dr Witold Potęga Sanacja szkolnej edukacji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Samorząd uczniowski a podstawa programowa
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ październik 2003r. autor: mgr inż. B. Leszczyńska.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Pojęcie integracji Bariery architektoniczne Nauczyciele w integracji
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Motywacja do nauki.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Szkoła Promująca Zdrowie
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
W roku szkolnym podjęliśmy działania, których celem było poprawienie funkcjonowania szkoły. Aby pozyskać potrzebne informacje : - Zwróciliśmy.
O czym musimy pamiętać ? Listopad 2014r.
Zespół Publicznego Gimnazjum i Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Leźnie.
Małe dziecko w systemie edukacji
Sieć Sieć Mam takie marzenie… dr Danuta Elsner. Cele wykładu Przedstawienie: Wizji całościowego obrazu reformy systemu doskonalenia nauczycieli. Sieci,
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Dziecko romskie w szkole
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
7 Nawyków – mapa wdrożenia
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

dr Witold Potęga Sanacja szkolnej edukacji w dzielnicy Rembertów Tekst z 2 sierpnia 2012 roku

Cele sanacji pracy szkół Celem jest tworzenie uczniom i z uczniami doświadczeń, które uruchomią w uczniach więcej takich procesów dostosowawczych, które będą budować społecznie wartościowsze kompetencje, wyrażające się w coraz dojrzalszych zachowaniach. Uczniowie lepiej prowadzeni będą chętniej wykonywać zlecane im i podejmowane przez nich (akceptowane) czynności na coraz wyższym poziomie.

Sytuacje uczenia się Zapamiętywanie opanowywanych czynności. Rozwiązywanie problemów praktycznych. Przystosowywanie się do zaistniałych realiów. Wgląd w procesy po poznaniu objawów. Sensoryczne reagowanie – ćwiczenia. Naśladownictwo. Mimowolne sytuacyjne uczenie się. Uczenie się przez zabawę.

Potrzeba budowanie lokalnego systemu edukacji Jednostka przyjmuje tożsamość i nadaje tożsamość, w międzyludzkich interakcjach, aby uzyskać akceptację innych uczestników we wspólnie tworzonych sytuacjach. Społeczność ciągle staje się, a chcemy aby Rembertów stawał się środowiskiem dającym satysfakcję, będąc krzyżówką wzajemnych oddziaływań jednostek, także w szkołach i w ich otoczeniu. Wzory zachowań i reguły ograniczające to skutek interakcji, a budowanie bardziej świadomych (planowanych) interakcji to tworzenie lokalnego systemu edukacji. Sanacją szkolnej edukacji jest wprowadzanie takich zmian w interakcjach przedstawionych na slajdach 5 - 8, które będą uczniom budować lepsze niż dziś życiowe perspektywy.

Ucznia interakcje

Nauczyciela interakcje

Dyrektora interakcje

Burmistrza interakcje

Potrzeba wzmocnienia uczniów Bywa różnie z osobami prowadzącymi uczniów; z ich możliwościami wspierania. Niebezpieczne jest osamotnienie i utrata wiary konkretnego ucznia we własne możliwości poradzenia sobie, czemu trzeba bardziej zdecydowanie przeciwdziałać, w całym środowisku życia dziecka. Wielu uczniom w Rembertowie trzeba dodać chęci ciągłego podejmowania wysiłku na rzecz stawania się wartościowym człowiekiem. Wzmacnianie edukacyjne uczniów jest jednocześnie ograniczaniem patologicznych kosztów społecznych i dlatego jest obowiązkiem całej społeczności.

Główne problemy pracy szkół Słaba znajomość uczniów powierzonych nauczycielom. Brak odpowiedzialności nauczycieli i szkół za efekty edukacji, ujawniające się w realnym życiu uczniów. Nie ma zadowalającej indywidualizacji wymagań wobec uczniów i indywidualizacji wsparcia udzielanego uczniom o różnych potrzebach. Za małe jest nasilenie pozytywnej współpracy, zarówno między nauczycielami, jak i między uczniami oraz między nauczycielami i uczniami. Dominuje przytłaczanie uczniów kulturowym dorobkiem przy niedostatku wzmacniania osobistych osiągnięć podopiecznych, z uwzględnieniem zainteresowań i istniejącego rozwojowego potencjału.

Motywujące ocenianie Niestety Polacy są nadkrytyczni, także nauczyciele w stosunku do uczniów, co zwykle szkodzi, bo de motywuje. Fatalne jest głęboko zakorzenione w polskiej tradycji totalne selekcjonowanie uczniów. Każdy uczeń ma potrzebę bycia w czymś bardzo dobrym, co trzeba mu zapewnić. Doskonałość jest w każdym człowieku, ale trzeba ją rozpoznać i wydobyć. Zamiast selekcjonować trzeba informować, a wymagania dopasowywać do możliwości wykonawczych konkretnego ucznia, bo to jest sprawiedliwe. Oceniać można za postęp, po uwzględnieniu predyspozycji. Nie uwzględnianie w ocenach predyspozycji krzywdzi uczniów.

Co jest do zrobienia w szkolnym środowisku i w jego otoczeniu? Zdefiniowanie i uzgodnienie środowiskowych dążeń. Opisanie ról i sposobów rozliczania z obowiązków, zwłaszcza osób opłacanych z podatków, na rzecz każdego ucznia, indywidualnie rozpatrywanego, na rzecz harmonijnego rozwoju każdego ucznia. Systematyczne diagnozowanie i dokumentowanie rozwoju każdego ucznia oraz bieżące wysnuwanie wniosków formułowanych wobec osób zatrudnianych w celu służenia uczniom, rozwojowi uczniów, a także wdrażanie ich w praktyce. Dostosowanie struktury zajęć szkolnych i wymagań do zindywidualizowanych potrzeb rozwojowych uczniów. Dostosowywanie pracy instytucji około szkolnych do potrzeb konkretnych uczniów i całych szkolnych grup.

Co zmienić w dokształcaniu nauczycieli? Trzeba rekomendować treści i przebieg oraz efekty dokształcania nauczycieli, żądając służenia wzrostowi poziomu praktyki szkolnej w wykonaniu dokształcanych nauczycieli. Należy preferować w dokształcaniu nauczycieli uczelnie i ośrodki zobowiązujące się do zapewniania wzrostu efektów pracy dokształcających się nauczycieli. Przed skierowaniem nauczycieli na dokształcanie należy spisywać umowy, z opisem zobowiązań ośrodków dokształcania w osiąganiu praktycznych rezultatów.

Motywowanie nauczycieli do zwiększenia efektywności pracy Trzeba dążyć do ograniczenia ,,urawniłowki” płac nauczycieli, premiując w mniejszym stopniu formalne wykształcenie, a w większym efekty pracy. Trzeba opracować system premiowania zespołów nauczycieli uzyskujących wysoki poziom kierowania uczeniem się uczniów, wyrażający się przede wszystkim we wzroście poziomu motywacji uczniów do podejmowania wysiłku.

Współpraca szkół z otoczeniem W systemie oświatowym najważniejszy jest konkretny uczeń, każdy uczeń mieszkający w dzielnicy i jego rozwój. O uczeniu się uczniów rozstrzyga nauczyciel, a jeszcze bardziej zespół nauczycieli, ale także mądra otwarta komunikacja nauczycieli z rodzicami, uczniami i całym środowiskiem. Programem edukacyjnym są środowiskowe zachowania, czyli nawyki, umiejętności i postawy ludzi z otoczenia uczących się. Ministerstwo Edukacji Narodowej dostarcza tylko podstawy programowe. Program edukacji buduje szkoła.