Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Współpraca doradcy zawodowego z pracodawcami w ramach działań publicznych służb zatrudnienia Ewa Bodzińska-Guzik.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
Granty rozwojowe dla szkół -
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
Projekt zrealizowany przez: ASM Centrum Badań i Analiz Rynku Sp. z o.o Kutno ul. Grunwaldzka 5 tel. 024/ fax. 024/ Instytut.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Narodowy Plan Działań Na Rzecz Dzieci
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Mobilne Centra Informacji Zawodowej
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
Czy Rezolucja Rady Unii Europejskiej
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Lublin, 14 listopada 2007 r.
dla młodzieży uczącej się
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
MOBILNE CENTRUM INFORMACJI ZAWODOWEJ w Koninie
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
jako atut i element prestiżu nowoczesnej szkoły”
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO GIMNAZJUM NR 6 IM
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz.U. Nr 99, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra.
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego
GMINNE CENTRUM INFORMACJI - Szansa ul. Chrobrego 40/41 62 – 200 Gniezno Tel. (0 61) (0 61) E.
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
Program eCentra - propozycja Bartosz Mioduszewski.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Poradnictwo zawodowe dla osób bezrobotnych oraz uczniów szkół ponadgimnazjalnych Cieszyn, r.
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Dobre praktyki w realizacji projektów w ramach programu Erasmus +
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Doradztwo zawodowe dla młodzieży jako system profesjonalnego przygotowania do wejścia na rynek pracy mgr Mirosław Górczyński /psycholog, doradca zawodowy/ Lubelskie Centrum Edukacji Zawodowej Szkolny Ośrodek Kariery

Znawcy tematu wskazują na: Potrzebę usytuowania profesjonalnej pomocy z zakresu doradztwa zawodowego, której celem jest zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia blisko niego, a więc w szkole

Znawcy tematu wskazują na: Potrzebę usytuowania profesjonalnej pomocy z zakresu doradztwa zawodowego, której celem jest zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia blisko niego, a więc w szkole Potrzebę dostosowania rozwiązań polskich do standardów pozostałych krajów UE

Znawcy tematu wskazują na: Potrzebę usytuowania profesjonalnej pomocy z zakresu doradztwa zawodowego, której celem jest zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia blisko niego, a więc w szkole Potrzebę dostosowania rozwiązań polskich do standardów pozostałych krajów UE Potrzebę udzielania uczniom pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących instytucji kształceniowych i rynku pracy zgodnie z planowanym przez nich kierunkiem rozwoju zawodowego

Znawcy tematu wskazują na: Potrzebę usytuowania profesjonalnej pomocy z zakresu doradztwa zawodowego, której celem jest zwiększenie trafności decyzji edukacyjnych i zawodowych ucznia blisko niego, a więc w szkole Potrzebę dostosowania rozwiązań polskich do standardów pozostałych krajów UE Potrzebę udzielania uczniom pomocy w wyborze i selekcji informacji dotyczących instytucji kształceniowych i rynku pracy zgodnie z planowanym przez nich kierunkiem rozwoju zawodowego Potrzebę działań w zakresie planowania wspólnie z uczniem jego kariery zawodowej

Na wybór zawodu składają się: Wiedza na temat siebie

Na wybór zawodu składają się: Wiedza na temat siebie Wiedza na temat zawodów

Na wybór zawodu składają się: Wiedza na temat siebie Wiedza na temat zawodów Wiedza na temat ścieżek edukacyjnych

Na wybór zawodu składają się: Wiedza na temat siebie Wiedza na temat zawodów Wiedza na temat ścieżek edukacyjnych Wiedza na temat rynku pracy

Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/

Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/ Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia

Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/ Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wyznawane wartości i normy

Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/ Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wyznawane wartości i normy Wykształcenie

Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/ Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wyznawane wartości i normy Wykształcenie Wychowanie i wpływy środowiska

Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/ Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wyznawane wartości i normy Wykształcenie Wychowanie i wpływy środowiska Czynniki emocjonalne

Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wybór zawodu nie jest jedynie świadomym, pojedynczym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym stanowiącym sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Na wybór ten wpływają: Predyspozycje osobowościowe jednostki /temperament, cechy charakteru, poziom inteligencji, zainteresowania, zdolności/ Posiadana przez nią wiedza, umiejętności i doświadczenia Wyznawane wartości i normy Wykształcenie Wychowanie i wpływy środowiska Czynniki emocjonalne Aktywność własna jednostki /jej wizja kariery/

Celowość i zasadność doradztwa zawodowego w szkole Mocne strony doradztwa zawodowego w szkole

Celowość i zasadność doradztwa zawodowego w szkole Mocne strony doradztwa zawodowego w szkole Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole

Celowość i zasadność doradztwa zawodowego w szkole Mocne strony doradztwa zawodowego w szkole Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole Szanse rozwoju doradztwa zawodowego w szkole

Celowość i zasadność doradztwa zawodowego w szkole Mocne strony doradztwa zawodowego w szkole Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole Szanse rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Zagrożenia rozwoju doradztwa zawodowego w szkole

Mocne strony doradztwa zawodowego w szkole Umocowanie prawne doradcy zawodowego w szkole, jego jasno określone zadania

Mocne strony doradztwa zawodowego w szkole Umocowanie prawne doradcy zawodowego w szkole, jego jasno określone zadania Aktywność działań już zatrudnionych w szkołach doradców zawodowych /pionierzy, pasjonaci/

Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole Mała ilość doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach

Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole Mała ilość doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach Brak środków finansowych na tego typu działania w budżetach organów prowadzących szkoły

Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole Mała ilość doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach Brak środków finansowych na tego typu działania w budżetach organów prowadzących szkoły Słabe wyposażenie doradców zawodowych w potrzebny do działań doradczych sprzęt, narzędzia, metody, literaturę

Słabe strony doradztwa zawodowego w szkole Mała ilość doradców zawodowych zatrudnionych w szkołach Brak środków finansowych na tego typu działania w budżetach organów prowadzących szkoły Słabe wyposażenie doradców zawodowych w potrzebny do działań doradczych sprzęt, narzędzia, metody, literaturę Niewystarczający system szkoleń i wymiany doświadczeń dla już działających doradców zawodowych

Szanse rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Kształcenie nowych doradców zawodowych /granty na studia podyplomowe dla nauczycieli/

Szanse rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Kształcenie nowych doradców zawodowych /granty na studia podyplomowe dla nauczycieli/ Standardy unijne /Rezolucja Rady UE dotycząca całożyciowego poradnictwa zawodowego z maja 2004/

Szanse rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Kształcenie nowych doradców zawodowych /granty na studia podyplomowe dla nauczycieli/ Standardy unijne /Rezolucja Rady UE dotycząca całożyciowego poradnictwa zawodowego z maja 2004/ Oczekiwania co do konieczności prowadzenia działań w tym zakresie postulowane przez pracodawców

Szanse rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Kształcenie nowych doradców zawodowych /granty na studia podyplomowe dla nauczycieli/ Standardy unijne /Rezolucja Rady UE dotycząca całożyciowego poradnictwa zawodowego z maja 2004/ Oczekiwania co do konieczności prowadzenia działań w tym zakresie postulowane przez pracodawców Powstający zewnętrzny system wsparcia doradców zawodowych w szkole /Platforma Programowa „OHP dla szkoły”, oferta fundacji i stowarzyszeń, inicjatywy lokalne w postaci forów na rzecz doradztwa i poradnictwa zawodowego/

Zagrożenia rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Brak jasnego i klarownego systemu takich działań w polskiej oświacie

Zagrożenia rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Brak jasnego i klarownego systemu takich działań w polskiej oświacie Marginalizacja działań w tym zakresie prowadzonych w szkole /Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-2013/

Zagrożenia rozwoju doradztwa zawodowego w szkole Brak jasnego i klarownego systemu takich działań w polskiej oświacie Marginalizacja działań w tym zakresie prowadzonych w szkole /Strategia Rozwoju Edukacji na lata 2007-20013/ Brak konsekwentnych i skoordynowanych działań na polu doradztwa zawodowego ze strony Ministerstwa Gospodarki i Ministerstwa Edukacji Narodowej

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru"

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru" lepsze dopasowanie kompetencji zasobów ludzkich do potrzeb rynku pracy

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru" lepsze dopasowanie kompetencji zasobów ludzkich do potrzeb rynku pracy wzrost mobilności zawodowej absolwentów

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru" lepsze dopasowanie kompetencji zasobów ludzkich do potrzeb rynku pracy wzrost mobilności zawodowej absolwentów wyrównywanie szans na rynku pracy

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru" lepsze dopasowanie kompetencji zasobów ludzkich do potrzeb rynku pracy wzrost mobilności zawodowej absolwentów wyrównywanie szans na rynku pracy właściwe ukierunkowanie i wsparcie samozatrudnienia /rozwijanie kompetencji do osiągnięcia w nim sukcesu/

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru" lepsze dopasowanie kompetencji zasobów ludzkich do potrzeb rynku pracy wzrost mobilności zawodowej absolwentów wyrównywanie szans na rynku pracy właściwe ukierunkowanie i wsparcie samozatrudnienia /rozwijanie kompetencji do osiągnięcia w nim sukcesu/ systemowe nawiązanie lokalnego trójstronnego dialogu pomiędzy pracodawcami, edukacją i władzami samorządowymi

Korzyści jakie niesie ze sobą doradztwo zawodowe prowadzone blisko ucznia, w szkole: kształtowanie odpowiednich postaw, zachowań, umiejętności i wiedzy młodzieży dużo lepsze przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy lepsze /dynamiczne i elastyczne/ dopasowanie ludzi do zawodów zapewniające m.in. mniejszą fluktuacje kadr, zmniejszoną konieczność przekwalifikowań, większą efektywność w pracy, większą ilość sukcesów w zawodzie, mniejszą ilość bezrobotnych "z wyboru" lepsze dopasowanie kompetencji zasobów ludzkich do potrzeb rynku pracy wzrost mobilności zawodowej absolwentów wyrównywanie szans na rynku pracy właściwe ukierunkowanie i wsparcie samozatrudnienia /rozwijanie kompetencji do osiągnięcia w nim sukcesu/ systemowe nawiązanie lokalnego trójstronnego dialogu pomiędzy pracodawcami, edukacją i władzami samorządowymi zapewnienie bardziej kompleksowego rozwiązania problemów z młodzieżą należącą do tzw. kategorii szczególnego ryzyka w tym zagrożonych marginalizacją społeczną

Dziękuję za uwagę