Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wyzwania dla Polski w obszarze energii
Advertisements

II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Arkadiusz Wojciechowski
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wzorcowe partnerstwo lokalne na rzecz zrównoważonego rozwoju energetycznego Raciechowice Projekt założeń do Planu Zaopatrzenia w Ciepło, Energię.
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Polityka działań wykonawczych na lata Zespół doradców Ministra Gospodarki Łódź luty 2009 Załącznik do polityki energetycznej Polski do 2030 Działania.
Rejowiec Fabryczny Miasto przyjazne mieszkańcom i środowisku.
EFEKTYWNOŚĆ WYTWARZANIA ENERGII I Międzynarodowe Forum Efektywności Energetycznej Marian Babiuch Prezes Zarządu PTEZ Warszawa, 27 października 2009.
Marian Babiuch Prezes PTEZ
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Dyskusja strategiczna Podsumowanie oraz ocena skuteczności i efektywności polityki spójności w okresie programowania dr Piotr Żuber Dyrektor.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Wpływ kogeneracji na osiągane parametry emisyjności produkcji Warszawa, Październik 2007.
dr inż. Janusz Ryk Polskie Towarzystwo Elektrociepłowni Zawodowych
Smart grid w regionie – nowy element lokalnej polityki energetycznej
Opracowanie ekspertyzy dotyczącej zagadnień ekonomicznych energetyki w Polsce na tle UE i świata w horyzoncie czasowym do roku czerwiec 2009r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
1 Konferencja Czysta energia – zdrowe powietrze. Zrównoważony Rozwój Energetyczny Miasta Częstochowa. Częstochowa 12 czerwiec 2007 Sławomir Pasierb Fundacja.
Izabela Grabowska Alicja Wróż
Jak efektywnie sprzedać ciepło do produkcji chłodu
Uwarunkowania ekonomiczne a gospodarka zeroemisyjna Jan Brzóska Jan Pyka 24 luty 2011.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
ZINTEGROWANE PLANOWANIE ENERGETYCZNE Adriana Maszkiewicz - Kobacka
Instytut Techniki Cieplnej, Politechnika Warszawska
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Szanse i zagrożenia rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce
Katarzyna Michałowska-Knap, Marcin Włodarski, Dawid Dietrich Instytut Energetyki Odnawialnej Contact:
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Modele energetycznego zaopatrzenia gmin w kontekście rozwoju biogazowni Mariusz Kostrzewa Rada Główna Polska Izba Biomasy Członek Zarządu BBI ZENERIS NFI.
Warsaw / VIII Kongres Nowego Przemysłu Uwarunkowania prawne inwestycji w nowe źródła energii elektrycznej Karolina Siedlik CMS Cameron McKenna.
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Biogaz Biogaz powstaje w procesie beztlenowej fermentacji odpadów organicznych, podczas której substancje organiczne rozkładane są przez bakterie na związki.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Rola gmin w kształtowaniu i realizacji polityki w obszarze efektywności energetycznej Ministerstwo Gospodarki Departament Energetyki Wrzesień 2009 r.
Polityka energetyczna Polski do 2030 roku
Autonomiczne Regiony Energetyczne (ARE) – przegląd możliwych rozwiązań. prof. dr hab. inż. Zbigniew Gnutek mgr inż. Przemysław Smakulski This project is.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Uregulowania prawne dla rozwoju
Kryteria wyboru projektów 10. 3
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Zapis prezentacji:

Warunki i możliwości rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) ze szczególnym uwzględnieniem farm wiatrowych (EW)

Uwarunkowania UE Pakiet klimatyczno-energetyczny – 3x20%, składa się z trzech celów: Redukcja do 2020 roku emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% w odniesieniu do poziomu z 1990 roku. Zwiększenie efektywności zużycia energii pierwotnej do 2020 roku o 20%. Zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii o 20% w całkowitym zużyciu energii oraz zwiększenie o co najmniej 10% udziału biopaliw w całkowitym ich zużyciu w transporcie do 2020 roku.

Stan obecny EW Polska 1 352 MW Niemcy  28 000 MW Dania  3 800 MW Szwecja  2 200 MW Finlandia  195 MW

Uwarunkowania krajowe Pakiet klimatyczno energetyczny- „Polityka energetyczna Polski do 2030 r.” Główne cele polityki energetycznej w zakresie rozwoju wykorzystania OZE obejmują: Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w finalnym zużyciu energii co najmniej do 15% w 2020 roku oraz dalszy wzrost tego wskaźnika w ciągu kolejnych lat, Osiągnięcie 10% udziału biopaliw w rynku paliw transportowych w 2020 roku oraz zwiększenie wykorzystania biopaliw II generacji, Ochronę lasów przed nadmiernym eksploatowaniem, w celu pozyskiwania biomasy oraz zrównoważone wykorzystanie obszarów rolniczych na cele OZE, Zwiększenie stopnia dywersyfikacji źródeł dostaw oraz stworzenie optymalnych warunków do rozwoju energetyki rozproszonej opartej na lokalnie dostępnych surowcach Problemy z prawa emisji CO2

Uwarunkowania technologiczne Rozwój mocy jednostkowej jednego wiatraka (2MW) Rozwój mocy poszczególnych farm Przyłączenie do sieci

Uwarunkowania ekonomiczno-finansowe Koszty i efekty farm wiatrowych (inwestor) Koszt 1 MW wiatraka - 1,5 mln Euro

Uwarunkowania środowiskowe ocena oddziaływania środowiskowego (OOŚ) (zwierzęta, nietoperze, ptaki, hałas, zacienienie) szczególny problem w zakresie strefy ekologicznej np. Natura 2000, Biotopy, Trasy przelotu ptaków, Pozostałe tereny chronione Walory krajobrazowe

Uwarunkowania regionalne Strategia rozwoju energetyki w regionie: scenariusz bezpieczeństwa, scenariusz innowacyjny, scenariusz środowiskowy

Uwarunkowania JST Problemy: plan przestrzennego zagospodarowania, decyzje z tym planem związane Korzyści, przychody Dobra współpraca z inwestorem Wpływ farm wiatrowych na wartość gruntów Stanowisko i opinie lokalnych społeczności (zawsze można znaleźć zwolenników i przeciwników Zastosowanie każdej nowej techniki i technologii powoduje określone skutki ekonomiczne i społeczne

Prognoza zużycia energii elektrycznej dla Dolnego Śląska dokonana w oparciu o dane historyczne z lat 1999-2009.

Scenariusz ekonomiczny i społeczny Technologie wytwarzania energii elektrycznej przy pomocy turbin wiatrowych o mocy od 600 kW do 2 MW będą powszechnie stosowane na Dolnym Śląsku na terenach o odpowiednim potencjale „wiatrowym”.

Teza 9.4. Na Dolnym Śląsku 20% energii elektrycznej będzie pochodziło z zasobów rozproszonych (OŹE)

Koszty realizacji tezy 9.4. Koszty pozyskania kapitału (np. kredytu) Koszty prac badawczo-rozwojowych Wysokie koszty utrzymania – eksploatacji Wysokie koszty realizacji Nadmierna ilość systemów monitorujących Podwyższenie kosztów życia obywateli Degradacja środowiska i jego krajobrazu Ujemny wpływ technologii na środowisko – wzrost zanieczyszczenia Zbyt duża ingerencja technologii w środowisko

Koszty realizacji tezy 9.4 Wysokie koszty realizacji. Koszty pozyskania kapitału (np. kredytu). Koszty prac badawczo-rozwojowych. Wysokie koszty utrzymania – eksploatacji. Nadmierna liczba systemów monitorujących. Podwyższenie kosztów życia obywateli. Droższa energia (elektryczna, ciepło i gaz).

Koszty realizacji tezy 9.4 Zwiększenie efektywności użytkowania energii przez mieszkańców (drobnych odbiorców). Wzrost efektywności, wytwarzania, przesyłu lub/i dystrybucji energii. Wzrost produktu regionalnego (wzrost gospodarczy na poziomie Dolnego Śląska). Rozwój innowacyjnych procesów wykorzystania energii. Edukacja ekologiczna. Zwiększenie bezpieczeństwa dostaw energii. Większa dostępność energii. Oszczędzanie paliw kopalnych. Dotrzymanie standardów emisji CO2, SOx, NOx i pyłów. Wzrost udziału energii z OŹE w bilansie energii na Dolnym Śląsku. Rozwój OŹE i energii rozproszonej.

Bariery związane z realizacją tezy 9.4 Brak jasnej polityki rozwoju energetyki (odnawialnej i rozproszonej) na szczeblu województwa. Niespójne lub niejasne przepisy prawa (przyłączania OŹE do sieci, prawo własności). Brak odpowiednich regulacji prawnych (np. planów zagospodarowania przestrzennego). Brak jasnych kompetencji samorządów w zakresie polityki energetycznej. Niejasny lub niewystarczający system wsparcia publicznego dla nowych inwestycji energetycznych. Dostępność kapitału (np. pozyskanie kredytu). Wysokie koszty zakupu lub wdrożenia technologii wskazanej w danej tezie. Inwestycje proekologiczne są nierentowne. Brak motywacji inwestorów do rozwoju danej technologii. Brak akceptacji społecznej dla realizacji tej tezy, wynikający głównie ze stereotypów i mentalności. Brak fachowej wiedzy w zakresie danej technologii. Brak motywacji ludzi do wdrożenia rozwiązania wskazanego w rozpatrywanej tezie.

Cel cząstkowy 1: Bezpieczeństwo energetyczne - bieżące Realizacja tego celu polega na planowaniu bieżących potrzeb energetycznych i opracowaniu programów zarządzania energią i środowiskiem na terenie regionu i gmin, w tym udział w operatorskim bilansowaniu popytu i podaży w czasie rzeczywistym;

Cel cząstkowy 2: Bezpieczeństwo energetyczne – średnioterminowe Realizacja tego celu wyraża się w planowanie średnioterminowym, a w tym planowaniu procesów eksploatacji, planowaniu i podejmowaniu działań modernizacyjnych, poprawie zaopatrzenia w media obszaru regionu i gmin;

Cel cząstkowy 3: Bezpieczeństwo energetyczne – w horyzoncie strategicznym Wyraża się w: Opracowaniu planów długoterminowych o znaczeniu strategicznym - obejmujących inwestycje infrastrukturalne, planowanie zaopatrzenia w nośniki obszarów rozwoju gminy. Zapewnieniu zgodności planów zaopatrzenia w energię na terenie JST z planami zagospodarowania przestrzennego. Zapewnieniu zgodności planów rozwoju sieci dystrybucyjnych i przesyłowych oraz OZE z planami zagospodarowania przestrzennego.

Działania adresowane do gmin Planowanie i organizowanie kampanii informacyjnych i edukacyjnych, promujących racjonalne wykorzystanie energii odnawialnej. Prowadzenie polityki sprzyjającej rozwojowi energetyki wiatrowej w gminie. Opracowywanie i/lub aktualizowanie projektów założeń i/lub planów zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe. Dążenie do podwyższania kompetencji pracowników w urzędach gmin uczestniczących w procesie przygotowania i wdrożenia projektów planu zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe.” Organizowanie przedsięwzięć związanych z rozwojem kompetencji zawodowych pracowników w odniesieniu do energetyki gminnej jako całość. Inicjowanie i kreowanie warunków strukturalnych, i organizacyjnych do powstawania regionalnych struktur bezpieczeństwa energetycznego (energetyki kryzysowej). Uczestniczenie w tworzeniu lub organizowaniu regionalnych struktur bezpieczeństwa energetycznego (energetyki kryzysowej). Opracowanie planów wykorzystania lokalnych źródeł energii wspólnie z jednostkami badawczo-rozwojowymi (JBR) oraz przedsiębiorstwem energetycznym (w tym współtworzenie smart-grid’ów). Prowadzenie działań na rzecz zwiększania wrażliwości społecznej wobec efektywnych źródeł energii (ciepła, gazu, energii elektrycznej).

Dziękuje za uwagę