Indywidualizacja procesu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
„Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I – III szkół podstawowych” Projekt realizowany w ramach projektów systemowych MEN i beneficjentów.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
„Dajmy dzieciom skrzydła
Sześciolatek w szkole ZESPÓŁ SZKÓŁ W TUŁAWKACH. Zagadnienia: I. Działania organizacyjne związane z przyjęciem sześciolatków do szkoły II. Wzbogacenie.
Zofia Domaradzka-Grochowalska
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
ZAJĘCIA DODATKOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GRABOWIE NAD PILICĄ ROK SZKOLNY 2012/2013.
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA cel projektu cele szczegółowe zapewnienie każdemu dziecku realizującemu I etap edukacyjny w szkołach podstawowych.
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Wydatek współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego człowiek - najlepsza inwestycja Warszawa, wrzesień 2012r. ZAŁOŻENIA.
Rozwój kompetencji językowych uczniów z uszkodzonym słuchem Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
E-Akademia Przyszłości to projekt realizowany przez Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A. Jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
INDYWIDUALIZACJA PROCESU NAUCZANIA I WYCHOWANIA UCZNIÓW
Regionalny Program Strategiczny w zakresie aktywności zawodowej i społecznej Współpraca uczelni ze szkołami w kontekście realizacji Strategii Rozwoju.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
Zespół Administracyjny Oświaty ul. Akademicka Słubice Tel
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Kryterium IX Wyrównanie szans edukacyjnych. Kryterium IX - Wyrównanie szans edukacyjnych Strona internetowa szkoły pełni funkcje nie tylko informacyjne.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
SUBWENCJA OŚWIATOWA oferta wyposażenia gabinetu psychologiczno-pedagogicznego termin składania wniosków:
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 6 W ŁODZI. Szkoła mieści się w pięknej, secesyjnej kamienicy w samym sercu miasta. Usytuowanie:
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Projekt: Poprawa jakości kształcenia ogólnego w mieście Jaśle oraz gminach: Jasło, Dębowiec, Krempna, Nowy Żmigród i Osiek Jasielski Regionalny Program.
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
rozwój kompetencji kluczowych w Szkole Podstawowej nr7
Kształcenie specjalne
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Zapis prezentacji:

Indywidualizacja procesu nauczania dzieci w klasach I–III z wykorzystaniem nowoczesnych technologii Zofia Domaradzka-Grochowalska Katowice, 08.02.2011 r.

Plan prezentacji 1 O nas – kilka słów o YDP Program rządowy Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III na lata 2010–2013 Rozwiązania YDP wspierające proces Indywidualizacji 2 3

Naszą pasją jest… edukacja Zwiększanie efektywności edukacji dzięki pełnej integracji technologii informacyjnych z procesem edukacyjnym – misja Young Digital Planet jest konsekwentnie realizowana od przeszło 20 lat. Oferta edukacyjna YDP jest dziś niezwykle szeroka i obejmuje zarówno wydawnictwa multimedialne z różnorodnych dziedzin, jak i innowacyjne technologie wspierające rozwój dzieci, platformy edukacyjne, rozwiązania e-learningowe oraz multimedialny sprzęt. Wychodząc naprzeciw aktualnym potrzebom środowiska edukacji, w ramach Akademii YDP powstała bogata oferta szkoleń.

Naszą pasją jest… innowacyjność Lata doświadczeń i zbierane w tym czasie doskonałe rekomendacje legitymizują nasze działania. YDP od zawsze stawiała na innowacyjność, czego dowodem są wiodące dziś marki firmy: portal nauczyciel.pl – największa baza multimedialnych zasobów edukacyjnych seria eduSensus – oprogramowanie wspierające rozwój, diagnostykę i terapię dzieci seria eduROM – interaktywne gry edukacyjne, multimedialne podręczniki i lekcje seria EuroPlus+ – pierwsza w Polsce seria programów interaktywnych do nauki języków We also value ourselves being a supplier of modern, educational solutions for a number of Ministries of Education

Naszą pasją jest… rozwój Zaczynaliśmy jako… twórca oprogramowania akustycznego. W połowie lat ’90 jako pierwsi w Polsce wydaliśmy multimedialne programy edukacyjne na płytach CD W kolejnych latach nasze produkty wygrywały w prestiżowych konkursach branżowych, m.in. z wydawnictwami Microsoftu. Dziś działamy aż w 30 krajach świata, zaś spektrum naszej działalności jest naprawdę szerokie – programy YDP są w każdej polskiej szkole oraz w każdej poradni psychologiczno-pedagogicznej. We also value ourselves being a supplier of modern, educational solutions for a number of Ministries of Education

Naszą pasją jest… kształtowanie relacji ze środowiskiem naukowym Do współpracy przy tworzeniu produktów YDP od wielu lat zapraszamy najwybitniejsze autorytety naukowe, które pomagają doskonalić nasze programy i reprezentują nas na ważnych konferencjach tematycznych. Merytorycznie i koncepcyjnie wspierają nas wybitne postaci związane z ważnymi organizacjami zrzeszającymi specjalistów (PTD, PTL, PZL), m.in.: prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz – wieloletnia wiceprzewodnicząca Europejskiego Towarzystwa  Dysleksji dr Anna Walencik-Topiłko – adiunkt w Katedrze Logopedii UG mgr Renata Czabaj – przewodnicząca Polskiego Towarzystwa Dysleksji mgr Małgorzata Rożyńska – nauczyciel specjalista terapii pedagogicznej

Naszą pasją jest… wspieranie ważnych inicjatyw Partnerstwo w projektach rozwijających polskie szkolnictwo – już po raz trzeci zostaliśmy partnerem merytorycznym Edukacyjnego Programu EduNewsweek. Współpraca z wieloma organizacjami pożytku publicznego – Fundacja „Przyjaciel”, Stowarzyszenie „Bardziej kochani”, Stowarzyszenie „Integracja”. Sponsoring i pomoc kierowana do osób prywatnych oraz instytucji. Partnerstwo z wiodącymi wydawnictwami europejskimi, m. in.: Nową Erą, Cambridge University Press, Oxford University Press, Pearson Oxford. Dzięki tym wszystkim faktom YDP jest dziś ważnym miejscem na edukacyjnej mapie Polski i świata.

Naszą pasją jest… realizowanie projektów Wspólne idee i pasje sprawiły, że od wielu lat współpracujemy z Katedrą Systemów Multimedialnych Politechniki Gdańskiej prowadzoną przez prof. Andrzeja Czyżewskiego – wynalazki naukowców są prototypami innowacyjnych rozwiązań YDP (np. Ustomysz, Inteligentny długopis). Young Digital Planet realizuje wiele innowacyjnych projektów współ- finansowanych przez Unię Europejską, m.in.: „Uwaga! Sposób na sukces” „e-podręcznik – przyszłość szkoły zaczyna się dziś…” „e-doświadczenia w fizyce” (jako partner Politechniki Gdańskiej) „Wdrożenie wyników prac B+R w celu stworzenia innowacyjnej technologii yGeek do kompleksowego zarządzania procesami szkoleniowymi” Firma wielokrotnie wspierała również inne ważne inicjatywy prospołeczne, np. projekt „Lekki tornister” oraz „Elektroniczna klasa”.

Nasze pasje… są doceniane Young Digital Planet poszczycić się może m.in. tytułami: Produkty i wiodące serie YDP zdobyły wiele cennych nagród, m.in.:

Program rządowy Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I–III szkół podstawowych na lata 2010–2013

Standardy projektu rządowego I Sformowanie w szkole zespołu nauczycieli odpowiedzialnych za opracowanie, wdrożenie i realizację działań na rzecz indywidualizacji nauczania i wychowania uczniów klas I–III. Realizacja przez nauczycieli prowadzących obowiązkowe zajęcia edukacyjne opracowanych programów nauczania, które uwzględniają działania na rzecz indywidualizacji pracy z uczniem. Doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli m. in. poprzez samokształcenie. Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły – zakup pomocy dydaktycznych. Oferta dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego. II III Rozwiązania YDP IV V

Rozwiązania YDP wspierające proces Indywidualizacji

Standard III Doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli m Standard III Doskonalenie umiejętności zawodowych przez nauczycieli m. in. poprzez samokształcenie Young Digital Planet w ramach Akademii YDP rozwija kompetencje nauczycieli poprzez: szkolenia tradycyjne i blended-learningowe projekty edukacyjne konferencje tematyczne doradztwo dla nauczycieli, specjalistów, rodziców

Standard IV Doposażenie bazy dydaktycznej szkoły – zakup pomocy dydaktycznych

Standard V Oferta dodatkowych zajęć pozalekcyjnych, wspierających indywidualizację procesu dydaktycznego, opracowana przez zespół nauczycieli dla uczniów 1 wykazujących specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, w tym także dla zagrożonych ryzykiem dysleksji przejawiających trudności w zdobywaniu umiejętności matematycznych z zaburzeniami rozwoju mowy (zajęcia logopedyczne) niepełnosprawnych (specjalistyczne zajęcia terapeutyczne) uzdolnionych (zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodnicznych) 2 3 4 5

Standard V, pkt 1 Oprogramowanie na zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji eduSensus Dysleksja Multimedialne oprogramowanie wspomagające profilaktykę oraz terapię pedagogiczną trudności w czytaniu i pisaniu eduROM Gra edukacyjna Czytam i piszę Multimedialne oprogramowanie edukacyjne do nauki czytania i pisania

Standard V, pkt 1 Oprogramowanie na zajęcia dodatkowe dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym także zagrożonych ryzykiem dysleksji eduSensus Dysleksja: Przewodnicząca Zespołu Autorów – prof. zw. dr hab. Marta Bogdanowicz seria programów multimedialnych przeznaczonych do: przeprowadzenia kompletnej diagnozy i terapii prowadzenia zajęć korekcyjno-kompensacyjnych zgodna z założeniami efektywnej terapii przeznaczona dla nauczycieli i terapeutów prowadzących zajęcia dydaktyczno-terapeutyczne

Standard V, pkt 1 Rekomendacje i nagrody: Seria eduSensus Dysleksja jest wyrobem medycznym Programy eduSensus Dysleksja i eduROM Czytam i piszę są rekomendowane przez Polskie Towarzystwo Dysleksji Seria eduSensus Dysleksja otrzymała nagrodę główną, a seria eduROM Gry edukacyjne otrzymała wyróżnienie w kategorii Multimedia w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Seria programów eduSensus Dysleksja nagrodzona została Medalem Europejskim dla Wyrobów 2010

Standard V, pkt 2 Oprogramowanie na zajęcia dodatkowe dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna Seria programów kształtujących umiejętności matematyczne oraz wspomagających diagnozę i terapię zaburzeń w tym zakresie eduROM Gry edukacyjne Matematyka Multimedialne oprogramowanie edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne

Standard V, pkt 2 eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna: seria do diagnozy i terapii zaburzeń w zakresie umiejętności matematycznych uzupełnia zajęcia programowe w szkole podstawowej wykorzystywana również podczas zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych indywidualny dobór materiału dla każdego ucznia bogaty pakiet materiałów dodatkowych

Standard V, pkt 2 Rekomendacje i nagrody: Seria eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna jest wyrobem medycznym Program eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna otrzymał nagrodę główną w kategorii Multimedia w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Seria programów eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna nagrodzona została Medalem Europejskim dla Wyrobów 2010

Standard V, pkt 3 Oprogramowanie na zajęcia logopedyczne dla dzieci z zaburzeniami rozwoju mowy eduSensus Logopedia Multimedialne oprogramowanie do diagnozy i terapii logopedycznej Szereg szumiący – poszerzony Szereg ciszący – poszerzony Szereg syczący – poszerzony

Standard V, pkt 3 eduSensus Logopedia: seria obejmuje 18 programów terapia najczęściej występujących zaburzeń mowy „czystość fonetyczna” – unikalna cecha na rynku pomocy logopedycznych kompleksowość terapii, bogactwo materiałów dodatkowych Aplikacja logopedy – narzędzie gromadzące i monitorujące wyniki pracy z dzieckiem 100% polskich poradni psychologiczno-pedagogicznych pracuje z programem eduSensus Logopedia

Standard V, pkt 3 Rekomendacje i nagrody: Seria eduSensus Logopedia jest wyrobem medycznym Program produktów rekomendowana jest przez Polski Związek Logopedów Seria eduSensus Logopedia otrzymała nagrodę główną w kategorii Multimedia w konkursie „Świat Przyjazny Dziecku” Seria programów eduSensus Logopedia nagrodzona została Medalem Europejskim dla Wyrobów 2010

Standard V, pkt 4 Oprogramowanie specjalistyczne zajęcia terapeutyczne (np. muzykoterapia) dla dzieci niepełnosprawnych eduSensus Logopedia – „Logorytmika” Zestaw ćwiczeń kształtujących umiejętności językowo-słuchowo-ruchowe dziecka

Standard V, pkt 4 eduSensus Logopedia – „Logorytmika”: program autorstwa dr Anny Walencik-Topiłko oprogramowanie wykorzystujące muzykę w profilaktyce i terapii logopedycznej ponad 100 ćwiczeń kształtujących umiejętności językowo-słuchowo-ruchowe dziecka możliwość pracy indywidualnej i grupowej

Standard V, pkt 5 Oprogramowanie na zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych eduSensus Uczeń zdolny Program do prowadzenia zajęć dodatkowych z uczniami metodą projektu edukacyjnego stymulowanie ciekawości poznawczej rozwijanie kompetencji abstrahowania wnioskowanie i dedukowanie rozwijanie myślenia strategicznego „Rok szkolny 2010/2011 – rokiem odkrywania talentów” Katarzyna Hall, Ministerstwo Edukacji Narodowej

Standard V, pkt 5 Oprogramowanie na zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych eduSensus Matematyka – terapia pedagogiczna Seria programów kształtujących umiejętności matematyczne oraz wspomagających diagnozę i terapię zaburzeń w tym zakresie eduROM Gry edukacyjne Matematyka Multimedialne oprogramowanie edukacyjne rozwijające umiejętności matematyczne

Standard V, pkt 5 Oprogramowanie na zajęcia rozwijające zainteresowania uczniów szczególnie uzdolnionych ze szczególnym uwzględnieniem nauk matematyczno-przyrodniczych EuroPlus+ Angielski dla dzieci „Nicole and Tommy” EuroPlus+ Angielski dla dzieci „Nicole und Thomas” EuroPlus+ Angielski dla dzieci „Wow!” eduROM Gra edukacyjna „Czytam i Piszę”

Istotne funkcjonalności programów YDP korespondujące z założeniami projektu „Indywidualizacji procesu nauczania…” 1 Aplikacje terapeuty/logopedy/nauczyciela – profilowanie indywidualnych wyników uczniów/pacjentów (indywidualne ścieżki terapii, nauki) Kreator zajęć – przygotowywanie autorskich jednostek terapeutycznych/dydaktycznych Możliwość prowadzenia zajęć w formie pracy grupowej i indywidualnej Stopniowanie trudności ćwiczeń 2 3 4

Dlaczego multimedia? 1 Zgodność z zaleceniami Nowej Podstawy Programowej Przygotowanie dziecka do życia w cyfrowym świecie Praca z programami posiadającymi status wyrobów medycznych Praca z narzędziem bliskim zainteresowaniom dzieci 2 3 4

Doposażenie bazy dydaktycznej Doposażenie bazy dydaktycznej, przez co rozumiemy wszystkie elementy wyposażenia szkoły, które są wykorzystywane w procesie kształcenia uczniów może spełniać przesłanki cross-financingu określone w Zasadach finansowania PO KL. Przykład: Szkoła może w ramach projektu kupić: sprzęt ICT, np. komputery, tablice multimedialne, rzutniki wyposażenie sali lekcyjnej Maksymalnie do wysokości 10% budżetu projektu.

Dodatkowe informacje 1 Czy oprogramowanie można zakupić w ramach kosztów ogółem? Tak, wydatek na zakup oprogramowania (jako wartość niematerialna i prawna niebędąca środkiem trwałym), bez względu na jego wartość, nie stanowi wydatku w ramach crossfinancingu. Czy uczniowie klas I–III szkół podstawowych mogą być jednocześnie uczestnikami różnych programów finansowanych z funduszy unijnych? Tak, uczniowie mogą być jednocześnie uczestnikami programów rozwojowych szkół oraz programów indywidualizacji procesu nauczania i wychowania, przy zachowaniu zasady braku możliwości podwójnego finansowania tych samych wydatków. 2

Dziękuję za uwagę. Zofia Domaradzka-Grochowalska Kontakt: tel. 600 382 313 zofia.domaradzka@ydp.com.pl