Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
© SMWI, 2006 Konferencja UNDERSTAND, Poznań, czerwca 2006 Znaczenie badań nad rozwojem społeczeństwa informacyjnego w nowych regionach UE – perspektywa.
Advertisements

Zasady polityki regionalnej UE
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Ocena Skutków Regulacji
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
Budżetowanie kapitałów
Analiza ryzyka projektu
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Podsumowanie procesu ewaluacji polityki spójności w Polsce
System ewaluacji NPR i NSRO
Plan komunikacji PO KL - założenia. PLAN OCENY Programu Operacyjnego Kapitału Ludzkiego Proces ewaluacji na lata
1 Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy Założenia Planu Oceny Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój.
Wsparcie dla partnerów społecznych w Priorytecie V PO KL Ministerstwo Rozwoju Regionalnego 6 listopada 2007.
1 ZINTEGROWANA STRATEGIA DZIAŁAŃ PROMOCYJNYCH I SZKOLENIOWYCH INSTYTUCJI ZARZĄDZAJĄCEJ PODSTAWAMI WSPARCIA WSPÓLNOTY W POLSCE NA LATA
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
Możliwości zastosowania ewaluacji w procesie zarządzania sektorem publicznym. Wnioski i doświadczenia wynikające z procesu ewaluacji polityki spójności.
2009 O co możemy pytać i jakie odpowiedzi uzyskać? Warsztat ewaluacji. Doświadczenia PARP Jacek Pokorski Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości II Regionalna.
Hubert Kotarski Uniwersytet Rzeszowski
System ewaluacji polityki spójności w Polsce Doświadczenia i perspektywy Stanisław Bienias Krajowa Jednostka Oceny Rzeszów, 26 listopada 2008 r.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Narodowa Strategia Spójności
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
- instrumenty ewaluacji i monitoringu RSI
Prawno-finansowe bariery i ograniczenia tworzenia i działalności przedsiębiorstw społecznych Tomasz Schimanek Iza Przybysz.
UWZGLĘDNIENIE DZIAŁAŃ ADAPTACYJNYCH W POLITYCE SPÓJNOŚCI 11 kwietnia 2013 r.
Przebieg warsztatu Prezentacja 1: „Usprawnianie procesów w MSZ” Pan Kamil Adamczewski Ministerstwo Spraw Zagranicznych Prezentacja 2: „Wpływ kultury.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
PO KL: Diagnoza i rekomendacje Warsztat 2
NARZĘDZIA PRZYGOTOWANIA PLANÓW ROZWOJU LOKALNEGO
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Dariusz Daniluk Wzmocnienie dyscypliny finansów publicznych. Jaka może być rola ewaluacji?
Prof. Aleksander Surdej
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wspólnie na Zamojszczyźnie Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Piotr Frączak Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, Ogólnopolska Federacja Organizacji Pozarządowych Społeczeństwo obywatelskie a Narodowe Strategiczne.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Fundusz Inicjatyw Obywatelskich Konkurs FIO 2016 Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Departament Pożytku Publicznego 1.
1.  Uchwała KK NSRO nr 4 z 14 kwietnia 2008 r.  Zmiana uchwałą nr 18 z 12 sierpnia 2008 r.  Członkowie Grupy: › 4 z administracji rządowej (Zastępca.
Projekt Planu Ewaluacji Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WM na lata.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Umowa o Partnerstwie na rzecz Rozwoju - założenia Departament Zarządzania Europejskim Funduszem Społecznym Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
P OWIAT N OWOTARSKI – S TAROSTWO P OWIATOWE W N OWYM T ARGU Nowotarski- nowatorski. Samorząd zorientowany projektowo. Program Operacyjny Kapitał Ludzki-
Seminaria nt. komitetów monitorujących na lata
Rola obserwatoriów we wspieraniu polityki regionalnej
Zespół telematyczny ERA Warszawa,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Perspektywa Programu Uproszczenie procedur i ograniczenie wymagań tylko do unijnych bez dodatkowych krajowych Większa ilość szkoleń wysokiej jakości/ dostęp.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w 2017 roku
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011

Przebieg warsztatu Prezentacja 1: Ocena Skutków Regulacji Pan Artur Kopijkowski–Gożuch Ministerstwo Gospodarki Prezentacja 2: Ewaluacja polityk publicznych Pan Stanisław Bienias Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Dyskusja

Ocena Skutków Regulacji Ekonomia Prawo Fiszka Zgłoszeniowa Ocena wpływu Uzasadn ienie Projekt aktu prawnego OSR OW OSR OSR Ex-Post Założenia (po określonym czasie)

Wnioski z dyskusji - OSR Dobrze przygotowany OSR podnosi jakość dyskusji nad projektami aktów prawnych i konsultacji społecznych w coraz bardziej aktywnym otoczeniu (partnerzy społeczni, społeczeństwo obywatelskie), nie wydłuża terminów OSR zaczyna się od analizy ekonomii, akt prawny rezultat analizy OSR Wyniki OSR Ex-post powinny stanowić podstawę analityczną do definiowania problemów, dla których rozwiązaniem będzie zmiana dotychczasowych lub wprowadzenie nowych aktów prawnych Istotnym elementem OSR są dane i dowody analityczne, które są często w posiadaniu partnerów społecznych, a nie samych resortów

Rola ewaluacji Głównym celem ewaluacji jest pozyskanie informacji, jaki jest wpływ realizowanej polityki – oraz odpowiedź na pytania: Czy interwencja publiczna przyniosła efekty, a jeśli tak, jak duży – pozytywny lub negatywny – był to efekt. Pytanie brzmi: Czy to działa? Czy istnieje zależność przyczynowo - skutkowa? Dlaczego interwencja powoduje określone pozytywne lub negatywne skutki. Celem jest odpowiedź na pytanie Dlaczego to działa? Ewaluacja ma dostarczyć istotnych informacji właściwym osobom w odpowiednim momencie! Ewaluacja nie jest celem samym w sobie. Ma służyć realizacji celów strategicznych.

Wnioski z dyskusji - Ewaluacja Ewaluacja jest sztuką zadawania odpowiednich pytań Partnerstwo z interesariuszami jest niezbędne w procesie ewaluacji. Najbardziej wartościowe pytania ewaluacyjne nie są zadawane przez osoby z jednostek ewaluacyjnych W proces ewaluacji powinny być zaangażowane osoby decyzyjne, bo to od nich zależy to, czy wyniki ewaluacji zostaną wykorzystane Rozpowszechnianie wiedzy jest podstawowym warunkiem do używania wyników ewaluacji Ewaluacja jest częścią systemu zarządzania wiedzą Istotnym elementem w planowaniu ewaluacji jest umiejętność przewidywania potrzeb informacyjnych w przyszłości Kultura administracyjna nakierowana jest na procedury, a nie na cele, co ogranicza wykorzystywanie wyników ewaluacji

Zagadnienia do dyskusji Kiedy można uznać, że polityki publiczne są dobre, odpowiednie? Jakie czynniki sprzyjają projektowaniu odpowiednich instrumentów polityki, których wdrożenie może przynieść oczekiwane efekty: komentarze, uwagi, własne spostrzeżenia?

Wnioski z dyskusji Co to znaczy dobra polityka? DLA KOGO? Beneficjenci ostateczni – nie dla wszystkich, lobbying Priorytety decydentów mogą rozmijać się z priorytetami beneficjentów w odniesieniu do zakresu i czasu wdrażania polityk Czas jest elementem każdego procesu, a rezultaty są często widoczne dopiero po jego zakończeniu – priorytet decydentów Podział pomiędzy polityków a urzędników Urzędnicy nie są formalnie odpowiedzialni za tworzone i przyjmowane polityki – jak są oceniani Rola kontrolera

Wnioski z dyskusji Czy narzędzia mogą pomóc tworzyć i realizować dobre polityki? Wiedzieć jak nie oznacza móc przeprowadzić kompletne analizy W administracji nie funkcjonuje system zarządzania wiedzą, którego elementem powinna być ewaluacja, wiedza Mierzalność - mimo iż nie wszystko jest mierzalne, OSR jest niezbędnym elementem procesu tworzenia i oceny polityk Administracja nie wykorzystuje pojęcia analizy i oceny ryzyka, co powinno być elementem OSR, w tym ryzyka politycznego Zadania wynikające z ustaw i innych przepisów a zadania strategiczne – na co administracja powinna położyć nacisk?

Wnioski z dyskusji Czy narzędzia mogą pomóc tworzyć i realizować dobre polityki? Z czego rozliczani są urzędnicy Uczmy się doświadczeń innych OSR i ewaluacja mimo uwarunkowań, które są związane z ich funkcjonowaniem, są elementem nowoczesnego systemu tworzenia i oceny systemu aktów prawnych

Dziękujemy za uwagę