MATURA Wypowiedź pisemna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczeń i nauczyciel wobec zmian
Advertisements

Nowa” Matura 2015 Języki obce
NOWA MATURA Z JĘZYKA ROSYJSKIEGO
EGZAMIN MATURALNY EGZAMIN MATURALNY części ustnej Składa się z części ustnej, ocenianej w szkole, części pisemnej oraz z części pisemnej, ocenianej.
Poziom rozszerzony Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie Opracowała Anna Horodelska.
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
Matura 2015 Omówienie zmian w arkuszu maturalnym na poziomie podstawowym, rozszerzonym i dwujęzycznym. Matura ustna.
ABC nauczyciela przygotowującego uczniów do konkursu polonistycznego
Zagadnienia: Podstawy prawne egzaminu maturalnego Standardy wymagań egzaminacyjnych Struktura egzaminu pisemnego i ustnego z języka obcego nauczanego.
Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego Nowa forma części ustnej od 2012 roku.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Kształcenie umiejętności redagowania pisemnych form wypowiedzi
Recenzja w twórczości dziennikarskiej
POZIOM PODSTAWOWY POZIOM ROZSZERZONY CZAS TRWANIA120 MIN150 POZIOM TRUDNOŚCI B1B2(+)
Nowa podstawa programowa wprowadzona w styczniu 2009 r. niesie ze sobą zmiany formuły egzaminu maturalnego z języka obcego w szkołach ponadgimnazjalnych.
I. Wybór przedmiotów egzaminacyjnych 1. Egzaminy obowiązkowe: w części ustnej – poziom podstawowy: a) język polski, b) język obcy nowożytny, c) język mniejszości.
2009- Rok Wojciecha Korfantego Polskiego przywódcy narodowego Górnego Śląska Strona GłównaStrona Główna/Wstęp/Zadanie/Procedura/Źródła/Ewaluacja/KonkluzjaWstępZadanieProceduraŹródłaEwaluacjaKonkluzja.
Aby dobrze pisać, trzeba dużo pisać
Być może, że już za chwilę staniesz przed życiową decyzją kupna lub budowy swojego własnego M. Ale gdzie?!! Wieś czy miasto, spokój czy hałas, nuda.
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Analiza wyników próbnego egzaminu gimnazjalnego
Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 roku Pojawia się tam zapis język obcy ukierunkowany zawodowo- Efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów Efekty.
a) redaktora naczelnego, którego zadaniem było m.in. przydzielanie zadań poszczególnym redaktorom, b) redaktorów odpowiedzialnych za napisanie artykułów,
EGZAMIN MATURALNY Z WIEDZY O SPOŁECZEŃSTWIE
Zmiany w egzaminie maturalnym w roku szkolnym 2011/2012
Analiza wyników sprawdzianu ‘2013
Wrzesień Rok 2010   Test diagnostyczny składał się z pięciu zadań i sprawdzał umiejętności: • rozumienie ze słuchu • rozumienie tekstu czytanego • umiejętność.
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Maksymalnie za część humanistyczną testu można było uzyskać 20 punktów.
Autor: Paweł Sandulski
Maturzyści przed maturą pisemną zastanawiają się:
Zmiany w egzaminie maturalnym Egzamin maturalny od 2010 r. 1 CZĘŚĆ USTNA przedmioty obowiązkowe: język polski – nie określa się poziomu egzaminu język.
Od roku szkolnego 2014/2015. Co spowodowało, że egzamin maturalny musiał się zmienić ? Zmiana podstawy programowej Zużycie się dotychczasowej formuły.
ROZPRAWKA.
Modyfikacja egzaminu maturalnego
Opracowała : Kinga Awgul STRUKTURA EGZMINU MATURALNEGO USTNEGO Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO OD 2012 ROKU.
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
Egzamin maturalny z języka polskiego od 2015 roku Struktura i forma
Filmik matura:) Zmiany? Najpierw dokonać wyboru… PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE PISEMNY USTNY PRZEDMIOTY DODATKOWE ALE OBOWIĄZKOWE /wszystkie pisemne oraz na.
Jak napisać dobry tekst?
1 Egzamin maturalny i zawodowy w 2015 roku podstawowe informacje Egzamin maturalny i potwierdzający kwalifikacje zawodowe – technik informatyk w 2015 roku.
Informacja o maturze w 2015 roku. Matura od 2015 roku Lista przedmiotów obowiązkowych nie ulega zmianie w porównaniu do obecnie obowiązujących: język.
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
Informacje na temat matury z języka polskiego od 2015 roku.
Zmiany w ustnym egzaminie maturalnym z języków obcych od 2012 roku
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
NOWA MATURA, czyli nie taki diabeł straszny jak go maluj ą …
Poziom rozszerzony Opracowała Anna Horodelska Na podstawie standardów wymagań Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w Warszawie.
INFORMACJE O SPRAWDZIANIE SZÓSTOKLASISTY. Sprawdzian szóstoklasisty jest egzaminem powszechnym i obowiązkowym. W roku 2015 sprawdzian w klasie VI szkoły.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
18, 19, 20 kwietnia 2016 Podstawę prawną przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego stanowią następujące akty prawne: 1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Matura z polskiego w pigułce
Nowa matura – od roku 2015 Informacje ogólne. Przedmioty obowiązkowe Język polski – część pisemna (poz. podst.) + część ustna Język angielski – część.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
NOWA MATURA OD ROKU 2016.
RAPORT Z EGZAMINU GIMNAZJALNEGO W ROKU SZKOLNYM 2016/2017
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
…czyli nie taki diabeł straszny
Egzamin ósmoklasisty Język obcy nowożytny.
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Egzamin ósmoklasisty Harmonogram:
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
EGZAMIN GIMNAZJALNY Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego
Zapis prezentacji:

MATURA Wypowiedź pisemna Poziom rozszerzony

Na egzaminie na poziomie rozszerzonym będziesz musiał napisać jeden tekst o długości 200 - 250 słów. Limit słów jest w tym wypadku bardzo ważny, ponieważ jego przekroczenie skutkuje stratą punktów. Formy wypowiedzi, jakie pojawiają się w zadaniu, to: - rozprawka; - opis; - opowiadanie; - recenzja. Rozprawka - możesz mieć do czynienia z rozprawką typu for and against, opinion essay, discoursive essay oraz solutions to problems. Opis - może dotyczyć osoby, miejsca lub wydarzenia/uroczystości. Opowiadanie - polecenia związane z napisaniem opowiadania mogą być formułowane na różne sposoby - możesz w nich znaleźć zarówno temat opowiadania, jak i zdanie, od którego ma zaczynać się lub którym ma się kończyć Twoje opowiadanie. Recenzja - może dotyczyć nie tylko książki, czy filmu, ale dowolnego wydarzenia kulturalnego - sztuki teatralnej, przedstawienia szkolnego, audycji radiowej, wystawy, koncertu, itd.

Za wypowiedź pisemną na egzaminie na poziomie rozszerzonym można uzyskać maksymalnie 18 punktów: - treść: 5 punktów; - kompozycja: 4 punkty; - bogactwo językowe: 5 punktów; - poprawność językowa: 4 punkty; Oto bardziej szczegółowe kryteria oceniania w odniesieniu do poszczególnych form wypowiedzi pisemnej:

Kompozycja: 4 punkty - wypowiedź w pełni spójna, harmonijna, wyraźnie podporządkowana myśli przewodniej; wyodrębnione wszystkie części pracy (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) z zachowanie odpowiednich proporcji; konsekwencja w układzie graficznym pracy; zachowana objętość pracy. 3 - 2 punkty - wypowiedź częściowo spójna, zachowująca pewną logikę; fragmentaryczne ujęcie albo pominięcie wstępu lub zakończenia; w miarę właściwe proporcje pomiędzy poszczególnymi częściami pracy; wyodrębnienie graficzne niektórych części pracy; przekroczenie objętości pracy do 10%. 1 - 0 punktów - wypowiedź w poważnym stopniu niespójna i niekonsekwentna; pominięcie dwóch części pracy lub ich fragmentaryczna realizacja; brak właściwych proporcji; brak graficznego wyodrębnienia głównych części pracy; przekroczenie objętości o ponad 10%.

Bogactwo językowe: 5 punktów - urozmaicone słownictwo i frazeologia na poziomie zaawansowanym; urozmaicone struktury składniowe na poziomie zaawansowanym; jednorodny styl adekwatny do treści i formy. 4 - 3 - 2 punkty - słownictwo i frazeologia na poziomie średniozaawansowanym; nieliczne powtórzenia; mało urozmaicone struktury składniowe na poziomie średniozaawansowanym; poprawny styl z niewielkimi uchybieniami. 1 - 0 punktów - słownictwo i frazeologia na poziomie podstawowym, liczne powtórzenia; struktury składniowe na poziomie podstawowym; styl nieporadny, przy czym praca jest zrozumiała.

Poprawność językowa: 4 punkty - praca bezbłędna lub zawierająca nie więcej niż 5% błędów. (gramatyczne, leksykalne, ortograficzne i interpunkcyjne) niezakłócające komunikacji. 3 punkty - praca zawierająca do 10% błędów. 2 punkty - praca zawierająca do 15% błędów. 1 punkt - praca zawierająca do 20% błędów O punktów - praca zawierająca powyżej 20% błędów Pod uwagę brane są błędy gramatyczne, leksykalne, ortograficzne i interpunkcyjne, przy czym dwa ostatnie mają o połowę mniejszą wagę. Dla przykładu, jeżeli Twoja praca składa się z 240 wyrazów i popełniłeś w niej 4 błędy gramatyczne, 4 leksykalne, 4 ortograficzne (np. brak jakiejś litery w wyrazie) i 4 interpunkcyjne (np. brak przecinka), to w sumie popełniłeś 12 błędów. Taka ilość błędów stanowi 5% objętości tekstu (5% z 240 = 12), otrzymasz zatem 4 punkty za poprawność językową.

ROZPRAWKA Treść: 5 punktów - wypowiedź zgodna z tematem; prawidłowo sformułowana teza/antyteza adekwatna do tematu; trafny dobór argumentów; właściwe podsumowanie. 4 - 3 - 2 punkty - wypowiedź częściowo zgodna z tematem; teza/antyteza pozostająca w związku z tematem; częściowo trafny dobór argumentów; częściowo udana próba podsumowania tematu. 1 - 0 punktów - wypowiedź znacznie odbiegająca od tematu; nieudolnie sformułowana teza/antyteza lub jej brak; nietrafny dobór argumentów; brak podsumowania lub podsumowanie, które nie wynika z tekstu rozprawki.

RECENZJA Treść: 5 punktów - wypowiedź zgodna z tematem; pełna informacja o recenzowanej pozycji (twórca, okoliczności powstania dzieła, odbiór dzieła); krótka informacja o zawartości treściowej recenzowanej pozycji (no. skrót fabuły, prezentacja głównych postaci, problematyki); pełna, wieloaspektowa ocena (np. fabuły, reżyserii, gry aktorskiej, scenografii, sposobu ekspozycji obiektów, itp.); zdający poleca lub odradza, wskazując na zalety/wady recenzowanej pozycji. 4 - 3 - 2 punkty - wypowiedź częściowo zgodna z tematem; częściowa informacja o recenzowanej pozycji; zbyt szczegółowa lub zbyt ogólna informacja o zawartości treściowej utworu; niepełna ocena; zdający poleca lub odradza, nie wskazując na walory/wady recenzowanej pozycji. 1 - 0 punktów - wypowiedź znacznie odbiegająca od tematu; pominięcie większości informacji o recenzowanej pozycji lub informacje te mają charakter zbyt ogólnikowy; zdający streszcza utwór lub nie przedstawia zawartości treściowej; bardzo pobieżna ocena lub jej brak; nie poleca/odradza recenzowanej pozycji. Kryteria oceniania dotyczące kompozycji, bogactwa językowego i poprawności językowej są takie same, jak w przypadku rozprawki.

OPOWIADANIE Treść: 5 punktów - wypowiedź zgodna z tematem; określenie miejsca, czasu wydarzeń i bohaterów; logiczne odtworzenie wydarzeń prowadzących do wydarzenia głównego; szczegółowe przedstawienie wydarzenia głównego; przekonujący opis reakcji ludzi lub/i przedstawienie konsekwencji wydarzenia. 4 - 3 - 2 punkty - wypowiedź częściowo zgodna z tematem; określa tylko dwa z trzech elementów (miejsce, czas wydarzenia, bohaterowie); nie zawsze logicznie wydarzenia prowadzące do wydarzenia głównego; dość ogólnikowo przedstawia wydarzenie główne; nie w pełni przekonywująco opisuje reakcje ludzi lub/i przedstawia konsekwencje wydarzenia. 1 - 0 punktów - wypowiedź znacznie odbiegająca od tematu; zdający określa tylko jeden z trzech elementów (czas, miejsce wydarzenia, bohaterowie) lub nie określa ich wcale; przedstawione wydarzenia nie tworzą logicznego ciągu; nie przedstawia wydarzenia głównego; brak opisu reakcji ludzi lub/i konsekwencji wydarzenia. Kryteria oceniania dotyczące kompozycji, bogactwa językowego i poprawności językowej są takie same, jak w przypadku rozprawki.

OPIS Treść: 5 punktów - wypowiedź zgodna z tematem; przedstawienie istotnych informacji na temat opisywanej osoby/miesjca/wydarzenia; zachowany logiczny porządek wypowiedzi, np. od ogółu do szczegółu; przedstawienie opinii wraz z ich uzasadnieniem. 4 - 3 - 2 punkty - wypowiedź częściowo zgodna z tematem; bardzo ogólne informacje na temat opisywanej osoby/miejsca/wydarzenia; w przeważającej części pracy występuje logiczny porządek wypowiedzi; przedstawienie opinii z częściowym ich uzasadnieniem. 1 - 0 punktów - wypowiedź znacznie odbiegająca od tematu; zbyt mało informacji na temat opisywanej osoby/miejsca/zdarzenia; brak logicznego porządku w przeważającej części pracy; brak opinii lub ich uzasadnienia. Kryteria oceniania dotyczące kompozycji, bogactwa językowego i poprawności językowej są takie same, jak w przypadku rozprawki.

Przebieg egzaminu Wypowiedź pisemna jest częścią Arkusza III, w którego skład wchodzą także zadania sprawdzające umiejętność stosowania struktur leksykalno-gramatycznych. Czas przewidziany na rozwiązania zadań z tego arkusza to 110 minut. Zakładając, że na struktury leksykalno-gramatyczne poświęcisz 20 minut, na napisanie pracy, jej sprawdzenie i przepisanie do czystopisu pozostaje Ci około 90 minut. Jeżeli ćwiczysz wypowiedź pisemną w ramach przygotowania do egzaminu maturalnego, radzimy Ci przeznaczać nie więcej niż 1 godzinę na napisanie pracy i około 15 minut na jej sprawdzenie i przepisanie.