Ocena Krajowego Programu Reform

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI Kraków
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Sytuacja na rynku pracy
Projekt Dobra marka - OPS Ursynów budzi do życia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
1 Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową Rekomendacje dla polityki Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne Warszawa, 20 czerwiec.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Idea flexicurity w projektach innowacyjnych
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
Edukacyjne uwarunkowania polskiego modelu flexicurity
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Odnowiona Strategia Lizbońska jako podstawa założeń Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
dr Elwira Gross-Gołacka Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Instytut Statystyki i Demografii
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Główne kierunki krajowej polityki edukacyjnej do roku 2020
Szkolenie Wojewoda Świętokrzyski PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
Efektywne programowanie Bruksela, 3 kwietnia 2014 Dyrekcja Generalna do spraw Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Aktywna integracja, jako narzędzie przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu Kraków,
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat sierpecki otrzymał ponad.
Kobiety na rynku pracy.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat gostyniński otrzymał.
Witam Państwa, Od 2007 jestem wicedyrektorem Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych w Warszawie. Od tego czasu powiat mławski otrzymał ponad.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Monitorowanie rozwoju edukacji w Polsce na tle UE i OECD:  Komisja Europejska – „Education and Training Monitor 2015”  OECD – „Education Policy Outlook:
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
LOCAL JOB CREATION: POLSKA Kluczowe wnioski i zalecenia wynikające z projektu OECD LEED Local Job Creation Project 12 lipca, 2016.
Misja Wykształcony Gdańszczanin w pełni wykorzystujący swój potencjał rozwojowy w dynamicznie zmieniającym się świecie Pełen rozwój potencjału intelektualnego.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
 Erasmus+ to program Unii Europejskiej w dziedzinie kształcenia, szkoleń, młodzieży i sportu na lata  Jego całkowity budżet wynosi 14,7.
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Strategia RIT Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego – RIT.
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
Europejski Fundusz Społeczny projekt rozporządzenia
Zapis prezentacji:

Ocena Krajowego Programu Reform Zwalczanie ubóstwa

Struktura prezentacji Zalecane drogi wychodzenia z ubóstwa Sytuacja w Polsce (ubóstwo, zatrudnienie, edukacja) Porównanie Polskich warunków i sytuacji w Europie Analiza Krajowego Programu Reform Analiza opinii Komisji Europejskiej Współpraca w przygotowaniu i wdrażaniu Programu Podsumowanie

Zatrudnienie jest najbezpieczniejszą drogą do wyjścia z ubóstwa dla tych, którzy są zdolni do pracy. (…) Osiągnięcie przyjętego przez Unię celu 75% wskaźnika zatrudnienia kobiet i mężczyzn stanowi największy wkład w pomoc 20 milionom Europejczyków w wyjściu z ubóstwa. Europejska Platforma współpracy w zakresie walki z ubóstwem i wykluczeniem społecznym

Zalecane drogi zwalczania ubóstwa i wykluczenia (Strategia 2020) Strategia Europa 2020 : włączanie społeczne to wzmocnienie pozycji obywateli poprzez wysoki poziom zatrudnienia, kwalifikacje, zwalczanie ubóstwa, modernizowanie rynków pracy i ochrony socjalnej. Postuluje – zwiększenie zatrudnienia, szczególnie kobiet, osób starszych i młodych - podnoszenie kwalifikacji, nabywanie nowych umiejętności przez całe życie - walka z ubóstwem – szczególnie dzieci, bezrobotnych i ubogich pracujących

Zalecane działania (Strategia) Stosowanie modelu elastycznego rynku pracy i bezpieczeństwa socjalnego (flexicurity) Zwiększenie skuteczności systemów świadczeń Zwiększenie dostępu do instytucji opieki nad dziećmi i osobami zależnymi Umożliwienie zdobywania nowych umiejętności Zwiększenie potencjału partnerów społecznych i pełne wykorzystanie możliwości dialogu społecznego Wspieranie godzenia życia zawodowego i rodzinnego i zwiększenie równouprawnienia

Wytyczne Rady UE dot. zatrudnienia - 1 Są one strukturą ramową służącą państwom członkowskim do określania, realizacji i nadzorowania polityk krajowych w obrębie ogólnej strategii UE Rynek pracy – zwiększanie uczestnictwa kobiet i mężczyzn, promowanie jakości zatrudnienia - Cel – 75% pracujących Kwalifikacje i uczenie się przez całe życie Zwiększenie liczby osób podejmujących studia wyższe – cele- poniżej 10 % przedwcześnie kończących edukację, co najmniej 49% osób z wyższym wykształceniem Promowanie włączenia społecznego i zwalczanie ubóstwa – cel – zmniejszenie ryzyka ubóstwa i wykluczenia w stosunku do 20 mln. osób

Wytyczne Rady -2 Rynek pracy - jakość zatrudnienia, flexicurity wewnętrzna, opłacalność pracy, ubóstwo pracujących, równouprawnienie, WLB. Kwalifikacje – zachęty do uczenia się przez całe życie, przezwyciężanie stereotypów związanych z płcią, systemy uznawania nabytych kompetencji Wykształcenie –mobilność edukacyjna, partnerstwo edukacja – rynek pracy, atrakcyjność zawodu nauczyciela Ubóstwo – poszerzanie możliwości zatrudnienia przy zapewnieniu równych szans – skuteczne środki antydyskryminacyjne, modernizacja systemów zabezpieczenia społecznego (wsparcie dochodu i dostępu do usług), zabezpieczenie dochodów w okresie zmiany zatrudnienia.

Sytuacja w Polsce - gospodarka Polska jest jedynym krajem UE, któremu udało się uniknąć recesji podczas kryzysu. Inflacja kształtuje się na poziomie 4-2% W 2010 roku realny PKB wzrósł o 3,8% Perspektywy – 4% wzrostu aktywności gospodarczej, przyszły wzrost PKB średnio 3,5%, spadek stopy bezrobocia z 9,6% do 8,25% do 2015 roku

Sytuacja w Polsce - edukacja Na przestrzeni lat 1988 – 2002 zmiany w strukturze wykształcenia ludności w wieku 15 lat i więcej polegały na wzroście odsetka osób z wykształceniem średnim i wyższym oraz obniżającym się odsetku osób z wykształceniem zasadniczym zawodowym oraz podstawowym ukończonym. Korzystnym przekształceniom struktury wykształcenia ludności towarzyszył spadek zbiorowości osób o najniższym poziomie wykształcenia i dynamiczny przyrost liczby osób lepiej wykształconych. ((Spis ludności 2002)

Edukacja – cd. Według danych GUS = współczynnik skolaryzacji netto w roku akademickim 2009/2010 wynosił 40,9, a więc 4 na 10 osob w wieku 19- 24 lata studiowało na uczelni wyższej. Osoby przedwcześnie kończące kształcenie i szkolenie (% ludn. w wieku 18-24 z co najwyżej wykształceniem średnim I stopnia, - 5,3 : Szkolnictwo wyższe (% ludności w wieku 30- 34 z wykształceniem wyższym) = 32,8 Pozytywnym zjawiskiem obserwowanym w ostatnich latach jest stały wzrost poziomu wykształcenia Polaków - wzrosła liczba osób z wykształceniem wyższym (o 52%), oraz średnim (o 23%), Brak dostępnych ośrodków opieki przedszkolnej, niepowodzenie w objęciu sześciolatków nauką szkolną`

Sytuacja w Polsce - zatrudnienie w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku: wzrosła liczba pracujących, spadła liczba bezrobotnych, spadła stopa bezrobocia, największy spadek odnotowano wśród osób w wieku 25–34 lata oraz 35–44 lata. Wzrosła liczba bezrobotnych z powodu wygaśnięcia umowy czasowej wzrósł wskaźnik zatrudnienia niezależnie od miejsca zamieszkania jak i płci, wzrosła liczba pracowników najemnych posiadających umowę o pracę na czas określony, zmniejszyła się liczba osób niepracujących przypadających na 1000 osób pracujących, ale nadal to ponad połowa ludności w wieku produkcyjnym pozostała praktycznie na tym samym poziomie liczba osób biernych zawodowo, ; blisko połowa populacji biernych zawodowo to osoby w wieku produkcyjnym

Sytuacja w Polsce - ubóstwo Zagrożenie ubóstwem lub wykluczeniem społecznym – 27,8% ludności Zagrożenie ubóstwem lub wykluczeniem społecznym dzieci do 17 roku – 31% Wskaźnik poważnej deprywacji materialnej – 15% ludności ogółem Wskaźnik zagrożenia ubóstwem wśród pracujących – 11%

Sytuacja w Polsce – ubóstwo dzieci Wśród osób zagrożonych skrajnym ubóstwem 34% to osoby poniżej 18 roku życia Najbardziej zagrożone rodziny wielodzietne – 21,3 % osób z tych rodzin żyje poniżej minimum egzystencji (5,7% - wskaźnik dla całego społeczeństwa) Niski odsetek dzieci objętych opieką przedszkolną utrudnia wyrównywanie braków edukacyjnych (34,3% w miastach, od8-15% wsie i małe miejscowości)

Cele Europa 2020 Zatrudnienie: 75% osób w wieku 20-64 Innowacje: 3% PKB ma być zainwestowane w rozwój i badania Edukacja – zmniejszenie stopnia przedwczesnego kończenia edukacji oraz co najmniej 40% osób w wieku 30-34 z wykształceniem wyższym Ubóstwo i wykluczenie społeczne – zmniejszenie liczby osób zagrożonych ubóstwem o co najmniej 20 milionów

Porównanie sytuacji w Polsce i Europie Poziom bezrobocia wzrósł do ponad 10 %, PKB – spadek o 4% Zatrudnienie kobiet – 63%, mężczyzn – 76% Bezrobocie młodych – 21% Ubodzy pracujący – 8% Zagrożenie ubóstwem -17% Ubóstwo dzieci – 20% Osoby z wykształcenie wyższym – 31% Przedwczesne przerwanie nauki – 15% Poziom bezrobocia – 9,6% dziś pow. 11% PKB – wzrost o ok. 4% Zatrudnienie kobiet – 57,7%, mężczyzn – 71,6%, średnio 64,6% Bezrobocie młodych – 23,7% Zatrudnienie na czas określony – 27,3% Zagrożenie ubóstwem – 27,8% Ubóstwo dzieci - 31 % Osoby z wykształceniem wyższym – 32,8% Rezygnacja z nauki – 5,3%

KPR - zatrudnienie Wzmacnianie wszystkich elementów flexicurity Spójna polityka na rzecz uczenia się przez całe życie Młodzież – szybszy start zawodowy Podniesienie faktycznego wieku emerytalnego Lepsze działanie instytucji rynku pracy Godzenie praca – rodzina System zasiłków i świadczeń stymulujący do powrotu do pracy

KPR działania Wdrażanie polityki na rzecz uczenia się przez całe życie Wdrażanie Krajowych Ram Kwalifikacji spójnych z założeniami Europejskich Ram Kwalifikacji Zwiększanie opłacalności podejmowania pracy Ułatwienie godzenia życia zawodowego i rodzinnego rozwój instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Zwiększanie konkurencji w zakresie świadczenia usług kierowanych zarówno do bezrobotnych jak i poszukujących pracy Przeprowadzenie zmian w systemie szkolnictwa zawodowego w celu lepszego powiązania z potrzebami rynku pracy

KPR – cele zatrudnienia Dojście do celu wskaźnika zatrudnienia - prognoza

KPR cele edukacji Zmniejszenie do 4,5% odsetka osób wcześnie porzucających naukę: upowszechnianie wychowanie przedszkolnego, wdrażanie reformy programowej kształcenia ogólnego ukierunkowanej na większą elastyczność procesu kształcenia, upowszechnianie wykształcenia w szkołach średnich lub zasadniczych, modernizacja kształcenia i szkolenia zawodowego, promowanie i wspieranie zaangażowania pracodawców w procesy uczenia się w pracy. Wzmocnienie edukacji medialnej, kulturalnej, obywatelskiej w procesach kształcenia indywidualizacja kształcenia w szkołach, konsolidowanie systemu wspomagania szkół, łącznie z systemem doskonalenia zawodowego nauczycieli, rozwój wczesnej interwencji, rozwój zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych , rozwój poradnictwa edukacyjnego i zawodowego przez całe życie, przyuczanie do zawodu, działalność instytucji rynku pracy, rozwój systemu walidacji.

KPR cele edukacji – cd. Zwiększenie do 45% odsetka osób z wykształceniem wyższym w wieku 30-34 lat. · zwiększanie dostępności do studiów wyższych – między innymi poprzez zwiększenie dostępności kredytów dla osób w trudnej sytuacji materialnej, czy zwiększenie efektywności systemu świadczenia bezzwrotnej pomocy materialnej dla studentów; · upowszechnienie studiów I stopnia; · promocja polskiego szkolnictwa wyższego za granicą, · promocja łączenia edukacji uniwersyteckiej z aktywnością zawodową – poprzez lepszą współpracę środowiska akademickiego z otoczenie gospodarczym; · zwiększanie atrakcyjności systemu szkolnictwa wyższego zwiększenie oferty edukacyjnej; zwiększenie swobody uczelni w ustalaniu zawartości programów studiów;· · zwiększenie oferty edukacyjnej uczelni dla osób w różnym wieku; · propagowanie wśród studentów idei uczenia się przez całe życie

Edukacja – zwiększanie odsetka osób z wyższym wykształceniem

Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu Działania związane przede wszystkim ze zwiększeniem szans na zatrudnienie Zwiększenie zatrudnienia socjalnego Ułatwienie w zdobywaniu kompetencji (zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu) Budowa spójnego systemu opieki nad dziećmi i wspierania rodziny Polepszenie dostępu do usług zdrowotnych

Zalecenia Rady Ogólne uwagi Scenariusz jest wiarygodny, choć nieco optymistyczny jeśli chodzi o wzrost zatrudnienia i płac Przeszkodą w osiągnięciu celów będzie niski udział kobiet w rynku pracy, Wyraźny brak placówek opiekuńczych System kształcenia – niedostosowany do potrzeb, niepowiązany z rynkiem pracy i biznesem

Zalecenia Rady Siedem zaleceń na lata 2011-12, m.in.: Ograniczenie cięć w wydatkach pobudzających wzrost gospodarczy Podwyższenie rzeczywistego wieku przechodzenia na emeryturę, podwyższenie wieku emerytalnego mundurowych Strategia uczenia się przez całe życie, szkolenia zawodowe dla starszych pracowników Opieka nad dziećmi – w celu zwiększenia udziału kobiet w rynku pracy uproszczenie procedur prawnych, przyspieszenie procedur administracyjnych

Zaangażowanie partnerów społ w przygotowanie i realizację KPR przesłany do konsultacji partnerom społecznym, w opinii NSZZ „S”: Brak konkretnych sposobów realizacji zadań i mierników co utrudni ocenę ich wykonania „elastyczność rynku pracy” nie idzie w parze z poprawą bezpieczeństwa socjalnego i zatrudnienia Brak rozwiązań dla pracujących biednych Brak odniesienia do jakości miejsc pracy – zapewniającego stabilność. Sprzeczność między założeniami pragramu a ograniczeniem wydatków budżetowych na planowane działania

Podsumowanie Flexicurity – niewłaściwe rozwiązanie w okresie ograniczania wydatków Miejsca pracy nie powstaną bez impulsu Brak jakichkolwiek odniesień do dialogu społecznego Brak odniesienia co do przeciwdziałania dyskryminacji na rynku pracy