Partycypacyjne zarządzanie zasobami środowiskowymi w Walonii Tomasz Paweł Tyc Warszawa, 23 lutego 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

Rola Krajowego Forum Wodnego
PARTNERSTWO I PROJEKTY
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
European Commission - Directorate General for Agriculture Polityka Rozwoju Wsi w powiększonej Unii Europejskiej Propozycja Komisji Europejskiej na lata.
Klaster Wzgórza Nowych Technologii NT Hills seminarium informacyjnego Akademii Przedsiębiorczości Klastra NTHills 28 styczeń 2009.
JAK LOBBUJĄ PRZEWOŹNICY
Propozycja Komisji dotycząca nowych rozporządzeń
Definicje […] społeczeństwo obywatelskie jest przestrzenią działania instytucji, organizacji, grup społecznych i jednostek, rozciągającą się pomiędzy rodziną,
Stanowisko Instytucji Koordynującej NSRO w kwestii prezentowania i akceptacji sprawozdań okresowych z PO/RPO przez Komitety Monitorujące KK NSRO, 17.
System ewaluacji NPR i NSRO
NARODOWA STRATEGIA SPÓJNOŚCI dla rozwoju Polski. 01Ministerstwo Rozwoju RegionalnegoWarszawa, Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka,
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
INFORMACJA I PROMOCJA Kwiecień 2004 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.
Ewaluacja w ramach ZPORR Departament Wdrażania Programów Rozwoju Regionalnego MGiP MARZEC 2005 Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
POMCERT Pomorskie Centrum Badań i Technologii Środowiska Pomeranian Centre for Environmental Research & Technology Centrum Zaawansowanych Technologii POMORZE.
Protekcjonizm handlowy a instytucje polityczne
dr inż. Witold Kuszewski
KATOWICE Agencje Rozwoju Regionalnego oraz Agencje Energetyczne wsparciem dla gmin i miast w stawaniu się aktywnymi działaczami w sektorze energetyki.
1 OPINIA WOJEWODY DOLNOŚLĄSKIEGO w sprawie zgodności Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego z celami Strategii Rozwoju Kraju 2007.
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Wpływ Regionalnego Komitetu Sterującego na proces wdrażania RSI ? Elżbieta Książek 25 marca 2010 Warsztaty Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Europejska Sieć Centrów Kompetencji w Logistyce
Debata na temat: Czy samorząd uczniowski jest w szkole potrzebny?
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Dolina Lotnicza Innowacyjny Klaster Przemysłowy
THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN KRAKÓW THE REGIONAL WATER MANAGEMENT BOARD IN GLIWICE Testowanie udziału społecznego Opracowano na podstawie materiałow.
CTO – Karaibska organizacja turystyczna.
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego Instytut Spraw Publicznych (Instytut Spraw Publicznych UJ został.
Adam Linsenbarth Instytut Geodezji i Kartografii Warszawa Europejska Infrastruktura Danych Przestrzennych w świetle finalnej wersji programu INSPIRE XIII.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Kazimierz Dolny, 29 października 2014 r. III K ONWENT M ARSZAŁKÓW W OJEWÓDZTW RP INFORMACJA O DZIAŁALNOŚCI KONWENTU MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP W LATACH
Regionalna Strategia Innowacji Województwa Mazowieckiego
Programowanie rozwoju lokalnego w latach Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Samorząd Uczniowski.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Konferencja LEADER, Przemyśl październik 2007 Rumuńska Krajowa Sieć Rozwoju Obszarów Wiejskich Proponowana struktura Profesor Michael Dower.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Zespół trenerów FAOW – Agnieszka Rosińska, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki AOVE Ewolucja struktury partnerstwa.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
KOORDYNOWANA OPIEKA ZDROWOTNA spotkanie robocze Warszawa, 18 marca 2016 r.
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Powołanie Grupy Roboczej organizacji pozarządowych województwa pomorskiego „Partner Kluczowy” działającej w ramach Komitetu Monitorującego Regionalny Program.
Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Raport - „Informacja o realizacji „Programu Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego w Polsce na lata ” w 2015 r.” XVII Posiedzenie Plenarne Koalicji na.
Jednostka Centralna KSOW Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
Zasady funkcjonowania Komitetu do spraw Umowy Partnerstwa
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Równościowe zarządzanie projektem
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
dr hab. Natalia Letki (IS UW) mgr Katarzyna Zagórska (WNE UW)
Grupa tematyczna ds. innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich
Zapis prezentacji:

Partycypacyjne zarządzanie zasobami środowiskowymi w Walonii Tomasz Paweł Tyc Warszawa, 23 lutego 2011 r.

Partycypacyjne zarządzanie zasobami środowiskowymi w Walonii Kontrakt rzeczny

Czym jest Kontrakt Rzeczny? Jest to mechanizm zapewniający partycypację i współdecydowanie aktorów rzecznych mający na celu zdefiniowanie programu działań na rzecz odtworzenia, ochrony oraz rewaloryzacji zasobów wodnych na obszarze danego basenu wodnego; Podstawa prawna: –Kodeks Rzeczny Walonii – Artykuł 32 –Rozporządzenie Ministerialne z Marca 1993 r. –Rozporządzenie Ministerialne z Marca 2001 r.

Kim są aktorzy rzeczni Reprezentanci świata polityki lokalnej Reprezentanci administracji lokalnej i regionalnej Reprezentanci organizacji społecznych Reprezentanci świata naukowego Reprezentanci użytkowników zasobów wodnych

Aktorzy publiczni Finansujący –Gminy –Prowincje –Region waloński MRW i MET Prowincje Stowarzyszenia międzygminne CCAT Aktorzy międzynarodowi Obrona cywilna i narodowa Uniwersytety

Aktorzy prywatni Stowarzyszenia, Izby gospodarcze Rolnicy oraz Grupy Producentów Rolnych Handel Przemysł ciężki i specjalistyczny Hotelarstwo Przemysł spożywczy Sport Turystyka

Cechy Kontraktu Rzecznego Obszar działania: Basen hydrograficzny (ok km.kw.) Mechanizm w pełni dobrowolny – zakłada nieprzymuszoną i pełną współpracę zaangażowanych i zainteresowanych stron Każdy z kontraktów rzecznych zawierany jest na 3 lata Komitet rzeczny: –Struktura partycypacyjna –Nie zapewnia nadzoru nad wykonaniem poszczególnych zadań i osiągnięciem celów Wszelkie działania są prowadzone przez poszczególnych członków- sygnatariuszy kontraktu w ramach posiadanych przez nich kompetencji, zasobów oraz budżetów

Wszyscy Razem dla Doliny!

Jak działa Kontrakt Rzeczny? Aktorzy wodni zrzeszają się dobrowolnie w celu stworzenia Kontraktu Rzecznego Wyłaniają Koordynatora projektu Koordynator projektu tworzy inwentaryzację stanu zasobów wodnych w danym regionie wodnym (basenie hydrograficznym) Koordynator projektu pilotuje powstanie tematycznych Grup Roboczych, dotyczących poszczególnych sposobów wykorzystania zasobów wodnych lub też szczególnie widocznych zanieczyszczeń środowiska Każda z Grup Roboczych ma za zadanie stworzyć listę priorytetów zidentyfikowanych w danym obszarze tematycznym Koordynator Projektu tworzy kompilację priorytetów zidentyfikowanych przez Grupy Robocze

Jak działa Kontrakt Rzeczny? Kompilacja jest przedstawiona wszystkim aktorom rzecznym Tworzą oni hierarchię priorytetów Każdy z aktorów rzecznych deklaruje jakie działania może przeprowadzić aby osiągnąć zidentyfikowane priorytety Koordynator projektu kompiluje zadeklarowane działania oraz tworzy draft Kontraktu Rzecznego Aktorzy rzeczni wyłaniają z siebie Komitet Rzeczny – ciało sterujące Wszyscy zainteresowani podpisują przygotowany draft Aktorzy rzeczni działają zgodnie z podpisanym dokumentem Co roku Koordynator projektu tworzy Raport zaawansowania prac i przedstawia go Komitetowi Rzecznemu

Jak działa Kontrakt Rzeczny? Raport Koordynatora jest omawiany zarówno przez Komitet Rzeczny jak i wszystkich sygnatariuszy Kontraktu Rzecznego Opóźnienia w realizacji założonych działań i celów są omawiane wspólnie Każdy spóźnialski powinien przedłożyć program prac naprawczych Raporty podsumowujący 3-letni okres Kontraktu Rzecznego przekazywany jest do oceny władzom Regionu Oceniony raport staje się podstawą dla nowego Kontraktu Rzecznego

Kontrakty rzeczne

Wniosek = WARTO ROZMAWIAĆ! Autor: B. SEMOIS

Dziękuję za uwagę