„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy
Założenia modelowe systemu DSWU równoprawność masowość aktywność otwartość środowiskowość
Obszary wspierania uzdolnień identyfikacja i diagnoza uzdolnień wsparcie wychowawcze pomoc psychologiczna pomoc materialna kształcenie uzdolnień promocja uzdolnień
Obszary wspierające SWU Doskonalenie WSO Szkolenie rodziców Rodzic –partner w rozwijaniu uzdolnień Sprzyjający program wychowawczy szkoły
ZALETY Dzieci biedne mają lepsze szanse Podnosi efekty egzaminów Aktywizuje środowisko Pozytywnie wpływa na atmosferę Uruchamia proces stałego doskonalenia własnych uzdolnień - szkoła tworzy sama dla siebie najlepsze rozwiązania
wybitne zdolności intelektualne Model Renzulli- Monks motywacja twórczość wybitne zdolności intelektualne ZDOLNOŚCI- wypadkowa trzech treści
Istnieje coś bardziej niespotykanego niż zdolności Istnieje coś bardziej niespotykanego niż zdolności. To zdolność rozpoznawania zdolności.
Zachowania uczniów zdolnych nadpobudliwość intelektualna nadpobudliwość wyobrażeniowa nadpobudliwość emocjonalna nadpobudliwość zmysłowo sensoryczna nadpobudliwość psychomotoryczna
Narzędzia identyfikacji uczniów zdolnych testy inteligencji X testy do rozpoznawania talentów ankiety badawcze kwestionariusze badawcze (załączniki)
Czynniki stymulujące wszechstronny rozwój uczniów środowisko szkolne indywidualne predyspozycje równość szans wsparcie materialne rozwijanie potencjału twórczego, wyobraźni kreatywności motywowanie do podejmowania inicjatyw inspiracja do samodzielnego pogłębiania wiedzy dbanie o zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i społecznych w klasie akceptacja, oparcie kształcenie umiejętności radzenia sobie z niepowodzeniami
Dziękujemy za uwagę Prezentację opracowała mgr Anna Kozioł Publiczne Gimnazjum nr1 im. Noblistów Polskich w Jugowie