Kompleksowe podejście do szkolnictwa zawodowego na Dolnym Śląsku.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wrocław. Środki na przedsiębiorczość MŚP EFRREFS RPOPO KL Środki na wsparcie już funkcjonujących przedsiębiorstw Środki na założenie przedsiębiorstwa.
Advertisements

Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Projekty realizowane w ZSP nr 2 w Siedlcach współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Z-ca Dyrektora Kamila Siwak
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Projektanci Podlasia Niektóre szanse trafiają się tylko raz!
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Priorytet IX Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
1 1.
1 1 MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO W MAŁOPOLSCE PROJEKT SYSTEMOWY WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO Kraków, 17 listopada 2009 r.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
-GASTRONOMICZNEJ NA DOLNYM ŚLĄSKU
Podniesienie kompetencji nauczycieli z obszarów wiejskich Dolnego Śląska w zakresie innowacyjnych metod nauczania w obszarze ICT i nauk matematyczno-przyrodniczych.
Człowiek najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Przedsiębiorczość - cecha działania zmierzającego do zapewnienia racjonalnej i efektywnej koordynacji zasobów gospodarczych firmy. W praktyce przedsiębiorczość
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
SZKOŁA MOJĄ SZANSĄ PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY Z FUNDUSZY UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH PROGRAMU OPERACYJNEGO KAPITAŁ LUDZKI.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
Wrzesień Szkolne programy rozwojowe na rok 2012/2013 złożyły 240 szkoły różnych typów. W efekcie postępowań przetargowych wyłoniono Wykonawców.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Działania w celu zwiększenia kompetencji przyszłych pracowników KGHM
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekty systemowe i konkursowe realizowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej na rzecz kształcenia zawodowego i ustawicznego Katowice, 29 października.
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Priorytet IX PO KL Podkarpacie stawia na rozwój Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Województwo Podkarpackie.
PO KL sukcesy i wyzwania oraz dobre praktyki w rozwiązywaniu problemów woj. podlaskiego Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament.
Wsparcie systemu edukacji w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie lubuskim.
Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu.
Pomiędzy I a II Forum Pomorskiej Edukacji
TYTUŁ PREZENTACJI listopada 2012 r. Warszawa ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie w latach oraz w ramach nowej perspektywy finansowej.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Warszawa, 14 listopada 2012 r. Warszawa, 14 listopada 2012 r. Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego.
Projekty dla edukacji w powiecie oleśnickim
Spotkanie informacyjne projektu: E -fektywne F -unkcjonalne S -zkoły.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Wsparcie szkolnictwa zawodowego: dotychczasowe doświadczenia i nowa perspektywa Opole, 7 listopada 2014 r.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego w Zielonej Górze
Małopolskie założenia Gwarancji dla młodzieży
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
MOŻLIWOŚCI WSPARCIA EDUKACJI
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU II Zespół Szkół Zawodowych w Wołowie.
MODERNIZACJA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA DOLNYM ŚLĄSKU oparta jest na 3 komplementarnych ze sobą projektach systemowych: - 2 współfinansowanych ze środków.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
DZIAŁANIA KURATORIUM OŚWIATY W LUBLINIE W RAMACH SZKOŁY ZAWODOWCÓW NA RZECZ ROZWOJU SZKOLNICTWA ZAWODOWEGO W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM ROK SZKOLNY 2014 /
Doświadczenia pierwszych naborów w ramach osi Kadry dla gospodarki oraz działania 10.6 Usługi rozwojowe dla MŚP Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Konferencja współfinansowan a ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Kompleksowy Program Rozwoju Szkolnictwa Zawodowego.
Podpisanie umów: Działanie 4. 1
„Fundusze europejskie dla przedsiębiorców, szansa, czy mit”
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Projekty zrealizowane w ZS1
Regionalny Program Operacyjny Województwa Lubelskiego
Projekty edukacyjne na terenie subregionu ciechanowskiego
Propozycja kryteriów wyboru projektów w trybie konkursowym
E-fektywne F-unkcjonalne S-zkoły
Zapis prezentacji:

Kompleksowe podejście do szkolnictwa zawodowego na Dolnym Śląsku

Diagnoza problemów na Dolnym Śląsku – punkt wyjścia w bieżącej perspektywie finansowej Niska efektywność nauczania kompetencji kluczowych z punktu widzenia dalszej ścieżki edukacyjnej i potrzeb rynku pracy Niska efektywność nauczania kompetencji kluczowych z punktu widzenia dalszej ścieżki edukacyjnej i potrzeb rynku pracy Słabe dostosowanie szkolnictwa zawodowego do dolnośląskiego rynku pracy Słabe dostosowanie szkolnictwa zawodowego do dolnośląskiego rynku pracy niska atrakcyjność i jakość kształcenia zawodowego przestarzała infrastruktura szkolnictwa zawodowego brak dostosowania szkolnictwa zawodowego do dolnośląskiego rynku pracy słaba współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorstwami niska atrakcyjność i jakość kształcenia zawodowego przestarzała infrastruktura szkolnictwa zawodowego brak dostosowania szkolnictwa zawodowego do dolnośląskiego rynku pracy słaba współpraca szkół zawodowych z przedsiębiorstwami małe możliwości rozwijania kompetencji kluczowych i zawodowych oczekiwanych przez pracodawców braki w umiejętności wykorzystania przez uczniów wiedzy w praktyce, twórczego rozwiązywania problemów i samodzielnego myślenia małe możliwości rozwijania kompetencji kluczowych i zawodowych oczekiwanych przez pracodawców braki w umiejętności wykorzystania przez uczniów wiedzy w praktyce, twórczego rozwiązywania problemów i samodzielnego myślenia

Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku wrzesień 2009 – maj 2011 ponad 18 mln zł Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku wrzesień 2009 – maj 2011 ponad 18 mln zł Modernizacja centrów kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku styczeń 2009 – czerwiec 2013 ponad 67 mln zł Modernizacja centrów kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku styczeń 2009 – czerwiec 2013 ponad 67 mln zł Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II styczeń 2011 – wrzesień 2014 ponad 108 mln zł Modernizacja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku II styczeń 2011 – wrzesień 2014 ponad 108 mln zł Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 Kształcenie zawodowe – odpowiedź na problemy w latach

RPO WD Działanie 7.2 Rozwój infrastruktury placówek edukacyjnych kwota dofinansowania EFRR ok. 46 mln zł. RPO WD Działanie 7.2 Rozwój infrastruktury placówek edukacyjnych kwota dofinansowania EFRR ok. 46 mln zł. PO KL Działanie 9.2 Podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego kwota dofinansowania EFS ok. 89 mln zł. optymalne wykorzystanie potencjału zmodernizowanej bazy dydaktyczno- szkoleniowej poprzez realizację projektów PO KL optymalne wykorzystanie potencjału zmodernizowanej bazy dydaktyczno- szkoleniowej poprzez realizację projektów PO KL Kształcenie zawodowe – odpowiedź na problemy w latach

RPO WD Unowocześnienie sytemu edukacji zawodowej na Dolnym Śląsku poprzez stworzenie branżowych centrów kształcenia w 7 branżach i 9 powiatach oraz doposażenie ich w nowoczesny sprzęt specjalistyczny do prowadzenia zajęć dydaktycznych, odpowiadających potrzebom gospodarki opartej na wiedzy. RPO WD Unowocześnienie sytemu edukacji zawodowej na Dolnym Śląsku poprzez stworzenie branżowych centrów kształcenia w 7 branżach i 9 powiatach oraz doposażenie ich w nowoczesny sprzęt specjalistyczny do prowadzenia zajęć dydaktycznych, odpowiadających potrzebom gospodarki opartej na wiedzy. PO KL Realizacja programów rozwojowych we wszystkich szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w 14 kluczowych dla rozwoju województwa branżach (turystycznej, mechanicznej, budowlanej, informatycznej, elektryczno- energetycznej, mechatroniczno- elektronicznej, samochodowej, ekonomicznej, handlowo-usługowej, medycznej, logistyczno-spedycyjno- transportowej, odzieżowej, telekomunikacyjnej) z wykorzystaniem utworzonej bazy Kształcenie zawodowe – odpowiedź na problemy w latach

W ramach projektu systemowego PO KL realizowanych jest 250 szkolnych programów rozwojowych W ramach projektu systemowego PO KL realizowanych jest 250 szkolnych programów rozwojowych Dodatkowe zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze h / ucz. / Opieka psychologiczno - pedagogiczna Dodatkowe zajęcia ukierunkowane na rozwój kompetencji kluczowych h/15890 ucz. Doradztwo edukacyjno - zawodowe h/7222 ucz. Zajęcia praktyczne w wyspecjalizowanych ośrodkach akademickich 669 edycji / udział 8626 uczniów docelowo h 46450h /7556 uczniów docelowo h docelowo h docelowo h docelowo edycji Formy wsparcia w latach Wyjazdy na zagraniczne targi branżowe 135 / 1990 uczniów 296/4440

Formy wsparcia współpraca szkół z pracodawcami W ramach projektu systemowego PO KL położono szczególny nacisk na aktywne formy współpracy szkół z pracodawcami W ramach projektu systemowego PO KL położono szczególny nacisk na aktywne formy współpracy szkół z pracodawcami Wycieczki zawodoznawcze 1039 Projekty zawodoznawcze Targi pracy i edukacji 12 / udział 12817uczniów Praktyki/Staże zawodowe ucz. Fora zawodowe 126 Zajęcia wyjazdowe w nowoczesnych placówkach udział uczniów 3147 docelowo docelowo 508 docelowo 16 docelowo docelowo 190 docelowo udział uczniów

Wsparcie systemowe : WNIOSKI Zwiększenie efektywności nauczania kompetencji kluczowych z punktu widzenia dalszej ścieżki edukacyjnej i potrzeb rynku pracy Lepsze dostosowanie szkolnictwa zawodowego do dolnośląskiego rynku pracy Zwiększenie efektywności nauczania kompetencji kluczowych z punktu widzenia dalszej ścieżki edukacyjnej i potrzeb rynku pracy Lepsze dostosowanie szkolnictwa zawodowego do dolnośląskiego rynku pracy poprawa jakości i atrakcyjności kształcenia zawodowego lepsze przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy (przygotowanie do pracy na nowoczesnym, stosowanym w przemyśle sprzęcie) lepsze przygotowanie uczniów do wejścia na rynek pracy (przygotowanie do pracy na nowoczesnym, stosowanym w przemyśle sprzęcie) wyrównanie poziomu kształcenia i dostosowanie do potrzeb rynku pracy we wszystkich dolnośląskich szkołach prowadzenie zajęć w oparciu o nowoczesny sprzęt najwyższej klasy o charakterze przemysłowym KOMPLEMENTARNOŚĆ PROJEKTY SYSTEMOWE KOMPLEMENTARNOŚĆ

Efekty wsparcia systemowego i komplementarnego Porozumienie samorządów powiatowych i województwa na rzecz kształcenia zawodowego dla przyszłości Dolnego Śląska Porozumienie samorządów powiatowych i województwa na rzecz kształcenia zawodowego dla przyszłości Dolnego Śląska Sprawne przystosowanie do zmian w systemie kształcenia zawodowego (nowelizacja ustawy o systemie oświaty obowiązująca od r.) Sprawne przystosowanie do zmian w systemie kształcenia zawodowego (nowelizacja ustawy o systemie oświaty obowiązująca od r.) Systemowa sieć wsparcia dla publicznych szkół zawodowych (ponad 92% wszystkich szkół zawodowych w województwie (przy założeniu MRR – 38%)) Systemowa sieć wsparcia dla publicznych szkół zawodowych (ponad 92% wszystkich szkół zawodowych w województwie (przy założeniu MRR – 38%)) Branżowe centra kształcenia zawodowego, jako nowoczesne podejście do nauki zawodu na Dolnym Śląsku Branżowe centra kształcenia zawodowego, jako nowoczesne podejście do nauki zawodu na Dolnym Śląsku

Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do roku 2020 edukacji Działania priorytetowe w zakresie edukacji Poprawa efektywności kształcenia na każdym poziomie i etapie życia. Dostosowanie oferty edukacyjnej do wymagań gospodarki i rynku pracy. Rozbudowa i modernizacja szkolnictwa zawodowego. Możliwość rozwoju zasobów ludzkich oraz wyrównania szans na rynku pracy poprzez wykorzystanie EFS SzansaSzansa

Działania systemowe Kompleksowość i komplementarność Racjonalność wydatków - niższy koszt jednostkowy Dalsze plany w zakresie modernizacji kształcenia zawodowego –

Kontynuacja i zacieśnianie współpracy szkół z przedsiębiorstwami Zapewnienie skoordynowanego wspierania szkół: doposażenie – wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania – szkolenie nauczycieli Zapewnienie skoordynowanego wspierania szkół: doposażenie – wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania – szkolenie nauczycieli Wykorzystanie bazy infrastrukturalnej dofinansowanej z RPO WD

Wsparcie systemowe w latach : PLANY Inicjatywa Projektowa powstała w porozumieniu z Konwentem Powiatów Dolnego Śląska, jako organów prowadzących szkoły ponadgimnazjalne zawodowe. Ma ona na celu stworzenie wspólnego, systemowego rozwiązania problemów związanych z dostosowaniem kształcenia zawodowego do wciąż zmieniającego się rynku pracy. Promocja kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku Poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkół kształcenia zawodowego i podniesienie jakości kształcenia PROJEKT SYSTEMOWY PROJEKT SYSTEMOWY Dolnośląska Szkoła Zawodowa Inkubatorem Mistrzów Zawodu Wyposażenie uczniów w kompetencje pozwalające im odnaleźć się na ciągle zmieniającym się rynku pracy i umożliwią im planowanie rozwoju osobistego, edukacyjnego i zawodowego

Formy wsparcia współpraca szkół z pracodawcami W ramach planowanego projektu EFS położono szczególny nacisk na następujące formy wsparcia: W ramach planowanego projektu EFS położono szczególny nacisk na następujące formy wsparcia: Konkursy i turnieje zawod owe Kursy zawodowe doskonalące i kwalifikacyjne Targi pracy i edukacji Wykonywanie projektów zawodowych Realizacja staży/praktyk zawodowych u pracodawców krajowych i zagranicznych Zajęcia wyjazdowe w nowoczesnych placówkach

Formy wsparcia współpraca szkół z pracodawcami W ramach planowanego projektu EFS położono szczególny nacisk na następujące formy wsparcia: W ramach planowanego projektu EFS położono szczególny nacisk na następujące formy wsparcia: Wsparcie nauczycieli Wyjazdy na krajowe i zagraniczne targi branżowe Udział uczniów w zajęciach w dolnośląskich szkołach wyższych Udział uczniów w zajęciach w Wyspecjalizowanych Branżowych Centrach Kształcenia Zawodowego Organizacja dla uczniów 4 rodzajów zajęć pozalekcyjnych: ukierunkowanych na rozwój kompetencji kluczowych, dydaktyczno-wyrównawczych, doradztwa zawodowego i pomocy psychologiczno- pedagogicznej Prowadzenie na terenie Dolnego Śląska kampanii informacyjno-promocyjnej dotyczącej kształcenia zawodowego oraz integrowania Dolnośląskiego Środowiska Związanego z szerokorozumianą Edukacją Zawodową na Dolnośląskiej Platformie Edukacyjnej

Przewidywane efekty wsparcia systemowego Działania realizowane będą w podziale na 14 wiodących na Dolnym Śląsku branż zawodowych, tak aby stworzona została możliwość realnego włączenia się w realizację projektu pracodawców Projekt planowany jest na dwa 3-letnie cykle edukacyjne. Planuje się, że w okresie tym weźmie w nim udział ok. 30 tys. uczniów z: Techników, Zasadniczych Szkół Zawodowych i Szkół Policealnych Z oferty skorzysta ok. 200 szkół ponadgimnazjalnych zawodowych dla młodzieży (w tym również szkoły specjalne) Wartością dodaną projektu będzie realizacja jednego z działań w 9 centrach kształcenia zawodowego, które wyposażone zostały w wyniku zrealizowanego przez SWD projektu współfinansowanym ze środków RPO ( ) pn.: "Modernizacja centrów kształcenia zawodowego na Dolnym Śląsku"

Dziękuję za uwagę Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Departament Funduszy Europejskich Departament Rozwoju Regionalnego Departament Spraw Społecznych