Małgorzata Bródka Kinga Adamiak

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Modelowanie przypadków użycia
Advertisements

ISTOTA MARKETINGU 1. Początki i przyczyny rozwoju marketingu
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Małgorzata Rychlik, Emilia Karwasińska
Wydziału Spraw Cudzoziemców Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
Internet w pracy bibliotekarza
badania rynku turystycznego
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
OUTPLACEMENT – program zwolnień monitorowanych, którego głównym celem jest złagodzenie skutków, jakie niosą ze sobą zwolnienia, zarówno dla pracowników,
INFORMAYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Katedra Marketingu Usług
dr Agnieszka Strojek Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy
Kontrola zasobu a marka Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie projektami
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Biblioteka Centrum Myśli Jana Pawła II Biblioteka jest instytucją, która samym swoim istnieniem świadczy o rozwoju kultury. Jest ona bowiem skarbnicą piśmiennictwa,
BIBLIOTEKA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO. Politechnika Zielonogórska Wyższa Szkoła Pedagogiczna UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI Utworzony został 1września 2001.
Materiał do badań : Uniwersytet Rzeszowski semestr 2005/ kierunki studiów : filologia polska, historia, matematyka - II i IV rok 143 studentów i.
R24 Maksimum korzyści z rezerwacji online
Strategia rozwoju SBP na lata Sprawozdanie Maria Burchard ZG SBP.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Moduł Wypożyczeń Międzybibliotecznych. VII Konferencja Bibliotek DZB Polkowice, 3-4 października 2013.
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Szkolenia, Coaching, PR.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Branding „Nie sposób być lepszym, jeśli najpierw nie jest się innym.”
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Czy nowa struktura zwiększy popularność biblioteki?
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Biblioteka Politechniki Krakowskiej Informacja dla nauki a świat zasobów cyfrowych września 2008 | Świnoujście Biblioteka Cyfrowa Politechniki Krakowskiej.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Droga poszukiwań informacji na dany temat oprac. M. Tofil Napisanie referatu, przygotowanie maturalnej prezentacji, wymaga zgromadzenia odpowiedniej ilości.
Planowanie przepływów materiałów
Zarządzanie zbiorami w bibliotece
Strategia przedsiębiorstwa
Organizacja wspomagania szkół
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Rozwój regionów – rola biznesu Marek Kłoczko Sekretarz Generalny Warszawa, 22 maja 2009 r.
Młodzi Przedsiębiorczy – program nauczania Ekonomii w praktyce w szkole ponadgimnazjalnej Produkt i usługa Działania marketingowe Projekt jest współfinansowany.
H YBRYDOWY MODEL FUNKCJONOWANIA BIBLIOTEKI WYŻSZEJ UCZELNI EKONOMICZNEJ (N A PRZYKŁADZIE B IBLIOTEKI G ŁÓWNEJ UEK) Danuta Domalewska, Aureliusz Potempa.
Dr Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Problematyka organizacji zasobów w nowoczesnej bibliotece akademickiej.
WSPÓŁPRACA BIBLIOTEK NAUKOWYCH MIASTA POZNANIA – doświadczenia i projekty Artur Jazdon Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
PRODUKT.
Prawdy oczywiste Twoja firma w obliczu nowej ustawy o prawach konsumenta - Księgowość bez tajemnic! INFOLINIA:
Organizacja przestrzeni bibliotecznej (jak kino stało się biblioteką)
Założenia – BMC#1 Busin ess Mod el Canv as #1 Kluczowe partnerstwa Główne działaniaWartość Relacje z klientamiKlienci Dostawcy mięsaProdukcja Reklamy.
Dr Anna M. Zarzycka Zakład Strategii Konkurencji, Instytut Rynków i Konkurencji A.M. Zarzycka
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Segmentacja rynku.
Afektywne podejście do lojalności
SEGMENTACJA RYNKU.
Dominika Muś TiR, grupa 2b
IM. STANISŁAWA KONARSKIEGO
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Szkolenie biblioteczne
Krystyna Gozdowska Kinga Krzyżaniak Wiesława Zielińska
Zapis prezentacji:

Gromadzenie zbiorów jako zaplecze kształtowania marki Biblioteki Uniwersyteckiej w Poznaniu Małgorzata Bródka Kinga Adamiak Oddział Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Plan prezentacji Podstawowe pojęcia: Marka, Gromadzenie Zbiorów Czynniki wpływające na kształtowanie marki BU na poziomie procesu gromadzenia zbiorów Dobór księgozbioru – „Polityka gromadzenia” a kształtowanie marki Biblioteka wobec otoczenia wewnętrznego i zewnętrznego Wnioski i podsumowanie

Pojęcie marki „Kombinacja produktu fizycznego, nazwy, opakowania, reklamy oraz towarzyszących im działań z zakresu dystrybucji i ceny, która odróżniając ofertę danego marketera od ofert konkurencyjnych, dostarcza konsumentowi wyróżniających korzyści funkcjonalnych i/lub symbolicznych, dzięki czemu tworzy lojalne grono nabywców i umożliwia tym samym osiągnięcie wiodącej pozycji na rynku” Kall J.: Silna marka. Istota i kreowanie, Warszawa 2001, s. 12

Pojęcie Gromadzenia Zbiorów Planowe pozyskiwanie i wprowadzanie do biblioteki właściwych materiałów bibliotecznych . Odbywa się drogą kupna, wymiany, darów i egzemplarza obowiązkowego. Opiera się na doborze odpowiednich zasad i środków działania, tj. na właściwej polityce Gromadzenia zbiorów, zapewniającej nabycie materiałów zgodnie z profilem, zadaniami, wymaganiami budżetu danej biblioteki, polityką biblioteczną państwa Encyklopedia Wiedzy o Książce, Wrocław 1971

Zarządzanie zbiorami Gromadzenie zbiorów jest łączone coraz częściej z pojęciem Zarządzania zbiorami Ustalając kolejność według następstwa: wszystkie procesy zaplecza inauguruje gromadzenie, na które składa się dobór oraz (pośrednio) zarządzanie zbiorami i usuwanie Wojciechowski J.: Organizacja i zarządzanie w bibliotekach, Warszawa1998 Zarządzanie zbiorami obejmuje: Przesuwanie materiałów między kolekcjami Selekcjonowanie materiałów przy czynnym współudziale pracowników i użytkowników biblioteki

Gromadzenie zbiorów a kształtowanie marki biblioteki Biblioteka = firma Książka = produkt Użytkownik biblioteki = klient Oddział Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów = nabywanie produktu (produkt właściwy = satysfakcja klienta): Dobór księgozbioru odpowiadającego tożsamości biblioteki wynikającej z ciągłości w czasie, co sprawia że biblioteka jako instytucja jest wiarygodna i budzi zaufanie Zapewnienie satysfakcji użytkownikom poprzez dobór księgozbioru odpowiadającego ich potrzebom i zmieniającym się oczekiwaniom, co budzi ich lojalność i przywiązanie

Kształtowanie marki BU w Poznaniu na poziomie procesu gromadzenia zbiorów Profilowanie zbiorów biblioteki jako wyraz dostosowania zasobów do aktualnych i potencjalnych potrzeb użytkowników Zwracanie uwagi na jakość (wysoki poziom merytoryczny) dobieranego księgozbioru Połączenie tradycji z nowoczesnością: zbiorów historycznych i nowości na rynku wydawniczym oraz budowa zasobu hybrydowego: zbiorów drukowanych i wydawnictw elektronicznych Uwzględnienie relacji zwrotnych pomiędzy dostawcą, biblioteką a czytelnikiem

Polityka gromadzenia a budowanie wyróżniającej tożsamości marki Charakter gromadzonych zbiorów tworzy obraz tożsamości marki w świadomości jej konsumenta Podstawowe elementy brane pod uwagę przy formowaniu zbiorów: Aktualne i przewidywane zadania Uczelni i biblioteki Kierunki studiów istniejące na uczelni Tradycyjnie ukształtowane kierunki specjalizacji zbiorów: niemcoznawstwo, historia i etnologia, literatura regionalna – wielkopolska, literatura masońska Kształtowanie nowych specjalizacji poprzez tworzenie nowych kolekcji: komiksy i literatura o komiksach, liberatura Celowość doboru księgozbioru realizowana przez: Kupno Selekcję bieżącą egzemplarzy obowiązkowych i darów Ukierunkowaną i racjonalną wymianę, głównie zagraniczną

Relacje z otoczeniem wewnętrznym Współpraca Oddziału Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów z pracownikami innych oddziałów BU w ramach tzw. zespołów zadaniowych: Oddział Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów Komisja Selekcji i Doboru Zespół do spraw selekcji literatury pięknej Zespół bibliotekarzy dziedzinowych

Relacje z otoczeniem zewnętrznym Relacja dostawca biblioteka Kupno - Współpraca z prestiżowymi, sprawdzonymi dostawcami i księgarzami. Decyduje o niej jakość, cena oraz szybkość dostarczenia materiału EO – współpraca z wydawcami w zakresie budowania wizerunku biblioteki jako instytucji, której warto przekazać egzemplarz obowiązkowy Relacja użytkownik biblioteka Rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb i preferencji użytkownika, poprzez nawiązywanie z nim dialogu i budowanie relacji partnerskich, za pośrednictwem bibliotekarzy dziedzinowych, pracowników Czytelń i Wypożyczalni, bibliotekarzy udzielających informacji poprzez platformę Ask a Librarian, działalność Oddziału Informacji i Transferu Wiedzy

Zaproponuj kupno książki Relacje z otoczeniem zewnętrznym nawiązywane dzięki serwisom i usługom Oddziału Gromadzenia i Uzupełniania Zbiorów Zaproponuj kupno książki Biblioteka Użytkownik Biblioteka poszukuje Biblioteka Księgarz, antykwariusz Oferta dubletów Biblioteka Inna Biblioteka

Zaproponuj kupno książki

Lista dubletów

Biblioteka poszukuje

Podsumowanie Proces kształtowania marki biblioteki rozpoczyna się od podstaw, czyli tworzenia księgozbioru. Działaniom tym powinny towarzyszyć: Racjonalne podejście do kształtowania księgozbioru, właściwa selekcja i dobór Właściwa i wypracowana w czasie Polityka Gromadzenia Współpraca i nawiązywanie otwartych relacji z otoczeniem (zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz organizacji, jaką jest biblioteka)

Dziękujemy za uwagę!