REWOLUCJA W WYCHOWANIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
SUKCES.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Opracowanie: Danuta Turłaj doradca metodyczny ds
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
Jak motywować dziecko do nauki?
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
JAK MOTYWOWAĆ DZIECI DO NAUKI?
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
„Nie wszyscy mamy te same zdolności, ale wszyscy powinniśmy mieć te same możliwości , aby swe zdolności rozwijać.” J.F Kennedy.
warsztaty dla rodziców
„Jak pomóc dziecku w nauce”
JANUSZ KORCZAK ,,Dziecko chce być dobre
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Zarządzanie zespołami ludzkimi
Które z tych dwóch światów jest lepszy? TO TU SIĘ WYCHOWAŁAM.
Motywacja do nauki.
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
MOTYWACJA - OSIĄGANIE SUKCESU W PRACY
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Obserwacja wybranych uczniów
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Jak osiągnąć sukces?! Jak osiągnąć dobry wynik ze sprawdzianu, testu?! Na przykładzie małej szkoły wiejskiej, której wyszło!!!
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Nieświadoma manipulacja - jak mimowolnie wpłynąć na innych, aby zachowywali się zgodnie z naszymi oczekiwaniami.
Jak konsekwentnie postępować z dzieckiem?
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Szkoła Podstawowa nr 172 im. Polskiej Organizacji Wojskowej.
„Kompetencje instytucji i osób odpowiedzialnych za wspomaganie wybranego aspektu pracy szkoły na poszczególnych etapach” Magdalena Piechota PP-P w Dęblinie.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
MOTYWACJA DROGĄ DO SUKCESU
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
M ETODA C AROLE S UTTON.. P ODSTAWY TEORETYCZNE - Jakie założenia co do natury człowieka - przyjmuje ? - Dzięki czemu rozwija się człowiek? - Jakie mogą.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Nagrody i kary – co zrobić, aby wychowanie nie stało się tresurą?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Obserwacja wybranych uczniów
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

REWOLUCJA W WYCHOWANIU Opracowanie : Miriam Bobrowska Hanna Nowak Alicja Stasiak

Rewolucja w wychowaniu Prezentacja została przygotowana przez dwie uczennice klasy psychologicznej Ego I Liceum im. T. Kościuszki w Koninie- Miriam Bobrowską i Alicję Stasiak oraz ich nauczycielkę Hannę Nowak. Zaprezentowano ją na radzie pedagogicznej i na wrześniowych zebraniach rodzicom.

Może nie ma rewolucji, ale są zmiany w ocenie metod wychowawczych. Zmiany w wychowaniu ! Celem naszego b. krótkiego wystąpienia jest przegląd trendów wychowawczych. Może nie ma rewolucji, ale są zmiany w ocenie metod wychowawczych.

Nasza prezentacja odnosi się do 4 pozycji : Amy Chua, Bojowa pieśń tygrysicy Po Bronson i Ashley Merryman, Rewolucja w wychowaniu Janusz Nagórny, Odpowiedzialni za przyszłość Benjamin Spock Dziecko – pielęgnacja i wychowanie

Style wychowania- dwie skrajności autorytarny (bezwzględne posłuszeństwo, dominacja wychowawcy, kary, nagrody) partnerski/liberalny (swoboda, niezależność dziecka) Decyzje należą do dziecka (karmienie na życzenie)

Stare jak świat i nowsze metody wychowania Metody wychowawcze (rozumiane jako sposoby realizacji celów ) i ich wady: system kar i nagród perswazja modelowanie ,naśladownictwo wyznaczanie zadań itd.

Kryzys wychowania czy poszukiwanie nowego podejścia? Wiele strategii wychowawczych odnosi odwrotny od zamierzonego skutek. Współcześnie (ostatnie 50 lat) – mamy do czynienia z procesem subtelnienia metod wychowawczych - syndrom klapsa

Wychowanie permisywne (bezstresowe) Istota wychowania permisywnego ( łac. permittere – wypuścić, pozwolić) to brak kar, brak oczekiwań, brak ograniczeń, duża swoboda dziecka, nieograniczona ekspresja itd. Wyrazem pełnej akceptacji dziecka jest (miedzy innymi ) pochwała działań, pełna akceptacja.

Zarzuty ze strony konserwatystów: podważanie autorytetu rodziców wpajanie postaw egocentrycznych, aspołecznych, (mały terrorysta) „wychowywanie niestabilnych emocjonalnie egoistów” Problemy z dyscypliną w szkołach, agresja itd.

Ameryka jest ojczyzną wychowania bezstresowego! W cieniu Ameryki Ameryka jest ojczyzną wychowania bezstresowego!

Spock – przełom w wychowywaniu

Benjamin Spock Propagator koncepcji amerykański pediatra Benjamin Spock -1946 r. Podręcznik (przełomowy) do wychowania (Dziecko – pielęgnacja i wychowanie) uznający podmiotowość dziecka. Pod koniec życia (zmarł 1994 roku) wydał książkę prezentującą konserwatywne poglądy na wychowanie Lepszy świat dla naszych dzieci.

Kult samooceny Celem podmiotowego wychowania jest ukształtowanie silnego, pewnego siebie , szczęśliwego człowieka (amerykańska kultura sukcesu). Pochwała to główna metoda podnoszenia samooceny Pochwała chwalenia - przekonanie, że pochwała wzmocni dziecko, które uwierzy w swoja genialność i niezwykłość, urodę.

„Niezasłużona pochwała” wychowanie bez porażek Najnowsze badania 85% amerykańskich rodziców stosuje (świadomie?) chwalenie jako podstawową metodę wychowania (liściki, ekspozycja nagród, rysunki na lodówce) –komunikat .Jesteś wspaniały, wspaniale sobie radzisz... „Niezasłużona pochwała” wychowanie bez porażek

Skutki chwalenia – „odwrotna moc pochwały” Najnowsze badania Skutki chwalenia – „odwrotna moc pochwały” Badania potwierdziły, ze dzieci z wysokim IQ, uznane za uzdolnione, chwalone – świadome swoich uzdolnień... nie wykorzystują swoich możliwości

wysiłek jest stygmatyzujący Why? Bo nie doceniają wysiłku w osiąganiu sukcesów -dzieci uznane za bystre deprecjonują znaczenie wysiłku. Nie muszę się tak bardzo strać jak inni, mniej zdolni od nich wysiłek jest stygmatyzujący Dlatego też „przyjmują niższe standardy sukcesu” – wybierają łatwiejsze zadania

Wysoka samoocena i lęk przed porażką Badania dr Carol Dweck (Columbia University) – dzieci zdolne , chwalone unikają trudności – boją się - dzieci chwalone za ogólną inteligencję „stchórzyły” – lęk przed porażką (mogłaby ucierpieć ich samoocena) Np. udział w olimpiadzie to ryzyko... z kolei - 90% dzieci chwalonych za włożony wysiłek wybrało trudniejszy test! efekt końcowy dzieci chwalone za wysiłek poprawiły wynik o 30 %

Chińska matka wychodzi z założenia, że: Chińska matka - model wychowania zorientowanego na systematyczny wysiłek Chińska matka wychodzi z założenia, że: Naukę stawiamy na pierwszym miejscu Szóstka minus to zły stopień Dziecko ma wyprzedzać resztę klasy w matematyce o dwa lata Nie należy chwalić dziecka publicznie Dzieci mogą uczestniczyć jedynie w zajęciach, w których jest szansa na zdobycie medalu Złotego, oczywiście.

Nadmierne chwalenie wypacza motywację Chwalący nauczyciel może sugerować uczniowi, ze osiągnął szczyt możliwości...

Z czego wynika kariera pochwały? Dlaczego chwalimy? Chwalenie wiąże się z dumą rodziców, chwaląc swoje dzieci rodzice pośrednio chwalą siebie. „Pochwała to panaceum na lęki dzisiejszych rodziców „(autor Bronson)To dowód miłości zapracowanego rodzica.

Jak poprawić skuteczność nauczania matematyki? Pochwała wysiłku Interwencja eksperymentalna (dr Lisa Blackwell - Harlem )-dodatkowe zajęcia o rozwijaniu inteligencji- mózg to mięsień, połączenia elektronowe) poprawa ocen z matematyki o 30%

Problemy z matematyką a mechanizmy obronne Mechanizmy obronne (spuścizna po Freudzie) - źródeł niepowodzeń szukamy na zewnątrz -atrybucja zewnętrzna-Pani mnie nie lubi, pani nie umie dobrze wytłumaczyć...... Przekonanie: Mam kłopoty z matematyką, bo jestem humanistą zwalnia ucznia z pracy, wysiłku. Akceptacja trudu włożonego w „zrozumienie matematyki” oznacza dla ucznia wzięcie odpowiedzialności za swoje wyniki.

Sukces jest efektem pracy a nie talentu. Wnioski Przeciętnie zdolny uczeń (skutecznie motywowany) może osiągnąć wybitny sukces! Wybitnie uzdolniony uczeń łatwiej, pewniej spełni pokładane w nim oczekiwania, gdy nauczy się mozolnego wysiłku (podziwiamy przypisy, a nie celne wnioski samodzielne) Sukces jest efektem pracy a nie talentu.

Pochwała powinna być szczera. Końcowe oczywistości Dobra (skuteczna !) pochwała musi być konkretna (Dobry wstęp do pracy, idealnie dobrane przykłady, piękne pismo, praca estetyczna). Precyzyjna pochwała uzmysławia uczniowi, co już robi dobrze, a nad czym musi jeszcze.. Pochwała powinna być szczera.

Bibliografia: Amu Chua, Bojowa pieśń tygrysicy Janusz Nagórny, Odpowiedzialni za przyszłość Benjamin Spock, Dziecko – pielęgnacja i wychowanie Rewolucja w wychowaniu