Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Radom 1

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Opracowała: Irena Kisielewska
Advertisements

KSIĘGOWOŚĆ W PROJEKTACH UE
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Wniosek o płatność Karolina Bakalarska Olsztyn,
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Wsparcie promocji i rozwoju markowych produktów wniosek o płatność w ramach Działania 5.5 RPO WK-P. Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko Pomorskiego.
Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGPiPS Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej RAPORTOWANIE ZPORR.
Umowy o dofinansowanie projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego na lata osie priorytetowe II-VII Urząd.
EWALUACJA PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH W RAMACH PODDZIAŁANIA
Kontrola realizacji projektów w ramach RPOWŚ
Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez całe życie Partnerskie Projekty Szkół - raporty merytoryczne.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
ppłk Krzysztof Cholewiński WARSZTATY DLA PRZEDSTAWICIELI ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH WSPÓŁPRACUJĄCYCH Z RESORTEM OBRONY NARODOWEJ POPOWO,
Wymagania w zakresie sporządzania załączników
Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach
Wojewódzki Urząd Pracy w Kielcach NAJCZĘŚCIEJ WYSTĘPUJĄCE NIERPAWIDŁOWOŚCI W TRAKCIE REALIZACJI PROJEKTÓW Kielce, 9 lipca 2007 r.
Monitoring i sprawozdawczość Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007 – 2013 dla Województwa Dolnośląskiego na lata.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 20 listopada 2012 roku 20 listopada 2012 roku Seminarium informacyjno-promocyjne dla Beneficjentów działania 111.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI EUROPEJSKI FUNDUSZ ROZWOJU REGIONALNEGO Anna Lewandowska r. 1 Ministerstwo Środowiska Departament Ekonomiczny.
System wspomagający Gospodarkę Odpadami Komunalnymi Katowice
Bytów, 7 grudnia 2011 r. SZKOLENIE DLA ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH.
Projekt: Profesjonalne zarządzanie finansami a wiarygodny wizerunek NGO Działanie: Indywidualne doradztwo dla organizacji w zakresie finansów, księgowości.
KONTROLA PROJEKTÓW 1.4 NCBR.
Urząd Marszałkowski Województwa Opolskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich SZKOLENIE w zakresie rozliczania projektów w ramach PROW
Dotacje działalność pożytku publicznego
UWAGI DO SKŁADANYCH SPRAWOZDAŃ za rok 2012
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Zielona Góra, 13 listopada 2008r.
WNIOSEK O URUCHOMIENIE ŚRODKÓW ZASADY SKŁADANIA I ROZLICZANIA
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Mgr Mirosław Przewoźnik. Fundusz Inicjatyw Obywatelskich powstał w 2005 r. w celu pobudzania oraz wspierania rozwoju inicjatyw obywatelskich. W okresie.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Prezentacja na Side Event, Barcelona
1. Działanie 4.1/413 Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju PROW 2007 – 2013 dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
PROCEDURA WYBORU OFERT W GMINIE MIASTA SOPOTU SPOTKANIE KONSULTACYJNE 16 LUTY 2015 R.
Zasady finansowania i rozliczania zadań publicznych przez JST z zakresu współpracy z organizacjami pozarządowymi Artur Gluziński.
CRR ČR, Společný technický sekretariát, Olomouc, ul. Jeremenkova 40B, , | tel.: | fax: +420.
PROCEDURA SKŁADANIA WNIOSKU O PŁATNOŚC Z EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH PROGRAMU INTERREG IIIA CZECHY - POLSKA USTROŃ - 28.X.2005.
Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa 12 grudnia 2013 roku 12 grudnia 2013 roku ROZLICZENIA KOSZTÓW w ramach działania Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych.
Schemat organizacyjny
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
PRZYGOTOWANIE SPRAWOZDANIA KOŃCOWEGO. SPRAWOZDANIE (CZĘŚCIOWE/KOŃCOWE 1) ) 2) z wykonania zadania publicznego przepisać tytuł z umowy — str.2, §1 pkt.
Sprawozdawczość roczna w jednostce budżetowej wybrane aspekty Katarzyna Michalak.
Fundusz Współpracy 1 Jachranka, 25 stycznia 2005 Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL WNIOSEK O PŁATNOŚĆ.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Dokumenty potrzebne do złożenia wniosku o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Zasady finansowania w Programie Operacyjnym Wiedza Edukacja Rozwój Departament Funduszy Europejskich i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia Warszawa, 16 czerwca.
Procedura Finansowo - Księgowa w UMP. ZAKŁADANIE KONTA Wniosek o otwarcie konta dochodowego i wydatkowego dla projektu przekazywany jest do Wydziału Finansowego.
KONTROLA PROJEKTU MÓJ PIERWSZY BIZNES Projekt „Mój pierwszy biznes” realizowany jest przez Zespół Szkół Handlowych w Poznaniu i polega na prowadzeniu zajęć.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów Katowice 2016
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Rozliczenie projektu.
Praktyczne aspekty dotyczące rozliczania wniosków o płatność
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Fundusz AKUMULATOR SPOŁECZNY jest współfinansowany
Zarządzanie projektem EFS
Kontrola wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
Realizacja projektów, dofinansowanych w ramach Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY Zadanie jest współfinansowane w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Realizacja projektów, dofinansowanych w ramach Funduszu AKUMULATOR SPOŁECZNY Zadanie jest współfinansowane w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Radom 1

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Przedstawmy się! Jaki podmiot reprezentuję? Czym się zajmuje moja organizacja? Jakie zadania publiczne zlecane organizacji realizujemy?

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Przygotowanie do realizacji zadania publicznego warunki organizacyjne planowanie przygotowanie oferty

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Warunki organizacyjne: Zasoby organizacyjne (siedziba, kadra etatowa, struktura organizacyjna) Infrastruktura techniczna (wyposażenie, śr. transportu, infrastruktura teleinformatyczna) Zasoby personalne (kompetencje kadry) Zasady rachunkowości Doświadczenie organizacji

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Planowanie Misja organizacji Cele realizacji zadania Docelowy rezultat działań Metody osiągania celów i metody realizacji rezultatów Środki i zasoby konieczne do realizacji działań Warunki konkursowe/ustawowe

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Przygotowanie oferty Wybór koordynatora merytorycznego i finansowego Opracowanie diagnozy i metodyki realizacji zadania, określenie celów i zaplanowanie rezultatów, sporządzenie harmonogramu działań merytorycznych Sporządzenie kosztorysu i uzupełnienie zasobów organizacji Weryfikacja części merytorycznej oferty z kosztorysem Zgromadzenie załączników wymaganych w konkursie Weryfikacja aplikacji z warunkami konkursu przez osobę trzecią

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Oferta: Wzór wg rozporządzenia Generator wniosków

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Realizacja zadania publicznego – aspekt merytoryczny prowadzenie dokumentacji merytorycznej sprawozdawczość

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Dokumentacja merytoryczna: odpowiada na wymogi określone przepisami prawa i dokumentuje spełnianie wymogów; stanowi źródło stwierdzeń zawartych w sprawozdaniach; stanowi dowód realizacji zadania (jego metod, zakresu i skali działań) na okoliczność kontroli; Postępowanie z dokumentacją powinno być uregulowane wewnętrznie.

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Dobre praktyki i instrumenty prowadzenia dokumentacji projektowej: Oferta i sprawozdanie w wersji elektronicznej Arkusz kalkulacyjny (np. MO Excel) nie tylko do tworzenia kosztorysów i bieżącego monitorowania wydatków, lecz również do monitorowania harmonogramu realizacji działań, tworzenia list obecności i arkuszy programu zajęć. Monitorowanie rezultatów (liczbowych oraz charakterystyki rezultatów jakościowych). Określenie statusu dokumentów (zatwierdzanie przez właściwe osoby).

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Dokumentacja merytoryczna (przykłady) Listy obecności uczestników projektu (np. na szkoleniach, na zajęciach) Dziennik przeprowadzonych zajęć/inny dokument Raporty i sprawozdania z podjętych działań Ankiety uczestników Ewaluacja projektu Dokumentacja beneficjentów – sposób jej prowadzenia (teczki beneficjentów) Zdjęcia z zajęć, filmy Działania promocyjne projektu Rekrutacja beneficjentów – sposób Oświadczenia o przetwarzaniu, gromadzeniu i przekazywaniu danych osobowych (zgodnie z umową o dofinansowanie od 2011 r.) Raporty okresowe Publikacje

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Pierwsza zasada sprawozdawczości: Struktura sprawozdania odpowiada strukturze oferty. W sprawozdaniu odnosimy się do oferty, wskazując faktyczny sposób i stopień wykonania założeń zawartych w ofercie.

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Oferta i sprawozdanie (zestawienie) Ofertę, ewentualne aktualizacje i sprawozdania sporządzamy w sposób jednolity (bazujemy na sformułowaniach zawartych w ofercie). Nazwa zadania publicznego (strona tytułowa oferty i umowy) jest wyróżnikiem projektu, dlatego powinna być autorska, indywidualna oraz adekwatna do działań, które obejmuje lub celu, któremu służy. Nazwa zadania wpisywana jest w nagłówku sprawozdania końcowego. Zakładane cele i sposób ich realizacji należy sformułować w układzie: CEL – sposób realizacji celu. Stopień osiągnięcia celów wpisujemy w cz. I.1. sprawozdania w sposób spójny katalogiem celów zapisanych w ofercie. Zakładane rezultaty – powinny pokazywać konkretne wyniki jakie przyniesie realizacja projektu. W sprawozdaniu odnosimy się do rezultatów wskazanych w ofercie (cz. I.4.). Dodatkowo w cz. I.5. wpisujemy wskaźniki liczbowe dotyczące realizacji zadania (skala i efekty zrealizowanych działań).

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Realizacja zadania publicznego – aspekt finansowy Zasady rachunkowości projektów współfinansowanych ze środków publicznych Zasady rozliczania dotacji

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Zleceniobiorca ma obowiązek prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej środków dotacji w sposób zapewniający identyfikację poszczególnych operacji. Zapisy na kontach księgowych powinny umożliwiać stwierdzenie opłacenia z dotacji poszczególnych faktur (rachunków) z oznaczeniem kwoty, numeru dowodu księgowego, daty wystawienia oraz daty operacji gospodarczej. Opis umieszczany na dowodach księgowych powinien odpowiadać brzmieniu określonym w umowie, w szczególności wskazując pozycję kosztorysu oferty, do której został przypisany. Opis powinien być opatrzony datą i podpisem. Dowód księgowy powinien być oznaczony w sposób wymagany przepisami o rachunkowości i zawierać potwierdzenie zatwierdzenia wydatku oraz sposób dekretacji. Opisy umieszczamy na dowodzie księgowym, a nie na potwierdzeniu dokonania płatności. Każdy wydatek opłacany w ramach realizacji zadania powinien posiadać dowód dokonania płatności (np. KW, RK, WB, potwierdzenie przelewu). Dokumenty potwierdzające płatności do ZUS powinny zawierać opis powtórzony z LP lub rachunku do umowy cywilnoprawnej z wskazaniem kwoty składek dotyczących poszczególnych wynagrodzeń. Wszystkie płatności (także do US i ZUS) muszą być dokonane do dnia zakończenia realizacji zadania zgodnie z umową.

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Zestawienie faktur sprawozdania powinno zawierać wszystkie dowody księgowe dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu, tj. wszystkich działań przewidzianych w ofercie. Należy zwrócić szczególną uwagę na prawdziwość danych zawartych w zestawieniu (numer i data wystawienia dowodu księgowego, data i kwota operacji, przedmiot operacji i pozycja kosztorysu oferty). Odsetki narosłe od dotacji podlegają rozliczeniu w rozliczeniu kosztów i w zestawieniu faktur. Dowodami księgowymi właściwymi do rozliczenia wydatków są: faktury, listy płac (tylko umowy o pracę), rachunki do umów cywilnoprawnych, polecenie księgowania. Zapisy księgowe sporządzane powinny być chronologicznie. Do wyodrębnionej ewidencji księgowej można tworzyć konta lub grupy kont analitycznych. Zasady analityki powinny odpowiadać regulacjom polityki rachunkowości. Sprawozdanie finansowe każde stowarzyszenie i fundacja są obowiązane sporządzać w kształcie wynikającym z przepisów o rachunkowości (musi obejmować bilans, rachunek wyników lub RZiS oraz informację dodatkową). Zarząd lub odpowiadający mu organ statutowy ponosi odpowiedzialność za prawidłowość zapisów księgowych, nawet gdy czynności księgowe wykonuje zewnętrzny usługodawca, dlatego należy zapewnić odpowiedni nadzór nad prowadzeniem księgowości.

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Zasady przygotowania organizacji do postępowania kontrolnego: Nadzór nad dokumentacją, określającą zasady działalności i wymaganą ustawami. Zapewnienie tożsamości kopii dokumentów dołączanych do oferty (statut, sprawozdania, KRS itp.). Statutowy tryb reprezentacji obowiązuje od momentu wpisania zmian w rejestrze sądowym. Zasady (polityka) rachunkowości i plan kont powinny być przyjęte uchwałą właściwego organu statutowego organizacji. Zapisy księgowe, treść dowodów księgowych oraz zapisy w sprawozdawczości powinny być niesprzeczne. Wszelkie błędy i rozbieżności należy usuwać w sposób zgodny z zasadami rachunkowości. Organizacja powinna prowadzić dokumentację merytoryczną, umożliwiającą nadzór nad realizacją działań i rezultatów określonych w ofercie. Wskazane jest prowadzenie czynności ewaluacyjnych, w szczególności pod kątem efektywności działań i trwałości rezultatów. Informacje zawarte w sprawozdaniu powinny mieć źródło, odzwierciedlenie lub potwierdzenie w dokumentacji projektu. Zalecane jest stosowania oprogramowania informatycznego. Dokumentacja związana z uczestnictwem beneficjentów projektu powinna odpowiadać wymogom przepisów o ochronie danych osobowych. Wskazane jest zapewnienie nadzoru nad dokumentacją wewnętrzną, w tym zatwierdzenie stosowanych wzorów dokumentów, formularzy.

Realizacja zadań publicznych zlecanych podmiotom pozarządowym Radom 1.10.2012