PRZEPISY DLA MOTOROWERZYSTY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pieszy, rowerzysta i motorowerzysta w ruchu drogowym
Advertisements

Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
Zasady dotyczące ruchu drogowego rowerzystów
Warunki dopuszczenia motorowerzysty do uczestnictwa w ruchu drogowym.
Prezentacja – Daria Staś
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
Manewry ruchu drogowego
Znaki poziome.
Zawracanie Cofanie Postój i zatrzymanie
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Zakończ ZNAKI DROGOWE Ostrzegawcze Zakazu Nakazu Informacyjne K. Jęśko.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY O RUCHU PIESZYCH, PRZEMARSZ KOLUMN PIESZYCH
UŻYWANIE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH.
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
PRZEPISY RUCHU DROGOWEGO
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Ja i moje miasto jeżdżę bezpiecznie.
,,Jak moje miasto jeździ z głową”
MOJE PIERWSZE PRAWO JAZDY
PRZEPISY, ZNAKI I SYGNAŁY DROGOWE OBOWIĄZUJĄCE PIESZYCH
Test z przepisów ruchu drogowego
Pieszy w ruchu drogowym
Rowerzysta w ruchu drogowym
PODSTAWOWE WIADOMOŚCI DLA UCZNIÓW CHCĄCYCH OTRZYMAĆ KARTĘ ROWEROWĄ
Poradnik rowerzysty i motorowerzysty
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
Manewry Drogowe.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
..::WYPOSAŻENIE MOTOROWERU ::..
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY MOTOROWEREM
PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA NR 2 W BOCHNI
MENU ROWERZYSTA 1 OBOWIĄZKOWE WYPOSAŻENIE ROWERU. 2 2
Budowa motoroweru.
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
RUCH DROGOWY KLASA CZWARTA.
PODSTAWOWE MANEWRY W CZASIE JAZDY ROWEREM
JEŻDŻĘ Z GŁOWĄ.
PODSTAWOWE WIADOMOŚCI DLA UCZNIÓW CHCĄCYCH OTRZYMAĆ KARTĘ ROWEROWĄ
Program „IV” DZIECI I RUCH DROGOWY.
Zespół Szkół Rolniczych i Ogólnokształcących w Żywcu-Moszczanicy
Poradnik pieszego i rowerzysty
Budowa i wyposażenie motoroweru
Zasada ważna dla ciebie
MANEWRY.
Poznajemy znaki drogowe – wirtualna lekcja wychowania komunikacyjnego
Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku
Manewry na drodze cz.3: wymijanie, omijanie, wyprzedzanie
MOTOROWER – to pojazd wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej do 50 cm3 (pojemność skokowa silnika to objętość tej części cylindra lub cylindrów,
Rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem.
Prezentacja przeznaczona dla uczniów klas I-III SP.
Materiał szkoleniowy dla uczniów NSP „Nasza Szkoła”
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
opracowała Longina Adamczyk
Droga z pierwszeństwem.
Znaki informacyjne.
TEMAT: Zasady ruchu drogowego. Znaki drogowe.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
o kierujących pojazdami z późniejszymi zmianami
Poznajemy znaki drogowe – wirtualna lekcja wychowania komunikacyjnego
Ruch Pieszych oraz Zachowanie się kierującego pojazdem wobec pieszych.
ZNAKI I MANEWRY DROGOWE
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
MŁODZI LUDZIE NA DRODZE BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
WEBQUEST Zasady ruchu drogowego
Zapis prezentacji:

PRZEPISY DLA MOTOROWERZYSTY

Motorower to pojazd jedno- lub dwuśladowy, wyposażony w silnik spalinowy o pojemności skokowej co najwyżej 50 cm3. Jego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h. Klasyczny motorower wyposażony jest w pedały, dzięki czemu możesz kontynuować podróż, jeśli zabraknie ci paliwa. Karta motorowerowa uprawnia cię do kierowania nie tylko motorowerem, ale też skuterem i motorynką (jeśli ich konstrukcja i maksymalna prędkość zgadzają się z wcześniej przedstawionym opisem).

Karta motorowerowa uprawnia do prowadzenia pojazdów z silnikiem o pojemności do 50 cm3 – czyli skuterów, motorowerów i motorynek. Jeśli masz przynajmniej 13 lat, możesz prowadzić skuter lub motorynkę (pod warunkiem, że posiadasz kartę motorowerową). Motorowerem możesz wyjechać na drogę, gdy masz przy sobie 3 dokumenty: kartę motorowerową, dowód rejestracyjny pojazdu oraz ważną polisę ubezpieczeniową OC. Kierowca motoroweru i przewożona przez niego osoba podczas jazdy muszą mieć na głowach kaski. Motorower musi być sprawny technicznie i posiadać czytelne tablice rejestracyjne.

Zarejestruj swój motorower w Wydziale Komunikacji w twoim miejscu zamieszkania. Jeśli nie masz 18 lat, przy rejestracji muszą towarzyszyć ci rodzice lub opiekunowie. Po dokonaniu rejestracji urzędnik wyda ci dowód rejestracyjny i tablice z numerem rejestracyjnym.

Obowiązkowe wyposażenie motoroweru

Światła: jedno światło mijania barwy białej lub żółtej selektywnej z przodu, które przy dobrej przejrzystości powietrza oświetla drogę na odległość co najmniej 30 m przed pojazdem (i nie oślepia jadących z przeciwka), jedno tylne światło pozycyjne barwy czerwonej, światło odblaskowe czerwone, w kształcie innym niż trójkąt, umieszczone z tyłu, boczne światła odblaskowe, w kształcie innym niż trójkąt, barwy żółtej (jedno lub dwa z każdej strony pojazdu). Motorower może być także wyposażony w światła, które nie są obowiązkowe, ale dzięki nim pojazdem kieruje się bezpieczniej. Światła te, to przede wszystkim dwa przednie i dwa tylne kierunkowskazy oraz jedno światło hamowania „stop” umieszczone z tyłu. Kupując motorower, najlepiej wybrać taki, który posiada zarówno kierunkowskazy, jak i światło „stop”.

Inne obowiązkowe elementy wyposażenia motoroweru to: numer rozpoznawczy lub numer identyfikacyjny (VIN oraz tabliczka znamionowa), dwa niezależne, dobrze działające hamulce, dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku, tłumik wydechu, lusterko wsteczne umieszczone po lewej stronie pojazdu, podpórka, uchwyt lub uchwyty dla pasażera, czytelny numer silnika.

PAMIĘTAJ Właściciel lub użytkownik jest odpowiedzialny za stan techniczny pojazdu. Wyjeżdżając motorowerem na drogę, musisz mieć przy sobie kartę motorowerową. Sprawny motorower usprawnia podróż i zwiększa bezpieczeństwo.

Przed wyruszeniem w trasę zawsze sprawdzaj, czy twój pojazd posiada: dostateczną ilość paliwa, prawidłowy poziom oleju, sprawny układ hamulcowy i kierowniczy, sprawne światła, prawidłowy stan ogumienia, właściwie ustawione lusterka, prawidłowo pracujący silnik.

PODSUMOWANIE Światło białe samodzielnie świecące do przodu, oświetlające drogę na odległość przynajmniej 30 metrów. Z tyłu: czerwone światła pozycyjne i odblaskowe. Dwa sprawnie działające hamulce. Sygnał dźwiękowy o nieprzeraźliwym brzmieniu. Tłumik wydechu. Lusterko wsteczne z lewej strony – można mieć też drugie lusterko z prawej strony.

ZAPAMIĘTAJ Motorowerzysta powinien poruszać się poboczem. Gdy pobocze nie nadaje się do jazdy (albo gdy jadąc nim, utrudniałbyś ruch pieszych), możesz korzystać z jezdni. Na jezdni poruszaj się po prawej stronie, jak najbliżej krawędzi. Na jezdni jednokierunkowej możesz zająć także lewy pas ruchu, jeżeli zamierzasz skręcić w lewo albo zawrócić.

Motorowerzysta nie może jeździć po chodniku, ścieżce rowerowej, autostradzie i drodze ekspresowej. Przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, zachowuj ostrożność i ustępuj miejsca pieszym. Zbliżając się do przejścia dla pieszych, zachowaj ostrożność i ustąp pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu. Gdy skręcasz w drogę poprzeczną, ustąp pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez drogę, na którą wjeżdżasz. Jeśli jedziecie grupą, pamiętajcie, aby jechać w kolumnie, liczącej co najwyżej 10 motorowerów, jeden za drugim, w bezpiecznej odległości. Pamiętaj – nie możesz jeździć obok innego uczestnika ruchu.

PARKOWANIE Motorower można zaparkować na chodniku pod warunkiem, że nie utrudni to chodzenia pieszym. Po ustawieniu pojazdu, piesi powinni mieć dla siebie co najmniej 1,5 m szerokości chodnika. Ponadto na danym odcinku drogi nie może obowiązywać zakaz zatrzymania lub postoju. Zawsze możesz parkować tam, gdzie informuje o tym specjalne oznakowanie. Na jezdni motorower parkujemy równolegle i jak najbliżej jej krawędzi. Motorowerzysta musi stosować się do znaków zatrzymania lub postoju.

Motoroweru nie możesz zatrzymywać: na skrzyżowaniu, w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu kolejowego, tramwajowego lub skrzyżowania, na przejściu dla pieszych, przejeździe dla rowerzystów oraz w odległości mniejszej niż 10 m przed przejściem lub przejazdem (na drogach dwukierunkowych o dwóch pasach ruchu, także za tymi przejściami i przejazdami), na jezdni obok linii przerywanej oznaczającej krawędź jezdni, na jezdni i na poboczu obok linii ciągłej wyznaczającej krawędź jezdni, na jezdni przy lewej krawędzi, z wyjątkiem zatrzymania lub postoju na obszarze zabudowanym na drodze jednokierunkowej lub na jezdni dwukierunkowej o małym ruchu, na pasie między jezdniami, drodze dla rowerów, przystanku z zatoką oraz w odległości mniejszej niż 15 m od tablicy oznaczającej przystanek, wzdłuż tzw. wysepki oddzielającej pasy ruchu, jeżeli jezdnia z prawej strony ma tylko jeden pas, i w odległości mniejszej niż 15 m od punktów krańcowych wysepki, w sposób, który powodowałby zasłonięcie znaku drogowego, na przejeździe kolejowym, w tunelu, na moście lub na wiadukcie.

Zabrania się postoju motoroweru: w miejscach utrudniających wjazd lub wyjazd, np. z posesji, parkingu itp., w miejscu utrudniającym dostęp do innego prawidłowo zaparkowanego pojazdu, przed i za przejazdem kolejowym – po obu stronach drogi – na odcinku od przejazdu do słupka wskaźnikowego z jedną kreską, w strefie zamieszkania posiadającej miejsce do parkowania – poza tym miejscem.

Gdzie nie można wjeżdżać motorowerzystom? droga ekspresowa autostrada

Ruch motorowerów jest także zabroniony znakami:

Pamiętaj - policjant ma obowiązek zatrzymać dowód rejestracyjny twojego pojazdu, jeżeli: motorower zagraża bezpieczeństwu, porządkowi ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska, pojawia się uzasadnione podejrzenie, że dowód rejestracyjny został podrobiony, gdy dowód rejestracyjny jest zniszczony do tego stopnia, że nie można odczytać z niego informacji, badanie techniczne pojazdu zostało dokonane przez jednostkę do tego nieupoważnioną, kierujący motorowerem nie ma przy sobie dokumentu o zawarciu umowy lub opłaceniu składki OC, dane w dowodzie rejestracyjnym nie są prawdziwe.