Kompetencje komunikacyjne

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J Schemat 1. Źródło: S. Dubisz, M. Nagajowa, J. Puzynina, Język i my, Warszawa 1996, str. 30.
Advertisements

UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Wybrane zagadnienia z logopedii i zaburzeń rozwoju mowy
Egzamin maturalny z języka obcego nowożytnego Nowa forma części ustnej od 2012 roku.
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
Alternatywne i wspomagające metody komunikacji w pracy z dziećmi
logopedyczny-prezentacja
Czy rozwój mowy mojego dziecka przebiega prawidłowo ?
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
SPOSOBY KOMUNIKOWANIA SIĘ W RODZINIE DZIECKA NIESŁYSZĄCEGO
Prawidłowy rozwój mowy gwarancją sukcesu w szkole
Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Wykonała: Iwona Rąpała
Komunikacja.
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Metody komunikacji międzyludzkiej
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
 Mowa ciała, język ciała, komunikacja niewerbalna – zespół niewerbalnych komunikatów nadawany ch i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych.
METODY KOMUNIKACJI.
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
Komunikacja.
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Metody komunikowania się
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
 Werbalna  Niewerbalna Przekazywanie treści do adresata i sposób jej odbioru ma znaczenie w zależności od :
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Komunikowanie siĘ.
Sposoby Komunikacji. Definicja Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę. Na.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Komunikacja.
Aleksandra Kiełbania I G
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Logopedia w szkole.
Metody Komunikacji.
Metody Komunikacji Jakub Zydroń ID. Komunikacja to proces mający na celu spowodowanie u odbiorcy informacji zmiany świadomości zamierzonej przez nadawcę.
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Rodzaje illokucji: stwierdzenia (representatives, assertives) („ wiem że … i informuję cię o tym”) ekspresje (expressions) („przeżywam stan X i dlatego.
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Mówiący jest zawsze swoim słuchaczem, co pozwala na: śledzenie własnych wypowiedzi (self- monitoring) i na sprawdzanie, jakoś coś zostało powiedziane i.
KULTURA JĘZYKA.
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Kodeks Etyki Dziennikarskiej
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Rozwój mowy dziecka.
Jak rozmawiać z osobą jąkającą się
JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ KOMUNIKACJI DZIECKA Z ZABURZENIAMI MOWY W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ Z WYKORZYSTANIEM AAC.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego – język obcy nowożytny.
Zapis prezentacji:

Kompetencje komunikacyjne

KOMPETENCJE KOMUNIKACYJNE Jednostkowa umiejętność używania języka odpowiednio do odbiorcy oraz do okoliczności towarzyszących procesowi komunikacji. Kompetencja ta oznacza więc umiejętność stosowania reguł gramatycznych, konstruowania wypowiedzi poprawnych i adekwatnych do danej sytuacji.

socjolingwistyki i psychologii społecznej. początki Pojęcie Kompetencji komunikacyjnej zaproponowane przez Della Hymesa w latach 60., zadomowiło się na gruncie pragmatyki językoznawczej, psycholingwistyki,  socjolingwistyki i psychologii społecznej.

Podział W latach 80. M. Canale i M. Swain wyodrębnili z kompetencji komunikacyjnej cztery główne komponenty: Gramatyczny: umiejętność posługiwania się elementami leksykalnymi i regułami gramatycznymi, Socjolingwistyczny: umiejętność tworzenia wypowiedzi odpowiednio do różnych kontekstów społecznych, Strategiczny: właściwe stosowanie strategii komunikacyjnych, Dyskursywny: umiejętność łączenia zdań zgodnie z regułami dyskursu.

Podstawową jednostką kompetencji komunikacyjnej jest wypowiedź czyli komunikat najczęściej językowy, który przybiera postać pojedynczego zdania lub zbioru zdań.

Porozumiewanie się Niezbędnym warunkiem życia wśród ludzi jest posiadanie umiejętności porozumiewania się. W komunikacji międzyludzkiej muszą uczestniczyć dwie osoby: nadawca, czyli ktoś, kto wysyła informację i odbiorca -ten, kto ją odbiera. Komunikacja może być jedno -lub dwu -kierunkowa. Jeśli nadawca, przekazując informację, nie oczekuje odpowiedzi, mówi się o komunikacji jednokierunkowej. Z kolei dwukierunkowość komunikacji oznacza, że nadawca otrzymał potwierdzenie przekazanego komunikatu, np. w formie pytania zadanego przez odbiorcę. Komunikację dzielimy na komunikacje werbalną i nie werbalną.

komunikacja niewerbalna Zespół niewerbalnych komunikatów nadawanych i odbieranych przez ludzi na wszystkich niewerbalnych kanałach jednocześnie. Informują one o podstawowych stanach emocjonalnych, intencjach, oczekiwaniach wobec rozmówcy, pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, samoocenie, cechach temperamentu itd. Komunikaty te nadawane są i odbierane najczęściej na poziomie nieświadomym, jednak mogą być również nadawane i odbierane świadomie (tak jak większość gestów - emblematów czy wiele wyrazów mimicznych). Komunikacja niewerbalna może odgrywać równie istotną (lub nawet większą) rolę, co komunikacja werbalna.

Komunikacja werbalna Komunikacja z użyciem języka naturalnego, czyli mowy jako środka komunikacji. Jest to podstawowy sposób komunikacji międzyludzkiej. W szczątkowej postaci komunikacja werbalna występuje także u zwierząt, np. u szympansów, które rozwinęły w niektórych przypadkach także zdolność posługiwania się metaforą. Aby komunikacja werbalna mogła mieć miejsce, muszą istnieć osoby: mówiąca i słuchająca. Posługują się one kodem (językiem), który musi być znany obu osobom.

Proces kształtowania umiejętności komunikacyjnych rozpoczyna się już w okresie niemowlęcym. Jedną z pierwszych umiejętności jest odpowiadanie przez dziecko za pomocą uśmiechu na zainteresowanie osób, które zwracają się do niego za pomocą słów lub gestykulacji. W początkowej fazie rozwoju dziecka (1-2 miesiąc życia) większość uśmiechów wywołują stany wewnętrzne np.: bycie najedzonym. Dopiero później dziecko reaguje na opiekuna

Zaburzenia kompetencji komunikacyjnej Zaburzenia kompetencji komunikacyjnej notowane są w wielu grupach dzieci. Są one trudne do zdiagnozowania i kłopotliwe do terapii, często dotyczą dzieci, które wypowiadają się zgodnie z zasadami gramatyki. Dysponują artykulacyjnie poprawną wymową co powoduje , iż oczekiwania otoczenia wobec nich są znaczne. Nieprawidłowości w zakresie kompetencji komunikacyjnej sprawiają jednak, że grupa ta nie jest w stanie sprostać stawianym im wymaganiom. Zaburzając językowe funkcjonowanie w sytuacji rozmowy, nieprawidłowości te powodują, iż dzieci z tej grupy są negatywnie odbierane przez otoczenie. W znacznym stopniu utrudniają interakcje z rówieśnikami.

Rozwoju Kompetencji Komunikacyjnej i Językowej u dzieci. Rozwój ten realizowany jest podczas:  indywidualnej pracy z dzieckiem (m.in. uczymy prawidłowych skojarzeń nazw i zjawisk; powtarzania i samodzielnego wypowiadania słów i formowania zdań; odpowiadania na pytania zamknięte i otwarte )  w parze z rówieśnikiem ( m.in. uczymy inicjowania i podtrzymania dialogu; monologizowania podczas zabawy; zadawania i odpowiadania na pytania)  podczas zabawy z grupą (m.in. wzmacniamy świadomość, że za pomocą komunikacji można kształtować swoje otoczenie; uczymy uważnego słuchania innych; włączania się do rozmowy; zgłaszania swoich potrzeb; uczymy jak o coś poprosić czy o coś zapytać)  podczas opowiadania rodzicom „ Co dzisiaj działo się w przedszkolu” ( m.in. uczymy streszczania zdarzenia; ćwiczymy opowiadanie tego, co wydarzyło się w przedszkolu i wyławiania esencji znaczenia ważnej w funkcjonowaniu społecznym)

Przezwyciężanie problemów w komunikowaniu się. W znacznym stopniu, nad trudnościami w komunikowaniu się pracuje logopeda i psycholog, ale ponieważ problem jest złożony, stawiamy na współdziałanie wszystkich ludzi i szukamy wspólnych obszarów oddziaływań w zakresie kompetencji komunikacyjnej oraz wspólnych tematów rozmów.

Dziękujemy za uwagę! Wykonały: Ewa biderman karolina busz marta gerlach