Attitude to European Union in Poland: Enthusiastic with Some Reservations 1 Realizacja zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia Prezentacja wyników badań

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Standard minimum realizacji zasady równości szans kobiet i mężczyzn w PO KL Gdańsk, 26 listopada 2010.
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Krzysztof Kłos Dyrektor Departamentu Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Gminne i powiatowe programy ochrony zdrowia.
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
System ewaluacji NPR i NSRO
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 8.2 Priorytetu VIII PO KL w 2009 r. w województwie warmińsko-mazurskim.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Obniżanie wieku szkolnego Finansowanie zmian, korzyści płynące z wdrożenia reformy, wskazówki i porady Dla organów prowadzących szkoły podstawowe Luty.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
OBSZAR OCHRONY ZDROWIA MECHANIZM FINANSOWY EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO NORWESKI MECHANIZM FINANSOWY Ministerstwo Zdrowia
WSPÓŁPRACA FINANSOWA I POZAFINANSOWA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI.
ZAKRES OSI PRIORYTETOWEJ IV Programu Operacyjnego Programu Operacyjnego Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich
Centrum Kariery i Sukcesu przy OSP w Budziszowie Wielkim Społeczeństwem obywatelskim jest społeczeństwo, w którym istnieją aktywni, myślący o interesach.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Autorzy programu: Wiceprzewodnicząca
Celem utworzenia Klubu Integracji Społecznej jest konieczność zapobiegania i minimalizowania zagrożeń związanych ze skutkami wykluczenia społecznego oraz.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Szkolenie przygotowujące pracowników PIS do wprowadzenia programu edukacyjnego pt. Trzymaj Formę! listopada 2006 roku. Wprowadzenie programu edukacyjnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Czym jest zdrowie?.
Poseł na Sejm RP Beata Bublewicz dr Jarosław Klimczak
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Starostwo Powiatowe w Kołobrzegu, 13 lipca Zasada przejrzystości Zasada braku tolerancji dla korupcji Zasada partycypacji społecznej Zasada przewidywalności.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
Europejskiej Współpracy Terytorialnej na lata
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
1 Instytucja Pośrednicząca PO KL Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej i Funduszy Strukturalnych Priorytet IX PO.
Usługi społeczne dla osób starszych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Sejmiku Senioralnego.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
Regranting – Bon na aktywność Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Zadanie „Pomorski aktywator społeczny –
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Ministerstwo Zdrowia - decyzja o lokalizacji bazy w Gorzowie Wlkp. - POIiŚ: zakup śmigłowca- medicoptera (29 mln zł) Marszałek Województwa Lubuskiego.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Europejski Fundusz Społeczny -
Dr Anna Augustynowicz, Dr Aleksandra Czerw
w województwie pomorskim
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Szkoła Promująca Zdrowie
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
Projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.
Priorytety Ministerstwa Sportu i Turystyki SPORT POWSZECHNY
Program polityki zdrowotnej dotyczący prewencji cukrzycy typu 2
Zapis prezentacji:

Attitude to European Union in Poland: Enthusiastic with Some Reservations 1 Realizacja zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia Prezentacja wyników badań realizowanych w wybranych gminach Warszawa, grudzień 2010

2 Gminy objęte badaniem – próba podstawowa Łącznie 11 gmin w następujących województwach: lubelskie łódzkie pomorskie warmińsko-mazurskie zachodniopomorskie Gminy objęte badaniem - próba kontrolna Łącznie 3 gminy w następujących województwach: warmińsko-mazurskie kujawsko-pomorskie Metoda badawcza indywidualny wywiad pogłębiony (IDI) z wójtem/ burmistrzem

3 PODZIAŁ ŚRODKÓW W BUDŻECIE GMINY NA 2010 ROK Priorytetoświata - od 30% do 70% środków budżetowych w badanych jednostkach Pozostałewydatki sztywne związane z utrzymaniem innych instytucji podległych i utrzymaniem mienia komunalnego zadania inwestycyjne Wydatki gmin na ochronę i promocję zdrowia zależne od tego, czy gmina ma na utrzymaniu jednostki organizacyjne służby zdrowia Jeśli nie – wydatki na cele zdrowotne sięgają maksymalnie 1% budżetu. W przeliczeniu na jednego mieszkańca w gminach objętych badaniem: od 3 do ok. 20 zł.

4 Wyjaśnienia dotyczące przeznaczania niewielkich środków w budżecie na cele ochrony i promocji zdrowia 1. Ochrona i promocja zdrowia nie należy do zadań gminy 2. Ochrona i promocja nie są zadaniami priorytetowymi, w gminie istnieją ważniejsze potrzeby 3. Brak wystarczających środków finansowych gmina nie przeznacza środków w budżecie specjalnie na ten cel, ponieważ elementy ochrony i promocji zdrowia pojawiają się wśród innych zadań (np. w dziedzinie oświaty, kultury fizycznej, opieki społecznej) lub gmina nie powinna i nie musi się tym w ogóle zajmować, należy to do zadań innych instytucji dysponujących środkami finansowymi na ten cel (np. Ministerstwo Zdrowia, NFZ) Priorytetem jest rozwój cywilizacyjny gminy, a w tej dziedzinie jako najistotniejsze postrzegane są inwestycje, mające na celu poprawę jakości życia mieszkańców; kwestie zdrowotne traktowane bywają jako drugorzędne. Wobec napiętych budżetów środki przeznaczane są w pierwszej kolejności na cele sztywne oraz na zadania postrzegane jako priorytetowe lub należące do powinności samorządu. Zadania o charakterze zdrowotnym nie mieszczą się – w odczuciu części respondentów – w żadnej z tych kategorii.

5 Ocena poziomu środków wydatkowanych na ochronę i promocję zdrowia Ocena ilości środków wydatkowanych na ochronę i promocję zdrowia w kategoriach wystarczające / nie wystarczające ma charakter subiektywny: zależy od postrzegania ochrony i promocji zdrowia w kategoriach powinności bądź braku powinności gminy jest pochodną zgeneralizowanego przychylnego bądź negatywnego stosunku do działań z zakresu ochrony i promocji zdrowia ochrona i promocja zdrowia nie jest zadaniem gminy / ochrona i promocja zdrowia to przede wszystkim leczenie obecny poziom wydatków na ten cel oceniany jako właściwy obowiązki gminy obejmują szeroko rozumianą profilaktykę zdrowotną obecny poziom wydatków oceniany jako drastycznie niski

6 Poziom realizacji zadań w 2010 roku Brak zadań, z których rezygnowano na etapie planowania budżetu – gminy dopasowują swoje zamierzenia do poziomu posiadanych środków finansowych. Pełna realizacjapozytywna konsekwencja ograniczonych planów Tendencja do powielania z roku na rok tych samych zadań – zwłaszcza w gminach, które swoje zadania z dziedziny ochrony i promocji zdrowia rozumieją wąsko, ograniczając je do profilaktyki przeciwalkoholowej.

7 Realizacja dodatkowych, nieplanowanych zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia Wobec ograniczonych możliwości budżetowych i powszechnego przekonania, że ochrona i promocja zdrowia nie należą do obowiązków gmin przedsięwzięcia nieplanowane, zdecydowanie dominują wśród wszystkich inicjatyw zdrowotnych podejmowanych w gminach w 2010 roku. Inicjatorzy nieplanowanych zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia: firmy o profilu medycznym (np. farmaceutyczne lub produkujące sprzęt medyczny) ogólnopolskie organizacje pożytku publicznego (np. PCK, Caritas) lokalne organizacje pożytku publicznego i stowarzyszenia niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej działające na terenie gminy szkoły kluby sportowe wojewódzkie wydziały (centra) zdrowia publicznego Wkład samorządu w nieplanowane zadania z zakresu ochrony i promocji zdrowia: pomoc w organizacji, logistyce przedsięwzięcia udostępnienie pomieszczeń, miejsca udostępnienie dostępu do infrastruktury (prąd, woda) informacja, nagłośnienie, reklama przedsięwzięcia Brak partycypacji finansowej

8 Rodzaje nieplanowanych działań z zakresu ochrony i promocji zdrowia, podejmowanych w gminach: badania profilaktyczne: mammografia (mammobus): zadanie realizowane we wszystkich gminach, w ciągu roku kilkakrotnie, cieszące się zainteresowaniem mieszkanek badania w kierunku nowotworu prostaty badania w kierunku cukrzycy badania w kierunku osteoporozy badania okulistyczne białe niedziele krwiodawstwo prelekcje, pogadanki, szkolenia kierowane głównie do młodzieży: profilaktyka antynowotworowa uzależnienia (w tym dopalacze) działania o charakterze sportowo-rekreacyjnym, których elementem jest promocja zdrowego stylu życia: festyny, pikniki imprezy sportowe, zawody, spartakiady rajdy

9 Postrzegane problemy w realizacji zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia Brak wpływu samorządu na sposób działania NZOZ Usamodzielnienie się zakładów opieki zdrowotnej na terenie gmin zdjęło z samorządów problem opieki zdrowotnej, ale jednocześnie pozbawiło je jakiegokolwiek realnego wpływu na sposób realizacji kontraktu czyli na rzeczywistą jakość usług medycznych świadczonych przez NZOZ na rzecz mieszkańców. Brak współpracy pomiędzy wszystkimi szczeblami samorządu, bałagan kompetencyjny w dziedzinie odpowiedzialności za realizację zadań zdrowotnych –niejasny zakres zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia należących do obowiązków gminy –brak koordynacji projektów zdrowotnych przez wyższe szczeble samorządu –całkowita niezależność od samorządu gminnych NZOZ –brak instytucji odpowiedzialnej za realizację profilaktyki zdrowotnej w terenie.

10 Postrzegane problemy w realizacji zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia Problemy finansowe I. ograniczonymi finansami motywowany jest brak wszelkich (poza obowiązkowymi) inicjatyw prozdrowotnych w sytuacji, kiedy wójt / burmistrz jest zwolennikiem opinii, że kwestie zdrowotne nie należą do zadań gminy = kwestia ograniczeń finansowych ma charakter wtórny wobec problemu, jakim jest przekonanie o małym znaczeniu zadań zdrowotnych. II. gmina realizuje pewne zadania prozdrowotne (choć przede wszystkim jako nieplanowane), a wójt / burmistrz docenia ich wagę, jednocześnie realnie oceniając ograniczone możliwości finansowe gminy w tej dziedzinie = rzeczywiste problemy finansowe. III. gmina, w której wójt /burmistrz, dysponując dodatkowymi środkami finansowymi, staje przed dylematem: czy przeznaczyć je na dofinansowanie konkretnych usług medycznych czy na profilaktykę bądź promocję zdrowia? (zazwyczaj zwycięża ta pierwsza opcja, jako bardziej wymierna, jeśli chodzi o skutki) = rzeczywiste problemy finansowe.

11 Postrzegane problemy w realizacji zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia Brak odpowiedniej wiedzy, brak kompetencji brak wiedzy o problemach lokalnej społeczności w tym zakresie - dostęp do informacji usystematyzowanych, pochodzących ze źródeł formalnych brak kompetentnych osób, fachowców mających przygotowanie w dziedzinie polityki zdrowotnej, co skutkuje brakiem umiejętności poruszania się w tej tematyce. Brak przekonania w samorządzie co do wagi zadań prozdrowotnych Kwestie zdrowotne, jako nie należące (poza GKRPA) do obowiązków gminy, postrzegane bywają przez samorządowców jako mało istotne, a zatem nie są oni skłonni zgadzać się na ich finansowanie. Brak zainteresowania profilaktyką zdrowotną wśród mieszkańców –W świadomości społecznej wciąż ważniejsze jest leczenie niż profilaktyka. –Brak zainteresowania mieszkańców profilaktyką, uczestnictwem w badaniach, zniechęca i demotywuje samorządy do podejmowania tego rodzaju inicjatyw. –Presja mieszkańców w kierunku realizacji przez samorząd różnego rodzaju zadań prozdrowotnych mogłaby wpłynąć na zwiększenie aktywności samorządów w tej dziedzinie.

12 Potrzeby informacyjne dane statystyczne na temat: –zachorowalności mieszkańców na różnego typu schorzenia –potrzeb zdrowotnych mieszkańców gminy Im niższa ocena wagi zadań zdrowotnych, tym większe przekonanie o odpowiednim stopniu poinformowania w tych kwestiach.

13 Ocena realizacji w gminie zadań z dziedziny ochrony i promocji zdrowia w roku 2010 w porównaniu z rokiem 2009 Nastąpiła poprawa lub przynajmniej utrzymanie na zbliżonym poziomie. W żadnej z gmin nie określono sytuacji, jaka miała miejsce w roku 2009, jako złej. Uzasadnienia dla pozytywnej oceny sytuacji: większa liczba badań profilaktycznych więcej inicjatyw zewnętrznych, w których uczestniczyła gmina – przede wszystkim tych, które nie wymagały partycypacji finansowej gminy więcej akcji promocyjnych kontynuacja projektów długookresowych, które zaczęły przynosić pozytywne efekty większa aktywność mieszkańców (udział w imprezach)

14 Narodowy Program Zdrowia – znajomość i opinia o programie Znajomość: spośród jedenastu gmin w próbie podstawowej wójtowie / burmistrzowie trzech gmin znają Narodowy Program Zdrowia. Opinie o NPZ: drogowskaz dla samorządów, wskazujący kierunki działania, jeśli chodzi o ochronę i promocję zdrowia; oderwanie programu od realiów, wynikające z braku konsultacji społecznych na szczeblu gminnym na etapie tworzenia jego założeń; propagandowa rola programu, hasłowość, za którą nie idzie realna pomoc samorządom w terenie w realizacji jego założeń; brak rzeczywistej pomocy (ukierunkowania) we wdrażaniu założeń programu na szczeblu gminnym.

15 Grupa kontrolna – gminy realizujące programy zdrowotne Wyróżniki: współpraca w zakresie ochrony i promocji zdrowia z wieloma instytucjami zewnętrznymi (także w zakresie dofinansowania) istnienie w samorządzie kompetentnej osoby (komórki) odpowiedzialnej za kwestie zdrowotne pozyskiwanie informacji dot. stanu zdrowia i potrzeb zdrowotnych mieszkańców w drodze badań statystycznych nacisk społeczny na inicjatywy z zakresu ochrony i promocji zdrowia, mobilizujący samorząd do ich podejmowania publiczna służba zdrowia kontrolowana przez samorząd znajomość Narodowego Programu Zdrowia

16 Główne wnioski Czynniki sprzyjające realizacji programów zdrowotnych w gminach: istniejące w Radzie Gminy przekonanie o istotności kwestii związanych z ochroną i promocją zdrowia publiczny status ZOZ - nadzór samorządu ukonkretyzowanie odpowiedzialności za politykę zdrowotną gminy: kompetentny urzędnik, którego zakres obowiązków obejmuje wyłącznie/głównie sprawy zdrowotne lub ciało zbiorowe zajmujące się wyłącznie /głównie tymi kwestiami (Komisja Zdrowia) rozpoznanie (diagnoza) potrzeb społecznych w gminie Czynnik odstręczający samorządy od realizacji zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia: odgórny nacisk na realizację zadań, piętnowanie gmin nie realizujących zadań, bez wskazania źródeł ich finansowania

17 Główne wnioski Warunki realizacji w gminach zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia: przekonanie samorządów, że ochrona i promocja zdrowia mieści się w zakresie ich obowiązków - doprecyzowanie zakresu zadań z tej dziedziny należących do gmin dopóki samorządy gmin będą przekonane, że ochrona i promocja zdrowia nie należy do ich obowiązków, dopóty realizacja zadań z tej dziedziny zależeć będzie wyłącznie od dobrej woli i osobistego zainteresowania / zaangażowania wójta / burmistrza. konkretna i bardzo szczegółowa pomoc gminom (prowadzenie za rękę) podczas pierwszych prób realizacji zadań zdrowotnych – zarówno, jeśli chodzi o ich wybór, jak i możliwości finansowania; wskazanie korzyści (np. wizerunkowych), jakie samorząd /gmina może odnieść w wyniku realizacji zadań zdrowotnych.

18 Główne wnioski Rozwiązania / działania mogące zwiększyć aktywność gmin w realizacji zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia: wskazanie zadań możliwych do realizacji w konkretnej gminie wskazanie zadań nie wymagających nakładów finansowych wsparcie w pozyskiwaniu zewnętrznych źródeł finansowania zadań wskazanie możliwych źródeł pomoc w opracowaniu wniosków o dofinansowanie wskazanie podmiotów, z którymi możliwa jest współpraca w tej dziedzinie organizowanie szkoleń z dziedziny ochrony i promocji zdrowia w gminach zróżnicowane poziomy – od podstaw poprzez możliwość kontynuacji szkoleń w wybranych tematach wsparcie informacyjne – dostarczanie do gmin medycznych danych statystycznych ich dotyczących powołanie funduszy celowych na realizację zadań z zakresu ochrony i promocji zdrowia zdrowie nie ma w gminach statusu priorytetu – zawsze znajdą się cele, które zostaną uznane za pilniejsze do realizacji

19