Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Zmiany w prawie w zakresie doradztwa edukacyjno-zawodowego w szkołach
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DZIAŁALNOŚĆ PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNYCH W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH POZNAŃ, 18 listopada 2010 r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
S TRUKTURA ORGANIZACJI ORAZ ZASADY DZIAŁANIA POMOCY PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ W ZESPOLE SZKOLNO GIMNAZJALNYM W GROTNIKACH KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB.
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Spotkanie dla Dyrektorów Szkół i Przedszkoli
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
Szczecin, 4 października 2012 r.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
BARBARA WOLAŃSKA WRZESIEŃ 2011
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowe regulacje prawne zawarte zostały w rozporządzeniach:
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne, rola psychologa,
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r. Nowe zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach Rozporządzenia MEN: 17 listopada 2010 r. 1. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach; 2. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych;

Nowe zasady organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach i placówkach 3. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych; 4. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach.

ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r ROZPORZĄDZENIA MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. oraz 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

Model kształcenia Przedszkola to miejsce: Przygotowania dziecka do nauki w szkole ( wyrównywanie szans edukacyjnych) pod kątem: Czynności samoobsługowych, intelektualnym, poznawczym, społecznym, emocjonalnym itp. Rozpoznawanie i zaspakajanie indywidualnych potrzeb rozwojowych Udzielania indywidualnego wsparcia , pomocy psychologiczno-pedagigicznej

Model kształcenia Szkoła podstawowa to miejsce: rozpoznawania specyficznych trudności edukacyjnych rozpoznawania predyspozycji i uzdolnień udzielania indywidualnego wsparcia

Model kształcenia Szkoła gimnazjalna i ponadgimnzajalna przygotowanie do wyboru ścieżki edukacyjnej i zawodowej zapewnienie dostępu do informacji, doradztwa i poradnictwa zawodowego

Specjalne potrzeby edukacyjne Odnoszą się do uczniów, którzy nie mogą podołać powszechnie obowiązującemu programowi edukacyjnemu Maja znacznie większe trudności w uczeniu się niż ich rówieśnicy W nauce potrzebują pomocy pedagogicznej w formie specjalnego programu nauczania i wychowania, specjalnych metod i form nauczania.

Rozpoznanie potrzeb edukacyjnych Pozwoli na odpowiednie dostosowanie wymagań edukacyjnych : zasad kształcenia metod kształcenia form kształcenia Środki realizacji kształcenia Stworzenie optymalnych warunków do rozwoju intelektualnego i emocjonalnego

Obszary rozpoznawania potrzeb edukacyjnych Komunikacja i kontakty międzyludzkie Procesy myślowe i przyswajanie informacji Zachowanie, emocje i rozwój społeczny Rozwój zmysłów/rozwój fizyczny

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Szczególnie uzdolnieni Niepełnosprawni (niesłyszący, słabo słyszący, niewidomi, słabo widzący, niesprawni ruchowo, w tym z afazją, upośledzeni umysłowo, autystycy, z zespołem Aspergera, ze sprzężonymi niepełnosprawnościami. Niedostosowani społecznie, zagrożeni niedostosowaniem społecznym Ze specyficznymi trudnościami w nauce Z zaburzeniami w komunikacji językowej

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 6. Z chorobami przewlekłymi 7. W sytuacjach kryzysowych i traumatycznych 8. Z niepowodzeniami edukacyjnymi 9. W specyficznych środowiskach wychowawczych (Sytuacja bytowa, kontakty rówieśnicze, sposoby spędzania czasu wolnego 10. Trudności adaptacyjne – różnice kulturowe, zmiana środowiska edukacyjnego, wcześniejsze kształcenie za granicą.

Czego potrzebują uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Wysoko kwalifikowanych nauczycieli Zindywidualizowanego (dostosowanego do ich potrzeb i możliwości) programu i odpowiednich metod nauczania Wsparcia nauczyciela i pedagoga specjalnego podczas zajęć

Czego potrzebują uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi cd Odpowiednich warunków w jakich przebiega nauczanie Dostosowanych sposobów sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, w tym specjalnego oceniania Dodatkowych zajęć specjalistycznych i/lub rewalidacyjnych/socjotera-peutycznych/resocjalizacyjnych

Diagnoza Diagnoza to zebranie danych otrzymanych ze wszystkich dostępnych źródeł oraz ich analiza, a następnie opracowanie i interpretacja na drodze krytycznego rozumowania Przedmiotem diagnozy może być całość funkcjonowania psychicznego jednostki (diagnoza całościowa ) lub jakiś jej wycinek (diagnoza cząstkowa)

Diagnoza psychologiczna Ma na celu rozpoznanie, za pomocą technik i metod stosowanych w psychologii, odchyleń i zaburzeń rozwojowych w różnych sferach –poznawczych, intelektualnych, emocjonalnych, motywacyjnych, wykonawczych, mechanizmów kontroli ( wg J. Kostrzewskiego)

Diagnoza pedagogiczna Ma na celu ,za pomocą metod i narzędzi pomiaru pedagogicznego określenie warunków, przebiegu oraz wyników uczenia się – osiągnięć edukacyjnych ucznia (wg B Niemierki)

Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu: dzieciom i młodzieży; rodzicom; nauczycielom.

Zadania szczegółowe Pomoc psychologiczno-pedagogiczna poprzez : 1) diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb i możliwości, zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, w tym: a) predyspozycji i uzdolnień; b) przyczyn niepowodzeń szkolnych; c) specyficznych trudności w uczeniu się; 2) wydawanie opinii i orzeczeń;

Zadania cd. 3) Wspomaganie dzieci i młodzieży odpowiednio do ich potrzeb rozwojowych oraz możliwości psychofizycznych : a) wybitnie uzdolnionych; b) niepełnosprawnym, niedostosowanym społecznie lub zagrożonym niedostosowaniem społecznym, wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy; c) ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się; d) z zaburzeniami w komunikacji językowej; e) z chorobami przewlekłymi;

Zadania cd. 4) prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym : z zaburzeniami rozwojowymi; z zachowaniami dysfunkcyjnymi; niepełnosprawnych; niedostosowanych społecznie; i zagrożonych niedostosowaniem społecznym; oraz ich rodzin; 5) pomoc uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku dalszego kształcenia i zawodu planowaniu kształcenia i kariery zawodowej; wspieranie nauczycieli w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego;

Zadania cd. 6) wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi, lub ze zmianą środowiska edukacyjnego ( kształcenie za granicą) 7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży; 8) Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów, udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z grup ryzyka i ich rodzicom

Zadania cd. 8) współpraca ze szkołami i placówkami w rozpoznawaniu u uczniów specyficznych trudności w uczeniu się, w tym ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się u uczniów klas I – III szkoły podstawowej przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych IPE-T dla dzieci z orzeczeniami do kształcenia specjalnego w udzielaniu i organizowaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej przez przedszkola, szkoły i placówki

Zadania cd 9. współpraca w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej jak np. poprzez dokonywaniu oceny efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej w tym efektywności realizowanych zajęć przedstawianiu wniosków i zaleceń do dalszej pracy z uczniem w tym zalecane formy, sposoby i okresy; Podejmowanie działań interwencyjnych, mediacyjnych w sytuacjach kryzysowych 10. udział specjalistów poradni na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki, w pracach ZESPOŁU

Zadania cd 11. wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny i przedszkola, szkoły lub placówki, w tym udzielanie nauczycielom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno- wychowawczych; 12. prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego, wśród dzieci młodzieży, rodziców i nauczycieli.

Wspieranie szkół/placówek Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli oraz poradniami specjalistycznymi : udzielają wsparcie merytoryczne dla nauczycieli , wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole i placówce

Formy pracy poradni Poradnia realizuje zadania w szczególności przez: 1) diagnozowanie; 2) opiniowanie; 3) orzekanie; 4) działalność terapeutyczną; 5) prowadzenie grup wsparcia; 6) prowadzenie mediacji; 7) interwencję kryzysową; 8) działalność profilaktyczną; 9) poradnictwo; 10) konsultacje; 11) działalność informacyjno-szkoleniową.

opinię / lub informację o wynikach diagnozy Opinia/informacja W poradni można uzyskać na pisemny wniosek rodzica opinię / lub informację o wynikach diagnozy specjalisty w szczególności psychologa, pedagoga, logopedy, doradcy zawodowego.

Poradnia wydaje opinie dotyczące: 1. specyficznych trudnościach w uczeniu się: Opinia wydawana dla dzieci z normą intelektualną, właściwą sprawnością motoryczną, prawidłowe funkcjonowanie w systemie sensorycznym, maja trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo- percepcyjnego. (na podstawie tej opinii Zespół wyraża opinię w sprawie dostosowanie warunków przeprowadzania sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego i maturalnego oraz potwierdzającego kwalifikacje zawodowe do indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia)

Opinie w sprawach cd. 2. przyspieszenia i odroczenia obowiązku szkolnego dla dzieci rozpoczynających szkolny etap edukacyjny (od roku 2012); 3. zwolnienia z nauki drugiego języka obcego do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z: wadą słuchu; głęboką dysleksją rozwojową; afazją; niepełnosprawnościami sprzężonymi; z autyzmem, (całościowe zaburzenia rozwojowe, Zespół Aspergera);

Opinie – cd. 4. ustalenia oceny klasyfikacyjnej z zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, z uwzględnieniem wpływu stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowania; 5. poziomu rozwoju dziecka, w tym dziecka 5-letniego, nie uczęszczającego do przedszkola; 6. udzielenia pozwolenia na odbywania obowiązku szkolnego w trybie nauczania domowego;

Opinie – cd. 7. predyspozycji i uzdolnień; 8. przyczyn niepowodzeń szkolnych np. występowanie specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym ryzyka dysleksji rozwojowej; 9. udzielenia zezwolenia na zatrudnienie małoletniego, poniżej 16 roku życia (art. 191§ 5 KP). 10. objęcia dziecka nauką w klasie terapeutycznej 11. inne niż w/w dla dzieci, młodzieży i ich rodziców w sprawach związanych z kształceniem i wychowaniem

Opinia zawiera oznaczenie poradni wydającej opinię; numer opinii; imię i nazwisko dziecka, którego dotyczy opinia, datę i miejsce urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia - również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczęszcza; diagnozę poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych; opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie; zalecenia formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię; podpis dyrektora.

Opinia PPP o specyficznych trudnościach w uczeniu zmiany od 1.09.2011 Może być wydana uczniowi po ukończeniu klasy trzeciej SP i nie później niż do ukończenia klasy VI Na wniosek ( pisemny - wraz z uzasadnieniem ) nauczyciela , specjalisty w szkole i rodzica może być wydana uczniowi gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej w/w wniosek składa się do dyrektora szkoły dyrektor szkoły zasięga opinii rady pedagogicznej ( pisemnie) dyrektor szkoły przekazuje do PPP w/w wniosek wraz z uzasadnieniem i opinią rady pedagogicznej dyrektor szkoły informuje o tym rodziców , pełnoletniego ucznia

psychologiczno-pedagogiczna Nowa opinia od 1.02.2011 Opinia psychologiczno-pedagogiczna nr …….2010/2011 imię i nazwisko osoby………………….. data i miejsce urodzenia ……………. miejsce zamieszkania…………………. nazwa i adres szkoły oraz oznaczenie klasy. informacja o powodzie zgłoszenia i wcześniejszych diagnozach, terapiach Diagnoza (diagnoza poziomu rozwoju, w tym indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych osoby, której dotyczy opinia, a także opis mechanizmów wyjaśniających funkcjonowanie tej osoby, mocne strony dziecka, opis zachowania dziecka w czasie badania)

Nowa opinia Zalecane formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej: Dla domu: Dla szkoły: Podstawa prawna: § 4 Rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych Opinię sporządzili/ły:……… (plus podpisy odręczne) podpis dyrektora poradni

Zespół orzekający w poradniach wydają: orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. Zespoły orzekające są organizowane i działają na podstawie przepisów w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym, głębokim (orzeczenie); niewidomi i słabowidzący (orzeczenie); niesłyszący i słabosłyszący (orzeczenie); z autyzmem, Zespół Aspergera), (orzeczenie); z niepełosprawnością ruchową, w tym z afazją, (orzeczenie); uczniowie z chorobami przewlekłymi (opinia); Uczniowie z ADHD, zaburzenia zachowania (opinia) – nie ma orzeczenia od 1.09.1011

Specjalne potrzeby edukacyjne uczniowie niemówiący w szkole oraz z poważnymi zaburzeniami w komunikacji (opinia); uczniowie z zaburzeniami zachowania: zagrożeni niedostosowaniem społecznym, niedostosowani społecznie (orzeczenie – od 1.09.2011 nie do integracji); uczniowie zdolni (opinia); uczniowie romscy, uczniowie powracający z zagranicy (opinia); uczniowie ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi- dysleksja rozwojowa (opinia).

Zdania dyrektora poradni Zapewnienie realizacji zadań wynikających z rozporządzenia Wdrożenie zadań dotyczących interwencji kryzysowej, prowadzenia mediacji, wspierania nauczycieli Wdrożenie zasad opracowania opinii z uwzględnieniem opisu mechanizmów specjalnych potrzeb edukacyjnych Ustalenie zasad współpracy ze szkołami/placówkami

Od kiedy zmiana? Nowe rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2011 r.

ZESPÓŁ Planowaniem i koordynowaniem udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej zajmuje się „Zespół”; Pracą Zespołu koordynuje osoba wyznaczona przez dyrektora placówki.

Dla kogo Zespół? Dla ucznia posiadającego: orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej - niezwłocznie po otrzymaniu orzeczenia lub opinii, diagnozę gotowości szkolnej, szczególnie uzdolnionych, uczniów z ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się, w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej – doradztwo edukacyjno-zawodowym, nie posiadającego orzeczenia lub opinii u którego nauczyciel/specjalista stwierdza potrzebę objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.

Praca „ZESPOŁU” Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu, szkole lub placówce przez nauczycieli , wychowawców grupy wychowawczej i specjalistów tworzących Zespół we współpracy z: rodzicami; 2) poradniami psychologiczno - pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi; 3) placówkami doskonalenia nauczycieli; 4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami; 5) podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.

ZESPÓŁ – cd. Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki w pracach Zespołu może uczestniczyć także przedstawiciel organu prowadzącego i przedstawiciel poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, w rejonie której znajduje się przedszkole, szkoła lub placówka, do której uczęszcza dziecko, lub inny specjalista.

Zadania zespołu 1) ustalenie zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, 2) określenie zalecanych: - form i sposobów pracy - okresu udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej - indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, - przypadku ucznia posiadającego orzeczenie lub opinię uwzględnienie zawartych zaleceń 3) zaplanowanie działań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego i sposobu ich realizacji – w przypadku ucznia gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej

Zadania Zespołu Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia Plan działań wspierających Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny dla dzieci niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie

Plan działań wspierających cele do osiągnięcia w zakresie, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej; działania realizowane z uczniem w ramach poszczególnych form i sposobów udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej; metody pracy z uczniem;

Plan działań wspierających zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, działania wspierające rodziców ucznia; w zależności od potrzeb, zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, oraz innymi placówkami

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny Program określa: zakres dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, rodzaj i zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, w tym w przypadku: a) ucznia niepełnosprawnego – zakres działań o charakterze rewalidacyjnym, b) ucznia niedostosowanego społecznie - zakres działań o charakterze resocjalizacyjnym, c) ucznia zagrożonego niedostosowaniem społecznym – zakres działań o charakterze socjoterapeutycznym;

IPE - T formy i metody pracy z uczniem; formy, sposoby i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej; wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane; działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi ; zajęcia rewalidacyjne i resocjalizacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwojowe oraz możliwości psychofizyczne uczniów, zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami uczniów w realizacji zadań,

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia Dla ucznia posiadającego: opinię poradni psychologiczno- pedagogicznej; orzeczenie o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego; orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży; rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń szkolnych; rozpoznawanie ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się (dotyczy uczniów szkoły podstawowej, na pierwszym etapie edukacyjnym, z wyłączeniem uczniów niepełnosprawnych); rozpoznawanie i rozwijanie predyspozycji i uzdolnień;

Karty nie zakłada się uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego dla tych uczniów: indywidualny programu edukacyjno-terapeutyczny określający zakres zintegrowanych działań nauczycieli i specjalistów, formy i metody pracy oraz rodzaj zajęć.

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia 1)imię (imiona) i nazwisko ucznia; 2)nazwę przedszkola lub szkoły oraz oznaczenie grupy lub oddziału, do którego uczeń uczęszcza; 3)informację dotyczącą: orzeczenia / opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, z podaniem numeru i daty wydania orzeczenia lub opinii, potrzeby objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną stwierdzonej w wyniku przeprowadzonych działań pedagogicznych,

Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia 4) zakres, w którym uczeń wymaga pomocy psychologiczno-pedagogicznej 5) zalecane przez zespół formy, sposoby i okresy udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 6) formy, sposoby, okresy udzielania pomocy, wymiar godzin 7) ocenę efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

Karta indywidualnych potrzeb cd. 8) terminy spotkań zespołu; 9) podpisy osób biorących udział w poszczególnych spotkaniach zespołu. Karta dołączona jest do dokumentacji badań i czynności uzupełniających

Zadania dyrektora organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną na terenie szkoły/placówki, tworzy Zespół , wyznacza koordynatora, ustala skład Zespołu, wnioskuje o udział przedstawiciela poradni w pracach Zespołu, tworzy plan form, sposobów i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin,

Zadania dyrektora ustala, na podstawie zaleceń zespołu dla ucznia formy, sposoby i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane oraz wymiar godzin zajęć, z uwzględnieniem godzin do dyspozycji dyrektora szkoły, niezwłocznie informuje na piśmie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o ustalonych formach, sposobach i okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, decyduje o wcześniejszym zakończeniu udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej

Wdrożenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na nowych zasadach Rok 2011/2012 w przedszkolach, gimnazjach i placówkach, szkołach podstawowych specjalnych szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych oddziałach specjalnych zorganizowanych w szkołach podstawowych ogólnodostępnych i w oddziałach specjalnych zorganizowanych w szkołach ponadgimnazjalnych ogólnodostępnych

Wdrożenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na nowych zasadach Rok 2012/2013 W szkołach : podstawowych ponadgimnazjalnych

Kiedy powstają Zespoły? Do 31 marca 2011 r. przedszkolach, gimnazjach i placówkach, szkołach podstawowych specjalnych, szkołach ponadgimnazjalnych specjalnych

Kiedy powstają Zespoły? do dnia 31 marca 2012 r. szkoły podstawowe szkoły ponadgimnazjalne ,