DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Spotkanie inicjujące prace Komisji Rektorskich ds
Programy studiów doktoranckich w świetle nowych regulacji prawnych Agata Wroczyńska i Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 2 października 2012 r.
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
UCHWAŁA RADY IS UW W SPRAWIE ORGANIZACJI STUDIÓW II STOPNIA 2 marca 2010 r.
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Efekty kształcenia a zadania uczelnianego systemu doskonalenia jakości na przykładzie Uniwersytetu Warszawskiego Paweł Stępień Uniwersytet Warszawski 29.
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
Uniwersytet Warszawski
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
Projektowanie programów studiów
Określanie liczby punktów ECTS Sposoby wyznaczania sumarycznych wskaźników ilościowych charakteryzujących program
w ustawie o stopniach i tytule naukowym RW
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Spotkanie dla Dziekanów i Prodziekanów Zasady kształcenia obowiązujące w Uniwersytecie Medycznym w Łodzi od roku akademickiego 2012/ Prorektor ds.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
INSTYTUT SOCJOLOGII UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
Krajowe Ramy Kwalifikacji. Harmonogram prac Do 28 lutego 2012 – każdy Instytut, w ramach prac Zespołu ds. Jakości Kształcenia, opracowuje opis efektów.
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
STUDIUM WOJSKOWE AM Studenci studiów stacjonarnych, uznani za zdolnych do służby wojskowej (kategoria zdrowia A), podlegają obowiązkowi odbycia w czasie.
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
System Zapewniania jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zasady stosowania 50 % kosztów uzyskania przychodu
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 28 maja 2008 r. w sprawie programu Kreator innowacyjności – wsparcie innowacyjnej przedsiębiorczości.
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Krajowe Ramy Kwalifikacji Kształcenie na potrzeby pracodawcy
Działalność statutowa - wynagrodzenia r.
Wydział Nauk Geograficznych i Geologicznych
Zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym
NOWELIZACJA USTAWY - PRAWO O SZKOLNICTWIE WYŻSZYM - kształcenie
Koncepcja przyznawania punktacji ECTS dla studiów podyplomowych organizowanych przez UEP.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
01 \ Cel i adresaci programu 02 \ Warunki udziału w konkursie 03 \ Wnioskodawcy 04\ Przedmiot programu 05 \ Kryteria i tryb oceny wniosków 06 \ Najczęściej.
Wewnętrzny system zapewnienia jakości kształcenia a zmiany w ustawie o szkolnictwie wyższym dr hab. Joanna M. Moczydłowska Szkolenie wewnętrzne Uczelniana.
Dostosowanie programów kształcenia i profili do nowych przepisów
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Spotkanie z pracownikami I r. Nowe programy nauczania (KRK)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
Współpraca uczelni ze szkołami w ramach programów: Spotkanie informacyjne Warszawa, dnia 11 września 2014 r.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
1 Uznawanie efektów uczenia się Podstawa prawna 1.Ustawa z dnia 27 lipca 2005 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym; 2.Rozporządzenie MNiSW z dnia 14 września.
Przygotowywanie programu kształcenia zgodnie z wymaganiami wynikającymi z Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego na przykładzie kierunku Gospodarka.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Zasady i kryteria oceny pracownika i jego awansu na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej w Olsztynie Katarzyna Maćkiewicz Biblioteka Uniwersytecka Uniwersytet.
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Regulamin studiów pierwszego stopnia, drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich oraz Regulamin studiów doktoranckich w pigułce Piotr Szumliński.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Kształcenie września 2018.
Spotkanie opiekuna roku ze studentami
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013

Rozporządzenie MNiSW z dn. 05 X 2011 § 11 ust. 2 rozporządzenia MNiSW z dn. 5 X 2011 r. w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia: Kierownik podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, po zasięgnięciu opinii zespołu nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego określonego kierunku studiów, przedkłada na koniec roku akademickiego radzie tej jednostki ocenę efektów kształcenia, która stanowi podstawę doskonalenia programu kształcenia 2

Rozporządzenie MNiSW z dn. 23 VIII 2012 r. (zmieniające): § 2 rozporządzenia MNiSW z dn. 23 VIII 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia studiów na określonym kierunku i poziomie kształcenia 1. Jednostka organizacyjna uczelni prowadząca kierunek studiów może doskonalić program kształcenia, w tym efekty kształcenia, w trakcie pierwszego roku pierwszego cyklu kształcenia rozpoczętego w roku akademickim 2012/ Doskonalenie programu kształcenia dokonywane przez jednostkę organizacyjną, o której mowa w art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, nie może powodować zmiany zajęć dydaktycznych, za które student może uzyskać więcej niż 30% punktów ECTS PRZEPIS PRZEJŚCIOWY 3

Uchwała Senatu US nr 90/2011 z dn. 24 XI 2011 r. § 1 ust. 2 załącznika do uchwały nr 90/2011 Senatu US z dn. 24 XI 2011 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Szczecińskim Okresowych przeglądów dokonują Zespoły Kierunków ds. Jakości i Programów Kształcenia po zasięgnięciu opinii zespołu nauczycieli akademickich zaliczanych do minimum kadrowego kierunku studiów. Wspólną opinię Zespół przedkłada kierownikowi podstawowej jednostki organizacyjnej uczelni, który na koniec roku akademickiego przedstawia ją radzie tej jednostki. Dokonana ocena efektów kształcenia stanowi podstawę doskonalenia programów kształcenia 4

Uchwała Senatu US nr 90/2011 z dn. 24 XI 2011 r. § 1 ust. 1 ww. załącznika do uchwały Senatu: Okresowe przeglądy i doskonalenie programów kształcenia realizuje się poprzez: 1/ analizę programów kształcenia pod względem ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz z zakładanymi efektami kształcenia i kwalifikacjami związanymi z ukończeniem studiów, 2/ ankietowanie studentów, absolwentów oraz pracodawców, 3/ weryfikację systemu punktów ECTS, 4/ sprawdzenie spełnienia wymagań dotyczących minimum kadrowego i kwalifikacji zespołu nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia dydaktyczne na kierunku studiów 5

ANALIZA PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA Wskazana wyżej analiza programów kształcenia może być dokonana przy pomocy tabeli składającej się z 2 części: 1/ zgodności programu studiów z obowiązującymi zewnętrznymi i uczelnianymi przepisami prawa, 2/ analizy efektów kształcenia. 6

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 1. Czy prawidłowo przyporządkowano program do obszaru lub obszarów kształcenia? Obszar powinien być taki sam jaki znajduje się w uchwale Senatu określającej efekty dla kierunku 2. Czy w przypadku przyporządkowania do więcej niż jednego obszaru został określony procentowy udział pkt. ECTS dla każdego z tych obszarów w łącznej liczbie punktów ECTS? 3. Czy prawidłowo wskazano dziedzinę/y i dyscyplinę/y naukową/e w tym dyscyplinę wiodącą? Dziedziny powinny pochodzić z przyporządkowaneg obszaru 4. Czy profil kształcenia został wybrany prawidłowo? 7

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa c.d. L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 5. Czy w wypadku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych efekty kierunku są takie same? 6. Czy w programie przewidziano moduły / przedmioty do wyboru przez studenta w wymiarze co najmniej 30% ECTS? 7. Czy w programie kształcenia określono łączną liczb pkt. ECTS, którą student musi uzyskać: – na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich i studentów, – w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, – w ramach zajęć o charakterze praktycznym? 8

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa c.d. L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 8. Czy w programie określono minimalną liczbę pkt. ECTS, którą student musi uzyskać realizując przedmioty ogólnouczelniane? 9. Czy w programie studiów I stopnia i jsm znalazło się co najmniej 30 godzin zajęć z wychowania fizycznego i przyznano im co najmniej 1 pkt. ECTS? § 16 uchwały nr 25/2012 Senatu US 10. Czy w programie studiów I stopnia i jsm uwzględniono 1 pkt. ECTS za zajęcia z zakresu ochrony własności intelektualnej? § 18 uchwały nr 25/2012 Senatu US 11. Czy w programie nie przyznano punktów ECTS za zajęcia z zakresu bhp oraz szkolenia bibliotecznego? § 21 i 22 uchwały nr 25/2012 Senatu US 9

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa c.d. L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 12 Czy w programie studiów stacjonarnych uwzględniono lektorat – na poziomie B2 dla studiów I stopnia (120 godzin za 10 pkt. ECTS) od II roku studiów, – na poziomie B2+ dla jsm (120 godzin za 10 pkt. ECTS) od II roku studiów, – na poziomie B2+ dla studiów II stopnia (30 godzin za 2 pkt. ECTS) od …..? § 17 uchwały nr 25/2012 Senatu US projekt zarządzenia w sprawie kształcenia językowego 13. Czy jeśli program przewiduje praktykę zostały określone zasady, wymiar, formy jej odbywania, termin zaliczenia i pkt. ECTS oraz został sporządzony sylabus praktyki? § 14.4 US (punkty ECTS) § 10.4 pkt. 4 § 20 uchwały nr 25/2012 Senatu 14. Czy liczba pkt. ECTS przewidziana planem studiów dla semestru wynosi 30? § 14.1 uchwały nr 25/2012 Senatu US 10

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa c.d. L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 15 Czy jeden punkt ECTS odpowiada 25 godzinom pracy? § 14 ust. 3 uchwały nr 25/2012 Senatu US 16. Czy przyznano punkty ECTS za: – zaliczenie każdego z przedmiotów / modułów przewidzianych w programie kształcenia, – praktykę, o ile jest przewidziana w programie, – przygotowanie i złożenie pracy dyplomowej oraz przygotowanie do egzaminy dyplomowego? § 2 ust. 3 rozp. MNiSW w sprawie warunków i trybu przenoszenia zajęć …. z 14 IX 2011 r. 17. Czy dla wszystkich przedmiotów / modułów zostały sporządzone sylabusy? 11

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa c.d. L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 18 Czy w sylabusach w rubryceKoordynator przedmiotu zostały wpisane dane osoby zaliczającej przedmiot / moduł? 19. Czy w sylabusach w rubryce Forma i warunki zaliczenia znajduje się zapis w jaki sposób jest wyliczana ocen końcowa z przedmiotu / modułu? Regulamin studiów 20. Czy liczba efektów dla przedmiotu nie jest nadmierna? 21. Czy minimum kadrowe jest prawidłowe? 12

Kryteria oceny programu studiów w zakresie jego zgodności z przepisami prawa c.d. L.P. PYTANIETAKNIEUWAGI 22. Czy w przypadku studiów przypisanych do kilku obszarów kształcenia w minimum kadrowym jest reprezentowany każdy obszar przez co najmniej jednego nauczyciela akademickiego posiadającego dorobek w obszarze wiedzy odpowiadającej temu obszarowi kształcenia? 23. Wnioski z oceny programu studiów 13

Kryteria oceny efektów kształcenia L.P PYTANIETAKNIEUWAGI 1. Czy w przypadku studiów jednoobszarowych: - efekty kierunkowe uwzględniają wszystkie efekty obszarowe, - w wypadku, gdy nie wszystkie efekty obszarowe zostały uwzględnione, czy podano uzasadnienie? 2. Czy w przypadku studiów jednoobszarowych, do których dodano efekty z innego obszaru, ich liczba nie jest nadmierna? 3. Czy w przypadku studiów kilkuobszarowych efekty z poszczególnych obszarów stanowią sensowny podzbiór? 4. Czy w wypadku studiów prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera efekty kierunkowe uwzględniają również wszystkie efekty obszarowe określone dla tego typu kwalifikacji? 14

Kryteria oceny efektów kształcenia c.d. L.P PYTANIETAKNIEUWAGI 5. Czy efekty kierunkowe zostały uszczegółowione w stosunku do obszarowych? 6. Czy efekty kierunkowe są spójne i adekwatne do kierunku studiów? 7. Czy w wypadku studiów I i II stopnia realizowanych na tym samym kierunku i profilu efekty kierunkowe dla studiów II stopnia odzwierciedlają zakładany postęp wiedzy i umiejętności? 8. Czy efekty kierunkowe są konkretne, sprawdzalne i mierzalne? 15

Kryteria oceny efektów kształcenia c.d. L.P PYTANIETAKNIEUWAGI 9. Uwagi wynikające z analizy matrycy efektów kształcenia: - z wierszy matrycy: czy każdy efekt kierunkowy został pokryty przez przedmioty (zwłaszcza obowiązkowe), czy nie ma rażących i nieuzasadnionych dysproporcji w pokryciu efektów przez przedmioty? - z kolumn matrycy: czy każdy przedmiot pokrywa sensowną liczbę efektów kierunkowych, czy są wykazane wszystkie przedmioty (w tym seminarium dyplomowe i praktyka, jeżeli jest wymagana)? 16

Kryteria oceny efektów kształcenia c.d. L.P PYTANIETAKNIEUWAGI 10. Uwagi wynikające z analizy tabeli efektów kierunkowych w odniesieniu do metod ich weryfikacji: - czy wszystkie efekty podlegają wystarczającej weryfikacji, czy formy weryfikacji są adekwatne do efektu (zwłaszcza w kategorii kompetencje społeczne)? 11. Inne uwagi: 12. Wnioski z oceny efektów kształcenia 17

. Dziękuję za uwagę 18