BEZPOŚREDNIE WSPARCIE ROZWOJU SZKÓŁ POPRZEZ WDROŻENIE ZMODERNIZOWANEGO SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE STRZELIŃSKIM.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Nowoczesny Nauczyciel
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
"Nowoczesny Nauczyciel
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Średzkim Program Operacyjny Kapitał.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Źródło dofinansowania projektu: Europejski Fundusz Społeczny
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Strzelińskim”
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Powiat Pilski w partnerstwie z Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Pile
Pilotaż sukcesem zmian
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca.
Wyniki badań dotyczące wdrożenia rozporządzenia o nadzorze pedagogicznym.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
ZAŁOŻENIA PROJEKTU „Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim” W RAMACH PROGRAMU.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
PROCESOWE WSPARCIE SZKOŁY „Zmiana. Dodaje otuchy, ma moc uzdrawiającą, ożywia, zaskakuje, otwiera nowe możliwości, przynosi świeże doświadczenie… Z całą.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Placówki oświatowe objęte wsparciem
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Priorytet III Wysoka jakość oświaty Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Okres realizacji projektu: – Projekt pn. „Powiatowy.
Pilotażowy model doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół i przedszkoli w powiecie jaworskim Projekt współfinansowany ze środków Unii.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
„Rozwój doskonalenia nauczycieli w powiecie augustowskim” Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.5. Kompleksowe wspomaganie szkół Projekt.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
SORE Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Zapis prezentacji:

BEZPOŚREDNIE WSPARCIE ROZWOJU SZKÓŁ POPRZEZ WDROŻENIE ZMODERNIZOWANEGO SYSTEMU DOSKONALENIA NAUCZYCIELI W POWIECIE STRZELIŃSKIM

Najważniejsze założenia zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół: prowadzenie doskonalenia nauczycieli zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami szkoły; pomoc w wykorzystaniu w praktyce szkolnej wiedzy i umiejętności nabytych przez nauczycieli w procesie doskonalenia zawodowego;

Najważniejsze założenia zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli i wspomagania szkół: lepsze wykorzystanie potencjału różnych placówek systemu oświaty do zapewnienia kompleksowego wsparcia szkół; organizowanie współpracy nauczycieli i dyrektorów z różnych szkół na terenie powiatu.

Działania realizowane w ramach projektu: Przeprowadzenie (zgodnie z Rocznym Planem Wspomagania – RPW) pełnego cyklu doskonalenia w każdej placówce na bazie wybranej oferty doskonalenia. Utworzenie czterech tematycznie różnych sieci współpracy i samokształcenia.

Osoby zaangażowane w realizację projektu: Powiatowy Organizator Rozwoju Edukacji (PORE) Szkolny Organizator Rozwoju Edukacji (SORE) Ekspert zewnętrzny Koordynator sieci współpracy i samokształcenia Dyrektor placówki Nauczyciele/pracownicy placówki

Powiatowy organizator rozwoju edukacji Osoba odpowiedzialna za przygotowanie powiatu do realizacji projektu: oszacowanie posiadanych zasobów (instytucje, specjaliści), pozyskanie szkół do współpracy, przygotowanie wstępnej koncepcji organizacji wsparcia szkół według nowych zasad, przygotowanie wniosku projektowego, prowadzenie działań informacyjnych.

Ekspert zewnętrzny Jego zadania obejmują przede wszystkim przygotowanie i przeprowadzenie dostosowanych do potrzeb szkoły warsztatów i/lub innych zaplanowanych form doskonalenia zawodowego dla nauczycieli (konsultacji, wykładów itd.).

Dyrektor i nauczyciele placówki Ich zadania obejmują w szczególności: zdiagnozowanie potrzeb szkoły/przedszkola oraz przygotowanie rocznego planu wspomagania we współpracy z SORE; aktywny udział w spotkaniach, konsultacjach i warsztatach; wdrażanie nowych umiejętności i wypracowanych procedur; udzielanie informacji zwrotnej; udział w podsumowaniu podjętych działań.

Szkolny organizator rozwoju edukacji Do zadań SORE należy: pomoc w diagnozie potrzeb placówki oraz dostosowaniu oferty doskonalenia do zdiagnozowanych potrzeb, a następnie zbudowanie RPW; organizacja szkoleń (warsztaty, konsultacje, wykłady); pomoc nauczycielom we wdrażaniu do praktyki szkolnej nowych umiejętności; przygotowanie sprawozdanie z ewaluacji działań.

Etapy realizacji rocznego planu wspomagania Diagnoza: wywiad z dyrektorem (zebranie informacji o szkole); wywiad z nauczycielami (spotkanie z radą pedagogiczną); warsztat diagnostyczno-rozwojowy, którego wynikiem jest pogłębiona autodiagnoza (określenie priorytetów rozwojowych szkoły).

W trakcie diagnozy SORE, we współpracy z dyrektorem i nauczycielami oraz z wykorzystaniem informacji zawartych w dokumentacji szkoły/przedszkola (w szczególności wyniki ewaluacji wewnętrznej, raport z ewaluacji zewnętrznej oraz wyniki egzaminów zewnętrznych), szczegółowo analizuje potrzeby danej placówki. Rezultatem przeprowadzenia diagnozy jest wybór tematów ofert, które będą realizowane w szkole czy przedszkolu, a także określenie zasad i etapów dotyczących realizacji RPW.

Etapy realizacji rocznego planu wspomagania Drugim etapem realizacji wsparcia jest przeprowadzenie doskonalenia nauczycieli zgodnie z rocznym planem wspomagania. Za organizację zadania odpowiedzialny jest SORE, który może, w miarę zaistniałych potrzeb, pozyskać ekspertów zewnętrznych będących specjalistami w zakresie tematyki RPW.

Etapy realizacji rocznego planu wspomagania Pomoc w przełożeniu nowych umiejętności nauczycieli na szkolną praktykę: konsultacje indywidualne i/lub grupowe spotkania coachingowe, indywidualne poradnictwo dla dyrektora i nauczycieli.

Etapy realizacji rocznego planu wspomagania Ewaluacja: ewaluacja efektów w ramach ewaluacji wewnętrznej szkoły; opracowanie przez SORE sprawozdania z realizacji procesu wspomagania; przedstawienie sprawozdania dyrektorowi; przedstawienie sprawozdania nauczycielom.

Rola SORE Do zadań SORE należy nawiązanie kontaktu ze szkołą, przedstawienie dyrektorowi dostępnych ofert doskonalenia, przybliżenie i omówienie zasad, na jakich opiera się nowy system. Po uruchomieniu projektu SORE odpowiada za jego prawidłową realizację. Komunikuje się i buduje relacje ze szkołą, pozostając w stałym kontakcie z jej dyrektorem i pracownikami zaangażowanymi w realizację RPW.

Swoje działania realizuje bezpośrednio w szkole, jednak – ponieważ jest osobą z zewnątrz – nie pozna jej lepiej i nie zdobędzie bardziej adekwatnych informacji niż dyrektor czy pracujący w szkole nauczyciele. To do nich należy więc ostatecznie przeprowadzenie autodiagnozy, a następnie określenie priorytetów rozwoju szkoły i sformułowanie oczekiwań. SORE pełni w opisanym procesie wyłącznie rolę koordynatora działań, moderatora i doradcy.

Jednakże, ponieważ jego zadaniem nie jest prowadzenie kolejnej ewaluacji w szkole, bazuje na informacjach przekazanych mu przez dyrektora oraz na wiedzy pozyskanej od nauczycieli. Następnie prowadzi warsztat diagnostyczno-rozwojowy dla powołanego w tym celu zespołu nauczycieli. Planowanym efektem warsztatu jest określenie priorytetowego obszaru do rozwoju, doprecyzowanie elementów. Warto podkreślić, że ostateczne decyzje dotyczące określenia priorytetów, wokół których będzie budowany RPW, należą do szkoły i jej dyrektora.

SORE w Powiecie Strzelińskim SORE I - Bożena Kaczmarczyk Szkoła Podstawowa im. Wincentego Witosa w Borku Strzelińskim Szkoła Podstawowa w Wawrzyszowie Gimnazjum Nr 1 w Strzelinie Publiczne Gimnazjum w Przewornie Gimnazjum SLAVIA w Strzelinie

SORE II – Iwona Zarzyczańska Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Żelowicach Szkoła Podstawowa im. Marii Konopnickiej w Zielenicach Gimnazjum w Zespole Szkół w Kuropatniku Gimnazjum Nr 2 w Strzelinie Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Strzelinie

SORE III - Leokadia Pawliszak Szkoła Podstawowa w Białym Kościele Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 im. Bolka I Świdnickiego w Strzelinie Gimnazjum w Zespole Szkół Publicznych w Prusach Gimnazjum w Zespole Szkół Publicznych w Wiązowie Przedszkole Miejskie w Strzelinie Przedszkole Miejskie „Bajkowy Ogród” w Wiązowie

SORE IV - Jacek Dziedziński Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Strzelinie Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Jaworowie Gimnazjum w Zespole Szkół Publicznych w Borowie Technikum w Strzelinie ZSZ w Strzelinie Technikum w Ludowie Polskim.

Sieć współpracy i samokształcenia Sieci czyli współpracujące zespoły nauczycieli umożliwiają: dzielenie się swoją wiedzą i umiejętnościami, nabywanie nowych umiejętności i wiedzy od kolegów nauczycieli oraz zewnętrznych ekspertów, wspólne wykonywanie wyznaczonych zadań, zespołowe poszukiwanie sposobów radzenia sobie z problemami.

Udział szkoły/przedszkola w sieci współpracy: Do współpracy w sieciach przystępują nauczyciele i dyrektorzy szkół oraz przedszkoli biorących udział w projekcie wdrożeniowym. Dyrektor po konsultacji z radą pedagogiczną ustala, którzy nauczyciele będą brali udział w pracach poszczególnych sieci. Udział w sieciach jest dla nauczycieli i dyrektorów nieodpłatny.

Etapy organizacji sieci: rozeznanie potrzeb nauczycieli i dyrektorów; powołanie sieci o określonej tematyce; wybór koordynatora sieci; zaproszenie do współpracy od 20 do 25 pracowników ze szkół realizujących projekt powiatowy; ustalenie planu pracy sieci.

Zadania koordynatora sieci Zarządzanie pracą sieci planowanie działań sieci organizacja pracy sieci motywowanie członków sieci do pracy nadzór nad realizacją przyjętych celów sporządzenie rocznego sprawozdania z pracy sieci promocja działań sieci

Zadania koordynatora sieci Planowanie i prowadzenie wydarzeń edukacyjnych przygotowanie spotkań prowadzenie wybranych spotkań wybór i zapraszanie innych prowadzących spotkania (metodyków i ekspertów z określonych dziedzin) moderowanie forum dyskusyjnego na platformie cyfrowej zamieszczanie materiałów samokształceniowych na platformie internetowej

Rola koordynatora obejmuje: Wspieranie aktywności i dzielenia się wiedzą przez uczestników Proponowanie inicjatyw, tematów spotkań i sposobów pracy, które uznaje za wartościowe w kontekście zdiagnozowanych potrzeb Zapewnianie bezpiecznej atmosfery do pracy, troska o komfort uczestników, proponowanie działań, które nie są nadmiernie zagrażające lub wykraczające poza ich możliwości, interweniowanie w sytuacjach naruszenia praw innych; Motywowanie uczestników do pracy w sieci, pokazywanie korzyści związanych z aktywnym uczestnictwem, prowokowanie dyskusji i stwarzanie możliwości dla dostrzegania własnych postępów.

ROLA KOORDYNATORA OBEJMUJE: Monitorowanie postępów pracy sieci, Otwartość na propozycje i sugestie ze strony uczestników Wspieranie otwartości w dzieleniu się własnymi problemami i wątpliwościami Organizowanie pracy sieci

Koordynator nie jest: Nieomylnym ekspertem, który zna odpowiedź na każde pytanie uczestników, Jasnowidzem najlepiej znającym cudze potrzeby i oczekiwania, narzucającym innym własne zrozumienie ich sytuacji, Opiekunem uczestników - jedyną w grupie osobą, która przyjmuje na siebie odpowiedzialność za emocje i negatywne doświadczenia uczestników, Misjonarzem, którego zadaniem jest „nawrócenie” uczestników sieci na określone podejście czy metodę pracy;

Przełożonym uczestników, który traktuje powierzony mu personel jak zasoby potrzebne do realizacji odgórnie ustalonego celu, Podwładnym uczestników zobowiązanym do wykonywania ich poleceń i uwzględniania wszystkich zgłoszonych uwag, Indywidualnym doradcą, którego praca polega na rozwiązywaniu problemów szkół lub uczestników, Indywidualnym asystentem każdego z uczestników, do którego obowiązków należy zapewnienie zgodności pracy sieci z innymi sprawami osobistymi i zawodowymi.

Koordynator sieci Jego zadania powinny obejmować: przygotowanie harmonogramu pracy sieci; zaproszenie uczestników i włączenie ich do sieci informatycznej; organizowanie i prowadzenie spotkań uczestników sieci; pozyskanie ekspertów zewnętrznych; bieżące moderowanie sieci, w tym forum dyskusyjnego oraz forum wymiany doświadczeń dla uczestników (praca na platformie); udostępnianie materiałów samokształceniowych (praca na platformie); przygotowanie rocznego sprawozdania z pracy sieci

Koordynatorzy sieci współpracy i samokształcenia w Powiecie Strzelińskim I. Elżbieta Kasprzyszak koordynator sieci współpracy i samokształcenia dla psychologów, pedagogów i logopedów „Praca z uczniem sprawiającym trudności w nauczaniu i wychowaniu”

II. Agnieszka Świrska koordynator sieci współpracy i samokształcenia realizującej temat „Jak rozwijać twórcze myślenie uczniów”

„Praca z uczniem młodszym” III. Alina Ziewiec-Chlebosz koordynator sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych „Praca z uczniem młodszym”

IV. Bożena Buła koordynator sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli przedmiotów przyrodniczych i ścisłych „Jak poprawić efektywność nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych”