Cel ewaluacji: Zebranie informacji na temat podejmowanych działań wychowawczych w szkole. Podjecie decyzji o kontynuacji bądź modyfikacji działań. Ustalenie:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

MOJA SZKOŁA W LICZBACH.
Program wychowawczy szkoły
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
Priorytet 2 Podlaskiego Kuratora Oświaty
Prawa i obowiązki ucznia
FREKWENCJI UCZNIÓW W ZSZ NR 30
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ku lepszej przyszłości”
Wyniki ankiety przeprowadzonej w klasach trzecich gimnazjum.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Ankieta została przeprowadzona wśród uczniów klas pierwszych w listopadzie 2013 r., przez uczennice klasy 3B: Annę Klecuń, Karolinę Gaczoł i Martę Eljaszewicz.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
EWALUACJA 2012/2013 BEZPIECZEŃSTWO W SZKOLE
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA II
Opracował: Zespół do Ewaluacji Wewnętrznej II
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
Ewaluacja: „Bezpieczeństwo w szkole”
WYNIKI ANKIETY PRZEPROWADZONEJ WŚRÓD DZIENNIKARZY OCENIAJĄCYCH PRACĘ DZIAŁÓW PR SPÓŁEK GRUPY PKP OPRACOWANIE: BIURO MARKETINGU I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
DEBATA SZKOLNA KODEKS 2.0..
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki
Ewaluacja 2011/2012 semestr II Profil szkoły.
Szkoła Podstawowa im. Królowej Jadwigi w Sierczy
Ocena poziomu bezpieczeństwa w Zespole Szkół nr 3 – Szkole Podstawowej nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu w I półroczu 2013/2014.
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Szkoła z pasją... Klasa Va.
Rok szkolny 2013/2014 Zespół w składzie:
Debata z uczniami Gimnazjum w Mirczu
“Szkoła w procentach”.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Analiza wyników Ankiety dla absolwentów Szkoły Podstawowej nr 3 w Płocku Płock, 26 czerwca 2014 r.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Ewaluacja Szkolnego Programu Profilaktyki za rok
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej w Jasienicy Rosielnej. Rok szkol. 2015/2016 Ewaluację przeprowadzili: Małgorzata Sowa Arkadiusz.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Szkoła Promująca Zdrowie
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Prezentacja Zespołu Wychowawczego
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Zapis prezentacji:

Cel ewaluacji: Zebranie informacji na temat podejmowanych działań wychowawczych w szkole. Podjecie decyzji o kontynuacji bądź modyfikacji działań. Ustalenie: Co można zrobić, aby działania wychowawcze kształtowały postawy uczniów? Co wymaga zmiany, a co doskonalenia? Podjecie decyzji o dalszym postępowaniu.

Czy prowadzone przez szkołę działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw u uczniów? W jaki sposób kształtowane są w szkole właściwe postawy i zachowanie uczniów? Czy uczniowie są świadomi oczekiwań, akceptują działania wychowawcze podejmowane w szkole i czy mają w planowaniu i modyfikowaniu działań swój udział? W jaki sposób analizuje się działania wychowawcze oraz wdraża wnioski?

analizy dokumentów szkolnych ankiety dla uczniów ankiety dla nauczycieli analizy raportu przeprowadzonej ewaluacji zewnętrznej

1. Analiza ilościowa wyników ankiet. 2. Analiza raportu z ewaluacji zewnętrznej. 3. Analiza dokumentów szkolnych. 4. Uczestnicy ewaluacji: 98 uczniów 14 nauczycieli

zdecydowanie tak - 7 uczniów raczej tak - 57 uczniów raczej nie - 25 uczniów zdecydowanie nie - 8 uczniów brak odpowiedzi -1 uczeń

zdecydowanie tak - 1 uczeń raczej tak - 47 uczniów raczej nie - 33 uczniów zdecydowanie nie - 17 uczniów

tak - 87 uczniów nie - 10 uczniów brak odpowiedzi 1 uczeń

tak - 58 uczniów nie - 39 uczniów brak odpowiedzi 1 uczeń

tak - 50 uczniów nie - 46 uczniów brak odpowiedzi 2 uczniów

około pół roku temu lub dawniej - 17 uczniów kilka miesięcy temu - 26 uczniów w ostatnim miesiącu - 45 uczniów nigdy - 10 uczniów

kultura zachowania - 44 uczniów przeciwdziałanie agresji - 45 uczniów promowanie zdrowego trybu życia i problematyka uzależnień - 62 uczniów wychowanie ekologiczne - 16 uczniów wychowanie prorodzinne - 20 uczniów edukacja regionalno-patriotyczna - 18 uczniów wychowanie przez uczestnictwo w kulturze i sztuce - 12 uczniów

tak - 63 uczniów nie - 34 uczniów brak odpowiedzi 1 uczeń

mają wpływ - 40 uczniów nie mają wpływu - 56 uczniów brak odpowiedzi 2 uczniów

patriotyzmodpowiedz.kulturatolerancjaszacunekuczciwośćwyrozumiałośćprawdomównośćotwartość koleżeńskość

wartość12345 koledzy starsi kol Internet i tel nauczyciele rodzice686672

Obliczono na podstawie dwóch pierwszych typowań (1, 2).

Diagram przedstawia wszystkie typowania dla poszczególnych kategorii

Uczniowie wymieniali odpowiedzi, które można podzielić na kilka kategorii potrzeb: fizyczne, psychiczne, emocjonalne, społeczne, estetyczne. W pięciu przypadkach uczniom odpowiada taki stan rzeczy jaki ma miejsce w szkole obecnie. Żeby więcej zależało od uczniów i żeby przestali zabijać w nas kreatywność poprzez wbijanie nas w ramy. Uczniowie oczekują odpowiedzi od nauczyciela na zadane pytania, a nie np.: Odwołanie do słownika i aby uczeń sam znalazł odpowiedź.

Potrzeby fizycznePotrzeby psychiczne/emocjonalnePotrzeby społecznePotrzeby estetyczne mniejsza ilość przedmiotów, więcej wolnego czasu na rozrywki, zajęcia z WF na ostatnich godzinach, siłownia w szkole dostępna w soboty i na WF, zajęcia na basenie, mleko dla gimnazjalistów, brakuje domowych obiadów 2 u., w czasie przerw otwarte klasy, sklepik szkolny co dwa m-ce Dzień Sportu, więcej zajęć sportowych, mniejszy rygor w szkole, dowolność w ubiorze 2 u*, fryzurze, oraz kolorze włosów, używanie błyszczyków, większa możliwość zdobywania dodatkowych pkt z zachowania 2 u., wyrozumiałość, sprawiedliwe traktowanie, bark dokuczania, sprawiedliwość wśród uczniów, aby była większa swoboda wyrażania siebie i swoich poglądów zarówno w postawie jak i wyglądzie, mało uwagi poświęca się uczniom słabym, więcej pomocy wobec nich, luźniejszy program nauczania, uczenie się w szkole tego, co będzie nam w życiu potrzebne, mniej materiału na lekcjach ale lepiej utrwalany, lekcje wychowawcze nie tylko na temat nauki ale np.: o uzależnieniach, na temat różnych zachowań, o zachowaniu 2 u., uczenie uczniów na czym polega uczciwość, rozmów o dyskryminacji uchodźców, osób innych narodowości czy wyznań, zajęcia na różne ciekawe tematy, aby nauczyciele widzieli w uczniu nie tylko trudności z nim związane ale i pozytywne cechy, telefony na terenie szkoły i laptopy 3 u., większa tolerancja wśród nauczycieli wobec zachowań uczniów, nauka przez zabawę, akcje typu Dzień sportu, dyscypliny ze strony nauczycieli, mniej lekcji, łatwiejszy materiał 2 u., szafki na korytarzach dla uczniów 2 u., więcej kółek zainteresowań 3 u, więcej zajęć dot. tematyki zachowania aby je poprawić, brak kreatywnych, dodatkowych zajęć, które rozwijają zdolności, zainteresowania, pasje 5 u., brak tablic interaktywnych w niektórych salach, w czasie lekcji praca na laptopach więcej dyskotek 4 u., więcej wycieczek 9 u., wycieczek kilkudniowych 2 u., organizowanie festynów przez szkołę 3 u., więcej wycieczek edukacyjnych Brudne ściany, ponure korytarze ( więzienie) 3 u.,

Wyniki ankiety dla nauczycieli

Dokonano analizy następujących dokumentów: 1. Statut szkoły 2. Program wychowawczy i profilaktyczny 3. Plan rozwoju szkoły 4. Dzienniki – zrealizowana tematyka godzin wychowawczych 5. Raport ewaluacji zewnętrznej

prowadzone przez szkołę działania wychowawcze sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw u uczniów. Wszystkie dokumenty zawierają treści dotyczące kształtowania postaw i zachowań uczniów. działania podejmowane w szkole są systemowe, spójne, analizowane i modyfikowane. Działania nie są w pełni adekwatne do potrzeb uczniów oraz nie są w pełni planowane z ich udziałem.

42% ankietowanych nauczycieli zaznaczyło, że uczniowie nie zawsze uczestniczą w planowaniu działań wychowawczych, profilaktycznych, oraz tematyki godzin wychowawczych. Według nauczycieli taki sam procent uczniów niezbyt chętnie bierze udział w przygotowaniu imprez szkolnych/ klasowych. Według 2 nauczycieli nie przeprowadzono w szkole/klasie diagnozy potrzeb wychowawczych uczniów, także dwóch nauczycieli uważa, że działania wychowawcze i profilaktyczne nie w pełni odpowiadają potrzebom uczniów. 14 nauczycieli twierdzi, że organizuje dyskusje na tematy dotyczące odpowiednich zachowań i postaw. 13 nauczycieli uważa, że można poprawić współpracę z rodzicami w zakresie kształtowania właściwych postaw i zachowań u dzieci i młodzieży.

Badani ankietą uczniowie mieli określić czy czują się traktowani w równy sposób z innymi uczniami? 65 % uczniów zaznaczyło odpowiedzi tak lub raczej tak, pozostałe 34% nie i raczej nie. Na pytanie: Czy nauczyciele traktują Was sprawiedliwie? uczniowie odpowiadali w sposób następujący: zdecydowanie tak –1%, raczej tak - 48%, raczej nie –34%, zdecydowanie nie - 17%. Zdecydowana większość uczniów 89% wie, jakich postaw i zachowań oczekuje się od nich w szkole, a 59% uważa, że postawy promowane przez szkołę są zgodne z postawami, które ankietowani uważają za ważne. Uczniowie - 90% - twierdzą, że w tym roku szkolnym rozmawiali w szkole z nauczycielami na temat odpowiedniego zachowania, 10% uczniów twierdzi, że nigdy nie uczestniczyli w takich rozmowach. Wszyscy uczniowie zetknęli się z działaniami edukacyjnymi sprzyjającymi kształtowaniu pożądanych postaw. Podczas lekcji lub na dodatkowych zajęciach organizowanych przez szkołę uczniowie spotkali się z problematyką: kultura zachowania 45%, przeciwdziałania agresji 46%, promowanie zdrowego trybu życia i problematyka uzależnień 63%, wychowania ekologicznego 16%, wychowania prorodzinnego 20%, edukacji regionalno - patriotycznej 18%, wychowania przez uczestnictwo w kulturze i sztuce 12%.

Według 64% uczniów uzyskane na zajęciach informacje lub określone działania mają wpływ na ich postawę i zachowanie. Na pytanie, czy uczniowie mają wpływ na to, jakie postawy są promowane w szkole 41% odpowiedziało tak, 57% odpowiedziało nie. 51% uczniów gimnazjum uważa, że maja wpływ na tematykę godzin wychowawczych, 47 % uczniów ma inne zdanie na ten temat. W pytaniu 10. Które postawy uważasz za ważne w szkole i przydatne w późniejszym życiu?, uczniowie prezentowali wartości, które są dla nich ważne. Uznali za najważniejsze: szacunek, uczciwość, następnie w kolejności: kulturę, tolerancję, patriotyzm i postawę obywatelską, odpowiedzialność za siebie i innych, prawdomówność, koleżeńskość, wyrozumiałość, otwartość. Na pytanie, Kto ma największy wpływ na zachowanie i postawy uczniów?, wybierali w kolejności: rodziców, koleżanki i kolegów ze szkoły, nauczycieli, starszych kolegów i koleżanki, Internet i telewizję. W tym pytaniu, uczniowie mogli równocześnie zaznaczyć, kto ma nikły wpływ na ich postawy, 51% ( z 89) uczniów zaznaczyło nauczycieli.

1. Działania wychowawcze prowadzone przez szkołę sprzyjają kształtowaniu pożądanych postaw u uczniów. 2. Uczniowie wiedzą jakich postaw i zachowań oczekuje się od nich i są one dla nich ważne. 3. Opracowanie tematyki godzin wychowawczych wspólnie z uczniami; zwrócenie uwagi na tematykę związaną z: wyrozumiałością, prawdomównością, otwartością, koleżeństwem, zaangażowaniem, motywacją, wspólne planowanie wyjazdów i wycieczek. 4. Przeprowadzenie w szkole pogłębionej analizy potrzeb dotyczących postaw, poczucia sprawiedliwości, wartości uznawanych przez uczniów, w celu dopracowania programu wychowawczego i programu profilaktycznego w zakresie promowanych przez szkołę postaw. 5. Wypracowanie przez nauczycieli wspólnych działań podwyższających autorytet nauczyciela w oczach ucznia. 6. Dopracowanie działań służących pogłębieniu współpracy z rodzicami.