Sport, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Oferta zajęć sportowych w Szkole Podstawowej Nr 10
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Oferta zajęć sportowych w Gimnazjum Nr 7
Wybierając zawód, musisz wziąć pod uwagę zarówno swoje zainteresowania, wartości, umiejętności, jak i informacje o różnych zawodach.
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
INFORMACJE DLA SZKÓŁ.
Nordic Walking.
JAKI JEST CEL MOJEGO DZIAŁANIA W AZS? JAKI JEST CEL DZIAŁANIA MOJEGO KLUBU? DLACZEGO AZS A NIE INNA ORGANIZACJA? KTÓRY Z CELÓW DZIAŁANIA ORGANIZACJI JEST.
Podstawy kształcenia ruchowego i metody nauczania
TRZYMAJ FORME.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Aktywność fizyczna, a prawidłowy rozwój dziecka
PRAWA MOTYWACJI Aby motywować innych, sami musimy mieć motywację Motywowanie wymaga celu Motywacja nie trwa wiecznie Motywacja wymaga uznania Współuczestnictwo.
Wpływ zajęć sportowych na dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
SPORT DZIECI I MŁODZIEŻY
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Usługi turystyczno-rekreacyjne świadczone w agroturystyce
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
Uczestnictwo Polaków w sporcie i rekreacji ruchowej w 2012 r.
Aktywność fizyczna i jej wpływ na zdrowie.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Aktywność fizyczna i jej wpływ na zdrowie..
Szkoła Promująca Zdrowie
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
POTRZEBY OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Podstawy aktywności ruchowej
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
RUCH TO ZDROWIE.
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
Czym zajmuję się w swoim wolnym czasie.
KATEDRA SPORTU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
KIEROWANIE WŁASNYM ROZWOJEM – WARUNEK SUKCESU ŻYCIOWEGO
SPORT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
Skład grupy projektowej Jan Chomiszczak Adam Lewicki Kacper Wojciechowski Błażej Pogorzelec Adam Tomza Opiekun: p. Iwona Mermer.
Wykonała : Zuzanna Tomaszewska Aktywność fizyczna i jej wpływy na zdrowie.
PO CO NAM SPORT? 1. DOKUMENTY RZĄDOWE PROGRAM ROZWOJU SPRTU DO 2020 R. WIZJA – Aktywne i zdrowe społeczeństwo CEL GŁÓWNY: Tworzenie warunków do rozwoju.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
17.X r. DEBATA S.O.S. RUCH to: Czynność warunkująca prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Umożliwia nasz rozwój umysłowy, poprzez tworzenie się.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Asystent osoby niepełnosprawnej Czas trwania nauki – 1 rok.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
TRENING FUNKCJONALNY encyklopedia PWN : “funkcjonalny”
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
TEORIA SPORTU dr Łukasz Radzimiński
KLASA SPORTOWA ROK SZKOLNY 2018/2019 IV SP w DYWITACH.
Zapis prezentacji:

Sport, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych Dostępność osób niepełnosprawnych do sportu oraz działalność organizacji pozarządowych w zakresie organizacji sportu dla osób niepełnosprawnych Rafał Skrzypczyk Fundacja Aktywnej Rehabilitacji Sport, rekreacja i turystyka osób niepełnosprawnych stan obecny i perspektywy

„sport inwalidów może realizować wszystkie cele rehabilitacji, jeżeli nic nie straci z wartości emocjonalnych, widowiskowych i społecznych, których jest nosicielem” Beck, 1977

Uprawianie sportu może w znacznym stopniu wpływać na rozwój człowieka Uprawianie sportu może w znacznym stopniu wpływać na rozwój człowieka. Uczy ono odpowiedzialności, kształtuje charakter oraz pomaga w określeniu własnej tożsamości. Aktywność sportowa ma zbawienny wpływ na kondycję fizyczną i psychiczną człowieka. Zapominamy jednak często o społecznym wymiarze sportu, który kształtuje postawy ludzkie, uczy solidarności, gotowości do podejmowania wyzwań i współpracy.

ROLA SPORTU W PROCESIE REHABILITACJI pomaga odzyskać wiarę we własne siły i możliwości zwiększa poczucie solidarności i przynależności do grupy umożliwia współzawodnictwo uczy wygrywania i przegrywania budzi optymizm życiowy pomaga przezwyciężyć niedomagania fizyczne przywraca radość życia uczy współżyć z otoczeniem

Ogólne tendencje współczesnego sportu osób niepełnosprawnych [Orzech, Sobiecka 1989] Dyscypliny uprawiane przez inwalidów powinny być również dyscyplinami sportu uprawianymi przez pełnosprawnych. Zmiany w przepisach i regulaminach sportowych powinny być dokonywane odpowiednio do możliwości ruchowych osób niepełnosprawnych. Nowo wprowadzona konkurencja sportowa powinna charakterem ruchu nawiązywać do konkurencji sportowej powszechnie znanej i popularnej, uprawianej przez zdrowych. Należy wprowadzać dyscypliny sportu znane i popularne w danym kraju. Każda dyscyplina sportu powinna przynosić korzyści usprawniające w określonym schorzeniu. Żadna konkurencja nie może zagrażać zdrowiu inwalidy.

Sport przez zdolności (nacisk na sport) Czynniki wpływające na rozwój sportu niepełnosprawnych w XXI wieku. [DePauw, Gavron 1995] Sport przez zdolności (nacisk na sport) Sport przez niepełnosprawność (nacisk na niepełnosprawność) Sport dla uczestnictwa Sport dla współzawodnictwa Sport separujący (sport tylko dla niepełnosprawnych, sport przez specyficzną niepełnosprawność) Sport integrujący (cross-disability sport, sport z zawodnikami pełnosprawnymi)

JAKOŚĆ ŻYCIA OSÓB PO URAZACH RDZENIA KRĘGOWEGO W POLSCE w badaniu uczestniczyło 1300 osób po urazach rdzenia kręgowego z całej polski Głównym wykonawcą projektu jest Dr Tomasz Tasiemski z Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu.

MIEJSCE ZAMIESZKANIA

ZAKWATEROWANIE

PRZYCZYNA URAZU

CZY UŻYWASZ WÓZKA INWALIDZKIEGO?

WYKSZTAŁCENIE

ZATRUDNIENIE

Porównując ze stanem sprzed urazu, jakie są Twoje AKTUALNE dochody z pracy zawodowej? Jeżeli niższe, to szacunkowo o ile?

W porównaniu ze stanem sprzed urazu, czy Twoje łączne dochody w gospodarstwie domowym są TERAZ (włączając wszystkie rodzaje dochodów)? Jeżeli niższe, to szacunkowo o ile?

KWESTIONARIUSZ SATYSFAKCJI ŻYCIOWEJ Bardzo niesatysfakcjonująca 1 Niesatysfakcjonująca 2 Raczej niesatysfakcjonująca 3 Raczej satysfakcjonująca 4 Satysfakcjonująca 5 Bardzo satysfakcjonująca 6

Moja sytuacja finansowa 2,52 2,67 2,6 Moje życie seksualne 2,56 2,78 Paraplegia Tetraplegia Razem Moja sytuacja finansowa 2,52 2,67 2,6 Moje życie seksualne 2,56 2,78 Moje relacje z partnerem 3,58 3,89 3,73 Moje życie rodzinne 4,37 4,42 4,39 Moje kontakty z przyjaciółmi i znajomymi 4,31 4,44 1 - Bardzo niesatysfakcjonująca, 2 – Niesatysfakcjonująca, 3 - Raczej niesatysfakcjonująca, 4 - Raczej satysfakcjonująca, 5 – Satysfakcjonująca, 6 - Bardzo satysfakcjonująca

Sposób spędzania przeze mnie czasu wolnego 3,64 3,82 3,73 Paraplegia Tetraplegia Razem Moje życie jako całość 3,68 3,76 3,72 Moje możliwości samoobsługowe (ubieranie,higiena, przesiadanie się itp.) 3,29 4,61 3,96 Sposób spędzania przeze mnie czasu wolnego 3,64 3,82 3,73 Moja sytuacja zawodowa 2,24 2,62 2,43 1 - Bardzo niesatysfakcjonująca, 2 – Niesatysfakcjonująca, 3 - Raczej niesatysfakcjonująca, 4 - Raczej satysfakcjonująca, 5 – Satysfakcjonująca, 6 - Bardzo satysfakcjonująca

WŁĄCZAJĄC tzw. UTRZYMYWANIE “DOBREJ FORMY” AKTYWNOŚĆ SPORTOWA WŁĄCZAJĄC tzw. UTRZYMYWANIE “DOBREJ FORMY”

Ile godzin przeciętnie tygodniowo uprawiałeś(aś) sport PRZED urazem – PO urazie?

Jaką dyscyplinę sportu uprawiałeś(aś) - uprawiasz ?

Czy miałeś(aś) możliwość uprawiania ulubionego sportu PO urazie?

Jakbyś ocenił(a) dostęp do informacji na temat możliwości uprawiania sportu przez osoby niepełnosprawne PO urazie?

„SPORT DLA TYCH, KTÓRZY GO NAJBARDZIEJ POTRZEBUJĄ”

STRUKTÓRA SPORTU OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

SPORT W PROGRAMIE FAR

„Mając dobrą formę fizyczną i psychiczną możesz funkcjonować i uczestniczyć intensywnie w życiu społecznym tak jak każdy inny człowiek. Drogą do tego jest trening. Sport jest najlepszym sposobem podniesienia sprawności Twojego ciała. Nie trenujesz po to, aby stać się mistrzem, jeżeli jednak uda Ci się osiągnąć mistrzostwo, tym lepiej dla Ciebie„ (Fundacja Aktywnej Rehabilitacji FAR)

www.far.org.pl Fundacja Aktywnej Rehabilitacji Ul. Inspektowa 1, 02 – 711 Warszawa Tel/fax /22/ 651 88 02 e-mail info@far.org.pl www.far.org.pl