PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

AGROTURYSTYKA: ELASTYCZNY I BEZPIECZNY MODEL ZATRUDNIANIA
SPORT PR PREZENTACJA AGENCJI, ZAKRES USŁUG.
Śląski System Informacji Turystycznej
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Dialog i partnerstwo szansą na rozwój zasobów ludzkich w powiecie kartuskim – edycja II Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII: Promocja integracji.
Puszcza Biała jako produkt ekoturystyczny
Geneza powstania Firmy Społecznej w Regionie Podbabiogórskim.
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
Szlak Wisły – projekt społeczno-edukacyjny
Wiślana Trasa Rowerowa w Województwie Pomorskim
Katedra Marketingu Usług
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Promocja destynacji turystycznej za granicą
Kotlina Dobrego Światła i Smaku. Cel projektu Promocja najnowocześniejszych metod oświetlania środowiska człowieka, Promocja Polskiej kuchni i zdrowego.
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Województwo pomorskie –
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Lokalna Grupa Działania na terenie 7 Gmin
Rola strategii w planowaniu rozwoju gminy
PROMOCJA TURYSTYKI WIEJSKIEJ W POLSCE DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA
LIDER Małopolskie Towarzystwo Doradcze – Stowarzyszenie Konsultantów na Rzecz Rozwoju Lokalnego i Przedsiębiorczości Społecznej PARTNER MERYTORYCZNY I.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie Wnioskowanie o płatność w ramach działania 413 Wdrażanie.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Katarzyna Sobierajska
Produkty turystyki uzdrowiskowej
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Projekt „Moja firma w mojej gminie”
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Promocja marki Szlaku Jana III Sobieskiego
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
Produkt przedsiębiorstwa
– budowa infrastruktury na szlaku Łyny
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Konferencja Gdańsk - PODR
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 5 października 2015.
Ekoturystyka i jej przyszłość - podsumowanie
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
Dyr. Karina Milan DZIAŁANIE 6.4. PROGRAMU OPERACYJNEGO INNOWACYJNA GOSPODARKA (PO IG) „INWESTYCJE W PRODUKTY TURYSTYCZNE O ZNACZENIU PONADREGIONALNYM”
Założenia konkursu dla działania 8.4. Wsparcie atrakcyjności walorów dziedzictwa przyrodniczego w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Wojciech Fedyk Tourist Consulting Warsztaty zorganizowane przez Stowarzyszenie „Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Kaczawskie.
Strategia kreacji i promocji marki dla oferty turystycznej Pętli Żuławskiej i Zatoki Gdańskiej Część I Strategia komunikacji marki.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Lokalizacja inwestycji: Cele projektu: Budowa Interaktywnego Centrum Historii Ostrowa Tumskiego Inwestycja przeznaczona jest pod funkcje muzealno-wystawowe,
DLACZEGO KOMERCYJNA DZIAŁALNOŚĆ JEST WAŻNA W PROMOWANIU MIAST? Poznańska Lokalna Organizacja Turystyczna.
Gospodarcze efekty EURO 2012 dla Gdańska i regionu pomorskiego dr Bohdan Wyżnikiewicz Gdańsk, 9 stycznia 2008 r.
Katarzyna Matuszak Dyrektor Działu Rozwoju Przedsiębiorczości
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Paczków dnia r..
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
Zapis prezentacji:

PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces AKTUALNE TRENDY W TURYSTYCE PRODUKT TURYSTYCZNY: zaprogramowany na sukces Doradztwo i Szkolenia TREK Jacek Zdrojewski

STRUKTURA PREZENTACJI Pojęcie i rodzaje produktów turystycznych Produkt turystyczny z punktu widzenia twórcy i konsumenta Planowanie rozwoju produktu turystycznego Promocja produktu turystycznego Komercjalizacja produktu: co to jest Od pomysłu, poprzez projekt, do oferty: proces rozwoju produktu turystycznego

Pojęcie i rodzaje produktów turystycznych

Definicja produktu turystycznego Za produkt turystyczny przyjęło się uznawać to wszystko, co stanowi przedmiot wymiany rynkowej w turystyce. Produkt turystyczny stanowią wszystkie dobra i usługi, tworzone i kupowane w związku z wyjazdem przed rozpoczęciem podróży, w trakcie podróży i w czasie pobytu poza miejscem zamieszkania.

Różne ujęcia produktu turystycznego Przestrzenne: produkty miejsca, obszaru, pasmowe, liniowe, sieciowe ... Według formy aktywności: produkty turystyki biznesowej, aktywnej, kulturowej, zdrowotnej itd... Posiadające / nie posiadające marki Tworzone przez jeden podmiot / produkty sieciowe Inne: sezonowość, wielkość segmentu, sposób zakupu, długość czasu pobytu, udział w strukturze sprzedaży usług turystycznych, rodzaj noclegu...

Produkt turystyczny może być rozumiany jako: Rzecz Usługa Wydarzenie Impreza Obiekt Obszar

Definicja produktu turystycznego wg Polskiej Organizacji Turystycznej Dostępny na rynku pakiet materialnych i niematerialnych składników, umożliwiających realizację celu wyjazdu turystycznego. Produkt ten stanowią naturalne i stworzone przez człowieka dobra turystyczne, towary i usługi umożliwiające przybycie, pobyt i korzystanie z walorów turystycznych oraz atrakcyjne spędzanie czasu

Czym produkt turystyczny NIE JEST: Nie jest: walorem turystycznym Nie jest: infrastrukturą turystyczną Nie jest: zagospodarowaniem turystycznym Nie jest: usługą turystyczną Nie jest: atrakcją turystyczną Nie jest: imprezą turystyczną Nie jest: formą aktywności turystycznej Nie jest: destynacją turystyczną

Produkt turystyczny a MARKOWY produkt turystyczny Produkt turystyczny posiadający MARKĘ, czyli: cechy i wartości, które niesie za sobą produkt; to co odróżnia nasz produkt od produktów konkurencji; obraz naszego produktu w świadomości konsumenta; produkt oraz wartości dodane które on zapewnia w stopniu wystarczającym do jego odróżnienia od konkurencji i podjęcia decyzji zakupu. Idea przewodnia marki produktu – wytrych do świadomości odbiorcy, pozwalający zadomowić się w niej naszemu produktowi i doprowadzić do jego zakupu

Markowy liniowy produkt turystyczny – przykład

Produkt turystyczny z punktu widzenia twórcy i konsumenta

Produkt turystyczny z punktu widzenia twórcy produktu Obiekty i atrakcje turystyczne Usługi turystyczne (noclegowa, gastronomiczna, przewodnik ...) Usługi transportowe i inne Pamiątki i gadżety Foldery i katalogi

Produkt turystyczny z punktu widzenia turysty Całość przeżytego doświadczenia od chwili opuszczenia domu do chwili powrotu. „Możliwości” i „przeżycia” związane ze spędzaniem czasu w miejscu docelowym, dostępne za określoną cenę. To za co turysta może zapłacić (co może kupić) w formie pakietu zamkniętego lub otwartego.

Planowanie rozwoju produktu turystycznego

Szczebel krajowy 1997: Strategia rozwoju krajowego produktu turystycznego Polski 2008: Kierunki rozwoju turystyki do 2015 roku 2008: Marketingowa strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2008-2015

CECHY PODEJŚCIA PRODUKTOWEGO: Oferta jako podstawowy element produktu turystycznego; Orientacja na klienta (turystę) w budowaniu oferty i wizerunku (marki) regionu: rozwój oferty turystycznej podporządkowany oczekiwaniom i potrzebom odbiorcy produktu (badania marketingowe); Działanie długofalowe – wieloletnie planowanie działań i zadań, monitoring i ewaluacja efektywności podejmowanych działań;

Złożoność pojęcia produktu turystycznego Produkt posiada wielu twórców Produkt znajduje się w przestrzeni turystycznej Produkt posiada wiele elementów składowych Produkt posiada zupełnie inny obraz z punktu widzenia twórcy produktu, a inny z punktu widzenia odbiorcy (turysty)

Schemat planowania rozwoju produktu turystycznego PLANY I STRATEGIE ROZWOJU INFRASTRUKTURA KOORDYNACJA I PROMOCJA USŁUGI PRODUKT TURYSTYCZNY

Komercjalizacja produktu: co to jest

CO TO JEST KOMERCJALIZACJA: WPROWADZENIE OFERTY TURYSTYCZNEJ NA RYNEK: Komercyjne pakiety usług i pojedyncze oferty, Ukierunkowane na zaspokojenie konkretnych potrzeb i oczekiwań odbiorców, Skierowane do określonych segmentów rynku, Oferowane za pośrednictwem kanałów dystrybucji, Promowane w ramach wspólnej strategii marketingowej i możliwe do kupienia ...

Od pomysłu, poprzez projekt do oferty: proces rozwoju produktu turystycznego

Przykład: Kajakowy Szlak Elektrowni Wodnych Raduni Od pomysłu, przez projekt(y), do wdrożenia produktu turystycznego i zbudowania oferty

Lokalizacja Odcinek objęty projektem

SZLAK ELEKTROWNI WODNYCH RADUNI: Ostatnie 20 km szlaku kajakowego Raduni Liczne przeszkody i przenoski, brak zagospodarowania turystycznego Zabytki dziedzictwa kulturowego - elektrownie Atrakcyjna okolica Przedmieścia Gdańska

Proces rozwoju produktu turystycznego 2004: zapisanie „Szlaku Elektrowni Wodnych Raduni” w Programie Produktów 2007: spływ promocyjny z udziałem władz samorządowych zorganizowany przez Klub Wodny „Radunia” z Pruszcza Gdańskiego 2008: przygotowanie do pozyskania środków na inwestycje (zagospodarowanie rzeki) 2008: uzyskanie dofinansowania projektu

Oferta: - spływ kajakowy Szlakiem Elektrowni Wodnych Raduni - edukacja przyrodnicza, energia odnawialna Turysta biznesowy: uzupełnienie szkoleń, imprez firmowych, incentive (rynek lokalny) Spływy dla grup zorganizowanych (rynek lokalny, turyści odwiedzający Gdańsk) Spływy dla osób indywidualnych (rynek lokalny) Oferta typu city break dla Gdańska – aktywne elementy dla turystów indywidualnych i grup zorganizowanych Turystyka edukacyjna (młodzież, dzieci – zwiedzanie elektrowni wodnych)

fot. Joytrip.pl

Proces rozwoju produktu turystycznego 2009: wykonanie infrastruktury przenosek, dróg dojścia parkingów, miejsc rozpoczęcia i zakończenia spływu Oznakowania, tablic informacyjnych, małej infrastruktury 2009: promocja szlaku: 2 spływy promocyjne (media, biura podróży, przewodnicy turystyczni) Folder, mapa, płyta CD Działania Public Relations (kilkanaście artykułów w gazetach, portalach turystycznych itp.) 2010: promocja c.d.,kolejne projekty (infrastruktura, przedsiębiorczość): Środki gminy, powiatu, województwa (zagospodarowanie) LEADER: uruchomienie wypożyczalni, obsługa turystyki, promocja

Dziękuję za uwagę DORADZTWO I SZKOLENIA TREK JACEK ZDROJEWSKI 80-680 Gdańsk, ul. Turystyczna 26 lok. 2 tel. 0 507 245 142 e-mail: jacek.zdrojewski@gmail.com