Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbing czyli zadanie kierownictwa biblioteki Barbara Lison, Bremen 2009.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
I część 1.
Advertisements

Wojciech Budzyński Strategia kształtowania postaw społecznych odnośnie rozbudowy sieci dróg i autostrad w Polsce
Czym jest rzecznictwo? I dlaczego warto się w nie angażować?
Organizacje pozarządowe
Konferencja Związku Pracodawców Forum Okrętowe na temat Przygotowanie kadr dla przemysłu okrętowego Gdańsk, 29 marca 2007r.
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
NOWA JAKOŚĆ NOWE MOŻLIWOŚCI III
WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE WRK. ZAREJESTROWANIE ORGANIZACJI 41% ORGANIZACJI ZOSTAŁO ZAREJESTROWANYCH PO 2000 ROKU 1949 ROK – NAJWCZEŚNIEJ ZAREJESTROWANA.
Łukasz Domagała – Sieć Wspierania Organizacji Pozarządowych SPLOT
1 mgr inż. Sylwester Laskowski Opiekun Naukowy: prof. dr hab. inż. Andrzej P. Wierzbicki.
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
Rodzice Wolontariuszami Udział i zaangażowanie rodziców 26 listopada 2011 – Warszawa Johannes THEINER, Prezes EPA.
(na podstawie badań ankietowych)
Partnerstwo jako dobra podstawa do opracowania i wdrażania projektów w ramach PO KL OLSZTYN, 7 MAJA 2008 KRZYSZTOF MARGOL.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Studium przypadku KOPIARKI S.A.
Typy zachowań firmy w procesie internacjonalizacji (projekt badawczy)
Oddziaływanie grup interesu w UE na podstawie Wspólnej Polityki Rolnej
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Ministerstwo Gospodarki Polskaa globalny kryzys Waldemar Pawlak Wicepremier, Minister Gospodarki WARSZAWA 06 czerwca 2009r.
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
E-learning czy kontakt bezpośredni w szkoleniu nowych użytkowników bibliotek uczelni niepaństwowych? EFEKTYWNOŚĆ OBU FORM SZKOLENIA BIBLIOTECZNEGO W ŚWIETLE.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Informacje ogólne Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r w sprawie warunków i sposobie oceniania, klasyfikowania.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska - Rzeczpospolita Polska na lata Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny.
Pozytywny wizerunek lobbingu?
Otwarty Dialog i jego realizacja w niemieckiej służbie zdrowia dr Werner Schütze Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik II Wrocławskie.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Departament Analiz i Komunikacji Publicznej
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
Jak „sprzedać “ swoją bibliotekę?
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Łeba, sierpnia 2012 Konferencja ogólnopolska: Perspektywy rozwoju infrastruktury społecznej na rzecz edukacji i aktywności osób starszych - rola.
Tu mieści się Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku oraz firma symulacyjna NaTURa Podlasia sp. z o. o.
Mazowiecka Sieć Ośrodków Doradczo-Informacyjnych w zakresie Innowacji MSODI Działania w ramach projektu: Działania promocyjne dostępne dla osób zainteresowanych.
ŻYWE JĘZYKI PROGRAMOWANIA LIVING IT UP WITH A LIVE PROGRAMMING LANGUAGE Sean McDirmid Ecole Polytechnique Fédérale de Lausanne (EPFL)
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
MATURA 2007 raport ZESPÓŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Współpraca brokerów i ubezpieczycieli. Partnerstwo w interesie klienta reguły wymiany podstawą budowania partnerstwa w relacjach ubezpieczający – broker.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
XX Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży
-17 Oczekiwania gospodarcze – Europa Wrzesień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 a +20 Wskaźnik 0 a -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +6 Wskaźnik.
+21 Oczekiwania gospodarcze – Europa Grudzień 2013 Wskaźnik > +20 Wskaźnik 0 do +20 Wskaźnik 0 do -20 Wskaźnik < -20 Unia Europejska ogółem: +14 Wskaźnik.
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
User experience studio Użyteczna biblioteka Teraźniejszość i przyszłość informacji naukowej.
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji
Obliczalność czyli co da się policzyć i jak Model obliczeń sieci liczące dr Kamila Barylska.
Wizerunki polityków. Zmiana postrzegania premier Kopacz po expose 1-5 października 2014 roku.
Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie zimowym Rekomendacja do ogólnopolskiego modelu pomocy osobom bezdomnym w okresie.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Świętokrzyskie Centrum Kielce, ul. Żelazna 22 Świętokrzyskie Centrum Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej.
Kalendarz 2020.
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
„Stowarzyszenie ,czyli razem raźniej”
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
{ Wsparcie informacyjne dla zarządzania strategicznego Tereshkun Volodymyr.
Zapis prezentacji:

Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbing czyli zadanie kierownictwa biblioteki Barbara Lison, Bremen 2009

Barbara Lison, BM w Bremie 2 STAN OBECNY: Aby spełnić oczekiwania zleceniodawców, klientów, ale także pracowników biblioteki, kierownictwu placówki potrzebne są kompetencje w dziedzinie strategii zarządzania, a więc kompetencje dotychczas nie wymagane w służbie publicznej, do niedawna także nie uwzględniane w klasycznym kształceniu bibliotekarzy. Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 3 Kierownictwo biblioteki wobec wyzwania wszechstronności: Rozwój i sterowanie całą organizacją Pozyskiwanie zasobów Funkcje reprezentacyjne: także lobbing LobbystaDecydent Członek kierownictwa Partner - klient Partner – administracja publiczna AmbasadorOrganizatorPlanistaStrategController Marketing- spezielist Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 4 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Także w bibliotekarskiej literaturze przedmiotu temat znany już ok. 20 lat – jednak bardzo powoli przenika do zawodu bibliotekarza! Lobbing i marketing: W zasadzie nic nowego pod słońcem

Barbara Lison, BM w Bremie 5 Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 6 Jak sprzedać swoją bibliotekę? W znaczeniu przenośnym lobby już ponad 150 lat oznacza pewną grupę interesów, starającą się wywrzeć korzystny dla siebie wpływ głównie na parlamentarzystów i administrację. Lobby, ameryk.= Kuluary angielskiego parlamentu, w których członkowie Izby Gmin prowadzili rozmowy z osobami spoza parlamentu; poźniej także w znaczeniu hotelowego holu recepcyjnego – pochodzi od łacińskiego lobia (galeria)

Barbara Lison, BM w Bremie 7 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbing Wywieranie przez reprezentacje interesów wpływu na decydentów – we własnym interesie lub w interesie innych osób – dążących poprzez zarządzanie interesami do osiągnięcia wybranych celów lub przedsięwzięć Marketing Całość środków służących ukierunkowaniu działalności i zbytu wyrobów przedsiębiorstwa na zadane cele i na konkurencję

Barbara Lison, BM w Bremie 8 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Cele lobbingu: Sprzedanie przedsięwzięcia / projektu = realizacja Realizacja własnych interesów różnego rodzaju Osiąganie własnych celów w procesie wymiany Zyskanie ogólnego wpływu na decydentów / media Działanie za kulisami – pośrednie wywieranie wpływu

Barbara Lison, BM w Bremie 9 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbing jest dobry Bezpośrednie, pluralistyczne wywieranie wpływu Często jedynym środkiem jest realizacja interesów sposobem pośrednim Wymaga zaangażowania zainteresowanych Każda inicjatywa obywatelska to organizacja lobby Lobbing jest niedobry Nierównowaga interesów Nieostra granica korupcji Poprawianie złych argumentów Rządy zakulisowe Pieniądz rządzi światem Opinie na temat lobbingu :

Barbara Lison, BM w Bremie 10 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Przykładyrealnie istniejącego lobbingu Liczba zarejestrowanych lobbistów (2007 r.) Berlin – Bruksela – Waszyngton – Obecne działania koncernów samochodowych i energetycznych w związku z ochroną klimatu Reforma służby zdrowia a przemysł farmaceutyczny Reakcja organizacji hotelarzy i restauratorów DeHoGa na zakaz palenia w zakładach gastronomicznych Etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. etc. …

Barbara Lison, BM w Bremie 11 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Jak nasi koledzy za granicą oceniają działania lobbingowe na rzecz bibliotek? Maurice Freedman (ALA): Sądzę, że niemieccy bibliotekarze powinni działania lobbingowe uznać za element swojego zawodu (BuB 55, 2003, 10/11, 631) Holly Murten (Ambasada USA, Berlin): Lobbing na rzecz bibliotek to proces przekształcania biernego poparcia w aktywne działanie ( Jonathan Douglas (MLA): Strategic Advocacy - Lobbing government and public (British Council Workshop Library Marketing for the 21st century, Berlin )

Barbara Lison, BM w Bremie 12 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Uprawianie lobbingu a demokracja W teorii demokracji lobbing jest zagadnieniem kontrowersyjnym: Z jednej strony jest to forma bezpośredniego pluralistycznego wywierania wpływu na system polityczny. Z drugiej strony praktyka dowodzi, że niezbędne przesłanki skutecznego lobbingu, w szczególności koszty osobowe i finansowe, są w stanie ponosić tylko określone grupy interesów, np. związki przemysłowców i stowarzyszenia przedsiębiorstw lub związki zawodowe.

Barbara Lison, BM w Bremie 13 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Uprawianie lobbingu a demokracja Organizacje pozarządowe często nie dysponują porównywalnymi zasobami finansowymi i osobowymi, a poszczególne grupy społeczne często albo nie mają organizacji, które miałyby je reprezentować albo czują się przez nie niedostatecznie reprezentowane (np. pracownicy, konsumenci, pacjenci, studenci, młodzież, subkultury, bezrobotni, cudzoziemcy). Dlatego też wspomniane grupy najczęściej nie mają za sobą silnego lobby, kiedy więc wchodzą w konflikt z grupami interesów o mocnym lobbingu, mają ograniczone możliwości prezentowania swoich stanowisk i obrony swoich interesów, nawet jeśli ilościowo są liczniej reprezentowane w społeczeństwie niż grupy o silniejszej reprezentacji lobbingowej.

Barbara Lison, BM w Bremie 14 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Uprawianie lobbingu a demokracja Co więcej, lobbing wymieniany jest wielokrotnie w kontekście braku przejrzystości i korupcji i często – w szczególności w Niemczech i w USA – uznawany za wątpliwe narzędzie w połączeniu z nieprzejrzystą praktyką finansowania dużych partii politycznych.

Barbara Lison, BM w Bremie 15 Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 16 Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 17 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Dwie motywacje lobbingu Lobbing zawodowy lobbing jako zawód zależność od zlecającego z reguły wysoki budżet z reguły nie w interesie powszechnym Lobbing społeczny osobiste zaangażowanie z reguły niski budżet lub jego brak często w interesie powszechnym Lobbing jako profesja Działanie dla wspólnego dobra

Barbara Lison, BM w Bremie 18 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Proces lobbingu Budowanie długofalowych kontaktów / stosunków zaufania atmosfery wiarygodności Oferta dóbr zamiennych: Jaką korzyść przyniesie poparcie mnie osobie, do której się zwracam? Tworzenie sieci Szukanie sprzymierzeńców / wsparcia Znajdowanie właściwych kluczy otwierających drzwi

Barbara Lison, BM w Bremie 19 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Sprzymierzeńcy Właściwy klucz Osoba/y docelowe = Decydenci Trzeba tworzyć sojusze strategiczne i kreować wpływ!!! Lobbing bezpośrednio pośrednio

Barbara Lison, BM w Bremie 20 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Jakie środki i strategie wybrać, żeby interesy mojej biblioteki zyskały właściwą pozycję i były urzeczywistniane także z pomocą innych? Lobbing - pytania zasadnicze

Barbara Lison, BM w Bremie 21 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Jakimi drogami toruję drogę dla lobbingu? Współpraca w grupach i ciałach roboczych łączących różne poziomy organizacji (lokalne / interregionalne / krajowe) Komunikacja interpersonalna poza biblioteką Założenie towarzystwa przyjaciół biblioteki / organizacji wspierającej Pozytywne skupienie uwagi poprzez niecodzienne działania Lobbing oddolny – bottom up Gotowość lobbingowa - stand by

Barbara Lison, BM w Bremie 22 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Co jeszcze może się przydać? Rozwijanie długofalowych stosunków Systematyczna praca nad poszerzaniem kontaktów: oficjalnych / nieoficjalnych Networking Zasada Kropla drąży kamień Wartość rozpoznawalności i kontekstu identyfikacyjnego Objektywizacja interesów – eksponowanie dobra wspólnego Atrakcyjne dobra wymienne!

Barbara Lison, BM w Bremie 23 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Przykłady ze świata bibliotekarstwa

Barbara Lison, BM w Bremie 24 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbing poprzez epatowanie tematem i wisielczy humor

Barbara Lison, BM w Bremie 25 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Strategia lobbingowa pani prezes

Barbara Lison, BM w Bremie 26 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Europejski lobbing bibliotekarski

Barbara Lison, BM w Bremie 27 Jak sprzedać swoją bibliotekę ? Lobbing po szwedzku: Libraries are sexy!!!

Barbara Lison, BM w Bremie Barbara Lison, Biblioteka miejska w Bremie 28

Barbara Lison, BM w Bremie 29 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Lobbying w USA

Barbara Lison, BM w Bremie 30 Jak sprzedać swoją bibliotekę? W jaki sposób American Library Association (ALA) wspomaga swoich kolegów i koleżanki w działaniach lobbingowych? Założenie biura na rzecz Library Advocacy Ogólnokrajowy program uświadamiający Informacje w internecie / - pomoc w argumentacji Wzory listów do decydentów i osób wspierających (sponsorów) Wzory artykułów dla prasy

Barbara Lison, BM w Bremie 31 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Przykład z Anglii

Barbara Lison, BM w Bremie 32 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Przykład z Anglii

Barbara Lison, BM w Bremie 33 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Przykład z Anglii

Barbara Lison, BM w Bremie Co jeszcze warto wiedzieć? Komunikacja jest w najmniejszym stopniu zależna od poziomu rzeczowego ! Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 35 Lobbing na dolnej granicy: Uniwersytety i szkoły muszą oszczędzać. Dlatego w przyszłości będą mogły kraść książki i czasopisma WYDAWNICTW I NAUKOWCÓW NA RZECZ SPRAWIEDLIWEGO PRAWA AUTORSKIEGO Wyobraźmy sobie, że napisaliśmy książkę, a państwo nam ją po prostu zabiera Kampania lobbingowa przeprowadzona w wielu periodykach w Niemczech w październiku 2003 r. Jak sprzedać swoją bibliotekę ?

Barbara Lison, BM w Bremie 36 Obiegowe hasła na temat lobbingu: Manus manum lavat Zwykłe sytuacje wymagają niezwykłych działań Żeby złapać mysz, trzeba założyć słoninkę Jak sprzedać swoją bibliotekę ?

Barbara Lison, BM w Bremie Sukces ma wielu ojców !!! Wykorzystajcie sukces dla nowych celów!!! Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie Sprawiać radość ważnym ludziom To jest dobre dla biblioteki miejskiej ! Jak sprzedać swoją bibliotekę?

Barbara Lison, BM w Bremie 39 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Kilka uwag o skutecznym lobbingu

Barbara Lison, BM w Bremie 40 Jak sprzedać swoją bibliotekę? STWORZENIE I WYKORZYSTANIE POZYTYWNEGO WIZERUNKU NIKT NIE POSTAWI NA CHOREGO KONIA!!! Naczelna strategia lobbingu - 1

Barbara Lison, BM w Bremie 41 Jak sprzedać swoją bibliotekę? Naczelna strategia lobbingu - 2 DEMONSTRACJA OBECNOŚCI WYSZUKIWANIE I ZACHOWANIE SPRZYMIERZEŃCÓW ZMIANA WIZERUNKU W OCZACH DECYDENTÓW TWORZENIE AURY PROFESJONALIZMU

Barbara Lison, BM w Bremie 42 Jak sprzedać swoją bibliotekę? WE WŁAŚCIWYM CZASIE NA WŁAŚCIWYM MIEJSCU DZIĘKI WŁAŚCIWEMU SŁOWU !!! DŁUGOFALOWE PRZYGOTOWANIA!!! Naczelna strategia lobbingu - 3

Barbara Lison, BM w Bremie 43 Jak sprzedać swoją bibliotekę? PRZESŁANIE OSOBA/GRUPA DOCELOWA DECYDENT DOBRO WYMIENNE SPRZYMIERZEŃCY / SOJUSZE / SIECI STRATEGIA / KONCEPCJA PODMIOTY WSPIERAJACE KLUCZE OTWIERAJĄCE DRZWI Kluczowe słowa lobbingu

Barbara Lison, BM w Bremie I rzecz najważniejsza:... długi oddech! Jak sprzedać swoją bibliotekę?