Public Consulting Group EdPlan – system do zarządzania indywidualną dokumentacją uczniów w Twojej szkole Wrzesień 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna Rzeszów, r. Przedszkole Publiczne Nr 29 Rzeszów.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
POKL /12. GRUPA DOCELOWA Do udziału w projekcie zapraszamy nauczycieli kształcenia zawodowego zamieszkałych lub zatrudnionych na terenie.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA W SZKOLE– FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Opracowanie: mgr Anna Grygny Nowe zasady udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Moduł e-Kontroli Grzegorz Dziurla.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
XLIV Liceum Ogólnokształcące w Łodzi ul. Wacława 22/24 93 – 118 Łódź tel. do sekretariatu
System pomocy psychologiczno- pedagogicznej po zmianach Dorota Jurczyk.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przykłady dobrych praktyk
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Public Consulting Group EdPlan – system do zarządzania indywidualną dokumentacją uczniów w Twojej szkole Wrzesień 2011

Plan warsztatów Informacje o Public Consulting Group Reforma organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej EdPlan System do zarządzania indywidualną dokumentacją uczniów ze SPE

Informacje o Public Consulting Group

Public Consulting Group Public Consulting Group (PCG) jest międzynarodową firmą konsultingową świadcząca usługi doradcze i technologiczne dla sektora publicznego Współpracujemy z samorządami lokalnymi oraz organizacjami z sektora edukacji, służby zdrowia oraz pomocy społecznej Zatrudniamy 1000 konsultantów w 35 biurach, współpracując z ponad 2 500 klientów w USA, Kanadzie i w Polsce

Rozwiązania technologiczne PCG PCG jest liderem rynku w obszarze dostarczania rozwiązań technologicznych dla sektora edukacji specjalnej w Stanach Zjednoczonych Nasze systemy do zarządzania edukacją specjalną funkcjonują w ponad 40 000 szkół, obejmując 1/6 całej populacji uczniów ze SPE w Stanach Zjednoczonych Szkoły utworzyły już ponad 14 milionów indywidualnych planów i programów używając systemów informatycznych PCG Nasze rozwiązania technologiczne wychodzą na przeciw różnym segmentom rynku edukacji: zarządzanie edukacją uczniów ze SPE, moduły dla uczniów z problemami z zachowaniem, moduły dla uczniów szczególnie uzdolnionych, plany grupowe w edukacji generalnej

Reforma organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej Implementing special education reform presents challenges and creates concerns, but also offers opportunities. Reform will necessitate new practices, additional professional development, and infrastructure investments. Present how technology can play a crucial role in managing special education reform.

Jakie są założenia oraz cele reformy? Lepsze wyniki w nauce – wyższa liczba uczniów kończących szkołę, lepsze wyniki egzaminów zewnętrznych Dostepność odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej – łatwiejszy dostęp do dodatkowych zajęć edukacyjnych i terapeutycznych Współpraca i koordynacja między szkołą, rodzicem i uczniem – zespoły szkolne koordynują komunikację i zapewniają współpracę, tak aby lepiej odpowiadać na potrzeby ucznia Przerzystość i odpowiedzialność – jasno sprecyzowane role i zakres odpowiedzialności, decyzje podejmowane w oparciu o dane, lepsze wyniki ewaluacji zewnętrznej i audytów Współpraca i koordynacja między szkołą, poradnią i samorządem lokalnym – integracja instytucji mających wpływ na proces kształcenia ucznia

Ocena realizacji celów Jakie są wymagania dla szkół oraz nauczycieli? Identyfikacja uczniów ze SPE Planowanie Koordynowanie Tworzenie i organizacja pracy zespołów Ewaluacja Monitorowanie i koordynowanie działań Planowanie form, sposobów i okresów pomocy Ocena realizacji celów oraz efektywności udzielanej pomocy Nowe przepisy prawa podkreślają zespołową formułę pracy osób prowadzących zajęcia z uczniem, procesowy charakter pracy zespolu Istotę funkcjonowania Zespołów oddają słowa Planowanie-Koordynowanie-Ocenianie podkreślające procesowy a nie jednorazowy charakter działań Zespołu Potrzebne jest współdziałanie tych nauczycieli, którzy pozostają z nim w codziennym kontakcie, znają go, rozumieją jego problemy, obserwują go w różnych szkolnych sytuacjach Zespół to nie sformalizowany twór, ale swoista „koalicja profesjonalistów działających dla dobra dziecka” Ocena funkcjonowania ucznia oraz efektywności udzielanej pomocy Ewentualna modyfikacja planów i programów IPET Ocena realizacji celów KARTA PDW

Jakie są elementy indywidualnej dokumentacji? IPET (początkowy) KARTA (początkowa) PDW (początkowy) Planowanie Obszary funkcjonowania ucznia Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia Rekomendowane zajęcia Planowanie Obszary funkcjonowania ucznia Rekomendowane zajęcia Planowanie ZESPÓŁ DYREKTOR Zatwierdzone zajęcia Zatwierdzone zajęcia -Indywidualne Programy Edukacyjne funkcjonują w polskich szkołach specjalnych oraz integracyjnych już od dłuższego czasu, jednak nigdy wcześniej nie było wymogu tworzenia ich dla uczniów szkół ogólnodostępnych; -Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny musi być opracowany dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niedostosowanego społecznie bądź zagrożonego niedostosowaniem społecznym; -Pomimo, iż Rozporządzenie nie wymienia celów jako elementu składowego IPETu każdy indywidualny program musi zawierać cele edukacyjne i terapeutyczne do osiągnięcia przez ucznia (wynika to ze struktury programu edukacyjnego określonej przez polskie prawo, tj w wypadku programu autorskiego). Cele są kluczowym składnikiem IPETu umożliwiającym późniejszą ocenę efektywności udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej; -Kolejnym ważnym elementem IPETu jest zakres integrowanych działań nauczycieli i specjalistów. W przeszłości poszczególni nauczyciele niezależnie przygotowywali fragmenty programu. Obecnie możliwe jest określenie procedur wspólnych dla wielu nauczycieli prowadzących zajęcia z danym uczniem, np. sposób reagowania nauczycieli na określone zachowania ucznia dezorganizujące pracę klasy; -Istotną częścią IPETu jest również określenie działań wspierających rodziców tj np. grupy wsparcia rodziców, pomoc specjalistyczna, konsultacje, działania uświadamiające itp. Cele, zadania, metody Dostosowania Działania wspierające Zgoda rodzica Zgoda rodzica Cele, zadania, metody Dostosowania Działania wspierające Zgoda rodzica ZESPÓŁ

Jakie są elementy indywidualnej dokumentacji? IPET (kolejny) KARTA (kolejna) PDW (kolejny) Planowanie Obszary funkcjonowania ucznia Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia Ewaluacja form pomocy Rekomendowane zajęcia Planowanie Obszary funkcjonowania ucznia Ewaluacja form pomocy Rekomendowane zajęcia Planowanie ZESPÓŁ DYREKTOR Zatwierdzone zajęcia Zatwierdzone zajęcia -Indywidualne Programy Edukacyjne funkcjonują w polskich szkołach specjalnych oraz integracyjnych już od dłuższego czasu, jednak nigdy wcześniej nie było wymogu tworzenia ich dla uczniów szkół ogólnodostępnych; -Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny musi być opracowany dla każdego ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niedostosowanego społecznie bądź zagrożonego niedostosowaniem społecznym; -Pomimo, iż Rozporządzenie nie wymienia celów jako elementu składowego IPETu każdy indywidualny program musi zawierać cele edukacyjne i terapeutyczne do osiągnięcia przez ucznia (wynika to ze struktury programu edukacyjnego określonej przez polskie prawo, tj w wypadku programu autorskiego). Cele są kluczowym składnikiem IPETu umożliwiającym późniejszą ocenę efektywności udzielanej uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej; -Kolejnym ważnym elementem IPETu jest zakres integrowanych działań nauczycieli i specjalistów. W przeszłości poszczególni nauczyciele niezależnie przygotowywali fragmenty programu. Obecnie możliwe jest określenie procedur wspólnych dla wielu nauczycieli prowadzących zajęcia z danym uczniem, np. sposób reagowania nauczycieli na określone zachowania ucznia dezorganizujące pracę klasy; -Istotną częścią IPETu jest również określenie działań wspierających rodziców tj np. grupy wsparcia rodziców, pomoc specjalistyczna, konsultacje, działania uświadamiające itp. Cele, zadania, metody Dostosowania Działania wspierające Zgoda rodzica Cele, zadania, metody Dostosowania Działania wspierające Zgoda rodzica ZESPÓŁ

Przed jakim wyzwaniami stoją szkoły? Sformalizowana indywidualna dokumentacja dla wszystkich uczniów ze SPE: Indywidualny Plan Edukacyjno-Terapeutyczny, Plan Działań Wspierających, Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Rozszerzona definicja SPE obejmująca uczniów ze specyficznymi trudnościami w nauce, uczniów szczególnie uzdolnionych, uczniów z problemami z zachowaniem – szacuje się, że liczba uczniów wymagających indywidualnej dokumentacji wzrośnie z 2% do 20-25% Krótki czas na wdrożenie reformy w szkołach Wrzesień 2011 Wrzesień 2012 Przedszkola Gimnazja Szkoły specjalne Szkoły podstawowe Szkoły średnie

Jakie są obawy zgłaszane przez szkoły? Ograniczone zasoby kadrowe – ograniczona liczba nauczycieli edukacji specjalnej oraz specjalistów; wpływ na pracę wszystkich nauczycieli Ograniczony czas – krótki czas wdrożenia reformy, ograniczona dostępność nauczycieli i specjalistów Ograniczona wiedza – na temat jak nauczyciele mogą jak najlepiej wspierać uczniów o różnych kategoriach potrzeb specjalnych Brak odpowiednich narzędzi – brak czytelnych szablonów dokumentów oraz jasno zdefiniowanych procedur na poziomie szkolnym Znaczne dodatkowe obciążenie administracyjne spoczywające na dyrektorach, nauczycielach, specjalistach, oraz pracownikach poradni psychologiczno-pedagogicznej

EdPlan System do zarządzania indywidualną dokumentacją uczniów ze SPE

Jak EdPlan może skutecznie wspierać szkoły i nauczycieli? EdPlan wspiera szkoły we wdrażaniu reformy kształcenia uczniów ze SPE poprzez zapewnienie spójnych i łatwych w użyciu procedur i narzędzi Nauczyciele przeprowadzani są przez proces planowania wsparcia dla ucznia w zależności od rodzaju dokumentu, jakim uczeń dysponuje Podczas pracy w systemie tworzony jest kompletny rekord elektroniczny ucznia; systematycznie gromadzone informacje stanowią źródło wieczy o uczniu Informacje są automatycznie przesyłane pomiędzy dokumentami, oszczędzając czas nauczycieli przeznaczany na tworzenie dokumentacji i wpisywanie danych System pomaga organizować pracę zespołu szkolnego, usprawniając koordynację oraz współpracę między członkami zespołu Każdy z użytkowników systemu uzyskuje niezbędny dostęp do dokumentacji ucznia i wiedzy o jego potrzebach

Formy dokumentów generowanych przez system Dokumenty generowane przez system mają wszystkie elementy wymagane przez MEN i są w pełni zgodne z nowym procesem kształcenia uczniów ze SPE Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Plan Działań Wspierających Ewaluacja efektywności form pomocy psychologiczno-pedagogicznej Ocena realizacji celów Wniosek o objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną Notatki, wnioski, opinie, orzeczenia

Porównanie procesu zarządzania dokumentacją papierową oraz dokumentacją elektroniczną Prowadzenie dokumentacji papierowej Prowadzenie dokumentacji elektronicznej Nauczyciele tracą od 10 do 30% swojego czasu na prowadzenie dokumentacji papierowej Dane są wprowadzane i gromadzone w systemie – nauczyciele mogą zaoszczędzić do 30% swojego czasu Wysiłki nauczycieli skoncentrowane są na tworzeniu dokumentacji – czas, który spędzają w klasie jest ograniczony ze względu na zajęcia administracyjne System zapewnia odpowiednią formę dokumentu i monitoruje jego zgodność z legislacją – nauczyciele mogą skoncentrować swoje wysiłki na pracy w klasie Procedura tworzenia dokumentacji i standardy nie są jednolite – trudnośc w porównywaniu efektywności planów i programów Spójne procedury i dane, na bazie których można podejmować decyzje – wspieranie nauczycieli i promowanie najlepszych praktyk How can technology help Expected savings based on the US experience Proces tworzenia dokumentacji papierowej jest NIEWYDAJNY Proces tworzenia dokumentacji elektronicznej jest WYDAJNY

Obieg danych w procesie tworzenia indywidualnej dokumentacji w systemie EdPlan How technology works

Możliwości integracji ze szkolnym systemem informatycznym Zalety integracji Automatic Data Import Brak konieczności ręcznego wpisywania danych uczniów do systemu EdPlan Synchronizacja pomiędzy szkolnym systemem informatycznym (e-sekretariat, dziennik elektroniczny etc.) a EdPlanem Spójność i integralność danych na poziomie międzysystemowym Szybka implementacja

Obieg danych pomiędzy systemami Punkty integracji EdPlanu ze szkolnym systemem informatycznym Obieg danych pomiędzy systemami Dane osobowe ucznia Konta i dane osobowe użytkowników Dane dotyczące nauczycieli i specjalistów wchodzących w skład zespołu Listy klas, grup, informacje o wychowawstwie Wskaźnik specjalnych potrzeb edukacyjnych ucznia Możliwość komunikacji korzystając z wewnętrznego systemu wiadomości Tabela z formami, sposobami i okresami pomocy

Demonstracja systemu DEMO

Rozpoczęcie pracy z systemem EdPlan EdPlan jest system łatwym w implementacji i wydajnym kosztowo 2 - 4 tygodnie Wprowadzenie informacji o uczniach Utworzenie kont dla użytkowników Uczestnictwo w szkoleniach on-line Import danych osobowych uczniów Ręczne wprowadzanie danych uczniów Określenie loginów i haseł Określenie ról użytkowników w systemie Uczestniczenie w interaktywnych szkoleniach organizowanych przez PCG Materiały szkoleniowe dostępne online

Rozpoczęcie pracy z systemem EdPlan Usługi dodatkowe Dodatkowe usługi wdrożeniowe: analiza procedur szkolnych, mapowanie obecnych procedur pracy z uczniem o SPE z procedurami zdefinowanymi w systemie Dodatkowe szkolenia z zakresu funkcji systemu, dostępnych form, nawigacji w systemie Szkolenia z zakresu edukacji specjalnej, wymagań i założeń legislacyjnych Profilowane warsztaty z zakresu pogłębiana wiedzy na temat wspierania uczniów z określonymi kategoriami specjalnych potrzeb (uczniowie z problemami z zachowaniem, uczniowie szczególnie uzdolnieni etc.)

Rozwój systemu w oparciu o informację zwrotną Komitet Doradczy EdPlan Rozwój EdPlanu oraz funkcjonalność w opracowaniu Funkcjonalość systemu będzie zmieniać się wraz ze zmianami wymagań legislacyjnych oraz ewolucją potrzeb uczniów, tak aby jak najlepiej wspierać szkoły we wdrażaniu właściwych procedur pracy z uczniem ze SPE Studio raportów z narzędziami do analizy danych uczniów Moduły przeznaczone dla uczniów o określonych kategoriach potrzeb specjalnych (uczniowie z problemami z zachowaniem, uczniowie szczególnie uzdolnieni etc.) oraz uczniów edukacji generalnej (interwencje zapobiegające włączeniu ucznia do kształcenia specjalnego na wczesnym etapie) Plany przejścia Portal dla rodziców Rozwój systemu w oparciu o informację zwrotną Komitet Doradczy EdPlan

Dodatkowe informacje o systemie EdPlan Zapraszamy do odwiedzenia stanowiska PCG Proponujemy przeprowadzenie demonstacji systemu w Państwa szkole Zachęcamy do wypełnienie formy w celu otrzymania zniżki na implementację EdPlanu Zachęcamy do zgłaszania nominacji członków Komitetu Doradczego EdPlan Rozwój systemu w oparciu o informację zwrotną Komitet Doradczy EdPlan