Delegatura w Płocku Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej – wnioski i uwagi do rozważenia.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Program wychowawczy szkoły
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Podsumowanie Ankieta na temat organizacji kształcenia w liceach ogólnokształcących w ramach monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej w roku szkolnym.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W KOWALEWIE ZA ROK SZKOLNY 2011/2012.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2009/2010 Maków GIMNAZJUM ŚWIĘTEGO WOJCIECHA W MAKOWIE Hanna Głuszek Krystyna Strzemińska.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2010/2011 Gimnazjum Publiczne nr 2 w Solcu Kujawskim Nauka w szkołach powinna być prowadzona w taki sposób , aby uczniowie.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Indywidualne nauczanie
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego 2013/2014 przedszkola
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
Co to jest spacer edukacyjny?
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół Szkół im. Anieli hr. Potulickiej w Wojnowie
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.

Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
Zapis prezentacji:

Delegatura w Płocku Organizacja procesu edukacyjnego z uwzględnieniem monitorowania wdrażania nowej podstawy programowej – wnioski i uwagi do rozważenia przez dyrektorów szkół

Delegatura w Płocku Przepisy rozp. MEN dot. Ramowych planów nauczania stosuje się od dnia 1 września 2012 r.: w kl. I i IV szkoły podstawowej, w kl. I gimnazjum, w kl. I szkół ponadgimnazjalnych: zasadniczej szkoły zawodowej, LO, technikum, szkoły policealnej i szkoły przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi oraz w klasie wstępnej liceum ogólnokształcącego z oddziałami dwujęzycznymi. (Dz. U. z 2012 r., poz. 204)

Delegatura w Płocku Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół weszło w życie od 1 września 2012 r. (Dz. U. z 2012 r., poz. 977) -przepisy ww. rozp. określają terminy stosowania nowej podstawy programowej w poszczególnych typach szkół

Delegatura w Płocku MONITOROWANIE podstawy programowej jest obowiązkiem nauczycieli i dyrektorów szkół. Jak się z niego wywiązać, żeby rzeczywiście podnieść jakość nauczania? Biurokratyczny nakaz może przerodzić się w skutecznie narzędzie kierowania procesem dydaktycznym.

Delegatura w Płocku MONITOROWANIE to inaczej sprawdzanie oraz systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy. Monitorowanie przebiega w trzech płaszczyznach. Możemy ująć to na schemacie: MONITOROWANIE to inaczej sprawdzanie oraz systematyczne i zorganizowane obserwowanie osiąganej jakości pracy. Monitorowanie przebiega w trzech płaszczyznach. Możemy ująć to na schemacie:

Delegatura w Płocku MONITORING ILOŚCIOWY, np.: - zgodność liczby godz. zajęć z ramowymi planami nauczania, - ilość godz. zrealizowanych, - frekwencja uczniów, - liczba uczniów w konkursach, olimpiadach, - liczba finalistów, laureatów, - ilość imprez i uroczystości szkolnych, wycieczek, zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań

Delegatura w Płocku MONITORING JAKOŚCIOWY, np.: 1. Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzone przez: a) wyniki egzaminów zewnętrznych b) wyniki egzaminów próbnych c) wyniki testów diagnozujących wiedzę i umiejętności d) wyniki analiz ocen śródrocznych i rocznych 2. Aktywność uczniów na lekcjach i udział w zajęciach pozalekcyjnych 3. Relacje interpersonalne 4. Dokonania wychowawcze nauczycieli MONITORING JAKOŚCIOWY, np.: 1. Osiągnięcia edukacyjne uczniów potwierdzone przez: a) wyniki egzaminów zewnętrznych b) wyniki egzaminów próbnych c) wyniki testów diagnozujących wiedzę i umiejętności d) wyniki analiz ocen śródrocznych i rocznych 2. Aktywność uczniów na lekcjach i udział w zajęciach pozalekcyjnych 3. Relacje interpersonalne 4. Dokonania wychowawcze nauczycieli

Delegatura w Płocku MONITORING ORGANIZACYJNY, dotyczy w szczególności wypełniania zalecanych warunków i sposobu realizacji podstawy programowej, np.: 1. Na początku roku szkolnego zebranie rady pedagogicznej powinno zaowocować istotnymi działaniami, wskazaniami wnioskami, które można wykorzystać podczas monitorowania wdrażania i realizacji nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.

Delegatura w Płocku 2. Prowadząc posiedzenie rady pedagogicznej na początku roku szkolnego warto omówić i przyjąć narzędzia do planowania i rozliczania realizacji minimalnej ilości godzin z danego przedmiotu i wszystkich przedmiotów w szkole na dany etap edukacyjny.

Delegatura w Płocku 3. Nauczyciel winien zaplanować realizację godzin na 32/33 tygodnie w ciągu roku. Łączna liczba godzin zaplanowanych na 33 tygodnie do realizacji w ciągu roku będzie nieco większa od minimalnej liczby godzin wskazanej przez MEN, co zapewni szkole bezpieczną ich realizację.

Delegatura w Płocku Dalsze zadania szkoły, to np.: 1) Podjęcie decyzji o planowaniu realizacji minimalnej ilości godzin w roku szkolnym (np. za pomocą rozkładów materiału, planów kierunkowych, planów wynikowych). 2) Zaplanowanie i obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli pod kątem realizacji treści z podstawy programowej (realizacja gł. umiejętności przedmiotowych i umiejętności szczegółowych z realizowanych treści danego przedmiotu). Dalsze zadania szkoły, to np.: 1) Podjęcie decyzji o planowaniu realizacji minimalnej ilości godzin w roku szkolnym (np. za pomocą rozkładów materiału, planów kierunkowych, planów wynikowych). 2) Zaplanowanie i obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli pod kątem realizacji treści z podstawy programowej (realizacja gł. umiejętności przedmiotowych i umiejętności szczegółowych z realizowanych treści danego przedmiotu).

Delegatura w Płocku 3) Zaplanowanie podsumowania realizacji podstawy programowej na koniec cyklu kształcenia (można za pomocą oświadczenie nauczyciela, które potwierdza, że cele i umiejętności określone w podstawie programowej w poszczególnych klasach w trzyletnim cyklu kształcenia zostały przez nauczyciela zrealizowane w ramach nauczanego przedmiotu) lub na podstawie krótkiego badania za pomocą ankiety, którą wypełniają nauczyciele. 3) Zaplanowanie podsumowania realizacji podstawy programowej na koniec cyklu kształcenia (można za pomocą oświadczenie nauczyciela, które potwierdza, że cele i umiejętności określone w podstawie programowej w poszczególnych klasach w trzyletnim cyklu kształcenia zostały przez nauczyciela zrealizowane w ramach nauczanego przedmiotu) lub na podstawie krótkiego badania za pomocą ankiety, którą wypełniają nauczyciele.

Delegatura w Płocku 4) Umieszczenie w protokole rady pedagogicznej, raz/dwa razy w roku, zapisu dotyczącego podsumowania realizacji podstawy programowej. 5) Zestawienie wniosków z realizacji podstawy programowej dokonywanej przez nauczycieli z wynikami egzaminów zewnętrznych i z wnioskami z prowadzonego nadzoru pedagogicznego. 4) Umieszczenie w protokole rady pedagogicznej, raz/dwa razy w roku, zapisu dotyczącego podsumowania realizacji podstawy programowej. 5) Zestawienie wniosków z realizacji podstawy programowej dokonywanej przez nauczycieli z wynikami egzaminów zewnętrznych i z wnioskami z prowadzonego nadzoru pedagogicznego.

Delegatura w Płocku W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego należy pamiętać o obowiązku: - monitorowania wdrażanej przez nauczycieli nowej podstawy programowej, - ocenie stopnia opanowania przez uczniów określonej wiedzy i umiejętności, - nadzorowaniu wdrażania wniosków wynikających z analizy opanowania wiedzy i umiejętności przez uczniów.

Delegatura w Płocku WNIOSKI wynikające z ubiegłorocznego monitorowania realizacji podstawy programowej - zbyt rzadko monitoruje się postęp w osiągnięciach uczniów poprzez recenzowanie projektów edukacyjnych oraz prac domowych; - podczas lekcji języka polskiego nauczyciele gimnazjów stosują aktywizujące metody, np. dyskusję i dramę, ale w niewielkim stopniu korzystają z prezentacji; WNIOSKI wynikające z ubiegłorocznego monitorowania realizacji podstawy programowej - zbyt rzadko monitoruje się postęp w osiągnięciach uczniów poprzez recenzowanie projektów edukacyjnych oraz prac domowych; - podczas lekcji języka polskiego nauczyciele gimnazjów stosują aktywizujące metody, np. dyskusję i dramę, ale w niewielkim stopniu korzystają z prezentacji;

Delegatura w Płocku - najbardziej popularną formą uczestnictwa w kulturze jest udział uczniów gimnazjum w seansach filmowych, nieco rzadziej uczniowie mają okazję do obejrzenia sztuki teatralnej, sporadycznie zwiedzają wystaw i uczestniczą w koncertach; - w ramach lekcji z geografii rzadko prowadzi się zajęcia w terenie, stosunkowo niewiele razy sięga się do zasobów regionu, wiele szkół wcale nie prowadzi takich zajęć;

Delegatura w Płocku - podczas lekcji biologii nie jest stałą praktyką stosowanie doświadczeń, obserwacji mikroskopowych i terenowych; w niewielkim zakresie realizowano zajęcia w ogrodzie botanicznym czy zoologicznym; - podczas lekcji chemii i fizyki doświadczenia, eksperymenty, pomiary, pokazy/demonstracje oraz filmy dydaktyczne prowadzi się na niektórych bądź na wybranych zajęciach w zależności od tematyki.

Delegatura w Płocku Zajęcia WF powinny być prowadzone w sali sportowej, bądź na boisku szkolnym już od klasy I szkoły podstawowej.

Delegatura w Płocku ZDANIEM MINISTERSTWA SPORTU blisko połowa chłopców w wieku 13 lat spędza ponad dwie godziny dziennie przy komputerze (ponad 20 proc. ma w tym wieku nadwagę). Aż 18 proc. polskich 18-latków narzeka na bóle pleców i stawów. Wady postawy ma nawet 60 proc. dzieci. Tylko 10 proc. 14-latków podejmuje jakąkolwiek aktywność fizyczną, np. jeździ na rowerze lub gra w piłkę. Te dane powinny wzbudzić nasze refleksje…

Delegatura w Płocku Ministerstwo Sportu rozpoczyna ogólnopolską kampanię Stop zwolnieniom z WF Proponuje się, by wspólnie z rodzicami uczniów, organami prowadzącymi, społecznością lokalną, podjąć rozmowy i działania na temat przyczyn i skutków unikania przez dzieci i młodzież zajęć WF-u, kiedy dzieci nie muszą być zwalniane z zajęć i dlaczego zwolnienia są szkodliwe.

Delegatura w Płocku Uwagi dot. wypełniania Ankiet monitorowania podstawy programowej I przykład: Wypełnianie informacji wzajemnie się wykluczających, np. rodzice uczniów byli informowani podczas spotkań klasowych/szkolnych i nie byli informowani II przykład: Nie wskazano żadnej formy uczestnictwa rodziców w życiu szkoły z inicjatywy tej szkoły - wygląda na to, że w szkole nie zorganizowano zebrania z rodzicami.