Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Sześciolatek idzie do szkoły
Advertisements

„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
EDUKACJA ZDROWOTNA W NOWEJ PODSTAWIE PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO.
Reforma edukacji Zmiana programowa
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Program wychowawczy szkoły
Zanim wybierzesz program nauczania
Gotowość (dojrzałość) szkolna
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
Zasady konstruowania programów projakościowych
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
Reforma edukacji Zmiana programowa
Egzamin maturalny w 2008 roku.1 Egzamin maturalny w 2008 roku.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Egzamin maturalny zmiany od 2009 roku. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 września 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków.
szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
Kuratorium Oświaty w Warszawie 1 Sześciolatek idzie do szkoły.
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Nowy model realizacji wychowania fizycznego
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Zmiany w systemie egzaminów zewnętrznych MATURA od 2007 roku Materiały zebrała i opracowała mgr Barbara Adamiak.
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut,
Indywidualne nauczanie
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Szkoła Podstawowa nr uczniów 33 klasy 60 nauczycieli
Szkoła Podstawowa im. H. Sienkiewicza w Promniku
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
8 września 2014 autor: Joanna Dembowa
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Szkoła Podstawowa nr 18 im. Świętej Anny
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
Szkoła Podstawowa nr 8 w Dąbrowie Górniczej. Sprawdzian obejmuje wiadomości i umiejętności zawarte w wymaganiach określonych w podstawie programowej kształcenia.
Język obcy w przedszkolu
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Informator dla rodziców
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Edukacja wczesnoszkolna wg nowej podstawy programowej Aktualne przepisy prawa oświatowego Aktualne przepisy prawa oświatowego.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Opracowała: Mirosława Lasecka
Wejrowò, 21 czerwińca 2017 r..
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r Prawo oświatowe
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
Nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych

Nową podstawę programową wprowadziło Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół.

Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych obejmuje dwa etapy edukacyjne: etap I – klasy I-III (dotychczasowe kształcenie zintegrowane nazwano edukacją wczesnoszkolną), etap – II – klasy IV-VI.

ETAP I EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA - jej celem jest stopniowe i możliwie łagodne przeprowadzenie dzieci od kształcenia całościowego do nauczania przedmiotowego.

Edukacja wczesnoszkolna opisana jest poprzez: zestaw celów kształcenia i wynikających z nich ogólnych zadań szkoły; treści nauczania (wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę I i ucznia kończącego klasę III szkoły podstawowej).

W podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej wyodrębnia się poszczególne obszary edukacyjne: edukacja polonistyczna, język obcy, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, edukacja społeczna, edukacja przyrodnicza, edukacja matematyczna, zajęcia komputerowe, zajęcia praktyczno-techniczne, wychowanie fizyczne, etyka

W klasach I-III szkoły podstawowej edukację dzieci powierza się jednemu nauczycielowi. Prowadzenie zajęć z zakresu edukacji muzycznej, plastycznej, wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i języka obcego nowożytnego można powierzyć nauczycielom posiadającym odpowiednie kwalifikacje.

Edukacja w klasach I-III szkoły podstawowej realizowana jest w formie kształcenia zintegrowanego. Ze względu na prawidłowości rozwoju umysłowego dzieci, treści nauczania powinny narastać i rozszerzać się w układzie spiralnym, tzn., że w każdym następnym roku edukacji wiadomości i umiejętności nabyte przez ucznia mają być powtarzane i pogłębiane, a potem rozszerzane.

W podstawie programowej zakres wymaganych wiadomości i umiejętności ustalono odrębnie dla ucznia kończącego klasę I i dla ucznia kończącego klasę III. W ten sposób podkreślono ciągłość procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole. Uwzględniono również możliwości rozwojowe ucznia klasy I.

Aby zapewnić dzieciom rozpoczynającym naukę w szkole ciągłość wychowania i kształcenia: nauczyciele uczący w klasie I szkoły podstawowej powinni znać podstawę programową wychowania przedszkolnego, nauczyciele określają czas trwania okresu adaptacyjnego biorąc pod uwagę potrzeby dzieci, tak aby zapewnić im poczucie bezpieczeństwa, sale lekcyjne powinny składać się z dwóch części: edukacyjnej i rekreacyjnej. Powinny być wyposażone w pomoce dydaktyczne, zabawki i gry dydaktyczne, kąciki tematyczne, biblioteczkę.

W początkowym okresie nauki kontynuowany jest rozpoczęty w przedszkolu proces kształtowania dojrzałości dzieci do nauki czytania i pisania. Umiejętności te kształtuje się według wybranej metody, dbając o łączenie czytania z pisaniem. W klasie I szkoły podstawowej około połowy czasu przeznaczonego na edukację polonistyczną uczniowie mogą zajmować się rysowaniem i pisaniem, siedząc przy stolikach.

W treści kształcenia kl W treści kształcenia kl. I z zakresu edukacji polonistycznej włączono kształtowanie umiejętności wypowiadania się w małych formach teatralnych. Uczniowie uczestniczą w zabawach teatralnych, ilustrują mimiką, gestem, ruchem zachowania bohatera literackiego lub wymyślonego, posługują się rekwizytami, odtwarzają z pamięci teksty literackie.

W zakresie edukacji matematycznej w pierwszych miesiącach nauki w centrum uwagi jest wspomaganie rozwoju czynności umysłowych ważnych dla uczenia się matematyki. Dominującą formą zajęć są w tym czasie zabawy, gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi przedmiotami, np. liczmanami. Dzieci mogą korzystać z zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną. Przy układaniu i rozwiązywaniu zadań trzeba zadbać o wstępną matematyzację: dzieci rozwiązują zadania matematyczne, manipulując przedmiotami lub obiektami zastępczymi, potem zapisują rozwiązanie.

ETAP II KLASY IV-VI

II etap edukacyjny opisany jest poprzez zestaw celów kształcenia – wymagania ogólne; treści nauczania – wymagania szczegółowe (wykaz wiadomości i umiejętności ucznia kończącego klasę VI szkoły podstawowej).

Dla II etapu edukacyjnego określono podstawę programową dla następujących przedmiotów: język polski, język obcy nowożytny, muzyka, plastyka, historia i społeczeństwo, przyroda,

matematyka, zajęcia komputerowe, zajęcia techniczne, wychowanie fizyczne, wychowanie do życia w rodzinie, etyka, język mniejszości narodowej lub etnicznej. język regionalny – język kaszubski.

Nowa podstawa programowa na żadnym z etapów edukacyjnych nie zawiera dotychczasowych ścieżek edukacyjnych, lecz treści w nich zawarte zostały uwzględnione w podstawach programowych poszczególnych zajęć edukacyjnych:

elementy edukacji medialnej będą realizowane w ramach wszystkich zajęć; edukacja ekologiczna i prozdrowotna będzie realizowana przede wszystkim w ramach zajęć z przyrody i wychowania fizycznego; wychowania do życia w społeczeństwie – w ramach przedmiotów: historia i społeczeństwo, język polski, plastyka, muzyka.

W nowej podstawie programowej kładzie się nacisk na wszechstronne przygotowanie uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji. Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni współpracować z nauczycielem bibliotekarzem, korzystać z zasobów biblioteki szkolnej, zarówno w postaci księgozbioru jak i w postaci zasobów multimedialnych.

organizacja nauczania języka obcego Zmianie ulegnie: organizacja nauczania języka obcego - zaleca się, aby nauka odbywała się w grupach uczniów o zbliżonym poziomie znajomości danego języka); organizacja zajęć wychowania fizycznego - - obowiązkowy wymiar godzin podzielono na: część prowadzoną w systemie klasowo-lekcyjnym (dwie godziny tygodniowo), przeznaczoną na realizację podstawy programowej część w postaci fakultetów (dwie godziny tygodniowo).

Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych będzie realizowana od roku szkolnego 2009/2010 w klasach I szkół podstawowych. W pozostałych klasach do czasu zakończenia cyklu kształcenia stosuje się dotychczasową podstawę programowa, przy czym dopuszcza się realizowanie nowej podstawy programowej dla przedmiotów: język obcy nowożytny, wychowanie fizyczne i etyka.

Prezentację opracowała: Anna Rączka, na podstawie: Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (tekst skierowany do publikacji w Dzienniku Ustaw); artykułu: Pery A.: Nowe podstawy programowe: wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych ,”Monitor Prawny Dyrektora” 2009 nr2 s. 8-9.