Indywidualizacja procesu nauczania dzieci w klasach I–III z wykorzystaniem nowoczesnych technologii Zofia Domaradzka-Grochowalska Katowice, 08.02.2011 r.
Plan prezentacji 1 O nas – kilka słów o YDP Program rządowy Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III na lata 2010–2013 Rozwiązania YDP wspierające proces Indywidualizacji 2 3
Naszą pasją jest… edukacja Zwiększanie efektywności edukacji dzięki pełnej integracji technologii informacyjnych z procesem edukacyjnym – misja Young Digital Planet jest konsekwentnie realizowana od przeszło 20 lat. Oferta edukacyjna YDP jest dziś niezwykle szeroka i obejmuje zarówno wydawnictwa multimedialne z różnorodnych dziedzin, jak i innowacyjne technologie wspierające rozwój dzieci, platformy edukacyjne, rozwiązania e-learningowe oraz multimedialny sprzęt. Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom środowiska edukacji, w ramach Akademii YDP powstała bogata oferta szkoleń.
Naszą pasją jest… innowacyjność Lata doświadczeń i zbierane w tym czasie doskonałe rekomendacje legitymizują nasze działania. YDP od zawsze stawiała na innowacyjność, czego dowodem są wiodące dziś marki firmy: portal nauczyciel.pl – największa baza multimedialnych zasobów edukacyjnych seria eduSensus – oprogramowanie wspierające rozwój, diagnostykę i terapię dzieci seria eduROM – interaktywne gry edukacyjne, multimedialne podręczniki i lekcje seria EuroPlus+ – pierwsza w Polsce seria programów interaktywnych do nauki języków We also value ourselves being a supplier of modern, educational solutions for a number of Ministries of Education
Naszą pasją jest… rozwój Zaczynaliśmy jako… twórca oprogramowania akustycznego. W połowie lat ’90 jako pierwsi w Polsce wydaliśmy multimedialne programy edukacyjne na płytach CD W kolejnych latach nasze produkty wygrywały w prestiżowych konkursach branżowych, m.in. z wydawnictwami Microsoftu. Dziś działamy aż w 30 krajach świata, zaś spektrum naszej działalności jest naprawdę szerokie – programy YDP są w każdej polskiej szkole oraz w każdej poradni psychologiczno-pedagogicznej. We also value ourselves being a supplier of modern, educational solutions for a number of Ministries of Education
Naszą pasją jest… kształtowanie relacji ze środowiskiem naukowym Do współpracy przy tworzeniu produktów YDP od wielu lat zapraszamy najwybitniejsze autorytety naukowe, które pomagają doskonalić nasze programy i reprezentują nas na ważnych konferencjach tematycznych. Merytorycznie i koncepcyjnie wspierają nas wybitne postaci związane z ważnymi organizacjami zrzeszającymi specjalistów (PTD, PTL, PZL), m.in.: prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz – wieloletnia wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa Dysleksji dr Anna Walencik-Topiłko – adiunkt w Katedrze Logopedii UG mgr Renata Czabaj – przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji mgr Małgorzata Rożyńska – nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej
Naszą pasją jest… wspieranie ważnych inicjatyw Partnerstwo w projektach rozwijających polskie szkolnictwo – już po raz trzeci zostaliśmy partnerem merytorycznym Edukacyjnego Programu EduNewsweek. Współpraca z wieloma organizacjami pożytku publicznego – Fundacja „Przyjaciel”, Stowarzyszenie „Bardziej kochani”, Stowarzyszenie „Integracja”. Sponsoring i pomoc kierowana do osób prywatnych oraz instytucji. Partnerstwo z wiodącymi wydawnictwami europejskimi, m. in.: Nową Erą, Cambridge University Press, Oxford University Press, Pearson Oxford. Dzięki tym wszystkim faktom YDP jest dziś ważnym miejscem na edukacyjnej mapie Polski i świata.
Naszą pasją jest… realizowanie projektów Wspólne idee i pasje sprawiły, że od wielu lat współpracujemy z Katedrą Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej prowadzoną przez prof. Andrzeja Czyżewskiego – wynalazki naukowców są prototypami innowacyjnych rozwiązań YDP (np. Ustomysz, Inteligentny długopis). Young Digital Planet realizuje wiele innowacyjnych projektów współ- finansowanych przez Unię Europejską, m.in.: „Uwaga! Sposób na sukces” „e-podręcznik – przyszłość szkoły zaczyna się dziś…” „e-doświadczenia w fizyce” (jako partner Politechniki Gdańskiej) „Wdrożenie wyników prac B+R w celu stworzenia innowacyjnej technologii yGeek do kompleksowego zarządzania procesami szkoleniowymi” Firma wielokrotnie wspierała również inne ważne inicjatywy prospołeczne, np. projekt „Lekki tornister” oraz „Elektroniczna klasa”.
Nasze pasje… są doceniane Young Digital Planet poszczycić się może m.in. tytułami: Produkty i wiodące serie YDP zdobyły wiele cennych nagród, m.in.:
Program rządowy Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III szkół podstawowych na lata 2010–2013
Standardy projektu rządowego I Sformowanie w szkole zespołu nauczycieli odpowiedzialnych za opracowanie, wdrożenie i realizację działań na rzecz indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I–III. Realizacja przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne opracowanych programów nauczania, które uwzględniają działania na rzecz indywidualizacji pracy z uczniem. Doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli m. in. poprzez samokształcenie. Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły – zakup pomocy dydaktycznych. Oferta dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego. II III Rozwiązania YDP IV V
Rozwiązania YDP wspierające proces Indywidualizacji
Standard III Doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli m Standard III Doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli m. in. poprzez samokształcenie Young Digital Planet w ramach Akademii YDP rozwija kompetencje nauczycieli poprzez: szkolenia tradycyjne i blended-learningowe projekty edukacyjne konferencje tematyczne doradztwo dla nauczycieli, specjalistów, rodziców
Standard IV Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły – zakup pomocy dydaktycznych
Standard V Oferta dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, opracowana przez zespół nauczycieli dla uczniów 1 wykazujących specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w tym także dla zagrożonych ryzykiem dysleksji przejawiających trudności w zdobywaniu umiejętności matematycznych z zaburzeniami rozwoju mowy (zajęcia logopedyczne) niepełnosprawnych (specjalistyczne zajęcia terapeutyczne) uzdolnionych (zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodnicznych) 2 3 4 5
Standard V, pkt 1 Oprogramowanie na zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji eduSensus Dysleksja Multimedialne oprogramowanie wspomagające profilaktykę oraz terapię pedagogiczną trudności w czytaniu i pisaniu eduROM Gra edukacyjna Czytam i piszę Multimedialne oprogramowanie edukacyjne do nauki czytania i pisania
Standard V, pkt 1 Oprogramowanie na zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji eduSensus Dysleksja: Przewodnicząca Zespołu Autorów – prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz seria programów multimedialnych przeznaczonych do: przeprowadzenia kompletnej diagnozy i terapii prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zgodna z założeniami efektywnej terapii przeznaczona dla nauczycieli i terapeutów prowadzących zajęcia dydaktyczno-terapeutyczne
Standard V, pkt 1 Rekomendacje i nagrody: Seria eduSensus Dysleksja jest wyrobem medycznym Programy eduSensus Dysleksja i eduROM Czytam i piszę są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Dysleksji Seria eduSensus Dysleksja otrzymała nagrodę główną, a seria eduROM Gry edukacyjne otrzymała wyróżnienie w kategorii Multimedia w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Seria programów eduSensus Dysleksja nagrodzona została Medalem Europejskim dla Wyrobów 2010
Standard V, pkt 2 Oprogramowanie na zajęcia dodatkowe dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna Seria programów kształtujących umiejętności matematyczne oraz wspomagających diagnozę i terapię zaburzeń w tym zakresie eduROM Gry edukacyjne Matematyka Multimedialne oprogramowanie edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne
Standard V, pkt 2 eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna: seria do diagnozy i terapii zaburzeń w zakresie umiejętności matematycznych uzupełnia zajęcia programowe w szkole podstawowej wykorzystywana również podczas zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych indywidualny dobór materiału dla każdego ucznia bogaty pakiet materiałów dodatkowych
Standard V, pkt 2 Rekomendacje i nagrody: Seria eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna jest wyrobem medycznym Program eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna otrzymał nagrodę główną w kategorii Multimedia w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Seria programów eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna nagrodzona została Medalem Europejskim dla Wyrobów 2010
Standard V, pkt 3 Oprogramowanie na zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy eduSensus Logopedia Multimedialne oprogramowanie do diagnozy i terapii logopedycznej Szereg szumiący – poszerzony Szereg ciszący – poszerzony Szereg syczący – poszerzony
Standard V, pkt 3 eduSensus Logopedia: seria obejmuje 18 programów terapia najczęściej występujących zaburzeń mowy „czystość fonetyczna” – unikalna cecha na rynku pomocy logopedycznych kompleksowość terapii, bogactwo materiałów dodatkowych Aplikacja logopedy – narzędzie gromadzące i monitorujące wyniki pracy z dzieckiem 100% polskich poradni psychologiczno-pedagogicznych pracuje z programem eduSensus Logopedia
Standard V, pkt 3 Rekomendacje i nagrody: Seria eduSensus Logopedia jest wyrobem medycznym Program produktów rekomendowana jest przez Polski Związek Logopedów Seria eduSensus Logopedia otrzymała nagrodę główną w kategorii Multimedia w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Seria programów eduSensus Logopedia nagrodzona została Medalem Europejskim dla Wyrobów 2010
Standard V, pkt 4 Oprogramowanie specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. muzykoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych eduSensus Logopedia – „Logorytmika” Zestaw ćwiczeń kształtujących umiejętności językowo-słuchowo-ruchowe dziecka
Standard V, pkt 4 eduSensus Logopedia – „Logorytmika”: program autorstwa dr Anny Walencik-Topiłko oprogramowanie wykorzystujące muzykę w profilaktyce i terapii logopedycznej ponad 100 ćwiczeń kształtujących umiejętności językowo-słuchowo-ruchowe dziecka możliwość pracy indywidualnej i grupowej
Standard V, pkt 5 Oprogramowanie na zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych eduSensus Uczeń zdolny Program do prowadzenia zajęć dodatkowych z uczniami metodą projektu edukacyjnego stymulowanie ciekawości poznawczej rozwijanie kompetencji abstrahowania wnioskowanie i dedukowanie rozwijanie myślenia strategicznego „Rok szkolny 2010/2011 – rokiem odkrywania talentów” Katarzyna Hall, Ministerstwo Edukacji Narodowej
Standard V, pkt 5 Oprogramowanie na zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna Seria programów kształtujących umiejętności matematyczne oraz wspomagających diagnozę i terapię zaburzeń w tym zakresie eduROM Gry edukacyjne Matematyka Multimedialne oprogramowanie edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne
Standard V, pkt 5 Oprogramowanie na zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych EuroPlus+ Angielski dla dzieci „Nicole and Tommy” EuroPlus+ Angielski dla dzieci „Nicole und Thomas” EuroPlus+ Angielski dla dzieci „Wow!” eduROM Gra edukacyjna „Czytam i Piszę”
Istotne funkcjonalności programów YDP korespondujące z założeniami projektu „Indywidualizacji procesu nauczania…” 1 Aplikacje terapeuty/logopedy/nauczyciela – profilowanie indywidualnych wyników uczniów/pacjentów (indywidualne ścieżki terapii, nauki) Kreator zajęć – przygotowywanie autorskich jednostek terapeutycznych/dydaktycznych Możliwość prowadzenia zajęć w formie pracy grupowej i indywidualnej Stopniowanie trudności ćwiczeń 2 3 4
Dlaczego multimedia? 1 Zgodność z zaleceniami Nowej Podstawy Programowej Przygotowanie dziecka do życia w cyfrowym świecie Praca z programami posiadającymi status wyrobów medycznych Praca z narzędziem bliskim zainteresowaniom dzieci 2 3 4
Doposażenie bazy dydaktycznej Doposażenie bazy dydaktycznej, przez co rozumiemy wszystkie elementy wyposażenia szkoły, które są wykorzystywane w procesie kształcenia uczniów może spełniać przesłanki cross-financingu określone w Zasadach finansowania PO KL. Przykład: Szkoła może w ramach projektu kupić: sprzęt ICT, np. komputery, tablice multimedialne, rzutniki wyposażenie sali lekcyjnej Maksymalnie do wysokości 10% budżetu projektu.
Dodatkowe informacje 1 Czy oprogramowanie można zakupić w ramach kosztów ogółem? Tak, wydatek na zakup oprogramowania (jako wartość niematerialna i prawna niebędąca środkiem trwałym), bez względu na jego wartość, nie stanowi wydatku w ramach crossfinancingu. Czy uczniowie klas I–III szkół podstawowych mogą być jednocześnie uczestnikami różnych programów finansowanych z funduszy unijnych? Tak, uczniowie mogą być jednocześnie uczestnikami programów rozwojowych szkół oraz programów indywidualizacji procesu nauczania i wychowania, przy zachowaniu zasady braku możliwości podwójnego finansowania tych samych wydatków. 2
Dziękuję za uwagę. Zofia Domaradzka-Grochowalska Kontakt: tel. 600 382 313 zofia.domaradzka@ydp.com.pl