzenia zespołu zależy od organizacji pracy szkoły, jej wielkości i możliwości, pożądany (idealny) model to zespół nauczycieli uczących w danym zespole klasowym, w praktyce może być różnie.. Zespół powoływany jest niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii lub niezwłoczniepo przekazaniu informacji przez nauczyciela, wychowawcę lub specjalistę VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zadania dyrektora: ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin ( na podstawie zaleceń zespołu ); informuje rodzica lub pełnoletniego ucznia o ustalonych formach, sposobach i zakresie pomocy; Wpisuje do karty indywidualnych potrzeb ucznia informację o sposobach, okresach i formie udzielania pomocy oraz wymiar godzin; monitoruje i ocenia efektywność prowadzonych działań; za zgodą rodzica lub pełnoletniego ucznia przekazuje kopię karty do przedszkola, szkoły lub palcówki, do której uczeń został przyjęty; ustala dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy oraz wymiar godzin ( na podstawie zaleceń zespołu ) – art. 42!! informuje rodzica lub pełnoletniego ucznia o ustalonych formach, sposobach i zakresie pomocy – niezwłocznie, na piśmie, po zatwierdzeniu arkusza organizacji szkoły; Monitoruje i ocenia efektywność prowadzonych działań – ewentualnie decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania uczniowi pomocy; Za zgodą rodzica lub pełnoletniego ucznia przekazuje kopię karty do przedszkola, szkoły lub palcówki, do której uczeń został przyjęty!!! – par. 28 rozp. o ppp; 1. Kartę dołącza się do dokumentacji badań i czynności uzupełniających, o której mowa w przepisach w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. 2. Po zakończeniu uczęszczania przez ucznia do przedszkola, po ukończeniu przez ucznia szkoły oraz w przypadku przejścia ucznia do innego przedszkola lub szkoły, rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują oryginał karty. W dokumentacji, o której mowa w ust. 1, pozostaje kopia karty. 3. Za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia, dyrektor przedszkola lub szkoły, do której uczeń uczęszczał, przekazuje kopię karty do przedszkola, szkoły lub placówki […] do której uczeń został przyjęty oraz sposób przechowywania karty wynika z regulacji zawartych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225, z późn. zm.): § 19. Przedszkole, szkoła i placówka gromadzi, w indywidualnej teczce, dla każdego dziecka, ucznia lub wychowanka objętego pomocą psychologiczno-pedagogiczną dokumentację badań i czynności uzupełniających prowadzonych w szczególności przez pedagoga, psychologa, logopedę, doradcę zawodowego i lekarza. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zadania dyrektora: współpracuje z rodzicami uczniów, poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; współpracuje z organem prowadzącym szkołę. planowanie i organizacja pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznym przedszkolu, szkole lub placówce odbywa się w ścisłej współpracy z organem prowadzącym szkołę. Zatwierdzenie arkusza organizacji to gwarancja organu prowadzącego na finansowanie, a tym samym zapewnienie realizacji różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Wsparcie organu prowadzącego polega również na wykonywaniu niezbędnych remontów obiektów szkolnych oraz realizacji innych zadań inwestycyjnych (art. 5 ust. 7 pkt 2 ustawy o systemie oświaty). VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zadania nauczycieli: prowadzi obserwację pedagogiczną (przedszkole - diagnoza przedszkolna); prowadzi obserwacje, pomiary pedagogiczne oraz stosuje inne metody w celu określenia ryzyka dysleksji (klasy I-III szkoły podstawowej); organizuje doradztwo edukacyjno-zawodowe (gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna); współpracuje z rodzicami ucznia, innymi nauczycielami oraz specjalistami; indywidualizuje pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych (wszystkie etapy edukacyjne); VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zadania nauczycieli: dostosowuje wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia na wszystkich etapach edukacyjnych posiadającego: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz IPET, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania oraz PDW, opinię poradni o specyficznych trudnościach w uczeniu się oraz PDW, nieposiadającego opinii poradni, ale objętego pomocą psychologiczno- pedagogiczną w szkole – PDW; realizuje ustalenia zawarte w PDW lub IPET. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zadania zespołu: Planuje i koordynuje udzielanie ppp uczniowi; określa zakres oraz zalecane formy udzielania pomocy uczniowi; określa działania wspierające rodziców uczniów; określa zakres współdziałania z poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi, w tym działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; Opracowuje IPET i/lub PDW; zakłada i prowadzi kartę indywidualnych potrzeb ucznia; spotyka się w miarę potrzeb; W skład zespołu wchodzą nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniami, wychowawcy grup wychowawczych, specjaliści (logopeda, psycholog, pedagog, doradca zawodowy) Określa zakres oraz zalecane formy udzielania pomocy uczniowi z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, zaleceń zawartych w opinii poradni, orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniu o potrzebie nauczania indywidualnego , orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, opinii nauczycieli i specjalistów inicjujących objęcie ucznia ppp. IPET – orzeczenie, PDW –opinia poradni lub opinia nauczycieli bądż specjalistów Z uwzględnieniem ustaleń dyrektora oraz wymiaru godzin dla ucznia PDW może być opracowany dla grupy uczniów o podobnych dysfunkcjach. IPED dla 1 ucznia. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zadania zespołu: dokonuje oceny efektywności ppp, w tym efektywności realizowanych zajęć; dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego; dokonuje oceny efektywności prowadzonych zajęć przed upływem okresu ich zakończenia; podejmuje działania mediacyjne i interwencyjne w sytuacjach kryzysowych; planuje zadania z zakresu doradztwa edukacyjno – zawodowego ( gimnazjum i szkoła ponadgimnazjalna ). W skład zespołu wchodzą nauczyciele prowadzący zajęcia z uczniami, wychowawcy grup wychowawczych, specjaliści (logopeda, psycholog, pedagog, doradca zawodowy) Określa zakres oraz zalecane formy udzielania pomocy uczniowi z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, zaleceń zawartych w opinii poradni, orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczeniu o potrzebie nauczania indywidualnego , orzeczeniu o potrzebie indywidualnego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego, opinii nauczycieli i specjalistów inicjujących objęcie ucznia ppp. IPET – orzeczenie, PDW –opinia poradni lub opinia nauczycieli bądż specjalistów Z uwzględnieniem ustaleń dyrektora oraz wymiaru godzin dla ucznia PDW może być opracowany dla grupy uczniów o podobnych dysfunkcjach. IPED dla 1 ucznia. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Model pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (I): Analiza orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia Opracowanie IPET Organizacja zajęć specjalistycznych dla ucznia Badanie efektów pracy i ocena efektywności działań VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Model pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych (II): Analiza innego orzeczenia lub opinii Rozpoznanie indywidualnych potrzeb ucznia Założenie karty indywidualnych potrzeb ucznia Opracowanie planu działań wspierających Badanie efektów pracy i ocena efektywności działań VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Etapy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Dyrektor szkoły otrzymuje informację o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno - pedagogiczną; Dyrektor tworzy zespół; Dyrektor wyznacza koordynatora zespołu; Spotkania zespołu zwołuje koordynator, spotkania odbywają się w miarę potrzeb; Dyrektor informuje o terminie spotkania rodziców oraz zaprasza specjalistów; Zespół ustala zakres pomocy; Dyrektor, na podstawie zaleceń zespołu, ustala liczbę godzin oraz formy, sposoby i okres udzielania pomocy; VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Etapy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl O ustalonym sposobie, formach i okresie pomocy dyrektor informuje rodziców ucznia lub pełnoletniego ucznia na piśmie; Opracowuje się KIPU i PDW lub IPET; Nauczyciele dostosowują wymagania edukacyjne wynikające z podstawy programowej do indywidualnych potrzeb; rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów a także metody pracy z uczniem na podstawie opinii bądź orzeczenia oraz ustaleń zawartych w PDW lub IPET; Zespół dokonuje oceny efektywności udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz określa wnioski i zalecenia; VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Etapy organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Zespół dokonuje wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz w miarę potrzeb dokonuje modyfikacji; Dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianu i egzaminów zewnętrznych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia – dostosowanie warunków następuje na podstawie pozytywnej opinii Rady Pedagogicznej. Szczegółową informację o sposobach dostosowania warunków określa Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - bariery www.oskko.edu.pl Przekazywanie dokumentacji uczniów przez rodziców oraz szkoły i placówki Brak wystarczających kompetencji nauczycieli do dokonywania rozpoznania potrzeb i trudności uczniów Tworzenie nadmiernej ilości dokumentacji Organizacja pracy zespołu ( duża szkoła/mała szkoła) Zaangażowanie do pracy wszystkich nauczycieli a nie tylko „małego” zespołu Współpraca z rodzicami Współpraca z poradnią pedagogiczno – psychologiczną VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - korzyści www.oskko.edu.pl Każdy uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych uzyskuje pomoc i wsparcie stosownie do potrzeb i możliwości, Zwiększenie szansy na sukces ucznia, zapobieganie niepowodzeniom szkolnym Dostrzeżenie potrzeb uczniów zdolnych, organizacja pomocy i wsparcia dla tej grupy uczniów Dowolność w tworzeniu dokumentacji (forma) Poszerzenie współpracy szkoły z różnymi instytucjami Dowolność w organizacji spotkań zespołu Dobra współpraca nauczycieli w zespole Dokumentacja – jedynie obligatoryjnie; PDW, IPET, KIPU VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole - korzyści www.oskko.edu.pl Dobra współpraca nauczycieli w zespole Pozyskiwanie rodziców do współpracy Autonomia szkoły; sposób organizacji zależy od szkoły, każda szkoła powinna znaleźć dla siebie jak najwięcej korzyści w organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej. VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl „Ucząc się zmieniasz sposób myślenia” Michael Fullan Dokumentacja – jedynie obligatoryjnie; PDW, IPET, KIPU VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole www.oskko.edu.pl Gdzie szukać informacji i materiałów? http://www.reformaprogramowa.men.gov.pl/specjalne-potrzeby-edukacyjne http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=543&Ite mid=1084 http://efektywnoscksztalcenia.aps.edu.pl/APS_Efektywnosc/start.aspx Dokumentacja – jedynie obligatoryjnie; PDW, IPET, KIPU VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011

Dziękuję za uwagę  VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011 www.oskko.edu.pl Dziękuję za uwagę  VIII KONFERENCJA OSKKO Kraków, 4-6.03.2011