EKSPERYMENT LABORATORYJNY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jerzy Jarosz Instytut Fizyki, Uniwersytet Śląski w Katowicach
Advertisements

Krzywe kalibracyjne Anna Kolczyk gr. B2.
Wyobraźcie sobie, że przychodzicie do domu i mama
Opracował mgr Zenon Kubat
Scenariusz lekcji dla klasy II liceum ogólnokształcącego
DZIEDZINA I MIEJSCE ZEROWE FUNKCJI
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Systemy dynamiczneOdpowiedzi systemów – modele różniczkowe i różnicowe Kazimierz Duzinkiewicz, dr hab. inż.Katedra Inżynierii Systemów Sterowania 1 Systemy.
Komputerowe wspomaganie medycznej diagnostyki obrazowej
Program przedmiotu “Metody statystyczne w chemii”
Arkusz kalkulacyjny FORMUŁY I WYKRESY
Podstawy sozologii i sozotechniki
Zagadnienia do egzaminu z wykładu z Technicznej Mechaniki Płynów
Sprawdzian dla uczniów kończących szóstą klasę szkoły podstawowej.
Metody Symulacyjne w Telekomunikacji (MEST) Wykład 4: Generowanie zdarzeń  Dr inż. Halina Tarasiuk p. 337, tnt.tele.pw.edu.pl.
Matematyka Dyskretna, G.Mirkowska PJWSTK
Szkolenie dla realizatorów programu edukacyjnego: RADOSNY UŚMIECH, RADOSNA PRZYSZŁOŚĆ.
Model treści nauczania
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Układ podręcznika To już znasz ćwiczenia literackie i językowe odwołujące się do wiedzy i umiejętności z gimnazjum ćwiczenia literackie i językowe odwołujące.
Obserwacja wybranych uczniów
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
MODELE NAUCZANIA.
Ewaluacja dydaktyczna – podstawowe pojęcia
Poznawana przez uczniów rzeczywistość jest wieloraka, wielostronna. Skoro tak, to aby ją poznać trzeba podążać różnymi drogami. Proces kształcenia winien.
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Treści kształcenia.
Statystyka matematyczna czyli rozmowa o znaczeniu liczb Jan Bołtuć Piotr Pastusiak Wykorzystano materiały z:
„WALORY PRZYRODNICZE OZORKOWA I OKOLIC”
Metody nauczania w edukacji przyrodniczej i społecznej
Charakterystyka powszechnie stosowanych metod badawczych
opracowała: Anna Mikuć
Technologia kształcenia zawodowego 3. Proces kształcenia
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
Metody nauczania.
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
Wprowadzenie do analizy ekonomicznej (treść wykładu)
Paragraf 1.5 Sporządzamy wykresy.
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
Wybrane zagadnienia inteligencji obliczeniowej Zakład Układów i Systemów Nieliniowych I-12 oraz Katedra Mikroelektroniki i Technik Informatycznych proponują.
Edukacja audiowizualna w bibliotece szkolnej Opracowała: Krystyna Dzikowska.
Metody nauczania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Jakość zasobów cyfrowych 2008/2009 dr Remigiusz Sapa.
WARSZTATY nr 2. Temat: Jak można żyć od 10 lat w zamkniętym ekosystemie.
METODY i FORMY pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
Halina Klimczak Katedra Geodezji i Fotogrametrii Akademia Rolnicza we Wrocławiu WYKŁAD 2 ZMIENNE GRAFICZNE SKALA CIĄGŁA I SKOKOWA.
Osoby prowadzące zajęcia z Informatyki (II część): Prof. Mirosław Czarnecki (W+L) Konsultacje:piątek (p. 302a)
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
1 Komputerowe wspomaganie medycznej diagnostyki obrazowej dr inż.. Grażyna Gilewska materiały na stronie:
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
Koło Naukowe Metod Ilościowych
Informacje ogólne.
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
Ocena efektów kształcenia i ewaluacja gry PowerPlayer
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Obserwacja wybranych uczniów
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Systemy eksperckie i sztuczna inteligencja
Zasady zaliczenia Wykładowcy:
Nanomateriały: od laboratorium do zastosowania
Szkoła Podstawowa nr 1 Twórcze umysły im. Wojska Polskiego w Żywcu
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

EKSPERYMENT LABORATORYJNY HALINA SZCZEPANIEC

Zhierarchizowany układ metod Hierarchizacja – porządkowanie elementów określonego zbioru w kategoriach wartości. Klasyfikacja jest także sposobem porządkowania, ale nie jedynym. Terminów nie możemy stosować zamiennie.

Liniowe uporządkowanie metod Wszystkie metody uporządkowane są liniowo na podstawie porównania liczby czynności uczniów Nu w zestawieniu z liczbą czynności nauczyciela Nn .

Zhierarchizowany układ metod kształcenia Wszystkie metody uporządkowane liniowo. Na początku znajdują się procedury o najwyższej wartości dydaktycznej, a na końcu zaś najniższej.

Nu ˃ Nn Nu = Nn Nu ˂Nn Metody badawcze Metody obserwacyjne Metody słowne, czyli werbalne Nu ˃ Nn Nu = Nn Nu ˂Nn

Zhierarchizowany układ metod kształcenia Metody badawcze 1.Eksperyment laboratoryjny. 2.Eksperyment modelowy. 3.Pomiar z obliczeniami. 4.Prace projektowo- -konstrukcyjne. 5. I inne. Metody obserwacyjne Obserwacja przedmiotów i zjawisk. Pokaz modeli. Interpretacja wykresów i ilustracji. Projekcja materiału filmowego. I inne. Metody słowne Wykład z dyskusją. Rozmowa heurystyczna. Ćwiczenia słowne lub pisemne. Percepcja wiadomości z nagrań. I inne.

Kierunek wzrostu wartości dydaktycznej Nu>Nn Nn=Nu Nu<Nn Podstawowe relacje miedzy metodami badawczymi, obserwacyjnymi i słownymi Kierunek wzrostu wartości dydaktycznej Nu>Nn Nn=Nu Nu<Nn ˂------------------------------------------------------------------------------------------------- Kierunek kumulacji czynności uczniów Kierunek kumulacji czynności nauczyciela -------------------------------------------------------------------------------------------------˃ Kierunek kumulacji aktywności uczniów Wzrost zapotrzebowania na środki dydaktyczne Kolejność doboru metod przez nauczyciela --------------------------------------------------------------------------------------------------˃

Laboratoryjne Teoretyczne Integracyjne Typy lekcji podstawowy element każdej lekcji – doświadczenie Teoretyczne centralna pozycja – doświadczenie modelowe Integracyjne wszystkie treści z pogranicza chemii i innych nauk, także z dziedzin natury społecznej

Mało jest lekcji, na których stosujemy wyłącznie jedną metodę. Metoda wiodąca – 50% czasu jednostki metodycznej. Metoda wspomagająca – może być ich kilka.

Symulacja aktywności poznawczej uczniów uwarunkowana jest postawą badawczą nauczyciela.

„ …chcąc zapalić innych, trzeba najpierw samemu płonąć!” Wybitny polski uczony, współtwórca nauki o grupach krwi – M. Hirszfeld „ …chcąc zapalić innych, trzeba najpierw samemu płonąć!”

Chemia różni się od innych dyscyplin szkolnych możliwością stosowania zwartego systemu pokazów i doświadczeń uczniowskich.

A. Bogdańska-Zarembina, A. Houwalt, Metodyka nauczania chemii Chemia jest nauką eksperymentalną, a doświadczenie podstawowym źródłem, a także ostatecznym kryterium prawdziwości rozumowania. A. Bogdańska-Zarembina, A. Houwalt, Metodyka nauczania chemii

Eksperyment laboratoryjny – najważniejsza metoda badawcza na lekcjach w chemii

Eksperyment to coś więcej niż doświadczenie

Doświadczenie wyraża aspekt praktyczny, motoryczny

Doświadczenie Doświadczeniem nazywa się próby wykonywane przez uczniów a będące dla nich bądź bezpośrednim źródłem wiedzy, bądź weryfikacją jakiejś teorii.

Ćwiczenie uczniowskie Ćwiczenie uczniowskie – doświadczenie wykonywane przez uczniów rzadko ma funkcję ćwiczącą. Wszelkiego rodzaju operacje zmierzające do osiągnięcia sprawności intelektualnych lub manualnych nazywamy ćwiczeniami.

Nie należy utożsamiać rozumienia ćwiczenia uczniowskiego z pojęciem doświadczenia uczniowskiego, ani tez żadnego rodzaju zadaniami, mimo że w tych ostatnich bywa zawarty element ćwiczenia sprawnościowego.

Pokaz – demonstracja Doświadczenie wykonywane przez nauczyciela a obserwowane przez uczniów.

Eksperyment to nie obserwacja Obserwacja – uczniowie za pomocą własnych receptorów zmysłowych wnioskują o przebiegu, rozwoju i zmianach zachodzących w trakcie procesu

Lata dwudzieste XX w. Jan Harabaszewski opracował i wprowadził do szkół metodę eksperymentalną. Obserwacja – oznacza badanie zjawiska w postaci, w jakiej prezentuje je przyroda. Eksperyment – badanie zjawiska w warunkach dowolnie przez nas wybranych, zmienionych. S. Bościg, Uczenie się jako proces badawczy, 1966

W każdym eksperymencie wyróżniamy dwie czynności: Stawiamy przypuszczenie, które wyznacza kierunek eksperymentu. Szukamy w eksperymencie potwierdzenia lub zaprzeczenia naszego przypuszczenia. Jan Harabaszewski www.warszawawelecka.pl 

…zadajemy pytanie przyrodzie, a eksperyment ma nam na nie udzielić odpowiedzi. J. Brunner, Proces kształcenia, 1965

Eksperyment laboratoryjny Wymaga znajomości naukowej organizacji pracy i dość dużej wprawy.

Heurystyki W praktyce metoda naukowa realizowana jest na podstawie określonych przepisów, zwanych heurystykami. Heurystyki nie dają jednoznacznego wyniku.

Nie jest wskazane dostarczanie uczniom heurystyk w gotowej postaci z przeznaczeniem do mechanicznego stosowania.

Zbyt duża ingerencja instruktażowa ze strony nauczyciela zmusza uczniów do rezygnacji z działań badawczych i wejścia na pozycję metod mniej wartościowych.

Każdy typ eksperymentu laboratoryjnego charakteryzuje się określoną heurystyką.

Heurystyka, z której uczniowie najczęściej korzystają Przewidywanie wyniku doświadczenia i postawienie hipotezy. Dobór materiału doświadczalnego. Doświadczalne sprawdzenie przewidywań (weryfikacja lub falsyfikacja hipotez). Wyjaśnienie istoty zaobserwowanych zjawisk lub ich braku. Uogólnienie zarejestrowanych faktów i zdefiniowanie nowych pojęć. Zgłoszenie problemów do dalszej pracy badawczej.

Katalog czynności nauczyciela 1. Przypomnienie wiadomości istotnych dla rozwiązania problemu – stworzenie sytuacji problemowej. 2. Sformułowanie problemu wobec uczniów. 3. Zgromadzenie i udostępnienie uczniom niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych. 4. Sterowanie czynnościami poznawczymi uczniów. 5. Wyróżnienie najciekawszych wniosków bądź problemów zgłoszonych przez uczniów i ich zarejestrowanie.

Miejsce eksperymentu laboratoryjnego w procesie dydaktycznym

Wymagania, jakie stawiamy eksperymentowi, by stał się zadaniem badawczym

1. Doświadczenia laboratoryjne powinny być ściśle związane z celami kształcenia, nie mogą stanowić oderwanego elementu, mieszczącego się poza zasadniczym procesem poznawczym.

2. Powinny one kształcić sprawność intelektualną, wiążąc wiadomości teoretyczne z praktyczną sprawnością manualną. Kontakt ucznia z obiektem, zjawiskiem, procesem winien być czynny – nie bierny.

3. Doświadczenia laboratoryjne powinny umacniać i integrować w uczniu doznania pochodzące z bezpośrednich kontaktów z przyrodą i z szeroko pojętą wiedzą teoretyczną.

4. Doświadczenia powinny dostarczać jak najwięcej przeżyć spostrzeżeniowych, kształtować dociekliwość wobec nauki, przyrody i wobec naturalnego środowiska.

5. W pomyśle i wykonaniu powinien odznaczać się prostotą i bezpieczeństwem wykonania przez uczniów.

6. Nie są pożądane doświadczenia efektowne „na pokaz”, o małej wartości dydaktycznej.

7. Uczeń może i powinien mieć wpływ decydujący na wszelkie fazy i cały kontekst otaczający dany eksperyment laboratoryjny.

Podstawa programowa

Literatura A. Burewicz, H. Gulińska (red.), Dydaktyka chemii, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 1993. J. Soczewka, Metody kształcenia chemicznego, WSiP, Warszawa 1988. H. Szczepaniec, Eksperyment laboratoryjny jako metoda kształcenia na lekcjach chemii w klasie VII (praca magisterska), Siedlce 1984. S. Bościg, Uczenie się jako proces badawczy, 1966. J. Brunner, Proces kształcenia, 1965 Podstawa Programowa Przedmiotu Nauczania Chemii III i IV etap Edukacyjny.