Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
RODZICE W SZKOLE.
Advertisements

NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Program wychowawczy szkoły
Absencja uczniowska w szkole - pilotaż 5 listopada 2007r. VIII LO w Łodzi Temat: Wdrażanie rozwiązań – wymiana doświadczeń. Opracowanie narzędzia do monitoringu.
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Znaczenie współpracy rodziców ze szkołą, przedszkolem…
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
Szkoła wspomaga wychowanie
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Prawa i obowiązki ucznia.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
„Samorząd - realnie czy na papierze?”
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Debata pracowników szkoły
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RODZICE W SZKOLE.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Zadania pedagoga szkolnego
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Co chcieliśmy osiągnąć?
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
EWALUACJA WEWNĘTRZNA FAŁĘCKA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA CECHOWA Rodzic jako partner przedszkola wymaganie 9 czerwiec 2019 r.
Zapis prezentacji:

Renata Wolińska „Budowanie dobrej relacji rodzic - nauczyciel warunkiem współuczestniczenia w wychowaniu dziecka.”

  RODZICE NAUCZYCIELE UCZNIOWIE

BARIERY W RELACJACH NAUCZYCIELE – RODZICE

ZBYT MAŁE ZAANGAŻOWANIE W SPRAWY SZKOŁY POSTAWA ROSZCZENIOWA BIERNOŚĆ W TRAKCIE SPOTKAŃ BRAK WSPARCIA DZIAŁAŃ W PROCESIE DYDAKTYCZNYM PRZENOSZENIE ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA DZIECKO NA NAUCZYCIELA

BRAK ODPOWIEDNIEJ MOTYWACJI DLA DZIECKA OPÓŹNIONE REAKCJE RODZICÓW INTERWENCJA DOPIERO NA ETAPIE POWAŻNYCH TRUDNOŚCI KWESTIONOWANIE WYMAGAŃ I PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ WYCHOWAWCZYCH

BARIERY W RELACJACH RODZICE – NAUCZYCIELE

NEGATYWNE DOŚWIADCZENIA Z WŁASNEGO DZIECIŃSTWA NEGATYWNE DOŚWIADCZENIA Z INNYMI PEDAGOGAMI RÓŻNICE W POJMOWANIU PROCESU DYDAKTYCZNEGO I SPOSOBÓW UTRZYMANIA DYSCYPLINY TRAKTOWANIE NAUCZYCIELA JAKO „KONKURENTA” RODZICÓW

NIELICZENIE SIĘ Z OPINIĄ I MOŻLIWOŚCIAMI RODZICÓW OBAWA PRZED WYRAŻENIEM WŁASNEGO ZDANIA BRAK DELIKATNOŚCI W PRZEKAZYWANIU INFORMACJI O DZIECKU BRAK ODPOWIEDNIEGO „MIEJSCA” I KLIMATU SPOTKANIA ZBYT MAŁA OFERTA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI (OGRANICZENIE SIĘ TYLKO DO WYWIADÓWEK)

ZAWSZE OBOJĘTNI ZAWSZE „PRZECIW” „ZA” TRZY GRUPY RODZICÓW:   ZAWSZE OBOJĘTNI ZAWSZE „PRZECIW” „ZA” Materiały szkoleniowe Centrum Arrupe Gdynia

PRAWA RODZICÓW

Prawo do poszanowania władzy rodzicielskiej w dziedzinie wychowania. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych z 1966 – art. 18.4 Europejska Konwencja Praw Człowieka Konwencja o Prawach Dziecka – art. 14.2 ; art. 18.2 Prawo pierwszeństwa rodziców w wychowaniu i nauczaniu dzieci. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – art. 16.3 ; art. 26.3 Ustawa o systemie oświaty – art. 1.2 Prawo do pomocy ze strony państwa i instytucji społecznych. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – art. 16.3 Konwencja o Prawach Dziecka – art. 18.2

Prawo do bezpłatnego nauczania. Powszechna Deklaracja Praw Człowieka – art. 26.1 Prawo do współdecydowania o wcześniejszym rozpoczęciu nauki. Ustawa o systemie oświaty – art. 16.1 Prawo do indywidualnego toku nauczania. Ustawa o systemie oświaty – art. 66.1 Prawo do nauczania dziecka poza szkołą. Ustawa o systemie oświaty – art. 16.8 Prawo do uzyskania informacji o wynikach w nauce dziecka. Rozporządzenie MEN nr 29 z dnia 24 września 1992 Prawo do współdecydowania w sprawach szkoły i oświaty. Ustawa o systemie oświaty – art. 1.2 także art. 16.1.8.9; art. 12.1

ZASADY OBOWIĄZUJĄCE W KONTAKTACH Z RODZICAMI

Spotkania mają charakter: Miejscem rozmów nauczyciela z rodzicami o sprawach dziecka jest szkoła. Spotkania z rodzicami odbywają się w salach lekcyjnych, pokoju nauczycielskim. Nie udziela się informacji o uczniach na korytarzu szkolnym lub w trakcie dyżuru. Spotkania mają charakter: Zebrań z rodzicami. Konsultacji indywidualnych. Zajęć edukacyjnych. Spotkań tematycznych i okolicznościowych. Spotkań w domu ucznia (w uzasadnionych przypadkach np. choroba ucznia). Zajęć otwartych.

4. Spotkania odbywają się w ściśle określonych terminach 4. Spotkania odbywają się w ściśle określonych terminach. O terminach spotkań rodzice zostają powiadomieni na początku roku szkolnego (kalendarium roku szkolnego). O spotkaniu wychowawca przypomina tydzień wcześniej – zawsze w formie pisemnej. 5. Obecność rodziców na zebraniach jest obowiązkowa. W przypadku nieobecności z ważnych przyczyn, rodzic jest zobowiązany do ustalenia indywidualnego kontaktu z wychowawcą w terminie nie późniejszym niż 2 tygodnie od zebrania.

6. Raz w tygodniu w wyznaczonych godzinach nauczyciel jest do dyspozycji rodziców. Plan konsultacji otrzymują rodzice na początku roku szkolnego. 7. W sytuacjach wyjątkowych możliwy jest dodatkowy kontakt nauczyciela z rodzicami, po wcześniejszym uzgodnieniu terminu. 8. Kontakt telefoniczny nauczyciel-rodzic, rodzic-nauczyciel jest możliwy w wyjątkowych, uzasadnionych sytuacjach.

9. W przypadku uchylania się od kontaktów rodzica z wychowawcą w przeciągu 2 miesięcy wzywa się rodzica przez sekretariat szkoły. 10. Wszelkie uwagi dotyczące organizacji i funkcjonowania szkoły rodzice zgłaszają kolejno do: wychowawcy klasy, dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę. 11. Rodzice wspólnie z nauczycielami w trosce o poziom kontaktów i współpracy przestrzegają zasad przyjętej procedury.

Co może zrobić nauczyciel, by rodzice chętnie nawiązywali z nim współpracę? Budować poczucie ważności. Traktować rodzica podmiotowo. Podkreślać znaczenie otwartej dyskusji. Nie podawać gotowych rozwiązań. Budować poczucie wsparcia.

BUDZENIE SIĘ AGRESJI WOBEC DZIECKA ZAPRZECZANIE ODRZUCANIE AUTORYTETU WYCHOWAWCY ZWIĘKSZANIE SIĘ POCZUCIA BEZRADNOŚCI PRZYPISYWANIE WINY CZYNNIKOM ZEWNĘTRZNYM

Co jest problemem? Zdefiniuj go. Co chciałbyś osiągnąć, w jakim celu spotykasz się? Co dla Ciebie będzie w tej rozmowie najtrudniejsze, czego się obawiasz? Co będzie najtrudniejsze dla rodziców, czego się obawiają? Co cennego widzisz w dziecku i jego rodzicach?

F U O Fakty Ustosunkowanie Oczekiwania

Podkreśl mocne strony dziecka. Podawaj fakty - nie uogólniaj, nie oceniaj, nie wracaj do zamierzchłej przeszłości, koncentruj się na aktualnie rozpatrywanej sprawie. Krytykuj konkretne zachowanie, a nie dziecko jako osobę.

Przedstaw swoje osobiste ustosunkowanie do sytuacji. Nie podawaj gotowych rozwiązań. Jednoznacznie określ swoje oczekiwania wobec rodzica.

Pozwól rozmówcy wypowiedzieć swoją opinię. Okaż zrozumienie dla niepokoju, zmartwienia, bezradności rodzica. Mów o tym, co należałoby zrobić, a nie ograniczaj się do wymieniania przewinień. Pamiętaj o komunikacji niewerbalnej.

Wszystkie dzieci rodzą się ludźmi, tylko czasami robimy z nich kukły – odwrotnie niż w Pinokio.

Jakież mamy prawo wymagać „super dzieci” skoro sami jesteśmy tacy zwyczajni.

Natura dała nam jeden język, a dwoje uszu, abyśmy słuchali dwa razy tyle co mówili.

Gdyby wszystkie ptaki ćwierkały tak samo, jakże nudno byłoby w lesie.

Dla naszych dzieciaków miłość oznacza poświęcony im czas.

Największym nieprzyjacielem rodziny nie jest konflikt, ale obojętność.

I. Dzierzgowska „Rodzice w szkole” J I. Dzierzgowska „Rodzice w szkole” J. Sakowska „Szkoła dla rodziców i wychowawców” Cindy J. Christopher „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się” J. Miluska „Psychologia rozwiązywania problemów szkoły”