DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W SZKOLE

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Realizacja godzin wynikających z Art. 42 ust. 2 pkt
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Organizacja nauczania indywidualnego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 27 sierpnia 2009 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wychowanie Profilaktyka problemów dzieci i młodzieży
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/2012 Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o.
REALIZACJA OBOWIĄZKU WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I OBOWIĄZKU SZKOLNEGO DZIECI 5 I 6 LETNICH W ROKU SZKOLNYM 2011/ Ustawa z dnia 7 września 1991 r.
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Samorząd Uczniowski. działa na podstawie art. 55 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Czy szkoła to instytucja demokratyczna?. Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (z późniejszymi zmianami) Art W szkole i placówce.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 2014/2015
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Doradztwo zawodowe w szkołach
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

DZIAŁANIA PROFILAKTYCZNE W SZKOLE WYSOWA – ZDRÓJ 09.05.2007R.

PODSTAWY PRAWNE DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH W SZKOŁACH Przepisy Ogólne: ·        Konwencja o Prawach Dziecka (Dz. U. z 1991r. Nr 120, poz. 526), ·        Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 02.04.1997r. (Dz. U. Nr 78 poz. 483).

PRZEPISY OŚWIATOWE: · Ustawa z dnia 07. 09. 1991r PRZEPISY OŚWIATOWE: ·        Ustawa z dnia 07.09.1991r. O systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.), ·        Rozporządzenie MENiS z dnia 26.02.2002r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego... (Dz. U. z 2002 Nr 51 poz. 458), ·        Rozporządzenie MEN z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.) ·        Rozporządzenie MENiS z dnia 07.09.2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzeniu egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2004r. Nr 199 poz. 2046 z późn. zm.)

PRZEPISY OŚWIATOWE (cd. ): · Rozporządzenie MEN z dnia 15. 12. 2006r PRZEPISY OŚWIATOWE (cd.): ·        Rozporządzenie MEN z dnia 15.12.2006r. w sprawie szczegółowych zasad sprawowania nadzoru pedagogicznego, (...) (Dz. U. Nr 235 poz. 1703). ·        Rozporządzenie MENiS z dnia 31.01.2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 226 z późn. zm.)  

PRZEPISY POZAOŚWIATOWE: · Ustawa z dnia 26. 10. 1982r PRZEPISY POZAOŚWIATOWE: ·        Ustawa z dnia 26.10.1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231, z późn. zm.), ·        Ustawa z dnia 19.08.1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 1994r. Nr 111, poz. 535, późniejszymi zmianami), ·        Ustawa z dnia 29.07.2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.), ·        Ustawa z dnia 12.03.2004r. o pomocy społecznej. (Dz. U. z 2004r. Nr 64, poz. 593 ·        Ustawa z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 1996 r. Nr 10, poz. 55, z późn. zm.).

PRZEPISY POZAOŚWIATOWE (cd. ): · Ustawa z dnia 26 października 1982 r PRZEPISY POZAOŚWIATOWE (cd.): ·        Ustawa z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich (Dz. U. z 2002 r. Nr 11, poz. 109). ·        Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 01.12.2006r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu postępowania w przedmiocie leczenia lub rehabilitacji osób uzależnionych... (Dz. U. z 2006r. Nr 239, poz. 1738)

DEFINICJA: Profilaktyka- to zespół działań o charakterze informacyjnym i edukacyjnym mających na celu ochronę człowieka przed zagrożeniami oraz reagowanie na pojawiające się zagrożenia. Profilaktyka szkolna ma na celu umiejętne rozpoznawanie czynników ryzyka, hamujących lub niszczących rozwój ucznia a sprzyjających podejmowaniu zachowań ryzykownych. Podstawą wszelkich działań profilaktyczno – wychowawczych są wszelkie czynniki chroniące. Szkoła znając wagę problemu i czując się współodpowiedzialna za wychowanie dzieci i młodzieży, podejmuje działania profilaktyczno – dydaktyczne wspierające rodziców i uczniów.

OGÓLNY CEL TWORZENIA PROGRAMÓW PROFILAKTYCZNYCH: Kształtowanie właściwych postaw młodzieży wobec zagrożeń współczesnego świata tj. Ø     dewaluacja wartości, Ø     przemoc wobec słabszych, Ø     agresja, Ø     wandalizm, Ø     różnego rodzaju uzależnienia, Ø     szybko rosnąca dewastacja środowiska naturalnego człowieka.

CZYNNIKI SPRZYJAJĄCE ROZWIJANIU AGRESJI I PRZEMOCY: kryzys wartości i autorytetów, słabienie więzi rodzinnych, frustracja spowodowana ubóstwem, pozostawianie młodych ludzi z ich własnymi problemami. Upowszechnianie negatywnych wzorców przez środki masowego przekazu, które zamiast piętnować negatywne zachowania, często nagłaśniają je szukając taniej sensacji.

CZYNNIKI CHRONIĄCE W ZACHOWANIACH MŁODZIEŻY silna więź emocjonalna z rodzicami, zainteresowanie nauką szkolną, regularne praktyki religijne, poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych, przynależność do pozytywnej grupy

CZYNNIKI RYZYKA W ZACHOWANIACH MŁODZIEŻY wysoki poziom lęku i niepokoju, niska samoocena, niedojrzałość emocjonalna i społeczna, słaba kontrola wewnętrzna, nierealistyczne oczekiwania wobec siebie i otoczenia, brak zainteresowania nauką szkolną, zaburzenia więzi z rodzicami, nieprawidłowa struktura rodziny, itd.

WYMOGI PRAWNE TWORZENIA PROGRAMÓW PROFILAKTYKI W SZKOŁACH Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 oraz Dz. U. z 2003 r. Nr 210, poz. 2041),). Treści zawarte w cytowanym rozporządzeniu określają działalność edukacyjną szkoły przez: ”1) szkolny zestaw programów nauczania, który – uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego, 2) program wychowawczy szkoły, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i jest realizowany przez wszystkich nauczycieli, 3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, który opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.

WYMOGI PRAWNE TWORZENIA PROGRAMÓW PROFILAKTYKI W SZKOŁACH Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 marca 2001 r. w sprawie ramowych statutów...(Dz. U. Nr 61, poz. 624) w brzmieniu nadanym przez Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów... (Dz. U. Nr 10, poz. 96). W cytowanym rozporządzeniu w ramowym statucie szkoły podstawowej, § 2 ust. 1 pkt. 1 otrzymał brzmienie: „Statut szkoły określa w szczególności: 1. Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy szkoły i program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, o których mowa w odrębnych przepisach.”. Natomiast treść § 2 ust. 2 po wprowadzonej zmianie brzmi następująco: „2. Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki, o których mowa w ust. 1 pkt. 1, uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.”.

KOALICJA NA RZECZ PROFILAKTYKI SZKOLNEJ PORADNIA PSYCH-PED GKRPA RODZINA INNE PL. SŁUŹBY ZDR. DZIECKO UCZEŃ SĄD RODZINNY OPS SZKOŁA POLICJA POW. CENTR. POM. RODZ.

CECHY DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH dostosowane do poziomu rozwoju adresata w zakresie informacji i projektowanych ćwiczeń; rzetelne pod względem przekazywanych informacji; rzeczowe, bez odwoływania się do emocji i uczuć takich jak strach, poczucie winy czy też rozbudzania ciekawości; dostosowane do poziomu posiadanej przez uczniów wiedzy bez podawania szczegółów, które mogłyby stanowić instruktaż nieprawidłowych zachowań

CECHY I UMIEJETNOŚCI NAUCZYCIELA – UCZESTNIKA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH empatia, życzliwość, tolerancja, optymizm, poczucie humoru, otwartość w kontaktach z ludźmi, kultura osobista i takt, konsekwencja w postępowaniu, poszanowanie godności ludzkiej, umiejętność pracy w grupie i z grupą, poczucie sprawiedliwości, plastyczność myślenia i zdolności przystosowania się do różnych sytuacji,