UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
WARSZTATY PRACA Z UCZNIEM
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidulnych potrzeb
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Nauczyciel a szczególne potrzeby edukacyjne uczniów
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Objawy DYSLEKSJI.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Opracowała: Bożena Bełkot
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
Historia Nauczyciel Katarzyna Waszczyk
Dysleksja i trudności szkolne
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
MATURA Podstawa prawna Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe Egzamin zawodowy składa się z dwóch etapów: - etapu pisemnego - etapu praktycznego.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. Tekst ujednolicony wg stanu na 10 grudnia 2010 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
SPRAWDZIAN W KLASIE VI. INFORMACJE DLA RODZICÓW Termin sprawdzianu Termin sprawdzianu 2 kwietnia 2009 roku (czwartek) godz godz Termin dodatkowy:
INFORMACJE DLA RODZICÓW
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
MAMO, TATO - JUŻ TERAZ NAJMŁODSZY UCZEŃ MA PRAWO DO … Okresu adaptacji w szkole tak długiego jak to będzie potrzebne 2. Jednego nauczyciela.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
OFERTA ORGANIZACYJNO-PROGRAMOWA na rok szkolny
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
SZÓSTOKLASIŚCI SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 35 W GDAŃSKU OLIWIE NA START
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIA
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
5 kwietnia 2016 r. Sprawdzian szóstoklasisty w roku szkolnym 2015/16
Zapis prezentacji:

UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §

W szkole jest osoba zatrudniona na stanowisku nauczyciela terapeuty. Prowadzi zajęcia terapeutyczne na poziomie klas I- IV i chętnie służy pomocą i wskazówkami nauczycielom i rodzicom. Sześciu nauczycieli ukończyło studia podyplomowe z zakresu terapii pedagogicznej, pozyskane umiejętności wykorzystują w codziennej pracy z uczniem. W wewnątrzszkolnym systemie oceniania uwzględnione są formy i sposoby dostosowania oceniania do potrzeb i możliwości uczniów z dysleksją. Nauczyciele dostosowują wymagania edukacyjne do potrzeb i możliwości uczniów dyslektycznych: FORMY DOSTOSOWANIA WYMAGAŃ NA POSZCZEG Ó LNYCH PRZEDMIOTACH W KLASACH IV- VI Nauczyciel ma obowiązek zapoznać się z opinią poradni psychologiczno- pedagogicznej lub innej specjalistycznej i zastosować się do zawartych w niej zaleceń. Na podstawie opinii zobowiązany jest dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych możliwości, potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia u którego stwierdzono deficyty i zaburzenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom Stwierdzenie dysleksji rozwojowej nie zwalnia ucznia z obowiązków szkolnych. Przeciwnie taki uczeń powinien wykazać się samodzielną pracą, wykonywać dodatkowe zadania zlecone wyłącznie dla niego, które pomogą mu w przezwyciężaniu trudności. Uczeń, u którego stwierdzono trudności w nauce, potwierdzone opinią PPP nie jest zwolniony z dbałości o: - poprawność językową wypowiedzi ustnych i pisemnych, - estetykę zeszytu przedmiotowego, zeszytu ćwiczeń, prac pisemnych i rysunków.

JĘZYKPOLSKIJĘZYKPOLSKI - W przypadku dysgrafii uczeń ma możliwość pisania prac kontrolnych pismem drukowanym, jeśli nauczyciel nie jest w stanie odczytać pracy to powinien to zrobić uczeń, wyjaśniając wszystkie wątpliwości ortograficzne, dopuszcza się również pisanie prac domowych na komputerze lub maszynie do pisania. -uczeń z głęboką dysgrafią ma możliwość zastąpienia niektórych sprawdzianów pisemnych indywidualnym sprawdzaniem ustnym; -na opanowanie pamięciowe tekstu przysługuje dzieciom wydłużony termin lub rozłożenie nauki wiersza na fragmenty i zaliczanie częściami; -uczeń z głośnego czytania odpytywany jest wyłącznie z wcześniej wyuczonego (przygotowanego) fragmentu, stosując zasady artykulacji; -w czasie sprawdzianów i prac pisemnych przysługuje mu wydłużony czas pracy i możliwość korzystania ze słownika ortograficznego; -przy dłuższej wypowiedzi pisemnej wykonywanej na lekcji oceniana jest merytoryczna zawartość pracy, komunikatywność, akapitowanie, kompozycja. Ortografia i interpunkcja oceniana jest w sposób opisowy (uczeń zobowiązany jest w domu sprawdzić i poprawić błędy); -od ucznia wymaga się znajomości zasad ortograficznych, adekwatnie do etapu kształcenia; -uwzględnia się u ucznia trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem; (nauczyciel może zadawać uczniowi dodatkowe pytania, naprowadzające); -uczeń czynności związane z czytaniem i analizowaniem tekstu może wykonywać w indywidualnym tempie, może korzystać z zasobów lektur wydawanych w postaci multimedialnej ; -uczeń z dysleksją ma często sprawdzany zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń w celu wyeliminowania błędów; MATEMATYKAMATEMATYKA -w czasie sprawdzianów i prac pisemnych przysługuje wydłużony czas pracy; -dopuszcza się błędy w rachunkach wynikające z mylenia znaków działań, cyfr przy zastosowaniu prawidłowej metody; -zadania nie dyskwalifikuje zapis jeżeli tok myślenia jest prawidłowy; -uczeń może korzystać z liczmanów, liczydeł, a w uzasadnionych przypadkach kalkulatora; -dozwolone jest liczeni, mnożenie na palcach; -uczniowi przysługuje wydłużony czas na naukę tabliczki mnożenia, definicji, wzorów; -przy odpowiedziach ustnych przysługują uczniowi pytania dodatkowe, naprowadzające; -nauczyciel w czasie sprawdzianów czyta treść poleceń; -w geometrii uwzględnia się trudności ucznia angażujące wyobraźnię przestrzenną; -zadania z treścią dostosowane są do możliwości ucznia; -zadanie zostaje dobrze ocenione, jeśli wynik zadania jest prawidłowy, choćby strategia dojścia do niego nie była zbyt jasna; -uczeń bez wcześniejszego przygotowania nie zostaje wywołany do tablicy, gdyż i tak wkłada w rozwiązanie zadania dużo wysiłku; -zadania nie dyskwalifikuje niski poziom wykresów i rysunków; -w przypadku dysgrafii dopuszcza się możliwość pisania drukowanymi literami;

HISTORIAHISTORIA -uwzględnia się trudności z zapamiętywaniem nazw, nazwisk i dat; -w czasie wypowiedzi ustnych przysługuje stosowanie pytań naprowadzających; -w czasie wypowiedzi pisemnych przysługuje wydłużony czas pracy; -w przypadku dysgrafii dopuszcza się pisanie drukowanymi literami; -podczas stawiania wymagań uwzględnia się trudności ucznia; -dopuszcza się zastąpienie cyfr rzymskich arabskimi; -na obniżenie oceny nie mają wpływu pomyłki wynikające z umieszczania dat w przedziałach czasowych; -przy ocenie z wnioskowania dopuszcza się korzystanie z mapek, ilustracji; PRZYRODAPRZYRODA -dopuszcza się błędy w oznaczaniu kierunków; -w czasie sprawdzianów nauczyciel czyta głośno treść poleceń; -przy odczytywaniu tabel, wykresów i rysunków nauczyciel udziela uczniowi pomocy; -dopuszcza się błędy w rachunkach wynikające z mylenia cyfr; -w czasie prac pisemnych, sprawdzianów przysługuje wydłużony czas pracy; -w czasie sprawdzianów przysługuje uczniowi możliwość korzystania z róży wiatrów; -w przypadku dysgrafii dopuszcza się pisanie drukowanymi literami; PRZEDMIOTY ARYSTYCZNE I WYCHOWANIE FIZYCZNE - przy ustalaniu oceny uwzględnia się trudności ucznia z: czytaniem nut, odtwarzaniem rytmu, śpiewaniem, tańczeniem, rysowaniem, orientacją przestrzenną, opanowaniem układów gimnastycznych, bieganiem czy też opanowaniem gier wymagających użycia piłki; - podczas oceniania bierze się przede wszystkim pod uwagę zaangażowanie, przygotowanie do zajęć oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć oraz uzyskany postęp i stosunek do przedmiotu. JĘZYK A N G I E L S K I -w czasie sprawdzianów, prac pisemnych i wypowiedzi ustnych przysługuje wydłużony czas pracy; -przy ocenie brana jest treść merytoryczna prac pisemnych, na obniżenie oceny nie ma wpływu opuszczanie, gubienie i przestawianie liter; -uczniowi przysługuje wydłużony czas na opanowanie słówek lub możliwość rozłożenia na fragmenty i zaliczanie częściami; -w przypadku dysgrafii dopuszcza się pisanie drukowanymi literami; -przy odczytywaniu przez nauczyciela tekstu dozwolone jest korzystanie z podręcznika; -oceniane są głównie starania i wysiłek wkładany w opanowanie języka; -uczeń, bez wcześniejszego przygotowania nie jest odpytywany z głośnego czytania przed cała klasą; -często kontrolowane są zeszyty i ćwiczenia -w czasie odpowiedzi ustnych uczniowi przysługują dodatkowe pytania, naprowadzające ;