Oczekiwania społeczne wobec Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej Grupa Robocza WKT ds. Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

Warszawa, 12 lipca 2006 r. AC-X Rewolucja na rynku usług dla ISP i portali.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Polityka regionalna Unii Europejskiej szansa i wyzwanie dla Polski
Kujawsko-Pomorska Sieć Informacyjna e-Region Krystyna Nowak
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Telekomunikacja Polska Zielona Góra, 18 marca 2011
Szerokopasmowe Lubuskie
„TELEWIZJA CYFROWA” DVB-S DVB-T DVB-C ATM/SDH IP.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Budowa społeczeństwa informacyjnego w Województwie Podkarpackim
Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności w województwie podlaskim część II.
Temat: Doświadczenie z wdrożenia usług elektronicznych w województwie podlaskim w latach na przykładzie Wojewódzkiego Centrum Zarządzania Siecią
SPOŁECZEŃSTWO INFORMACYJNE W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO ROZWÓJ POLSKI WSCHONIEJ Agnieszka Kapciak Dyrektor Departamentu Koordynacji Programów Regionalnych.
Projekt „e-świętokrzyskie” Finansowany z funduszy ZPORR na
Konsultacje społeczne projektu strategii
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Działania zwiększające penetrację Internetu Na przykładzie Francji UKE, czerwiec 2009.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Zidentyfikowane problemy brak usług publicznych online, brak zintegrowanego programu do elektronicznego obiegu dokumentów i archiwizacji danych, bazy.
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
Polskie Gminy w Nowoczesnej Europie Warszawa, 9 października 2000 r. Dostęp do informacji warunkiem postępu dr hab. Roman Szwed Prezes Zarządu ATM S.A.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Wielkopolskie Regionalny Program Operacyjny 2007 – 2013 Priorytet II Infrastruktura Komunikacyjna Działanie 2.7 Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego.
Projekt systemowy – działania na rzecz rozwoju szerokopasmowego dostępu do Internetu M INISTERSTWO I NFRASTRUKTURY.
Termin zakończenia – III kwartał 2014 r. Projekty współfinansowane z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Zamojskie Centrum Dialogu Społecznego
Internet nowej generacji dla ziemi terespolskiej
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Internet dla Mazowsza.
Szymanik Elżbieta Witam Państwa. Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat przasnyski.
PROJEKT „SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ”
„Szerokopasmowe Lubelskie” sesja wyjazdowa dla mediów
Niwelowanie różnic w dostępie do łączy szerokopasmowych na poziomie lokalnym i regionalnym Gdańsk, czerwiec 2007 Piotr Skirski Cisco Systems.
INTERNET I DOSTĘP DO INFORMACJI DLA FIRM ART-COM s.c. Gmina Kamieńsk.
Szerokopasmowa Polska 2020 JUSTYNA ROMANOWSKA WARSZAWA 28 STYCZNIA 2016 R.
INTERNET DLA WSZYSTKICH PRZECIWDZIAŁANIE WYKLUCZENIU CYFROWEMU W GMINIE BIAŁE BŁOTA WŁADZA WDRAŻAJĄCA: MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO 8.OŚ PRIORYTETOWA:
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 24 września 2010 r. Sieci teleinformatyczne.
INFRASTRUKTURA REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI DEPARTAMENT PLANOWANIA STRATEGICZNEGO I GOSPODARCZEGO.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
„Wrota Parsęty II” - infrastruktura społeczeństwa informacyjnego na terenie dorzecza Parsęty Związek Miast i Gmin Dorzecza Parsęty Waldemar Miśko – Przewodniczący.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Projekt STARGARDZKI INTERNET SZEROKOPASMOWY planowany do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na.
na rzecz cyfryzacji szkół
OGÓLNOPOLSKA SIEĆ EDUKACYJNA

strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Strategia rozwoju gminy Nieporęt
Zapis prezentacji:

Oczekiwania społeczne wobec Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej Grupa Robocza WKT ds. Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej

Budowa WSS musi prowadzić do osiągnięcia w naszym regionie celów opisanych w Strategii Lizbońskiej: Budowa Społeczeństwa Informacyjnego Budowa Gospodarki Opartej na Wiedzy

Regionalne cele społeczne i samorządowe 1.Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu 2.Poprawa oferty dostępu szerokopasmowego dla obywateli 3.Impuls dla innowacyjności i rozwoju Gospodarki Opartej na Wiedzy 4.Powstanie dedykowanych samorządowych sieci misyjnych

Inwestycje samorządowe w zakresie infrastruktury Społeczeństwa Informacyjnego muszą: Brać pod uwagę szeroki kontekst pożytku publicznego Stymulować rozwój innowacyjnej gospodarki w regionie Zapewniać neutralność technologiczną infrastruktury Gwarantować otwarty dostęp do infrastruktury na równych, niedyskryminujących nikogo zasadach

Podstawowym warunkiem realizacji zadań: Społeczeństwa Informacyjnego Gospodarki Opartej na Wiedzy Usług e-nauki, e-edukacji, e-zdrowia, e-Administracji bezpieczeństwa itp. Przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu jest: POWSZECHNY I TANI DOSTĘP DO SIECI SZEROKOPASMOWEJ

Potrzeba realizacji Powszechny i tani dostęp do sieci szerokopasmowych można uzyskać sieciach szkieletowych i dostępowych budowanych z wykorzystaniem nowych technologii (głównie światłowodowych). Sieci te cechują: –Niskie koszty inwestycyjne –Niskie koszty eksploatacyjne –Duże szybkości dostępu –Nowe usługi

Spełnieniem oczekiwań może być: Wielkopolska Sieć Szerokopasmowa światłowód do każdej miejscowości/gminy regionu realizowana przez Samorządy województwa koordynowana przez Urząd Marszałkowski samorządowa własność sieci umożliwia ich wpływ na zarządzanie siecią, co daje szanse kreowania i wspomagania lokalnych inicjatyw ICT gwarantująca rozwój i wzrost konkurencyjności rynku lokalnego

Oczekiwania techniczne wobec WSS: Dostępność nowoczesnej infrastruktury technicznej w każdym miejscu regionu – światłowód do każdej gminy Co najmniej dwa niezależne przyłącza światłowodowe w każdym powiecie Podłączenie wszystkich siedzib gmin, powiatów oraz delegatur Urzędu Wojewódzkiego – ogółem 265 JST Wprowadzanie linii światłowodowych WSS do tych jednostek organizacyjnych, które znajdują się na trasie przebiegu tych linii światłowodowych jako naturalnych punktów dystrybucyjnych Przebieg linii światłowodowych WSS w pobliżu istniejących węzłów operatorów telekomunikacyjnych i wysokich obiektów (umożliwiających budowę dostępowych systemów bezprzewodowych)

Wytyczne do budowy WSS: Tam gdzie to możliwe: wieloletnie dzierżawy (IRU) lub zakup włókien światłowodowych od operatorów Jeśli budowa: jednorodna infrastruktura techniczna – linie światłowodowe złożone z: –rurociągów kablowych typu min. 2xHDPE 40/3,7 w tym jedna z kablem światłowodowym o odpowiednio dużej liczbie włókien – w terenach niezurbanizowanych –kanalizacji kablowej 1- lub 2- otworowa wraz z kablem światłowodowym – w terenach zurbanizowanych

Skutki społeczne 1.Możliwość dzierżawy włókien światłowodowych przez operatorów do dowolnego punktu w województwie 2.Możliwość dobudowywania lokalnych sieci dostępowych 3.Konkurencyjna oferta usług hurtowych nowej generacji (3 play) w każdej miejscowości 4.Infrastruktura wsparcia dla operatorów sieci bezprzewodowych

W ramach wybudowanej infrastruktury pasywnej konieczne jest wykreowanie samorządowej, prawdziwie szerokopasmowej sieci aktywnej (na jednej lub dwóch parach włókien) Uwaga Dobrze zaprojektowana topologia sieci pozwala objąć ok. 30% (do 35%) jednostek powiązanych z sieciami misyjnymi (np. szkoły, biblioteki, domy kultury,ośrodki zdrowia, szpitale)

Koncepcja otwartego dostępu do infrastruktury sieci szerokopasmowej

Usługi integralną częścią WSS (1) Sieci dziedzinowe – możliwość wydzielenia bezpiecznych, separowanych sieci wirtualnych do obsługi administracji, służby zdrowia, policji, wojska Usługi e-Administracji Usługi dla szkół i bibliotek Usługi dla służby zdrowia Usługi dla społeczeństwa Interaktywna telewizja …np. lokalna, samorządowa

Usługi integralną częścią WSS (2) Możliwość bezpośredniego pozyskania zbioru lub podzbioru usług misyjnych klasy e-Poznań Budowa nowych usług dla e-Administracji i innych zastosowań misyjnych przez firmy ICT w regionie Budowa nowych usług dla mieszkańców

Usługi integralną częścią WSS (3) Usługi dostępne w trybie outsourcingu na żądanie: Usługi oferowane przez wielu partnerów, różni operatorzy usług (ISP, ASP) Główne centrum usług np. w Poznaniu Regionalne centra usług np. w Kaliszu, Koninie, Lesznie, Pile Lokalne centra usług u zainteresowanych operatorów usług w gminach i powiatach

Skutki społeczne Możliwość rozszerzenia działalności lokalnych firm ICT Możliwość powstania nowych firm ICT Możliwość integracji z metodami i narzędziami ICT pozwalająca, kreować wiele obszarów innowacyjnych zastosowań

Działania lokalne (1) Pobudzanie lokalnych inicjatyw budowy sieci dostępowych: gminnych i miejskich (RPO Priorytet 2.7 Infrastruktura Społeczeństwa Informacyjnego) Inicjatywy obywatelskie, np. Towarzystwo Upowszechniania Internetu w miejscowości Inicjatywy wspomagania lokalnej gospodarki, turystyki i usług technologiami informacyjno-telekomunikacyjnymi (ICT) Inicjatywy wspierania i pobudzania jakości edukacji i kultury (biblioteki z zasobami cyfrowymi) Inicjatywy zwiększające możliwości uzyskania pomocy (telemedycyna) i podnoszące bezpieczeństwo mieszkańców (np. monitorowanie)

Działania lokalne (2) Lokalne sieci dostępowe Możliwości technologiczne –Technologia optyczna – przyłącza do jednostek organizacyjnych ST, punkt styku z lokalnymi operatorami –Technologia bezprzewodowa Wi-Fi/Wi-Max – dostęp dla mieszkańców, przyłączenie oddalonych jednostek organizacyjnych ST Wykorzystanie możliwości lokalnych operatorów –Sieć dostępowa lokalnych operatorów działających w danym terenie

Podsumowanie oczekiwań z punktu widzenia operatorów rynku hurtowego Dotarcie z siecią do poziomu minimum miejscowości gminnych Możliwość prostego używania sieci na poziomie fizycznych włókien Klarowna i przejrzysta polityka cenowa zależna w głównej mierze od potencjału obsługiwanego rynku i technicznych możliwości używanego medium

Podsumowanie oczekiwań z punktu widzenia operatorów rynku detalicznego Możliwość pojawienia się w terenie większej (aktualnie często jest to tylko jeden) liczby graczy na rynku hurtowych dostaw łącz i usług telekomunikacyjnych Obniżenie aktualnych cen łączy hurtowego dostępu do Internetu W przypadku gęstej sieci WSS możliwość obsłużenia terenów dotychczas uważanych za nierentowne

Podsumowanie oczekiwań z punktu widzenia klientów Obniżenie cen usług w skutek pojawienia się realnej konkurencji Zwiększenie się liczby oferowanych usług przez operatorów Uzyskanie dostępu do usług, do tej pory niedostępnych Zmniejszenie dysproporcji pomiędzy młodzieżą miast i wsi poprzez wyrównanie szans edukacyjnych i zrównanie dostępu do informacji Możliwość tańszych zakupów w sklepach internetowych oraz dostępu do bankowości elektronicznej Ułatwienie życia codziennego poprzez stały dostęp do Internetu i szansa na proaktywną postawę zawodową

Podsumowanie oczekiwań z punktu widzenia Samorządów Pojawienie się możliwości wykorzystania WSS do wykreowania Wielkopolskiej Sieci Samorządowej łączącej wszystkie JST z terenu województwa Możliwość wykreowania mniejszych sieci samorządowych na terenie powiatów i gmin łączących strategiczne z ich punktu widzenia miejsca (szpitale, szkoły, przedszkola, sołectwa, Koła Gospodyń Wiejskich, OSP, biblioteki, …). Sieci te dawałyby możliwość łączności telekomunikacyjnej w każdym aspekcie – od telefonii po VPN Możliwość pełnego wdrożenia usług e-Administracji i obsługi e-Obywatela Zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej obszarów z dostępem do sieci WSS dla firm chcących umieścić tu własne placówki

Podsumowanie oczekiwań z punktu widzenia służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo publiczne Możliwość budowy szerokopasmowych, wydajnych sieci dla służb: Zarządzania Kryzysowego, Policji, Pogotowia, Straży Pożarnej, etc. Możliwość koordynacji działań służb w sytuacjach szczególnych zagrożeń Możliwość połączenia regionalnych i lokalnych CPRów (Centrów Powiadamiania Ratowniczego) Możliwość łączenia sieci monitoringowych i budowania dla nich wspólnych usług

Mamy jedyną, niepowtarzalną szansę trwałego przekształcenia naszego regionu