Sieciowość organizacji przedsiębiorstw w dobie Internetu Anna Kulpa Sieciowość organizacji przedsiębiorstw w dobie Internetu
Sieciowość organizacji przedsiębiorstw w dobie Internetu Sieciowość organizacji społeczeństwa Globalizacja Przejście od społeczeństw industrialnych do postindustrialnych Przedsiębiorstwo sieciowe według Manuela Castellsa Strategie wdrażania rozwiązań sieciowych Jak Internet przyczynia się do sieciowości przedsiębiorstw?
Sieciowość organizacji społeczeństwa Od zgromadzeń o charakterze grupowym, ze stabilnymi wewnętrznymi powiązaniami i dobrze wyodrębnionymi granicami przynależności, do zgromadzeń sieciowych, które są słabiej powiązane, bardziej rozległe, a nawet potencjalnie nieograniczone w swoich granicach Podstawowe więzi to sieci komunikacyjne Nowoczesne technologie umożliwiają sieciową organizacji gospodarki
Globalizacja synchronizacja działań w czasie rzeczywistym w skali globalnej w odniesieniu do rynków finansowych, nauki i technologii, międzynarodowego obrotu towarami i usługami, międzynarodowych firm produkcyjnych i ich sieci kooperantów, mass mediów i wykwalifikowanej siły roboczej 1wszy i 2gi poziom digital divide Waga węzłów glokalnych i ryzyko segregacji społeczno-przestrzennej
Przejście od społeczeństw industrialnych do postindustrialnych Sektor produkcji Surowce Pracownicy fizyczni Klasa pracująca Duże jednostki produkcji Biurokratyzacja i centralizacja Linia montażowa (fordyzm) Praca sfragmentaryzowana / ogłupiająca Tayloryzm / Teoria zarządzania X Sektor usług Wiedza Pracownicy umysłowi Klasa średnia Małe jednostki produkcji De-biurokratyzacja i decentralizacja Zautomatyzowana /skomputeryzowana fabryka / biuro (postfordyzm) Praca wzbogacająca Teoria zarządzania Y / Z
Przedsiębiorstwo sieciowe według Manuela Castellsa „Struktura organizacyjna zbudowana wokół projektów gospodarczych realizowanych przez współpracujące ze sobą różne części różnych firm tworzących sieć połączeń na czas realizowania danego projektu i zmieniających konfigurację tych sieci przy wdrażaniu każdego nowego projektu”.
Strategie wdrażania rozwiązań sieciowych Wewnętrzna decentralizacja dużych korporacji (poziomy model współpracy i konkurencji) Współpraca małych i średnich przedsiębiorstw dla osiągnięcia efektu skali Połączenie sieci małych i średnich firm z wydziałami dużych firm Strategiczne alianse pomiędzy dużymi firmami a sieciami pomoczniczymi
Jak Internet przyczynia się do sieciowości przedsiębiorstw? Skalowalność Interaktywność Elastyczność Zarządzanie marką Indywidualizacja